Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Min häst blev smällfet för att hon var skadad och stod länge innan jag insåg hur tjock hon började bli.
Dina argument och åsikter brister så mycket att det inte spelar någon roll om du har
20 års erfarenhet, tid spelar mycket liten roll när det gäller kunskap har jag märkt.
Alltså, ponnyn hade antagligen en lika stor muskel under fettet. Thats it. Den har säkert lika lite muskler på mage och bak också.
Det är antagligen därför magen hänger som den gör, inga magmuskler = hängmage. Det syns bara tydligare när hästen börjar bli smalare.
Ponnyn har även fått en uträknad, balanserad foderstat.
Ponnyn har så vitt jag vet enbart gått som sällskap och dessutom varit sjuk. Ska man plåga djuret för att det ska se snyggt ut muskelmässigt?
Du skriver att man ska motionera och ge mindre mat. För oss alla som inte kan motionera hästen då? Ett skott i pannan direkt, eller?
Ok.....jag som inte skulle skriva nåt mer här. Men jag blir uppriktigt förbannad när jag läser dina kommentarer. Har jag skrivit nåt om att plåga hästen? Har jag skrivit nåt om att man ska ge feta hästar ett skott i pannan?
Du läser inlägg som fan läser bibeln.
Jag bestämmer inte över hur andra sköter sina djur, men åsikter får man ha och vad gäller mina argument, ja tycker du själv att DINA argument och kommentarer visar på att du kan föra en diskussion som en vuxen människa?
En skadad häst lägger självklart på sig ännu mer om den inte kan röra sig, men de ska inte behöva bli smällfeta för det. Hästar som måste stå i hängmatta flera månader, hur gör man med dem då? De blir knappast gravt överviktiga av de jag har träffat på i alla fall...det kanske beror lite på hur tjock hästen var INNAN också.
Jag tycker man får skylla sig själv, om man som ägare inte kan utfodra/motionera sin häst på ett sätt som gör att den håller den normala vikten (för just den individen). Då får man ju en del problem på köpet som tex belastningsfång. Som ägare har man ju ett ansvar för sitt djur eller hur? Nu pratar jag inte om någons specifik häst här i tråden, vill jag tillägga för tydlighetens skull, utan detta är mera generella tankar. Hur kan man låta sin häst bli gravt överviktig? Jag förstår inte det. För tro mig, det finns människor som inte vet ett skvatt om hur man utfodrar sina djur. OBS att jag inte pratar om folk i denna tråden övht nu, utan bara lite tankar kring den stora okunskap som finns kring utfodring av djur, det här är ju vanligt inom hundvärlden också tex....sorry för utsvävningen.
För övrigt så har jag redan nämnt att jag tyckte det var bra att Constance berättade bakgrunden om sin häst och bantningen, alltid lättare att diskutera, även om man inte alltid håller med, när man har mer kött på benen.
Och jo, min mångåriga erfarenhet, kan jag faktiskt säga spelar en roll, genom åren har man lärt sig så otroligt mycket av att ha hästar och jobba med hästar, man samlar på sig erfarenheter och får kunskap genom möten med människor (veterinärer, tränare etc) som gör att man till slut har en ganska stor "bank" att plocka ur. Sen är jag inte allsvetande, det är ju ingen inom den här världen och alltid kan man lära sig nya saker och få nya perspektiv på saker och ting. Men det sista jag är, är en person som inte ser till djurens bästa. Så jag betackar mig kommentarer om att jag skulle plåga hästar och vilja skjuta dem i huvudet för att de är feta. Horribelt skrivet och du borde be om ursäkt.
/Sara