Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Åh, träningssugen nu
Jag kommer dock ratta runt utan sadel framöver, som vanligt, så väljer mina vägar lite grann. Kommer undvika att rida i trafik i onödan eller på andra ställen han tycker läskigt (utan sällskap, med sällskap går det mesta).
Kommer ju ha lite upptrappningsperiod nu fram till sommarn. Sen under sommaren kommer vi köra på som tusan!
Två gånger i veckan blir det dressyr samt tömkörning på ridbanan. Kommer satsa på att gymnastisera och försöka få honom att acceptera galopp på ridbanan (det går när man löslongerar men i ridning/tömkörning blir han tjurig).
Ytterligare två dagar blir tuffa pass i skogen, förslagsvis ett konditionspass och ett med klättring.
Konditionspass blir perfekt med ett sandspår där vi får rida
Det är 8 km ToR dit, sen kan man ju rida så många varv som önskas där. Helt perfekt för konditionen
De första gångerna räcker det väl att bara rida dit och vända (bra vägar med mkt trav/galopp och lite klättring). På vägen dit kan man också hoppa över lite terränghinder, får se om vi är så modiga haha!
Vid klättringen kan jag välja lite olika. Optimalt är ju skidbacken men rider inte dit utan sadel. Sen har vi nån backe som "sluttar till himlen" med lite avstamp där hästen får så gott som hoppa upp för. Andra något snällare backar kan man rida upp och ner för flera gånger istället. Eller så väljer man en lång skrittrunda med många böljande, mindre, backar.
Övriga tre dagar blir promenad, skritturer och vila.
Eftersom jag ska ha sommarlov kan det nog bli lite ridning 2gg/dag till och med ibland. Rida till sjön och sådär. Längtar!