Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

1 gång i veckan räcker nog bra =)

Det fungerar inte riktigt så (att det går åt protein för att skapa energi), men jag har inget bra svar vad som felas eg, klurat en del på det men kommer nte på ngt bra. Kanske har de högre proteinbehov än tabellhästen, men hon får ju mer, och både hon och shettisen har ju ffa tappat på halsen, övriga överllinjen är inte alls lika 'urfallen'. Det som jag tycker är så knepigt, och fascinerande.

En helt annan saks om slog mig, jag antar du räknat medelvärde för halm. Dvs du kan ligga högre eller lägre i MJ än du tror - ska ju inte ha ett dugg med halsen/musklingen att göra, men kan vara bra att veta, när du ska prova dig fram sen vilken MJ hon ska ligga på för att hålla vikten.

Ska du ge hö/silage nu, eller fortsätta med halm btw? (Bara nyfiken av ingen anledning alls)

Okej. Mystiskt :confused: Shettisen har också sitt behov tillgodosett. 202 Smrp jämfört med behovet på 191 Smrp.

Ja, jag har räknat på ett medelvärde för halmen och visst kan det vara under eller över det, det är jag medveten om.

Jag har tänkt börja med hö nu när hon är färdigbantad så att säga. Ge så mycket hö jag kan utan att få för mkt MJ, men jag lär ge kanske 3 kg hö och 2 kg halm för att få lagom med MJ och samtidigt få mest tuggtid (TS). Jag får klura lite ;)

*KL*

Iom att iaf för vissa hästar så gör ett överskott av protein att det kostar mer MJ än vad det ger att ta hand om det, så skulle jag inte höja proteinet i nuläget. Utan först se var lagom MJ hamnar, SEN börja se om öka proteinintaget ger skillnad.

Men nu får hon överskottsprotein sett till det tabellmässiga underhållsbehovet, och att öka det ihop med MJ gör det svårt att avgöra om det är för lite MJ eller för mkt protein som gör att den ev inte går upp t ex, om den inte gör det.

*kl*

Ursäkta ett dumhuvud men hur f*n läser man av viktmåttbandet?

Har ett sådant med fyra skalor, kg, lbs, mankhöjd i cm och hands. Provade som hasigast på 2-åringen men fick det till att hon ligger på 170 cm i mkh? (hon är 147-148 cm i mkh) Kollade bara som hastigast så jag missade kanske något men vad har mankhöjdsskalan med det hela att göra? Hon är ju knappast så överviktig att hon väger idealvikt för en häst på 170 :angel: (hon är i normalhull, ville bara prova bandet)

Har jag missförstått något? :o Eller är jag bara extremt trög? :eek:

Mankhöjden mäter du på vanligt vis, alltså från marken upp till manken. Den har ingenting med måttet runt magen att göra :)

Vadå, kan man se mankhöjden av att mäta runt magen med viktmåttbanden? :o Jag trodde det var till för att mäta på vanligt vis, alltså från marken till manken :p

Okej, så jag ska alltså vänta med att öka proteinet tills jag fått ordning på vilken MJ-nivå hon ska ligga på? Har jag förstått det rätt?
Ska jag sänka proteinet till bara underhållsbehovet på ena eller båda hästarna?

Ingen aning, som sagt bara kollat kg. Men jag TROR faktiskt att det är menat att man ska kunna läsa av mankhöjd med via 'magmätning' med bandet. Måste kolla ikväll vad det egentligen står på de andra raderna kontra kg, om det är rimligt mankhöjdsmässigt vs vikt.

Coolt :D Så långt har jag inte ens tänkt!

Förresten, i och med att vi har så mkt MJ i vårt hö (skördar eget) så undrar jag om och i så fall vad vi ska så i vår för att få mindre MJ (och mer Smrp?)?

Okej, så jag ska alltså vänta med att öka proteinet tills jag fått ordning på vilken MJ-nivå hon ska ligga på? Har jag förstått det rätt?
Ska jag sänka proteinet till bara underhållsbehovet på ena eller båda hästarna?

Mja, vad du ska göra måste du ju bestämma själv. Finns ju inget 'helrätt' eller 'helfel' ifrågan så länge du inte går under underhållsbehovet. Men JAG skulle göra som jag beskrev, MJ först och protein sen. Skulle dock behålla proteinnivån.

Talar bara om araben nu, shettisen skulle jag kunna tänka mig att prova höja och se vad som händer, om du kan det utan att öka MJ. Just iom att vissa så kostar det mer än det ger med överskottsprotein. Finns flera 'tjockisponnyägare' som vittnar om att med grovfoder med hög kvot kan de äta fri tillgång men vettigt hull. De lyckliga satarna har mest troligt hästar som det kostar mer än det ger för att ta hand om proteinöverskottet. På Lillen gör det exakt noll och intet skillnad dock, han har samma hull på X MJ oavsett om han får strax under underhållsbehov eller skyhögt över. Tyvärr.

Mankhöjden mäter du på vanligt vis, alltså från marken upp till manken. Den har ingenting med måttet runt magen att göra :)

Jo, det vet jag :D Men det finns ju en skala med mankhöjd och jag undrar varför, om det är som Alex säger att man ska kunna mäta mkh eller vad som är grejen. Jag blir förvirrad! :D

Får prova mäta igen o se vad det står på vikten, jag stirrade mig nog blind på mankhöjdskalan....

Coolt :D Så långt har jag inte ens tänkt!

Förresten, i och med att vi har så mkt MJ i vårt hö (skördar eget) så undrar jag om och i så fall vad vi ska så i vår för att få mindre MJ (och mer Smrp?)?

Ingen aning ang vad så etc tyvärr. Jag köper ju mitt foder, och får de värden jag vill oavsett grässort känns det som? Just nu är det väldigt mkt klöver i silaget - en andraskörd dock. Lågt MJ (inte jättelågt eg per kg TS), och HÖGT protein. Generellt så ger ju andraskördar lägre MJ och högt protein, men det är ju betydligt enklare att ta andraskörd av silage än hö.

När slog ni förra året? Generellt när det blir kassa proteinvärden har man ju slagit för sent helt enkelt, dock verkar förra året varit konstigt, då jag sett en hel del analyser på skördar slagna i tid, men med kasst protein. Finns ju vallanalys att göra för att få¨ett hum. Vet inte vad det kostar, men man skickar helt enkelt in ett gräsprov från fältet, och får nästa dag (om man skickar så det går iväg samma dag) ett svar, och kan på så sätt avgöra när det är optimalt att slå. Kan inte hur det där fungerar i detalj men kan ju vara ngt att kolla upp kanske?

Undrar bara varför de båda har minskat så mkt i muskelmassa. Kan det vara som IronWill skrev; att de får så lite MJ att det går åt proteiner till att "skapa" energi? Jag kan ingenting om det :o
Shettisen får i sig 21 MJ och behovet för henne är 37 MJ.

Det kan vara så att hästen behöver mer energi för att kunna bygga muskler. Det går åt energi för att skapa muskler.

Hade det inte att göra med torkan som var i skördetid? Det var så torrt så bladen föll lätt av när höet hanterades. Det är ju i bladen och inte stjälkarna proteinet finns.

Rakt av så är det väl så att klöver innehåller mycket protein. Hur det står till med grässorterna har jag sämre koll på...

Men då provar jag att göra så :) Öka MJ först och se vad som händer.

Hur mkt ska jag prova höja shettisens protein med? Så hon får 250 Smrp eller 300?

Vi skördade månadskiftet juni-juli.

Chili:
Innehåller inte klöver stärkelse eller annat som inte är bra för fångisar?

Ja du får göra det och berätta vad det säger :)

Jag är fortfarande så förundrad över hur de har tänkt att man ska kunna avgöra mankhöjden genom att mäta makomfånget :p

Det har jag funderat på, men han är helt symtomfri och har varit det ett bra tag nu.
Jag har inte satt igång ordentligt, åkte bara med en sväng idag. Pratade med hovis och han trodde att om hästen inte ömmar längre kan jag sätta igång lite försiktigt. Han har dock inte sett hästen än. Han kommer ut om två veckor och kikar, då ska han sko andra hästen i stallet.

Men ja, jag vet inte..

Hade det inte att göra med torkan som var i skördetid? Det var så torrt så bladen föll lätt av när höet hanterades. Det är ju i bladen och inte stjälkarna proteinet finns.

Rakt av så är det väl så att klöver innehåller mycket protein. Hur det står till med grässorterna har jag sämre koll på...

Fast det var samma lika med silage, så jag tror det måste varit något 'mer' än det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka