Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

Mitt ena fetto börjar sakta men säkert gå neråt :) Hur många kilo till tycker ni vi ska satsa på?
bild0265_77860525.jpg

Världens sämsta förebild men såhär såg han iaf ut i december, han står till vänster.
dsc_0207_65113057.jpg

Oj vilken söt:love: Tycker den ser jättefin ut, men det är svårt att säga hur pass mkt fett det finns där under, den har ju rätt rejäl päls. :laugh: Du får känna helt enkelt, är det väldans tjockt över revbenen får den gå ner lite till. Samma med rygg/rumpa, är det fett kuddar där eller är det mkt päls?

Ja men lite mer ska han alllt gå ner, framför allt vill jag att han ska bli lite mer uppdragen så sadeln kan passa bättre, just nu skjuter magen fram hela den:angel: Han är svår med revbenen. Jag känner revbenen, ganska tydligt men jag tycker ändå att han är lite tjock. Sen är ju rumpan lite *harkel* äppelformad. Den är hans specialite;) Annars har han inte fett på det sättet, enligt mig iaf. Men kan ju fortsätta banta honom ett litet tag till, dom är mycket olyckliga på mig nu när jag dragit ner maten. Han äter just nu 5 kg hö, 0,5 kg lucern och lite halm. Jag tycker inte det är någon svältkost alls, men dom delar inte riktigt min uppfattning ;)

Om hästen är igång i träning tycker ja man får riktigt bra reusltat av att ett par ggr i veckan rida lite mer intensivt, istället för att rida på halvfart varje dag som man gör i början om de är tunga eller otränade. Jag håller igång min ca 5-6 dagar i veckan nu, varav två är lugn promenad ca 1 timme. Ca 2 ggr i veckan är det intensivt trav och galopp. Brukar trava några kilometer i växlande tempo, och sedan även galoppera i långsamt tempo rejäla sträckor.

Min har fått en ruskig kondis, kan trava huuur länge som helst utan att flåsa ett smack. Galoppen däremot är lite jobbigare. :P Ska ta nya bilder idag när jag tömkör så får ni ge ert omdöme:)

Just nu har vi isgata över allt, men sen så jäklar ska vi konditionsträna:D
Hur länge brukar du rida när du rider intensivt?

Vi har också börjat ta lite hårdare pass ett par gånger i veckan. Trava går riktigt bra men galoppen blir hon flåsig och trött av:devil:. Jag märker att det är den samlade galoppen som hon inte orkar med, saktar av själv efter 15-20 galoppsprång. Men driver jag på henne lite så hon får sträcka ut så kan hon springa hur snabbt och länge som hellst. Så jag försöker ha mycket tempoväxlingar och ge henne pauser däremellan.

Märker också att när hon blir trött så vill hon gärna skjuta ut rumpan åt vänster i traven, är det en styrkegrej eller?

Alla pass jag rider blir minst en timme vare sig de är intesivpass eller skrittdagar.

Upptäckte däremot ett annat problem i går. Vi fick ju order av Et att byta till en storlek mindre koppjärn men nu har jag upptäckt att sadeln gärna glider åt höger. Framvalvet sitter dock centrerat så man ser det inte det medans man rider men när man hoppat av så sitter sadeln snett bakifrån:o Igår var det även rugg under schabraket vid bossorna, främst vänster bossa:confused:

Någon med ideér?

Isgata är ju bäst att rida på! Förutsatt att man har skor och broddar då..

Det är just på isbelagda asfaltsvägar jag varit ute och farit omkring. De intensivare turera har varit allt mellan 35 min och dryga timmen, inklusive fram och avskrittning en stund. Men jag har märkt att gränserna mellan de olika passen börjat suddas ut lite, har blivit lite tråkigt att skritta en massa, så vi faller liksom in i trav automatiskt numera. Så jag travar liksom vart jag än ska. :p Blir trist när isen försvinner och man måste skritta en massa, men då får ja väl flytta in på skogsvägarna istället. :D Hästen vill också helst trava, så när vi tränar kondis galopperar vi ett tag, går ner i trav och vilar, galopperar lite till, vilar i trav osv. I somras orkade hon knappt trava ½ km, så det är en helt enoooorm skillnad.

Ibland om jag inte har tid att rida så länge tar jag helt enkelt och travar och galopperar en slingrig väg bort till ett friluftsområde och tillbaka, är ca 2.5+2.5 km. Skrittar bara i nerförsbackar och sista biten till stallet. Tar bara en halvtimme så får hon jobba lite stället för att behöva stå de dagar man inte hinner rida mer.

Det är också därför jag går mkt med henne, för att tvinga mig att låta henne skritta, vilket det inte blir mkt av när jag suttit upp. Brukar promenera till läskiga områden så hon får se sig om lite.

Sen rider jag ut längre turer också, typ 1½ timme eller mer när jag har tid och lust.

Senast ändrad:

Tror att det där med att skjuta ut rumpan hör ihop med sadeln och rugget. Nån snedhet, stelhet/ömhet är det nog. Blir de snea och krånglat lite med ryggen brukar det sitta i ett bakben. Prova låta en medhjälpare springa med hästen på hårt jämnt underlag och kolla om du kan se nåt. Kunde ET känna nåt i ryggen/länden?

Prova lite i trav också och byta sittben och känn efter om du känner nån oliksidighet, samma sak i nedsittning och i fältsits. Kläm lite under bakvalvet på sadeln också och se om hästen reagerar.

Kanske sadeln blev för smal nu med nya järnet varpå framvalvet lyfts och trycket ökar baktill? Ligger inte still lika bra, plus att hästen kan bli öm.

Måste visa upp mitt projekt från i somras!

Foderstat: ca 15 kg hösilage/dag (hästan är ca 130cm hög)
Det är 14dagar mellan före och efter bilden!

Före:
29177949.jpg

Efter:
29177864.jpg

Skillnaden är ju inte enorm men den syns tydligt särskilt på hals och rumpa,han har ju fått massa mat och det är bara 14 dagar vi pratar om.

Vad är hemligheten??
MOTION
ca 5mil utan ryttare/dag i dessa 14 dagar.

Ja, Et hittade små låsningar, en på vänster sida på länden och en på höger sida mer mot korset. Hon tyckte inte de var så allvarliga och hon fixade upp dom. Hon sa att det kan vara att hon gått och spännt sig lite nu när det varit vinter, halt och kallt.

Detta var mindre än en månad sen.

Det jag kan se med bakbenen är att hon går liite kortare med höger, syns av spåren i snön annars skulle jag nog inte se det alls...

Har tänkt att ta henne till klinik för hälsokontroll när det är dags för vaccination i maj. Hon är ju lite till åren pållan och jag är så nojjig att hon ska gå och ha ont utan att jag märker det.

Ska byta tillbaka till det andra koppjärnet och se om det fungerar bättre.

Alltså det syns ju inte lika bra på bilderna som i verkligheten för där såg man verkligen att ett jämnt späcklager hade försvunnit från hela hästen. Innan hade han valkar efter sadelgjorden och efter kunde man dra i löshuden under magen. Hans fångnacke försvann också.

Wohooo! Nästa vecka ska det provas sadel! Då får vi den slutgiltiga domen hur sadeln ligger.

Jag hoppas att den övervikten som finns kvar inte ska störa honom för mycket bara. Han är ju ganska färdigbantad runt magen enligt mig, det är ju mest på rumpan och halsen som det är lite kvar.
Man känner alla revben utan att behöva gräva.
Dessutom så behöver han ju muskla sig lite, så det borde väl inte vara några problem att prova sadel i dagsläget? Eller vad tror ni?

Åh, träningssugen nu :love: Jag kommer dock ratta runt utan sadel framöver, som vanligt, så väljer mina vägar lite grann. Kommer undvika att rida i trafik i onödan eller på andra ställen han tycker läskigt (utan sällskap, med sällskap går det mesta).

Kommer ju ha lite upptrappningsperiod nu fram till sommarn. Sen under sommaren kommer vi köra på som tusan!
Två gånger i veckan blir det dressyr samt tömkörning på ridbanan. Kommer satsa på att gymnastisera och försöka få honom att acceptera galopp på ridbanan (det går när man löslongerar men i ridning/tömkörning blir han tjurig).
Ytterligare två dagar blir tuffa pass i skogen, förslagsvis ett konditionspass och ett med klättring.

Konditionspass blir perfekt med ett sandspår där vi får rida :d Det är 8 km ToR dit, sen kan man ju rida så många varv som önskas där. Helt perfekt för konditionen :) De första gångerna räcker det väl att bara rida dit och vända (bra vägar med mkt trav/galopp och lite klättring). På vägen dit kan man också hoppa över lite terränghinder, får se om vi är så modiga haha!
Vid klättringen kan jag välja lite olika. Optimalt är ju skidbacken men rider inte dit utan sadel. Sen har vi nån backe som "sluttar till himlen" med lite avstamp där hästen får så gott som hoppa upp för. Andra något snällare backar kan man rida upp och ner för flera gånger istället. Eller så väljer man en lång skrittrunda med många böljande, mindre, backar.

Övriga tre dagar blir promenad, skritturer och vila. :) Eftersom jag ska ha sommarlov kan det nog bli lite ridning 2gg/dag till och med ibland. Rida till sjön och sådär. Längtar!

Hur sjutton kan is vara bättre än asfalt? Jag tycker det är väldigt hårt med is. Snö, javisst, men is är väl inget roligt underlag?:confused:

Det var ngn annan som skrev att is var bra o sviktande:rofl:

Ja om man rider på en sjö så sviktar vattnet under. Knappast asfalt eller frusen stenhård grusväg eller liknande.

Glömde, kanske kommer leta shettissällskap till sommarn också :) Verkar inte som om de ville banta den andra hästen så frenetiskt...

Tips mot tappskor mottages tacksamt dessutom. T.ex. kan man sko med sidokappor utan att det påverkar hoven negativt OCH man får effekten av att de sitter på plats bättre?

Hur sjutton kan is vara bättre än asfalt? Jag tycker det är väldigt hårt med is. Snö, javisst, men is är väl inget roligt underlag?:confused:

Is sviktar!

När vatten fryser expanderar det i volym, is innehåller alltså en hel del luft. Kliver en tung häst på is(den behöver vara skapligt tjock om underlaget är hårt) så sviktar det rätt lagom.
Det finns rätt bra filmer(med höghastighetskamera) som visar det på youtube, eller fanns i allafall.

*KL*

Så länge man har så tjockt istäcke att brodden inte 'slår igenom' är is ett av de bästa underlag som finns. Inte tungt/mjukt, men med svikt.

Dock så tunn is över asfalt, där brodden slår igenom, där blir det lika illa som ren asfalt. Nu rider jag sällan på asfalt övht, men grusvägarna här t ex, det är under 'issäsong' 5 - 6 cm is. Kanonunderlag, nummer tre på min 'topplista' (först ligger vår-/höstgrusväg, när de inte är blöta men mjuka, sen kommer packad snö, och sen is. Sen kommer vanlig grusväg osv)

Sjöis ger ytterligare en aning svikt, den är dock försumbar när det ligger flera dm is och det handlar om en häst, men har man sjöis är det tom snäppet bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka