Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hur är det med pälsen?
Nu är väl din ganska mycket klippt, men jag fick ju en ganska rejäl platå precis efter han börjat fälla. När han slutade tappa vikt så slutade han att fälla också. Det var precis som om han höll i det ett tag till.

Kanske kan vara ett sammanträffande, men det kändes som att när kroppen började tänka att vi går mot vår, men det fortfarande var kallt så försökte den dra tillbaka. Har ingen aning om hur sånt funkar, men det kanske kan vara något sånt?

Nu är det ju väldigt soligt, men fortfarande kallt. Han kanske försöker stoppa kroppens signaler att släppa isoleringen.:p:confused:

Hur länge sen var det du ändrade foderstaten då? För du ändrade ju när han fick fång. Han kanske har svårare att tillgodogöra sig energin i halmen, och därför går in för svält? Även om du ger lika mycket så kanske han upplever det som magrare.

Jag minskade ner halmen i början på veckan.
Jag mäter en gång i veckan och brukar känna igenom honom samtidigt. Använder alla steg i BCS, så jag går efter många olika parametrar. Brukar inte bry mig så mycket, bara konstatera att han är si eller så i hullet, men nu är det stor skillnad! Men jag kommer inte göra några åtgärder än, vill inte ändra foderstaten och det känns inte bra att lägga på täcke. Han kommer ju svettas ihjäl så fort solen tittar fram! Så jag får ställa mitt hopp till motionen. Vet dock inte hur jag ska göra med den.. Han reagerar inte alls i hovarna längre, klämde igenom ordentligt med visitertång idag och fick ingen reaktion. Han ömmar ingenting när vi är ute och går heller. Frågan är hur fort jag ska våga gå fram..?

Idag började vinterpälsen trilla av. Skönt att det funkar som det ska i varje fall.

Fång, men anfallet var så lätt att veterinären knappt trodde på mig :D Det hade precis lika gärna kunnat vara vanlig muskelstelhet om man såg till rörelsemönstret, men han var lite öm i hovarna.
Så ett mycket mild fånganfall, en kraftig känning liksom.

Här är två nya bilder på min tjockis. :love:
Massa muskler som fattas dock. Funderar på att mata på med mer soja. Hon får redan 400g så det kanske är att glömma?
Hon får ju trava och galoppera 20 minuter numera! (:D)
Men får fortfarande ganska lite mat.

Stella2-28.jpg

Stella-19.jpg

Jag längtar tills hon är såhär flott igen;

Stellatrning02-03-08nr2048.jpg

Carinatrning2007-12-29nr3042.jpg

Senast ändrad:

Hon är så fin, din häst!

Varför skulle du inte kunna ge mer soja?
Du måste dela upp det på två ggr men det gör du kanske redan.
100 gram / 100 kg häst och utfodringstillfälle.

Tack!

Jaha! Ja men då borde det gå. Missförstod och trodde att det var 100 gram per 100 kg häst per dag! :bow:
Annars får hon 5.5 kg hö och ett par kakor halm varje dag. Men hon tycker att halmen är äcklig (;)) så det finns
alltid halm i hela boxen = "fri tillgång" :banana:

Men om jag ger 600 gram soja per dag, delat på två.
Så får hon mer protein än vad hon behöver, enligt hippocampus, och lite för lite MJ med foderstaten som står ovan. Vilket borde vara bra.

Senast ändrad:

Kan ju passa på att fråga. Min är den enda hästen som fått rejält med proteintillskott.
Hon har redan fällt klart och börjar nu sätta sommarpäls, medens de andra fortfarande fäller eller precis har börjat fälla.
Kan det bero på att hon fått så mycket protein som hon behöver?

Hon är såhär fin i pälsen nu, riktigt röd. (Och då är hon inte badad på säkert åtta månader heller. :p)

Stellabild3_by_Tarjeis.jpg

Senast ändrad:

Jag har fått lära mig att om de inte fäller som de ska så kan det bero på proteinbrist, i stället för B-vitaminbrist som många tror. Detta måste man grundlägga genom en bra foderstat hela vintern, källa SLU Ultuna.

Precis, det har jag också lärt mig. Var det inte något med att B-vitamin innehåller protein? Och det är därför så många tror att det är B-vitaminen som hjälper?

Precis, det har jag också lärt mig. Var det inte något med att B-vitamin innehåller protein? Och det är därför så många tror att det är B-vitaminen som hjälper?

Protein innehåller mycket B-vitamin.

B-vit brist har aldrig konstaterats på häst, de bildar det ju själv. Dock har jag själv sett mycket god effekt på B-vit injektion vid fällning, så f*n vet helt enkelt.

B-vitamin har dock en positiv påverkan på magen, så det finns eg mycket som skulle kunna förklara varför det på vissa hjälper.

Fast det där är tvärtom i vårat stall.....

Vår ponny är den enda som fått extra protein i vinter och hon är den som fäller sist, har precis börjat på riktigt så det rasar.

Hon är också den som har minst täcke på sig så jag vet inte hur jag ska tolka det:confused:

Likadant här, min ponny började inte fälla förrän nu trots gott proteinintag.
Men bara han fäller är jag glad!

Och här fäller en men inte den andra. De får över sitt proteinbehov båda. Den ena är dock täckad och den andra otäckad.

Ang bantning, så Lillen vägdes på våg på kliniken idag. 456 kg, måttbandet säger 445 kg så stämmer väldigt väl överens. 11 kg skillnad, och då inklusive skor, brodd och sulor är väl godkänt.

Lite drygt då han gått upp igen (visste jag redan innan då han ökat på bandet), samtidigt så tyckte vet att det var jättefin skillnad på hullet, så han ser iaf mycket smalare ut än förr även om det 'bara' skiljer typ 20 kg.

Ska försöka ta nya bilder, han går naken och solar i hagen just nu - efter att ha rullat i snön fyra gånger =)

Ah, då var jag inte helt fel ute, bara lite ;)

Här fäller ingen häst trots tillgodsett proteinbehov.

Vad kul att vet tycker han ser smalare ut :) Han kan ju ha gått ner fast det inte märks på bandet.

Han är ju vägd på våg idag..

Dagsfärska men dåliga bilder. På bilden framifrån ser man de 'nya' (tja nu är de inte så nya, men..) depåerna bakom bogbladet.

2010-03-08005-lillen1.jpg

20100308008lillen2.jpg

20100308011lillen3.jpg

Och en bonusbild:
20100308003emil1.jpg

Ang bantning, så Lillen vägdes på våg på kliniken idag. 456 kg, måttbandet säger 445 kg så stämmer väldigt väl överens. 11 kg skillnad, och då inklusive skor, brodd och sulor är väl godkänt.

Hur gör du när du mäter med måttbandet?
Exakt var lägger du det och hur mkt drar du åt?

Det blev ju nästan exakt samma vikt.

Hur gör du när du mäter med måttbandet?
Exakt var lägger du det och hur mkt drar du åt?

Det blev ju nästan exakt samma vikt.

Bakom manken, sen ner till bakom frambenet, inte jättelångt fram men det blir ju inte rakt ner utan lite snett.

Drar åt så att det blir sträckt bara, om de typ som E har sjukt tjock päls drar jag åt lite hårdare dock.

Läser förresten av 'mitt på sidan av magen', märkt att bandet kan diffa om jag låter de mötas nere vid armbågen eller uppe mot ryggen.

Det här med fällning. Jag tror det skiljer mycket beroende på om de är täckade eller inte.
Det har stämt väldigt bra i de stall jag stått i tidigare, att de som är täckade fäller först. Sen har iofs de hästarna haft "mesigare" päls redan från början, medan de som gått utan täcke varit kallblodsraser med mycket päls.
I stallet jag står nu är det bara min som är orakad och utan täcke, de andra har täcken och de som är lite pälsigare har börjat fälla en hel del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka