Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Men det är ju inte direkt så att Constance kan säga "Hokuspokus, när du går ner i vikt, min lilla söta shettis, så ska du bara tappa fett från magen."
Det är lite svårt att styra över vart hästarna tappar sitt fett.

Min häst var smällfet över hela kroppen, hon tappade också sin vikt jämnt över hela kroppen, men jag hade tur.
Sedan så beror det på hur hästen är byggd. Min egen häst har en ganska bra exteriör, men hon hade säkert inte mer muskler än vad
Constances ponny har när hon vilat i ett år, men det syns inte på samma sätt, just för att hon är ganska bra byggd.

Senast ändrad:

Ponnyn har ju inte bättre överlinje innan den blev bantad. Det enda som är på överlinjen på första bilden är fett.
Försvinner fettet så får man se hur hästen egentligen ser ut.
En överlinje är ju inte automatiskt bra bara för att den är rund.
:bow::bow: Det bästa som någon har skrivit på länge...:bow: igen!

Men snälla, du pratar inte med någon som aldrig har försökt få ner en häst i vikt....å andra sidan har jag aldrig låtit mina hästar bli gravt överviktiga heller, så jag kanske inte har rätt att uttala mig då.

Jag anser fortfarande att man visst kan styra det, genom balanserad kost och motion, kan man sakta men säkert få ner en häst i vikt, på de ställen där det finns fett...jag säger inte att halsen var helt fri från fett, men på efterbilden finns det ju knappt en muskel kvar...

Man kanske ska gå till sig som hästägare då, och fråga sig varför hästen blev så himla fet från början...om man nu inte tål att folk tycker att bantningen ser "misslyckad" ut.

Jag brukar aldrig hålla på och älta om saker här på Buke, eftersom det är svårt att "prata" över nätet, men nu börjar jag bli lite trött på det hela....jag tycker jag har argumenterat för mina synpunkter, jag begär inte att alla ska förstå eller tycka som jag. Förhoppningsvis kommer hästen igen och musklar sig så småningom, och då är det ju jättebra. Jag står dock fast vid mina åsikter, men tänker inte tjata om det mer, då jag förstår att andra här inte håller med mig och det är ju helt ok. Jag utgår bara ifrån min egna drygt 20-åriga erfarenhet av hästar i alla de slag och former, samt min egen shettis.

Vänligt men bestämt
/Sara

Ju bättre mag- och ryggmuskler desto mer kan ju hästen bara upp sig själv, självklart :) Dock ser den fortfarande rätt så rund ut? Har du vägt den nån gång?
Gissa hur bra det är för ryggen att ha en tung omusklad buk att bära på:eek:

Det brukar hänga ihop. Hängmatterygg med dito mage.

det hjälper ej heller med bara skritt för att få bukmuskler.

Mem om hästen inte används kanske den ska ha en annan foderstat.. sålänge:idea:
Skaffa en som rider åt dig.

Kvinnor behåller fettreserverna som ston o vissa valacker- rumpa o lår.
Det kan nästan bara tas bort via motion utfört av muskelgrupper runt dessa. Riktad förbränning.

Oj, 500 kg normalvikt låter rätt mycket. Hur stor är hästen?
Jag räknar på 400 kg på min, han är visserligen uppblandad med islänning men fortfarande en rätt grov c-ponny.

KL
Här händer det massor nu! Revbenen känns lättare och lättare för varje gång. Men hängbuken är kvar.. Vet inte riktigt hur jag ska komma åt den, men jag håller kvar dieten och avvaktar till våren.
Vi har fått en trevlig liten skogshage till sommaren som vi ska dela med en annan fet liten ponny. Perfekt! Enda problemet är att det är lite blött på sina håll, så det blir mängder med knott! Inte lämpligt för en eksemhäst.. Men det ska vi nog kunna lösa enkelt med täcke och flugmedel. Får ju se hur sommaren blir också, har vi tur blir det inget knottår.

Hon är en grov fjording på ca 140cm i manken. Jag säger själv att det är mer än 20 kg kvar tills dess att hon är färdig bantad. Men jag ser att hon har gått ner sen i sommras.

Fast oavsett hur mkt det är kvar så är 500 kg väl hög normalvikt. Jag personligen anser att 400 kg är en rimligare normalvikt, och att det är iaf 100 kg kvar att banta bort. Både utefter storlek osv - och utefter bilderna. Det är väldigt mycket kvar som ska bort. Men är superbra att ni är igång och att hon gått ner, och Rom byggdes ju inte på en dag, och det tar ju sin tid =)

Min haflinger är 144 ochjag har kommit fram till att hans idealvikt ligger någonstans 430-450. Just nu har han tappat lite väl mycket, men när han är på ungefär 440 kg enligt måttbandet tror jag att han kommer att bli fin.

Tänkte att en haflinger och en fjording nog är ungefärligt jämförbara om du vill ha något att jämföra med;)

Då är våra hästar lika stora (min är 138 cm). 500 kg låter tokigt högt, men det kan vara bra som delmål.
Min kille väger nu 480 kg (vägd 12/2) och ser ut så här:
sida._mars_-10.jpg

Vi har åtminstonde 30-50 kg kvar, förmodligen lite mer. Jag vill ha ner honom till under 450 kg, där tror jag han kommer vara som bäst i kroppen. Det är en grov häst, även om han är liten. De tappar mer än man tror. Det finns fettreserver lite här och där som man inte tänker på, svansrot och mankam till exempel.

Kan ju ta med min med, welsh sekt B men 'övervuxen'. Grövre modellen, kring 145 cm i mankhöjd. Räknar hans idealvikt på 400 kg, men kan vara så att han är bäst strax under 400 kg. Får se när vi är där.

På tok för fet vid 470 kg (våg). Nu 435 kg på band men fortfarande för rund.

Oftast överskattar man normalvikt/idealvikt.

Min häst blev smällfet för att hon var skadad och stod länge innan jag insåg hur tjock hon började bli.

Dina argument och åsikter brister så mycket att det inte spelar någon roll om du har
20 års erfarenhet, tid spelar mycket liten roll när det gäller kunskap har jag märkt.

Alltså, ponnyn hade antagligen en lika stor muskel under fettet. Thats it. Den har säkert lika lite muskler på mage och bak också.
Det är antagligen därför magen hänger som den gör, inga magmuskler = hängmage. Det syns bara tydligare när hästen börjar bli smalare.
Ponnyn har även fått en uträknad, balanserad foderstat.

Ponnyn har så vitt jag vet enbart gått som sällskap och dessutom varit sjuk. Ska man plåga djuret för att det ska se snyggt ut muskelmässigt?
Du skriver att man ska motionera och ge mindre mat. För oss alla som inte kan motionera hästen då? Ett skott i pannan direkt, eller?

Senast ändrad:

Tack så mycket :D :p

Jag är så trött på människor som tror att deras hästar är fina bara för att de har en rund överlinje.
Trots att hästen eller ponnyn är fet.

Senast ändrad:

Precis. Tack :bow:

Jag hoppas nu att hon får mer muskler och lite mindre mage eftersom jag har börjat motionera henne lite grann. Men eftersom jag inte har tid att göra det varje dag då det ibland är mycket i skolan, men det är alltid bättre med 3-5 dagar/v än inget alls :D

Och om till och med Axel tycker jag gjort ett bra jobb, ja då är det nog bra ;)

Hade fått för mig att L var en C-ponny... Där ser man;) Nu förstår jag bättre varför jag alltid har tyckt att han såg större ut än så.

Oj, ja nej han gick över gränsen för ett bra tag sen, rasreglementsmässigt skulle han ju varit C-ponny, han är ju en welsh sekt B, och de SKA ju inte vara en millimeter över 137.5 cm egentligen, men han glömde läsa det kapitlet i welshhandboken, och stod klart redan som åring att han kommer bli 'för stor'. Passar mig utmärkt, och gör ju inget annars heller iom att det är en valack ;)

Vet inte exakt hur hög han är, han ska ju mätas in i år men det är - antagligen iom övergångsreglerna - rena torkan på mätningsplatser i år. Men han är hemmamätt till mellan 143 - 145 cm. (Med mätkäpp med vattenpass dock på ojämnt stallgolv, men jag tycker det är så svårt att veta var man ska mäta, när 'de som kan' mäter mina hästar brukar de bli högre, men kanske lyckats den här gången. D-ponny är han hursomhaver garanterat)

Jag tycker fortfarande han är en plutt dock, antagligen för att dte är just en ponny i hela stuket. Har ju haft arab av D-ponnymått innan, men den kändes mycket större. Men där var det ju 'häst' i modellen etc, så Lillen skulle antagligen kännas som en liten ponny om han så var 155 cm :devil:

Min häst blev smällfet för att hon var skadad och stod länge innan jag insåg hur tjock hon började bli.

Dina argument och åsikter brister så mycket att det inte spelar någon roll om du har
20 års erfarenhet, tid spelar mycket liten roll när det gäller kunskap har jag märkt.

Alltså, ponnyn hade antagligen en lika stor muskel under fettet. Thats it. Den har säkert lika lite muskler på mage och bak också.
Det är antagligen därför magen hänger som den gör, inga magmuskler = hängmage. Det syns bara tydligare när hästen börjar bli smalare.
Ponnyn har även fått en uträknad, balanserad foderstat.

Ponnyn har så vitt jag vet enbart gått som sällskap och dessutom varit sjuk. Ska man plåga djuret för att det ska se snyggt ut muskelmässigt?
Du skriver att man ska motionera och ge mindre mat. För oss alla som inte kan motionera hästen då? Ett skott i pannan direkt, eller?

Ok.....jag som inte skulle skriva nåt mer här. Men jag blir uppriktigt förbannad när jag läser dina kommentarer. Har jag skrivit nåt om att plåga hästen? Har jag skrivit nåt om att man ska ge feta hästar ett skott i pannan?
Du läser inlägg som fan läser bibeln. :eek:

Jag bestämmer inte över hur andra sköter sina djur, men åsikter får man ha och vad gäller mina argument, ja tycker du själv att DINA argument och kommentarer visar på att du kan föra en diskussion som en vuxen människa?

En skadad häst lägger självklart på sig ännu mer om den inte kan röra sig, men de ska inte behöva bli smällfeta för det. Hästar som måste stå i hängmatta flera månader, hur gör man med dem då? De blir knappast gravt överviktiga av de jag har träffat på i alla fall...det kanske beror lite på hur tjock hästen var INNAN också.

Jag tycker man får skylla sig själv, om man som ägare inte kan utfodra/motionera sin häst på ett sätt som gör att den håller den normala vikten (för just den individen). Då får man ju en del problem på köpet som tex belastningsfång. Som ägare har man ju ett ansvar för sitt djur eller hur? Nu pratar jag inte om någons specifik häst här i tråden, vill jag tillägga för tydlighetens skull, utan detta är mera generella tankar. Hur kan man låta sin häst bli gravt överviktig? Jag förstår inte det. För tro mig, det finns människor som inte vet ett skvatt om hur man utfodrar sina djur. OBS att jag inte pratar om folk i denna tråden övht nu, utan bara lite tankar kring den stora okunskap som finns kring utfodring av djur, det här är ju vanligt inom hundvärlden också tex....sorry för utsvävningen.

För övrigt så har jag redan nämnt att jag tyckte det var bra att Constance berättade bakgrunden om sin häst och bantningen, alltid lättare att diskutera, även om man inte alltid håller med, när man har mer kött på benen.

Och jo, min mångåriga erfarenhet, kan jag faktiskt säga spelar en roll, genom åren har man lärt sig så otroligt mycket av att ha hästar och jobba med hästar, man samlar på sig erfarenheter och får kunskap genom möten med människor (veterinärer, tränare etc) som gör att man till slut har en ganska stor "bank" att plocka ur. Sen är jag inte allsvetande, det är ju ingen inom den här världen och alltid kan man lära sig nya saker och få nya perspektiv på saker och ting. Men det sista jag är, är en person som inte ser till djurens bästa. Så jag betackar mig kommentarer om att jag skulle plåga hästar och vilja skjuta dem i huvudet för att de är feta. Horribelt skrivet och du borde be om ursäkt.

/Sara

Och jag som alltid trott att lillen var stor :p
Jag trodde att han låg nånstans runt 155. Tycker han ser så stor ut på alla foton, men så är ju jag van vid en ännu mindre plutt, så man blir kanske lite hemmablind.:angel:

Har förresten tänkt länge att jag ska tacka dig så jättemycket för all hjälp jag fick med att komma igång. Innan visste jag ingenting om foderstater och MJ och alla mystiska förkortningar. Nu tycker jag det är jätteintressant att läsa om eftersom jag tack vare din otroliga pedagogik (mycket bättre än fru Planck:angel:) äntligen förstår, en del av det i alla fall.
Kan utan tvekan säga att hade det inte varit för dig Alexandra, så hade min lilla kille INTE sett ut som han gör idag.

Så jag och min lilla häst säger :bow::bow::bow: till dig för all hjälp vi fått!

Fast oavsett hur mkt det är kvar så är 500 kg väl hög normalvikt. Jag personligen anser att 400 kg är en rimligare normalvikt, och att det är iaf 100 kg kvar att banta bort. Både utefter storlek osv - och utefter bilderna. Det är väldigt mycket kvar som ska bort. Men är superbra att ni är igång och att hon gått ner, och Rom byggdes ju inte på en dag, och det tar ju sin tid =)

Det var en vetrinär som sa att hennes normalvikt låg kring 500kg. Att går hon mycket under det kommer hon att vara för smal. ;) Nu är hon den väldigt grova sorten av fjording, hon stämmer inte överens med de fjordingar som är rastypiska idag. Hon är av äldre typ. Men hon ska bantas tills dess att hon är lagomt smal, om det så är 400kg eller om det är 500kg. Nu har hon ståt i nästan två månader, pga späningar i kroppen. Så ska ta och sätta igång henne igen och hoppas viktnedgången tar fart igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka