Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det är ju väldigt avhängigt individen ja. Min L stod ju inne i 3 månader, på boxvila och bantning. Idel solsken hela tiden, just hans extremt grundpositiva temperament anser jag vara minst 50% att vi är där vi är idag - friskförklarade från fånget.

Och samma grundpositiva temperament är det som gör att han klarar att vara en rätt glad och pigg prick trots hunger osv, han formligen skrikgnäggar så fort han hör mig gå ut genom dörren uppe i huset (MAAT!), men han kommer sen och bockar och brallar, och väntar sen tålmodigt på nästa lilla pytteportion som är slut knappt innan jag hunnit ur hagen med den tomma matpåsen. En annan häst skulle ha komplett brutit ihop för länge sen. Och E pallade ju inte alls med att stå inne så bra, så han slapp ju ut efter en vecka. Inte alls bra fångmässigt, det var inte hos mig dock så kan inte bedöma om jag gjort likadant. Men jag har sett honom stå inne här och han mår inte bra av det. Han är väldigt 'tjatig' om 'gå ut, gå ut', lämnar maten och tycker 'gå ut?', han får sämre aptit, blir lös i magen och bankar på boxdörren såfort man kommer. Även om han i övrigt tar det med jämnmod så märks det att han blir stressad. Så han skulle mest troligt aldrig palla 12 v i box.

Andra jag haft skulle heller aldrig klarat det, t ex fblstoet (blev komplett galen) och arabstoet (boxvandrare), medan andra jag haft utmärkt väl klarat månadslånga boxvilor eller skulle ha klarat det om det behövts.

Men jag tog bort kblstoet med fång helt enkelt för hon mentalt mådde blä av inget arbete och inget bete, hennes två största värden i livet - arbete och mat, hade tagits ifrån henne, och även fast hon gick i hage med kompis (hon slog sönder boxen efter för lång tid inne, gick inte) så mådde hon piss mentalt.

Känner igen det där. Skönt att L tar det så bra.

Min häst är ju väldigt "lågmäld" i sig, och så länge han har sällskap så finner han sig i det mesta. Men jag har märkt att han börjat tröttna på att stå inne. Tyvärr kan jag ju inte styra över vädret, och jag har honom ute sålänge det finns sällskap (stå ensam är inte kul).
Längtar efter våren så att de kan gå ute några timmar till om dagen! För att inte tala om när de kan gå ute dygnet runt.

Visst är halsen väldigt tunn jmf med övriga hästen. Men om du tittar lite nogrannare så ser du att det är massvis med fett borta från bog och rumpa. Överflödsfett, sånt som SKA bort. Det var rejält fettinbäddat innan.

Hängmagen kan vara grymt svår bli av med. Ser det på min shettis, magen hänger lika dant (iaf vad man ser under pälsen), trots att han tappat en hel del i övrigt. Hans många år yngre kompis av annan ras fick en rak, fin maglinje väldigt lätt, men på shettisar tycks magen vara extra svår, sen ska man inte glömma att en shettis inte är och inte ska se ut som en slimmad sportponny heller iofs.

Däremot, och jag hoppas jag inte kliver någon på tårna nu för det är inte min mening. Men något jag tänkt på många ggr är hur ofta hästarna på efter-bilder ser 'ledsna ut' på ögon, öronspel och hållning. Jag har märkt det på bilder av mina egna med, och jag tycker det är väldigt jobbigt att se. Även om en bild bara är en ögonblicksbild såklart, och hästen inte alls behöver vara deppig generellt. Men hur ofta de ser glada ut på tjocka förebilder, med en helt annan hållning och öronspel, medan de ofta se håglösa ut, och mer 'hänger' på efterbilder. Funderat en hel del på just om det är en slump, men syns på så otroligt många bilder.

Och det där är för mig ngt jag ofta tänker på. Jag har inget annat val än att banta min L bokstavligt talat på svältgräns vad gäller TS. Men vad 'gör' jag honom eg när jag gör det? Nu är han ung och pigg och har ett grundmurat positivt temperament generellt, ska mycket till för han ska bli håglös. Men jag gör mig ju inga illusioner alls om att han är HUNGRIG 24 h per dygn t ex =/ Han får mest troligt aldrig någonsin känns sig mätt, eller känna att han fått 'äta ordentligt', att maten räcker. Och han har blivit extremt besatt av att försvara sin mat, även om ingen hotar den. Det gör lite ont i hjärtat att se, just för jag vet att jag har inga val, men jag inte kan förklara det för honom. Förklara att det är för hans eget bästa han får så lite mat och är så hungrig..

Men, hacka på bantningen på Constances häst tycker jag är orättvist, den har inte tappat överlinje så (muskler), utan fett. Varför halsen är så tunn är däremot något man kan fundera på, men det hänger inte ihop med felaktig bantning. Och det var osunt tjock över bog/rygg/rumpa innan, och det är borta och det är kanonbra jobbat. Och magen har blivit markant mindre och mer uppdragen. Vissa bantas jämnt och fint, andra lite mer ojämnt.

Jag kan bara hålla med dig om EN grej i ditt inlägg, och det är hästarnas, i synnerhet denna, ledsna blick, men det skrev jag inget om.

I övrigt så tycker jag att det inte går att förklara bort, den extremt dåliga överlinjen (för jo överlinjen går från bakkotan uppöver hasen, länden, ryggen, manken, halsen, nacken....det är överlinjen) bara för att man försöker få sin häst smalare. Hela hästen ska inte falla ur för att man försöker få bort kilon. Hästen måste ju fortfarande få i sig tillräckligt med näring och proteiner, men måste så klart även röra sig mer, mycket mer, om man ska kunna få de smalare. Det är ju därför det är så extremt svårt att banta hästar. För man kan liksom inte bara ta bort maten och näringen, för då riskerar man att hela hästen "försvinner", inte bara magen. Titta på rygglinjen, den ser ut att vara ganska vass.... En stor mage på en i övrigt smal häst kan även tyda på proteinbrist. Ja fett har försvunnit på bog och rumpa, men till vilket pris? Tycker du hästen ser sundare och gladare ut?

Och ja, jag har själv en shettis, så jag vet hur svårt det är med deras magar, och hull. Visst det ska alltid synas att det är en shettis, lite hull är inte såå farligt, men samtidigt, bara för att hästen är liten och gullig, ska den vara fet för det?? Där tycker jag att det är synd, att folk liksom skyller på att " ja men det är ju en shettis, de ska vara feta" eller liknande.

Vad gäller din egen häst...ge den halm att tugga på emellan svältmålen, så i alla fall magen får sitt. Livsfarligt att banta en häst, genom att minska ner målen extremt mycket, magproblem /kolik får du med posten. Det är ju också motionen som ska till för att en häst ska gå ner i vikt, nu vet jag inte hur du tränar din häst.....

Så ja, jag tycker det är rätt att "hacka" (det är inte det jag är ute efter, jag såg en tveksam bantning och det reagerade jag på, jag är djurvän) på hennes häst, för den ser inte bra ut helt enkelt.

Slänger in en bild på min egen shettis, 24 år i år. Kortet inte taget i så bra vinkel, och han är lite rundare nu. Men en pigg och glad herre, som är gaalen i mat. Men han har peppar peppar hållt sig fin så länge jag haft honom ( i 23.5 år...)

30529440.jpg

I övrigt så tycker jag att det inte går att förklara bort, den extremt dåliga överlinjen (för jo överlinjen går från bakkotan uppöver hasen, länden, ryggen, manken, halsen, nacken....det är överlinjen)

Håll för halsen, och titta på överlinjen i övrigt så blir bilden en annan. Håll för resten och kolla bara på halsen blir det helt annorlunda igen. Man måste ta in hela bilden, samt våga hälsoskäl. Fet och fång, eller smalare och kantig överlinje. Ibland är det pest eller kolera under en period.

Titta på rygglinjen, den ser ut att vara ganska vass.... En stor mage på en i övrigt smal häst kan även tyda på proteinbrist. Ja fett har försvunnit på bog och rumpa, men till vilket pris? Tycker du hästen ser sundare och gladare ut?

Jag ger mig inte på att gissa med så mycket päls ang rygglinjen. Sen, många av hästarna i tråden är fånghästar etc, dvs där det inte är helt enkelt att 'bara röra på dem mer'. Många av dem är också hästar som TROTS motion måste gå på mycket snål foderstat för att gå ner. Men det har diskuterats förr, man måste nog haft en av de extremt lättfödda för att sas förstå omfattningen.

Och ja, jag har själv en shettis, så jag vet hur svårt det är med deras magar, och hull. Visst det ska alltid synas att det är en shettis, lite hull är inte såå farligt, men samtidigt, bara för att hästen är liten och gullig, ska den vara fet för det?? Där tycker jag att det är synd, att folk liksom skyller på att " ja men det är ju en shettis, de ska vara feta" eller liknande.

Jag försvarade ingenstans feta shettisar, jag sa att en smal shettis aldrig kan (eller ska, då är den för smal) se ut som en sportponny, och det kan göra shettisar svårare att bedöma på bild. De är enklast om man känner på dem.

Vad gäller din egen häst...ge den halm att tugga på emellan svältmålen, så i alla fall magen får sitt. Livsfarligt att banta en häst, genom att minska ner målen extremt mycket, magproblem /kolik får du med posten. Det är ju också motionen som ska till för att en häst ska gå ner i vikt, nu vet jag inte hur du tränar din häst.....

Halm kan jag inte ge, då blir han ännu tjockare. Jag gillar verkligen inte någonstans att banta honom genom att dra ner TS till minimi eller strax under. Men det finns verkligen inga val, det är det som är problemet. Han skulle bli fet om det enda han fick var fritt med halm liksom. Han täcker sitt HELA MJ-behov (men inte srp såklart) på 7 kg halm/dygn, utan ngt annat. Där svårigheten är. Så det finns dessvärre ingen annan lösning än just svältmål. Har du en annan lösning är jag som vanligt i frågan jättetacksam för förslag. Han är D-ponny, målvikt 400 kg, äter upp 1 kg stråfoder oavsett TS på max 10 minuter. Han har ett behov på 35 MJ/dag - MAX. Det som finns att 'leka' med är silage, 40% TS, 4,1 MJ/kg foder, samt halm 5 MJ/kg foder.

I dagsläget får han:

08.00 1,2 kg silage (slut på 15 - 20 minuter)
12,00 Se ovan
16.00 Se ovan
20,00 1 kg silage (slut på 10 min) + ½ kg halm
Mellan 22 - 24.00 3 kg silage (slut inom 30 min) + 1,5 kg halm
Nu är TS ovanligt 'högt' då jag ökat halmen, men i gengäld ligger vi på 43 MJ (avrundat uppåt), vilket är alldeles för mycket.

Han står enormt många timmar totalt utan mat, däremot så så långt det går, dvs allt utom natten, går han aldrig mer än 4 h utan mat.

Han är 4 år och under inridning (pga fång förra året), men motioneras nästan dagligen, mitt jobb sätter stopp för daglig motion alla dagar. Han motioneras så hårt jag vågar utefter ålder, det är hela tiden en balansgång mellan att maxa motionen för viktens skull, och att inte träna sönder senor/leder/ligament, är ungefär lika behagligt som att gå på slak lina.

Och läget är desperat, han har gått ner men har en hel del kvar att gå ner, och det börjar bli panikbråttom.

Han har någon form av metabolisk störning, och är under utredning och har så varit länge. Men det är en extrem skillnad på honom, och hans shettiskompis. Som på en fullt rimlig foderstat och en betydligt högre TS samt tabellbehov MJ stadigt rasar neråt i vikt. Kompisen gick ner mer i vikt på 2 mån än den ovan gjort på 6 månaders hårdbantning, ger lite perspektiv.

Fick jag välja mellan att han ser ut som han gör nu, och han var smal men utan överlinje var valet enkelt. De dör inte av att ha kass överlinje ett tag, däremot kan de dö av fång. Om vi inte får bukt med metaboliska störningen är det också någonstans där vi kommer tvingas landa, fodra honom med 5 kg halm - enbart... Som vet sa 'proteinbrist går att rätta, fång är värre'

Känner igen det där. Skönt att L tar det så bra.

Min häst är ju väldigt "lågmäld" i sig, och så länge han har sällskap så finner han sig i det mesta. Men jag har märkt att han börjat tröttna på att stå inne. Tyvärr kan jag ju inte styra över vädret, och jag har honom ute sålänge det finns sällskap (stå ensam är inte kul).
Längtar efter våren så att de kan gå ute några timmar till om dagen! För att inte tala om när de kan gå ute dygnet runt.

Jobbigt med utetiderna. Där är Ls soliga humör en fördel med, han är helt obrydd av att gå solo. Han gick ju helt ensam både inne och ute först 2 v när fbl låg på djursjukhuset, och sen i 3 veckor till innan jag skaffade E. Kunde inte brytt sig mindre, var lika glad och nöjd ändå. Även om han självklart uppskattar sällskap och är ännu mer nöjd med sällskap. Men han är otroligt rar och enkel så, jag tror hans motto i livet är 'det går bra' - sålänge han får mat *s*

Mina går ju ute i grunden mellan 8 - 20, något som jag tycker underlättar enormt just när de får så lite mat. Ute kan de ju roa sig med annat osv, men inne så maten slut och boxen dammsugen så börjar Lillen gnaga trä, gräva och är allmänt irriterad över det. Ute så dels märks det inte på samma sätt såklart, men ffa kan de då leta under snön, gnaga på träd (eller äta upp foderlådan, ska nästan ta en bild, hemskt bäveri nu) etc.

Så jag längtar också efter våren. Det kommer inte påverka ute/inne nämnvärt, men sen när de får byta hage och får sly osv att 'äta' så räknar jag med att kunna dra ner ytterligare lite mat om magarna tål det, men utan att det påverkar dem lika hårt psykiskt.

Lillen verkar ju vara helt underbar i psyket!

Hoppas att det går framåt nu, och att de kommer fram till något i utredningen.

Ja visst, hellre lite smal och kantig än fet och fång, absolut. Men jag tycker faktiskt verkligen, och jag tänker inte ge mig där, att just den här shettisen i fråga ser bedrövlig ut. Så är det bara. Något måste ju ha blivit snett i bantningen, för att den ska se ut så där. Men den kanske har något annat fel som jag inte vet om...jag vet inte hur den blivit så fet, och jag vet inte om den också haft fång.

Min shettis är en gammal fånghäst, visst är det inte att bara "röra på dem mer", i det akuta stadiet, det fattar väl vem som helst. Men när hästen blivit "frisk" från fången (en fånghäst är ju alltid en fånghäst) så finns det väl inga hinder att motionera den, om den inte fått komplikationer efter fången såsom ändrad benställning eller annat, som gör att den inte kan motioneras på ett normalt sätt. Men nu vet ju inte jag vad hästens ägare ifråga gör med sin häst.

Din egen verkar du ju ha koll på och det är ju bra, man kan väl inte göra mer än du gör antar jag, utifrån det du beskrivit. Har hästen dessutom en metabolisk störning, är det självklart inte lätt att ta itu med detta. Bra att du förklarade det runt DIN häst, men som sagt, ponnyn jag reagerade på vet jag inget mer om, men bilderna reagerade jag på.

Och jag hävdar att det är fullt möjligt att "banta" en häst utan att den faller ur i resten av kroppen. Det tar jättelång tid och man får kämpa och vara konsekvent, har man för bråttom tror jag det tar illa på hästen.

Vi är överens i grunden, enda där vi skiljer oss är i att bedöma/döma utefter en bild på en främmande häst. Att det rent estetiskt ser ut si eller så är en sak, men att därifrån säga att det är en felaktig bantning tycker jag är vanskligt, och där vi skiljer oss. Nu vet jag iofs hur Constance bantat vilket måhända spelar in, men jag har märkt just det där dels hur vissa tappar, och hur bilder kan förvränga så många ggr 'med egna ögon' att jag försöker vara försiktig med att bedöma för mycket utefter en bild.

Lite OT men lite roligt och bantning. Och ffa belyser hur vanskligt det kan vara med bilder och bedömning. Den första bilden ser ut att vara en rejält fet häst med krattig överlinje. Den andra bilden är samma häst, tre minuter senare - och ger en helt annan bild av överlinjen. (Om det krånglar när ni klickar på länken ta bort http:// och försök igen)

http://hem.passagen.se/waikele/betesfetvision030714-2.jpg
http://hem.passagen.se/waikele/bete030714-19.jpg

Lillen verkar ju vara helt underbar i psyket!

Hoppas att det går framåt nu, och att de kommer fram till något i utredningen.

Han är en riktig darling ja, slås av det varje dag - vilken rar och glad liten skit han är =)

ANg utredningen ringde vet nyss, och det är nu 'körorder' på glukosbelastningen. Och den kan göras hemma. Hua, jag kommer ha sällan skådad fångnoja tills den är över och det gått minst en vecka utan fång.

Dock var det inte säkert vet hann få hem glukos så att vi kan göra den på fredag, men vi får väl se. Men nu är det bestämt, brrr, jag kallsvettas nästan bara av tanken :crazy:

knapp

Jag får dåligt samvete när jag ser bilderna från i somras. Så stor har han aldrig varit. Vet inte riktigt vad som hände för han såg bra ut halva sommaren och sen bara smällde det till och han blev tjock som en julgris... Han reds och tömkördes, inte varje dag men kanske 4-5 dagar i veckan. När jag märkte att han hade skenat iväg i vikt fick han gå ensam i en nerbetad hage. 'Tur' för mig så motionerade han sig rätt bra genom att springa utmed staketet och stod mycket vid staketet och umgick med de andra över tråden istället för att äta.

Idag tittar jag ut på snöstormen och undrar när vi ska komma igång egentligen :cool: Rider inte nån av hästarna i det här vädret, ett träd i hagen knäcktes idag av snötyngden och det har kommit minst 2 dm snö + blåst. Men jag längtar verkligen. Det är ju inte direkt betyngande att skritta ut honom i en timma, och han är rolig att rida off road :) Det gäller bara att ha tiden.

I sommar, och alla somrar framöver, blir det hårda tag. Har varit förskonad tidigare från sån extrem fetma med honom men nu duger det inte att vara sommarmullig, nu ska han vara smal och snärt. Dessutom vill jag få ordning på galoppen.

2-1.jpg

Januari (står onormalt svankig, som alltid när han sett nåt spännande)
32-1.jpg

Februari
42-1.jpg

kl

Lägger in min gamla dam här. Hon är 19 år och tyvärr "sjuk/skadad" (cysta i bakknä) så hon rids inte speciellt mkt och saknar därmed muskler.

Från i sommras:
30530292.jpg

Från i vintras:
30530293.jpg

Från hennes forna glansdagar:)
30530294.jpg

Tyvärr är det en häst som blir tjock på luft. Går nu på ca 8 kg hösilage och lite skrammel i krubban. Hade varit lättare om det gick att motionera henne fullt ut men nu är läget som det är och hon kommer nog förbli lite småfet på åldernshöst:)

TYcker hon har utmärkt fint hull på 'nu'-bilden, och skulle inte alls ha ångest över det hullet eller kalla det småfet på den gammal lady som går i hagen bara =)

Vad innebär detta? Är det typ som att ge en diabetiker socker eller?

Typ =)

Det är ett sätt att mer säkert än blodprov avgöra om en häst är insulinresistent. Det man gör är just tillför socker (glukos) i blodet på hästen. Hos en 'frisk' häst så kommer blodsockret av det snabbt stiga, men sen inom en förhållandevis kort tid gå ner till normalt igen. Den kraftiga blodsockerhöjningen gör ju att mer insulin frisläpps, som i sin tur gör att cellerna öppnar och 'matas' med glukosen, och så sjunker blodglukosvärdet.

Hos en häst med IR så kommer blodglukosen vara förhöjd längre tid, och sedan kommer det att sjunka långsammare än på en frisk häst med - eftersom det är tjall på receptorerna, och insulinnivåerna måste öka ännu mer än normalt för att cellerna ska öppna.

Haken är ju just att OM han är IR kommer man få en helvetes peak i insulinvärdet - och det innebär en risk att utlösa fång. Exak hur stor/liten risken är tvistar de lärde om, generellt anses den som liten, men det är ju mycket beroende på individen, och att den finns är de överens om. :crazy:

Haha tack. Man blir ju lite hemmablind:) Sen är det väl det att jag vet hur hon kan se ut när hon är vältränad men det är ju bara att glömma nu. Förhoppningsvis kommer hon iaf sätta lite mer muskler när det går att rida ordentligt ute:)

Vi är överens i grunden, enda där vi skiljer oss är i att bedöma/döma utefter en bild på en främmande häst. Att det rent estetiskt ser ut si eller så är en sak, men att därifrån säga att det är en felaktig bantning tycker jag är vanskligt, och där vi skiljer oss. Nu vet jag iofs hur Constance bantat vilket måhända spelar in, men jag har märkt just det där dels hur vissa tappar, och hur bilder kan förvränga så många ggr 'med egna ögon' att jag försöker vara försiktig med att bedöma för mycket utefter en bild.

Lite OT men lite roligt och bantning. Och ffa belyser hur vanskligt det kan vara med bilder och bedömning. Den första bilden ser ut att vara en rejält fet häst med krattig överlinje. Den andra bilden är samma häst, tre minuter senare - och ger en helt annan bild av överlinjen. (Om det krånglar när ni klickar på länken ta bort http:// och försök igen)

http://hem.passagen.se/waikele/betesfetvision030714-2.jpg
http://hem.passagen.se/waikele/bete030714-19.jpg

Jomen dettta är ju en bildtråd, och att då lägga ut före och efter bilder ger ju upphov till diskussioner/bedömningar vare sig det var meningen eller ej. Och vad det gäller överlinjen, så går det ju liksom inte att bortse från att den är obefintlig på den här hästen, det är ju taget rakt från sidan så vitt jag kan se.

Så även om bilden skulle vara värre än verkligheten, så tycker jag fortfarande vad jag tycker angående denna hästen. Eftersom jag inte har möjligheten att se den live s a s.

De bilder du länkar till: det går ju inte att jämföra ett kort där hästen står still och ett kort där den är i rörelse och inte alls har samma hållning....för övrigt så tycker jag inte att man skulle uppfatta att hästen har en kraftig överlinje på bild 1, snarare tvärtom....

Senast ändrad:

Äsch, nu försöker vi vara uppmuntrande! Bilder stämmer inte alltid med verkligheten, så är det bara. Och om det skulle stämma är det upp till ägaren att göra något åt.
Titta på den här istället, han är skitsöt!
April 2008

:D

(Bara för att vara petig, ingen har påstått att häst 1 har "kraftig" överlinje, utan "krattig", dvs kass.)

(Bara för att vara petig, ingen har påstått att häst 1 har "kraftig" överlinje, utan "krattig", dvs kass.)

Aha ha ha..läste för snabbt och läste kraftig...

Nej jag vill verkligen inte racka ner på någon, och särskilt när denne inte har fått chans att tala för sig. Men det var min spontana reaktion på shettisen, jag har haft shettis i hela mitt liv, och vet hur svåra de är att hålla fina i hullet, eller ja de flesta i alla fall...men jag tror nog jag skulle gjort likadant om jag sett hästen i verkligheten, alltså ifrågasatt vad som hänt...för i och med att den också står där och hänger med livlös blick så ser det ju liksom inte bättre ut. Så kände att jag behövde kommentera den, då jag reagerade ganska starkt negativt när jag såg den.

Men vad är det då som jag har gjort tokigt? :confused:

Hästen fick fång mars 2009. Stod på boxvila och sen i boxhage/sjukhage. Sattes långsamt igång i höstas med först korta promenader ett par ggr/veckan, sedan utökade till 30 min/promenad ett par ggr/veckan. Så har det fortsatt så fram till december då jag började utöka motionerna samt började tömköra lite på rakt spår i skogen. Fr.o.m januari har hon börjat följa med som handhäst 30 min 4-5 dagar/veckan.
Innan fånganfallet har hon inte rört sig mer än i hagen på 2-3 år.

Hon har hela tiden fått mindre MJ än vad tabellhästen behöver, men hon har hela tiden fått mer än tabellbehovet av protein tillgodosett, och noralt tabellbehov med Ca, P, Mg, Se. Vad skulle jag ha gjort annorlunda? :confused:

Hon har inte mkt till hals det erkänner jag. Men vad är bäst? En häst som har tunn hals än en häst som är fet? Vilken bild föredrar du?

Sen ang. att bantningshästar ser ledsnare ut än andra hästar, den här efter-bilden är verkligen en ögonblicksbild. Jag har inte sett min shettis så här glad på flera år. Hon är verkligen med på grejer nu, vill vara i centrum, hon slänger inte i sig maten utan tar god tid på sig att leta upp de godaste stråna/matbitarna och äta upp de först, så nu äter hon nästan långsammast av alla mina hästar.
Jag kan nog ärligt säga att hon är nöjd med tillvaron :)

Dock så kanske ni bara får se bilder där hon ser ledsen/nedstämd/sur ut, men det stämmer inte riktigt med hur hon ser ut i verkligheten. Hon är den minst fotogeniska (stavas?) hästen jag träffat.

Det är många som kommenterat hur glad och lycklig hon ser ut nu för tiden. Hon kan själv dra några repor i hagen och bara bocka och sparka bakut och pipa av lycka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka