Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Haha jo då. Inte för att jag litar på det till 100% men jag var lite nyfiken på om mina uppskattningar stämde överens på ett ungefär, vilket dom gjorde! Så lite koll har man ju och man kan ju använda det och se om det blir skillnad, även om inte vikten i sig skulle stämma till 100%.

*kl*
Jag vet vad hästarna ska väga på ett ungefär, var mer nyfiken på om det fanns en allmän idealtabell någonstans. Annars kan det ju vara svårt för den som är osäker att veta om hästen är överviktig eller inte även om man vet nuvarande vikt.

Men som sagt, själv har jag nog rätt bra koll på hullet på mina hästar men det är alltid kul att veta om det man själv tycker överensstämmer med verkligheten :D

Jag blir lite förvånad över hur komplicerat detta låter när ni pratar. :p Hästen har fått yttepyttelite mat, och nu är den smal som en vidja. :laugh: Då skulle jag hurra och så sakteliga gå över till en mer normal foderstat, bara att ligga ett litet litet snäpp under det den fick när den lade på sig? Inte bara ge några kilo halm och lite i krubban, det ser jag som en nödlösning om höet är helt olämpligt eller hästen är gravt överviktig.

Jag tycker nästa projekt är att fylla ut den där halsen som blivit tanig och försöka få fram en riktigt fint musklad rumpa, och det får man knappast på 37 Mj och 325 g smrp. Mer mat till hästen röstar jag för!:p Ge den lite hö, den kommer bli helt överlycklig. :)

Just det: bilder på min ponny kommer förmodligen idag. :laugh:

*kl*
Jag vet vad hästarna ska väga på ett ungefär, var mer nyfiken på om det fanns en allmän idealtabell någonstans. Annars kan det ju vara svårt för den som är osäker att veta om hästen är överviktig eller inte även om man vet nuvarande vikt.

Haken med idealtabeller är det blir så stor spann, t ex att häst av mkh X-Y ska väga 400 - 500 kg. Men en häst med mankhöjd Y kan vara av den lättare modellen och ha en idealvikt på 400 kg trots att den är i högre delen av mankhöjdsintervallet, och häst X som är i nedre delen men en kraftigare har en idealvikt på 500 kg.

Är ju samma på exvis hund, kollar man rasbeskrivningen för min ras så är mankhöjden 60 - 70 cm och vikten bör ligga mellan 30 - 40 kg. Men 40 kg på en 70 cm hund kan innebär en fet hund, medan 35 kg på en 60 cms kan innebära perfekt hull. Så de blir väldigt trubbiga, och säger eg inte så mycket mer än att 20 kg är på tok för lite oavsett, och 50 kg är på tok för mycket oavsett. Men det säger inte så mycket om en 65 cm hund på 35 kg är för smal, lagom eller för tjock - även om det är störst chans att den ska vara lagom givetvis.

Mina fbl var 157 resp 162 cm, i perfekt hull vägde de 450 resp 540 kg. 90 kg:s skillnad på 5 cm mankhöjdsskillnad. De var dock helt olika modell.

Alltid samma problem med tabeller, de stämmer för en del men inte för alla. Vanligt diskussion i den här tråden ang foderstatsberäkningens vara eller icke vara, just för att våra lättfödda krakar ligger så långt under tabellbehovet.

När vi ändå pratar tabellbehov:
Hur ser mineralbehov (ffa Ca, P, Mg jag är ute efter) baserat på kg kroppsvikt ut? Hittar bara per MJ/Mcal. Skulle även behöva protein per kg bw.
Bygger än en gång om mitt foderstatsprogram :p blev inte riktigt nöjd förra gången så nu försöker jag igen.

KL

Går tillbaka till fällning och protein. Jag är också med på att de behöver protein under fällning, hår är ju proteiner.

Liten anekdot, jag hade ju gett för lite hö (glömde väga hönäten) och har då legat precis under underhållsbehovet, nu när jag har höjt till rätt mängd så blir kvoten 6.6, och nu har han börjat fälla igen. Bara en vecka sen jag höjde högivan och därmed proteinet.
Man funderar ju lite om så lite kan göra skillnad. 0.4 kg hö ungefär, ca 20 g smb rp.

Hejsan!

Tänkte komma med lite uppdateringar. Jag skrev ganska mycket i förra tråden, men har inte skrivit i den här.
Jag har ett nordsvensk sto som jag har bantat sen Dec.
Såhär såg hon ut 13 dec 2009
dsc09096_78284563.jpg

Så här såg hon ut 4 januari (bilden ser ganska konstig ut eftersom jag har ljusat upp den, på orginalet är hästen myckey mörkare!)
dsc09782_78284329.jpg

Och såhär såg hon ut 27 februari:
dsc01554_78284042.jpg

Jag har inte ridit henne mycket alls senaste månaden eftersom hon och jag har börjat om från grunden med våran relation och arbetar just nu bara från marken. Däremot har hon hängt med lös när pappa har kört sin travare, och hon har fått bättre kondis av de, definitivt!

Jättefin skillnad från december, ni har ju kommit en bra bit på väg, så fortsätta kämpa =) Och så den 'tråkiga' delen - tänk på att inte släppa allt när det blir bete sen, utan ha munkorg/begränsa etc då med =)

Jag blir lite förvånad över hur komplicerat detta låter när ni pratar. :p Hästen har fått yttepyttelite mat, och nu är den smal som en vidja. :laugh: Då skulle jag hurra och så sakteliga gå över till en mer normal foderstat, bara att ligga ett litet litet snäpp under det den fick när den lade på sig? Inte bara ge några kilo halm och lite i krubban, det ser jag som en nödlösning om höet är helt olämpligt eller hästen är gravt överviktig.

Jag tycker nästa projekt är att fylla ut den där halsen som blivit tanig och försöka få fram en riktigt fint musklad rumpa, och det får man knappast på 37 Mj och 325 g smrp. Mer mat till hästen röstar jag för!:p Ge den lite hö, den kommer bli helt överlycklig. :)

Just det: bilder på min ponny kommer förmodligen idag. :laugh:

Men innan hon började banta så fick hon i sig säkert närmare 100 MJ, och enligt tabellerna ska hon ha 50 MJ. Big difference, så jag vet ju inte vad hon bör ligga på för att hålla hullet.

Mitt hö är olämpligt att ge, för jag kommer bara kunna ge 4 kg innan jag är uppe vid MJ-gränsen och då blir det för lite TS och för att få upp mer TS måste jag ge mindre hö. Därför väljer jag att hellre ge halm.

Jo jag förstår det, men du vt ju inte om den kanske kan äta 45 eller 85 Mj för att hålla jämn vikt. Enligt mitt tycke så är din häst precis på gränsen nu mot att bli för tunn, så jag skulle handla snabbt nu och öka fodret ett ordentligt snäpp. För att stabilisera det och få lite över för att bygga muskler som du förlorat. :)

Med tanke på hur snabbt den gått ner har du ju betydligt mer svängrum än 37 Mj att leka med i foderstaten, skulle tro att om ni närmar er vintern nästa år med normalt hull kommer den säkert behöva uppåt 65 Mj minst för att inte tunna ur, tror verkligen inte det är någon excetpionellt lättfödd häst som man måste räkna i detalj och banta ständigt. Men jag förstår att det kan vara svårt med högt Mj och lågt protein i höet.

Nej verkligen inte. Hon är inte direkt så lättfödd. Hon har bara stått och sen blivit fet :p

Jag har redan ökat på fodret.

Kl

Igår var jag och dottern ute på långritt i det underbara vädret:)

Dottern på vår ponny och jag på lånehäst, 1,5 mil som tog oss 2,5 timme i mestadels skritttempo. När vi kom hem var vår ponny inte alls trött trots att dottern får småtrava för att hänga med lånehästens skritt:D Lånehästen däremot var svettig under sadelgjorden:laugh:.

Hon börjar få lite kondis i varjefall:p

Idag så blev Stella tömkörd. INTE populärt. Hon var såå arg. :rofl:
Hon trampade sig själv på både bak och framtassar...

Det tog 45 minuter för henne att uppföra sig och göra det vi sa åt henne. Nämligen det extremt svåra....

*Trumvirvel*

Att skritta rakt fram :banana:

Stella8-9.jpg

:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025