Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jomen dettta är ju en bildtråd, och att då lägga ut före och efter bilder ger ju upphov till diskussioner/bedömningar vare sig det var meningen eller ej. Och vad det gäller överlinjen, så går det ju liksom inte att bortse från att den är obefintlig på den här hästen, det är ju taget rakt från sidan så vitt jag kan se.

Så även om bilden skulle vara värre än verkligheten, så tycker jag fortfarande vad jag tycker angående denna hästen. Eftersom jag inte har möjligheten att se den live s a s.
.

Problemet, i mina ögon, var inte att du tyckte om hästen. Utan att du tyckte vidare om hästägaren och vad denna gjort/inte gjort.

Om du sagt 'jag tycker den hästen har dålig överlinje' hade jag inte reagerat, men nu sa du inte bara det, utan en massa om ägaren och ägarens handlande med, vilket jag tycker var magstarkt utefter en bild.

Jämför med om jag la ut bilder och du tyckte 'den är tjock', eller att tycka 'den är tjock, du ger den för mycket mat'. Det är det sista som är problemet, att sammankoppla tyckande om bild/häst med ägaragerande, och där jag reagerade. Mycket för jag 'sitter i skiten' själv och vet hur mycket man får göra avsteg från, hur många saker som man EGENTLIGEN anser att man INTE ska göra man tvingas göra.

:love: Vilken sötnos!

En sån skulle min haft och leka med.:D

(Godhis lekkompis, en 3 åring, har precis flyttat. Och nu är det JÄTTETRÅKIGT i hagen. Hoppas att han ska få lite roligare sällskap än den han står med för tillfället)

Tack, hon är verkligen min lilla pooooni :love:

Elina8: Visst är hon go! :D
En sån lekkompis skulle ha hästar ha förmånen att ha! Unghästen älskar sin ponny :D

Hoppas han får en ny lekkompis snart. Inget går upp som att se sina hästar leka :D

Ponnyn har ju inte bättre överlinje innan den blev bantad. Det enda som är på överlinjen på första bilden är fett.
Försvinner fettet så får man se hur hästen egentligen ser ut.
En överlinje är ju inte automatiskt bra bara för att den är rund.

Till våren blir det en rolig lekkompis. Ett sto :love: då blir plutten glad, han gillar tjejer.:p

Innan dess blir det förmodligen en bjässe till häst, över 175:o och lillplutten som bara är 128:rofl:

Håller med!

Min ser tanig ut ibland nu på halsen. Men är man muskelfattig så är man.

Ja, jag räknar inte med att det skulle bli en bra överlinje bara för att jag bantade henne. Hon har ju ändå vilat i några år. Det är väl bättre att ta bort allt fett och få en tanig hals och sen börja bygga muskler på det?

Håller med till fullo. När de är så pass mycket överviktiga så kan man ju inte motionera på samma sätt som på en med bra fysik, och finns dessutom inte musklerna från början så får man ju jobba långsamt och bygga upp utan att överbelasta leder osv.
Jag vet inte hur mycket din motioneras, för hon hade väl varit sjuk?
Men att motionera så mycket man kan för stunden, tillsammans med bantning, och sen öka träningen efterhand som hästen blir mindre och får bättre kondition.

Det finns ju inte så många kraftigt överviktiga i topptrim.

Nej absolut inte. Hon har ju bara gått som sällskapshäst i ca 3 år så det är inte så konstigt om hon inte har några muskler.

Just nu går hon med som handhäst ca 3-5 dagar i veckan, det blir mest skritt, men även lite trav som utökas succesivt :)

Ja det är väl flera i tråden som haft fång, fångkänningar eller andra problem = boxvila. Banta häst på boxvila är svårt, Alex är väl vår mästare på det nu :p

Idag har det slagit om till en riktig köldknäpp och solsken. Tänkte försöka hinna med båda pållarna idag. Nu är ju snödjupet rejält igen. Ca 20 cm sjönk det undan när det töade, igår kom det 2-3 dm snö :cool: Men ska se vad vi kan åstadkomma.

kl

Här är en bild på min herre, dock från november men han har stått ganska stilla sen dess.

Han har fått vila större delen av vintern, med bara någon promenad då och då eftersom jag har haft så mycket jobb att jag knappt hunnit med mej själv. Nu på senaste tiden har jag haft mer tid, men då har det varit pissväder i stället, och det enda som händer om man ger sej ut i väder som hästen tycker är pissigt, är att man får slääääpa fram en seg häst, så det känns inte som om det ger något ändå. Jag är dock mycket nöjd att han har hållit sej i vikt trots att han inte motionerat, hade förväntat mej att han skulle bli tjockare igen.

Nu väntar vi bara på att vädret ska skärpa till sej så vi kan komma igång igen och få bort det sista. :D

På tal om tjockis, hittade en gammal bild från förrförra sommaren. Kolla halsen :o Jag skäms!

http://www.pixbox.se/pic_show_id30533562.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30533581.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30533589.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30533596.html

Så här ser min tjockis ut nu. Hon har tappat ganska mycket, viktbadndet står på 518kg (194cm). Hennes normal vikt är kring 500kg, tror det är lite mer än 20kg kvar. Men magen är inte vaker, den ser hemsk ut. Men är det bara att träna rygg och magmusklerna gör att få bort den? //grodan21

Senast ändrad:

Jättebra att du förklarar bakgrunden. Eftersom jag, till skillnad från en del i tråden, inte känner dig eller har träffat dig eller hästen så KAN jag inte kommentera utifrån något annat än bilden. Jag hoppade in här, såg bilderna, men inte så mycket kommentarer från dig kring bilderna i övrigt.

Sedan om någon tagit illa upp, så är det olyckligt. Men för den sakens skull måste man ju ändå få skriva sina synpunkter utan att få "skit" för det, eller att man ska behöva förklara sig i all oändlighet. Det här är ett forum, man måste vara beredd på kritik, är den obefogad, ja men jättebra, är den inte det, så kanske personen ifråga får sig en tankeställare. Men man har rätt till sina åsikter ändå eller hur? :) Och jag har inte ändrat mitt tyckande vad gäller hästen. Det är jättebra att hon gått ner i vikt, självklart.:) Men tyckte bara att hon tappade för mycket av resten av kroppen på köpet, that´s it.

Sen vet jag så klart att en hals enbart kan bestå av fett, fast den ser rund och fin ut. Och det är naturligtvis inte heller bra. Men det jag reagerade på, vet inte om det framkom eller om det är svårt att få fram på något vis, är att det mesta som verkar ha försvunnit från hästen sitter på andra ställen än magen. Visst magen är mindre, men allt annat på den verkar ha försvunnit (UTIFRÅN BILDERNA SOM SYNS).

I alla fall lycka till med din fina shettis, hon är underbart söt!

Ju bättre mag- och ryggmuskler desto mer kan ju hästen bara upp sig själv, självklart :) Dock ser den fortfarande rätt så rund ut? Har du vägt den nån gång?

Jättebra att den har minskat, men tyvärr måste jag nog instämma med chili, den ser ut att ha lite mer än 20 kg kvar.

Det ser inte bara ut som att magen hänger, den ser rätt så rund ut, och tittar man på halsen och rumpan ser det ut att vara ganska mycket fett kvar där också. Kan självklart vara så att bilderna luras, hur känns hästen när du klämmer på den?

Nu vet du säkert redan om det, men säger det ändå; man kan inte punkförbränna fett. Man kan inte banta bara magen, eller bara rumpan. Utan man bantar, och så försvinner det där det försvinner.

Min häst har det mesta av sin vikt på rumpan han gick ner massor runt magen innan det började synas ens lite på rumpan. Shettisen på bilden verkar ha svårast att bli av med magen.

That´s life, det man kan ändra lokalt på kroppen är muskler, fettet sätter sig precis vart det vill.

Precis, Lillen tappar ffa på magen/buken. Skulle jag ta ett kort på honom och bara visa buklinje och sidorna på magen skulle folk tycka att 'heja, nu kan du nog öka maten till och med'. SKulle jag visa en bild på bara baken skulle kommentarerna blir 'åh herregud, massor kvar'. Halsen är någonstans mitt emellan.

Det är ju som när en själv bantar. Jag skulle behöva/vilja bli av med fett 'mellan knäna och midjan', dvs det klassiska lår/rumpa/mage. Jag vet var det försvinner om jag bantar - mage och överkropp. Ingetdera ställena behöver alls tappa ett dugg, tvärtom egentligen. Men där tappas först, och där jag VILL ha bort allra, allra sist. Jag hade fortfarande kurvor när jag var anorektisk och vägde 40 kg. Armarna såg hemska ut, ansiktet med, man kunde räkna alla revben och alla ryggkotor på en kilometers håll - men jag hade fortfarande rumpa.

Så, hästarna tappar ju också lite som de vill. Vissa jämnt och fint, andra väldigt mycket ojämnare. Och då kan man bli tvungen att se t ex halsen i princip 'försvinna' innan man 'kommer åt' magen eller bakdelen exempelvis. Sen får man muskla på halsen om/när hästen kan tränas. Om det är viktigt halsen ser fin ut. (Missförstå mig rätt, naturligtvis är målet en musklad överlinje, men för en sällskapshäst kanske man inte har det som prio ett att träna den 6 dagar i veckan för den ska få en fin arbetsöverlinje)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka