Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Min måste ha väldigt starka käkmuskler då :p Funderar på att köpa ett sånt finmaskigt igen och lägga det i det stormaskiga nätet. Får nog köpa ett med normala hål också så man garderar sig, haha.

Igår var vi ute och red en liten sväng och tjo hopp - vem bytte ut min häst? Plötsligt är det askul att galoppera! För några år sen gick det knappt få upp honom i trav när man red, och då var det så man fick ta i så man blev blå. Nu kortar jag tyglarna och han börjar nästan takta... Travar vi mot en uppförsbacke tycker han det är lag på att ta backen i galopp :p Fick till och med be honom lugna ner sig lite.

Hoppas lite av energin stannar kvar när det börjar bli varmare. På sommarn lugnar han alltid ner sig men nu känns han mer "ärligt" pigg än bara vinterbusig. :)

Det är roligt när de har den där lilla extra energin helt plötsligt:D.
Vår pålla är iofs nästan alltid pigg men när man pressar henne att verkligen jobba tramsar hon framförallt med dottern.

I går var första träningen med ny tränare för dottern. Efter en stunds tramsande så satte sig tränaren upp och WOW vilken ponny vi helt plötsligt såg framför oss:D Hehe, så nu vet vi att HON kan :D.

Snacka om slut häst efteråt, har aldrig sett henne så svettig men så oerhört nöjd samtidigt. Både dotter och ponny har nog träningsvärk idag så det blir massage av båda två:p

Ps! Jag såg lite magmuskler där under någonstans när tränaren red:rofl:

Ja det är härligt, när jag kämpat så mycket med honom :) Det ligger verkligen blod, svett och tårar (helt bokstavligt nu!) bakom den hästen. Kul med er häst, alltid trevligt att se när tränaren rider!

Nu drömmer jag om en ny sadel och en rejäl tömkörningsgjord med fler ringar. Men han måste bantas ännu mer innan det är läge att prova nån sadel. Kanske till sommaren eller hösten. :) Men en tömkörningsgjord kan man ju alltid unna sig...

Funderar också på att låta honom gå oskodd nu tills snön är borta. Bootsen gör ju ingen verkan förrän dess och han ömmar inte i snön. Vad tror ni? Det är ju omöjligt att veta hur lång tid snön kommer ligga...

KL

Idag har jag köpt ny sadel!! :banana:
Kändes så himla bra, som att sitta på en helt annan häst! :D
Hon sa att det inte var något fel på den jag hade innan, men jag tyckte verkligen att han rörde sig annorlunda med en kortare bomsadel, så nu kan han förhoppningsvis börja slappna av och börja jobba lite så att han bygger fina ryggmuskler! :laugh:

Åh vad roligt och peppande med ny sadel :D

kl

Om man häller av betforn vattnet och sen sköljer av den innehåller den fortfarande lika mkt MJ?

Näe om det är vanligt betfor med melass i kan du skölja bort mkt av den. Men jag vet inte hur mkt av energin som består av melass och hur mkt som ligger i betfibern. Jag skulle gissa nånstans mellan 10 och 60% :p:)

Åh vad roligt och peppande med ny sadel :D

kl

Verkligen! Jag är som ett barn på julafton.:D

Han känns STOR och jättesmal! Som en smäcker D-ponny!
Fast även om han känns större så tror jag att jag ser längre ut på honom nu, för benen blir lite längre eftersom jag kommer mycket närmare i denna sadeln. Men jag sitter som gjuten så det får se ut hur det vill. :D:angel:

Jag puttar upp tråden genom att fråga hur går det för er alla? :)

Sen när jag ändå har er på tråden (haha :p), hur mkt bör ett russ väga, 130 cm hög, ganska grov? Och en lite minishettis, 75 cm hög?

Jag puttar upp tråden genom att fråga hur går det för er alla? :)

Sen när jag ändå har er på tråden (haha :p), hur mkt bör ett russ väga, 130 cm hög, ganska grov? Och en lite minishettis, 75 cm hög?

Ang. russet: Min islänning är 128, korta ben och ganska grov. Han har jag räknat till 300 kg. Just nu väger han ca 330.
Även om russ ofta är grova, och breda så är de oftast inte lika djupa i bålen och lite mer långsmala i ryggen än min islänning av äldre modell ska kanske tilläggas. Så jag upplever russ oftast som något smäckrare än islänningar av samma modell som min.

Runt eller strax under 300 kg skulle jag gissa på.

För oss går det bra. Har inte hänt några underverk på viktfronten. Men jag tycker att rumpan ser lite jämnare ut nu faktiskt. Inte riktigt lika stora puffkuddar som han haft tidigare. Utan nu är rumpan mer jämnrund. Så det känns som att den krymper sakta med säkert den också. :)

Då har jag tänkt rätt ang. russets vikt :) Jag håller på o hjälper en vän med foderstat.

Roligt att det iaf händer nånting :) Här går det iaf framåt. Araben har dock blivit så smal så nu syns revbenen :( Men jag har ju ökat på MJ så förhoppningsvis landar hon snart på en bra hullnivå igen. Shettisen börjar hitta en mer normal nivå. Nu känner jag revbenen med ett lätt tryck så den lilla magen som finns kvar försvinner förhoppningsvis när vi börjar röra på oss igen.
Nu har det varit äckligt väder senaste veckorna, bara blött, slaskigt eller snorhalt :( *äckelväder* För tillfället gör jag ingenting med hästarna, varken de eller jag tycker om när det är sånt här väglag.

Mina hästar har tappat mkt i vikt den senaste månaden. Och jag vet inte vad som har hänt... Men bra är det väl ;)

Vad roligt att det händer saker.
Har du höjt ännu mer på araben? Jobbigt om det går år andra hållet istället, kan det inte bara vara lagom:angel::p

I denna delen av Sverige börjar det bli perfekt ridväder. Eller ja, dimman och regnet som var i förmiddags är väl ingen höjdare, men underlagsmässigt. Grusvägarna är perfekta nu! :love:
Om den sista snö/isen bara smälter undan nu så är det perfekt när solen tittar fram.:love:

Den 12/3 höjde jag till 45 MJ, sen har jag inte höjt mer. Jag vet inte hur jag ska göra nu. Ska jag höja mer eller ska jag vänta och se om det stabiliseras? Det har ju ändå bara gått en vecka sen jag höjde. Jag vill ju inte ge för mkt så hon blir fet igen :p

eller hur, vad lätt det vore om det bara var lagom jämt :p

Åh vad härligt det låter, här på Uppländska kusten är det som sagt var äckelväder :mad: Dock så är jag glad för att snön försvinner mer o mer för varje dag. Så snart blir det kanske vår på riktigt :D

45 Mj är förmidligen fortfarande under hästens behov, så den kommer fortsätta tappa i vikt tills du ökat till samma nivå som behovet. Nu behöver du förmodligen till och med ge mer för att den ska upp i normalhull igen, revbenen ska ju inte synas:(

Men då är det bara att höja till en rejäl foderstat (prova 65-70 Mj kanske?) där den går upp i vikt, sedan när den är i rätt hull drar du ner ett snäpp så borde det stabilisera sig. Dessutom ska du väl börja rida när vädret blir bättre, då kommer den ju behöva ännu mer. Man ska inte vara rädd för att ge hästen mat, den ska normalt sett hålla sig mätt hela tiden.

Min häst tex har fått 59-60 Mj och 360 g smrp hela vintern och den har stadigt brännt bort fett. (Fjord-nordis på 142 cm, 440 kg)

Du får ju känna själv hur du vill göra, men jag hade höjt till 55 ev 60 om du har ngt hum vad hon krävt innan och det varit uppåt det, och sen väntat minst 2 veckor, såvida hon inte går ner då givetvis. Men står det still eller lite uppåt så hade jag haft is i magen, och får det uåå vänta 2 v till etc. Så du inte står där och behöver minska hullet igen. De dör inte av att vara i lite lågt hull, och iom att gräset kommer 'snart' så hellre lite för lågt hull då än lite för högt.

Allra helst perfekt hull :P Tycker inte man ska låta en häst vara för smal någon tid alls på året. Hästen är varken väldigt lättfödd eller fet, en helt valig balanserad foderstat är det bästa. Mat är inte farligt :P

Däremot håller jag med om att ett 2 veckors intervall med koll på hullet justeringar på foderstaten är lämpligt nu när man ska hitta rätt nivå. :bow: Sedan måste man ju ta hänsyn till ökande träning nu också.

Jo, fast än är ju träningen inte ökad, så öka för träningen nu behövs ju inte, därför jag inte tog med det nu. Men sen får man ju lägga på för det med givetvis.

Håller helt med dig om att perfekt hull är just det perfekta, men måste man välja mellan pest eller kolera, dvs riskera för högt eller för lågt, så hellre för lågt.

Sen när man hittat rätt, då blir ju allt så mycket enklare sen, för då vet man vilken MJ man så att säga kan utgå från, och även jag tror om jag ska spekulera att Constances dam hamnar kring 60 MJ som grundbehov sen

Då provar jag ge 55-60 MJ i två veckor så får jag kolla vad som händer. Dock så syntes revbenen inte så "mycket" idag som som de gjorde igår. Det kan väl ändras från dag till dag?

Tyvärr har jag inte den blekaste aning om vilken nivå hon bör ligga på :o Jag har tidigare bara lekt med foderstater för att tillgodose proteinbehovet och sen struntat i MJ:n. Så det vet jag tyvärr inte, men jag kan tänka mig att det ligger närmare 60 MJ.

Nope, just nu är det ingen träning alls, förhoppningsvis hittar jag motiviationen igen när snön, slask och is försvinner. Men då kommer den där äckliga leran istället :(

KL

Jag kände igenom hästen idag och blev paff!
Jag har inte riktigt känt igenom honom på ett tag, för jag har inte sett så stora förändringar. Men nu har jag gått runt och tänkt ett tag att rumpan måste ha blivit mindre, och när jag kände på den så är det bara två små kuddar kvar mitt på. Resten är fast och bra.

Så nu börjar det kännas riktigt bra! Passar ju bra att det börjar komma fram gräs i hagen med. Han har till och med lämnat en del av halmen han får i hagen, så jag ska snart sluta ge i hagen och ge det lilla extra på natten istället.
Ska se om jag kan fixa lite bilder imorgon, så kanske jag kan få ett expertutlåtande om hans rumpa:p. Det man nu ser på bild såklart, det är ju lättare att klämma.

Jag ska mäta idag jag, men tror vi har ett nytt lägstarekord. Fick dra gjorden mer än tidigare igår =)

Och kolla maglinjen på den här bilden, jag börjar se lite ljus igen =)

lillenuppsuttet20mars20.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 053
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 648
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 807
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka