Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Okej. Mystiskt Shettisen har också sitt behov tillgodosett. 202 Smrp jämfört med behovet på 191 Smrp.
Ja, jag har räknat på ett medelvärde för halmen och visst kan det vara under eller över det, det är jag medveten om.
Jag har tänkt börja med hö nu när hon är färdigbantad så att säga. Ge så mycket hö jag kan utan att få för mkt MJ, men jag lär ge kanske 3 kg hö och 2 kg halm för att få lagom med MJ och samtidigt få mest tuggtid (TS). Jag får klura lite
1 gång i veckan räcker nog bra =)
Det fungerar inte riktigt så (att det går åt protein för att skapa energi), men jag har inget bra svar vad som felas eg, klurat en del på det men kommer nte på ngt bra. Kanske har de högre proteinbehov än tabellhästen, men hon får ju mer, och både hon och shettisen har ju ffa tappat på halsen, övriga överllinjen är inte alls lika 'urfallen'. Det som jag tycker är så knepigt, och fascinerande.
En helt annan saks om slog mig, jag antar du räknat medelvärde för halm. Dvs du kan ligga högre eller lägre i MJ än du tror - ska ju inte ha ett dugg med halsen/musklingen att göra, men kan vara bra att veta, när du ska prova dig fram sen vilken MJ hon ska ligga på för att hålla vikten.
Ska du ge hö/silage nu, eller fortsätta med halm btw? (Bara nyfiken av ingen anledning alls)
Okej. Mystiskt Shettisen har också sitt behov tillgodosett. 202 Smrp jämfört med behovet på 191 Smrp.
Ja, jag har räknat på ett medelvärde för halmen och visst kan det vara under eller över det, det är jag medveten om.
Jag har tänkt börja med hö nu när hon är färdigbantad så att säga. Ge så mycket hö jag kan utan att få för mkt MJ, men jag lär ge kanske 3 kg hö och 2 kg halm för att få lagom med MJ och samtidigt få mest tuggtid (TS). Jag får klura lite