Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ang äldre hästar (äldre = gamla) så har de oftast ett ökat proteinbehov ja. Men mycket sällan i klass med ett digivande sto =)

Islandshästar finns det inga fakta som styrker att de har annorlunda behov eller utnyttjar sitt foder annorlunda än andra raser, även om det ibland framförs av islandshästägare. Däremot är de ju ofta åt det lättfödda hållet, men naturraserna tenderar ju att vara det.. har jag hört :devil:

Haha, ja de är väl den typen.

Och du vet väl att islandshästägare spelar på minsta lilla detalj för att denna unika ras ska framstå som ännu mer exemptionellt speciell! ;)

Akta du får pisk =)

(Jag känner knappt några islandshästägare alls, så ingen aning jag. Dock t ex här på Buke och så ofta sett att det sägs att isisar fodermässigt generellt är si och så. Men det finns inga studier/fakta som bekräftar, så svårt att värdera)

Jag har ett minne av att det har gjorts en studie på islandshästars magtarmsystem och det var faktiskt skillnad! Vad den skillnaden innebar visste man inte.. Jag ska se om jag har kvar studien bland alla papper och dokument, den var rätt spännande faktiskt.
Har ett vagt minne av att det var en annorlunda tunntarm, men jag kan vara helt ute och cykla. Det skulle innebära ett något annorlunda (?) upptag av mineraler.
Tror knappast det är något som påverkar speciellt mycket.
Men självklart, alla som levt isolerade så länge har ju anpassats till de specifika omständigheterna. Alla är vi inte lika jorden över, thanks to evolutionen.

Jo visst, så är det väl. De har en längre tunntarm än vanliga hästar enligt vad jag fått lära mig.
Vad det innebär har jag ingen aning om. :p

Alexandra: Jag sällar ju mig till den lyckliga skaran som äger en sån fantastisk häst så jag var inte ironisk (bara lite, men säg inte det till de andra isisägarna:angel:)

Jag tänkte inte att det kunde väga så mycket iom att det är just ett nät, vilket praktiskt taget är en samling av hål, med lite snörstumpar emellan!!
Men ändå vägde det ju mer än höpåsen, vilket jag borde ja känt, men hjärnan är filurig på att ignorera det den själv vill.

Jag har ett minne av att det har gjorts en studie på islandshästars magtarmsystem och det var faktiskt skillnad! Vad den skillnaden innebar visste man inte.. Jag ska se om jag har kvar studien bland alla papper och dokument, den var rätt spännande faktiskt.
Har ett vagt minne av att det var en annorlunda tunntarm, men jag kan vara helt ute och cykla. Det skulle innebära ett något annorlunda (?) upptag av mineraler.
Tror knappast det är något som påverkar speciellt mycket.
Men självklart, alla som levt isolerade så länge har ju anpassats till de specifika omständigheterna. Alla är vi inte lika jorden över, thanks to evolutionen.

Jo, att det finns skillnader rent anatomiskt, men hitills har man inte vad jag sett (kan ha missat) lyckats koppla det till något direkt annorlunda upptag. Hittar du studien btw får du gärna förmedla den.

Det var ju 'nyss' btw det publicerades ngt om att man undersökt om isisar hade större förmåga att utvinna näring ur grovfodret än andra hästar, men där man inte sett något sådant. Däremot just att de ofta är lättfödda.

Å andra sidan, en studie som ger ett svar nu, kan om 10 år med bättre teknik och undersökningsmetoder ge andra svar. Förr trodde man ju t ex det fanns ett samband mellan psykisk stress och magsår på häst, idag har man kunnat konstatera att det inte tycks finnas något sådant samband. Om X år kanske de kommit på att det finns en hitills okänt faktor X som faktiskt frisläpps vid psykisk stress och att den visst spelar in.

Är väl det som är så spännande med forskning, men också så 'besvärligt' (se bara på fång - det där det som ger fång, nej förresten det gör det inte alls, det är ditt. Eller nej förresten..)

Eller hur, det är ju bara en massa hål i ett hönät :D

Jag reagerade först när jag tog in hönäten från hagen och insåg att de var jättetunga då det frusit fast en massa is. Sen har jag fortsatt väga dem för säkerhetsskull ;)

Du skrev tidigare att proteinbehovet var 55 g/100 kg häst. Har du siffror på mineralerna också? Var har du hittat dem?

Fick ett väldigt behov att räkna lite foderstater :p Jag är inne i en sifferperiod tror jag, då älskar jag att sitta och bolla med nummer!

Fick ett väldigt behov att räkna lite foderstater :p Jag är inne i en sifferperiod tror jag, då älskar jag att sitta och bolla med nummer!

Haha, känner igen det där. :angel:
Jag började i augusti, och satt och bollade i ett par veckor fram och tillbaka med olika foder. (då hade jag det hemska höet, med smb rp 16, så det fanns ju lite att räkna på:p)

Det är ju superspännande:D

Jag har fått bygga lite olika varianter av foderstater, jag har ett grunddokument som jag inte ändrar något i (förutom hur mycket av varje fodermedel) och ett antal "specialfoderstater" som är baserade på andra normer och innehåller allt från energi till selen.
Det är gigantiska projekt att få ihop allt det där :p Men oj så roligt jag har under tiden!
Börjar dessutom bli riktigt bra på excel!
Jag är lite stolt över mina foderstatsprogram faktiskt.

Tänkte bygga ett helt nytt dokument baserat helt på NRC. Det blir lite besvärligt att räkna om alla energivärden, så vi får se hur jag gör med det. Man är ju van vid att siffrorna ska se ut på ett visst sätt, så det är lite förvirrande att räkna på DE Mcal och råprotein.

Har du siffror på mineralerna också? Var har du hittat dem?

NRC =)

Dock kan jag inte de i huvudet, kan bara protein (den är från Planck mfl dock) och selen i huvudet, räknat på vikt alltså. Baserat på MJ kan jag mineralerna med i huvudet iofs, men är ju inte de man vill använda om man ligger lågt på MJ.

jag tänkte det. Men jag har för mig det står 55 g råprotein/Mcal i DE? Och på dessa 55 g råprotein/Mcal ska 4,3% utgöras av lysin.
Det är ett joxande att räkna om alltihop :P

Ingen aning, jag räknar proteinet med 'svenska' siffror och utefter vikt. Jag orkar inte räkna om från NRC:s energiangivelser, och jag är heller inte förtjust alls i utlandets elände med att ange råprotein - för det beror så mycket på vad det är för protein vad det smältbara blir. Av samma anledning undviker jag kategoriskt foder som inte 'orkat' bemöda sig om en analysangivelse i just srp.

Lysinet behöver jag aldrig bekymra mig om, jag har så höga proteinhalter så behovet täcks med råge därifrån.

KL

Vad kan ha hänt nu?
Jag har ju varit själaglad för hästens viknedgång och att revbenen blivit skönjbara. Men igår när jag klämde igenom honom igen kunde jag inte känna några revben!
De förändringar som skett:
Han har fått gå ut i hagen. Jag har minskat halmen till vad han faktiskt äter per dag (ca 5 kg, tidigare hade jag ca 2 kg spill på en 7 kg dagsgiva). Han har gått utan sitt tunna ofodrade regntäcke, det har varit sol och kallt. Vi har börjat ta små korta promenader vid hand, max 30 min bara skritt.

Och nu börjar han gå upp igen!

Jag blir inte klok på hur de funkar egentligen! Kan det vara så att jag ligger lite lite för lågt på energin och metabolismen förbereder sig för svält? Kan ett täcke göra så stor skillnad?

Får han i sig något i hagen? Fått hem ny halm? Vad äter han mer än halm?

Vad det beror på kan jag inte svara på, men jag ser exakt samma sak hos Lillen. Helt plötsligt vänder det bara, utan att något alls är ändrat. Dvs inget i hagen, ingen ny halm - inget ändrat.

När dte händer så oftast fungerar det helt enkelt dra ner mer, men vissa gånger har det varit att höja maten lite och sen dra ner som fungerat. Haken omd et inte fungerar är ju att hästen hinner bli ännu tjockare.

Jag bråkade ju som attans för att få ner vikten och när jag inte kunde dra ner fodret mer så klippte jag, det funkade ett tag. Sen började han lägga på sig igen, då klippte jag lite mer och la på täcke, så han var varmare än innan, för att försöka lura kroppen att det var vår *s* Fungerade faktiskt - eller ja det blev en skillnad och den har fortsatt och hållit i sig. Sen om det verkligen är mitt täckestrix eller ej låter jag vara osagt.

Having said that så har vi nu en uppgång igen här med, den är jag dock rätt säker på vad anledningen är, att jag höjt halmen när han stått inne mer än vanligt pga hälta och pissväder. Den lilla skillnaden räckte uppenbarligen.

Jag önskar någon kunde kartlägga hur de funkade, så man på ett lätt sätt kommer undan sånt här!

Hagen är full med snö, finns ingenting att peta i sig förutom det jag ger. Det hänger två hönät med 1 kg halm i varje ute, det tar hästarna drygt en dag att äta upp det. De springer en hel del båda två.
Kanske ska prova lägga på regntäcket igen? Känns dumt att ha på när det är strålande solsken, men kanske hjälper det?
Han tappade ju i vikt när han stod inne och hade det varmare, trots att han fick mer mat.
Han äter förutom halm ca 0,5 kg soja, lite lucernpellets, mineraler och 0,5 dl linfröolja (underbar effekt på eksemen!).

har du ngt annat mått på det än revben som går att känna?
Jag tycker att detta med känna revben verkar hellurigt eller också är det jag som inte kan - mkt möjligt.

Men jag tycker att min ponnys revben har känts nästan likadana i ett och ett halvt års tid. Jag kunde i alla fall känna dem förra hösten och trodde därför inte att hon var för fet. när hon sedan vägdes vi första klinikbesöket efter fånganfallet så visade vågen 460 kg minns att jag trodde jag skulle svimma!

Många månader senare är ponnyn ganska så smal. Hon har tappat sina fettdepåer, manken har kommit fram osv. Men revbenen är precis lika märkbara som tidigare, inte mer eller mindre. Däremot så har hon gått ner enligt viktmåttbandet. Jag har för mig att jag har läst ngn undersökning om detta med att bedöma hullet (antagligen i ngn IRstudie) och att de kom fram till att revbenen inte är ngt bra mått.

Ha is i magen då rek jag, och se vartåt det bär. Jag tror inte man ska kolla alldeles för ofta, då får man bara huvudvärk. Jag mätte på skoj dagligen i en vecka, och ska man tro det var de veritabla jojobantare och gick upp/ner 30 - 40 kg från dag till dag.

Så, kolla en gång i veckan, och mät hellre än känn. Mät där du mäter med måttband, ett mått runt tjockaste stället på magen, ett mått runt halsen på samma ställe varje gång etc. Hellre än att känna enbart och/eller för ofta.

Lillens revben har varit mer kännbara när han bevisligen smällt på sig massor med depåer, och de känns väldigt olika olika dagar sas, ibland när man tittar på honom ser hela buken idiotuppdragen ut och man ser sista revbenet jättetydligt, andra gånger ser han rund ut.

Det är skitsvårt, men jag tror på att försöka kisa lite lagom till vardags, och kolla ordentligt, helst med något mer statiskt som centimetrar, en gång/v. Och ta hur dte känns som en bonus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?