Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Vad är ett slowfeeding-nät??? *nyfiken*

..... Såg nu att du hade svarat på det redan. Var finns de att få tag på?

Vet inte om man får länka, men det finns på bl a Dalpraktiken och i Caisas shop på SundHäst (där det finns mycket info om näten och även om annat som rör ex hovvård).
Finns i olika storlekar och modeller. Är supernöjd med mina!

Delvis KL

Det är samma nät som varit länkade till den så kallade begränsade fria tillgången. Allså ett gigantiskt hönät så att man kan få plats med en hel dagsranson, så att de kan äta efter fri tillgångsprincipen, men i hönät.

Delvis KL

Det är samma nät som varit länkade till den så kallade begränsade fria tillgången. Allså ett gigantiskt hönät så att man kan få plats med en hel dagsranson, så att de kan äta efter fri tillgångsprincipen, men i hönät.

Det behöver inte nödvändigtvis vara gigantiskt. Som jag skrev ovan finns det i olika storlekar och modeller, ex för rundbal, småbal eller löshö. Man kan också ge hästen "portioner" i nätet om man bara vill förlänga ättiden.
Men syftet med näten är ju precis det du skrev; att de ska kunna äta efter fri tillgångsprincipen, fast i hönät.
Det finns olika storlekar på maskorna men jag föredrar 4x4 cm.

Rekomenderar detta starkt!
Vi ska bygga foderhäckar med sådant nät och sätta ut lite här och var i hagen. Får se hur det funkar.

För att det ska funka på min häst hade han behövt få samma mängd hö som han får i vanliga hönät idag, så jag ser verkligen inte vitsen med det i vårat fall.
Men för de som kan äta så stora mängder så är det säkert jättebra.

De får inte i sig speciellt stora mängder eftersom det tar ca 8 timmar att äta bara 2-3 kg. Väldigt pilligt för hästarna men de håller sig sysselsatta, speciellt under vintertid då det inte finns annat i hagen att äta.
Ger jag dem i vanliga hönät tar det bara någon timme för dem att äta samma mängd :o

Fick det fruktansvärda beskedet idag - höanalysen.
Ska försöka räkna senare i kväll. Tar tacksamt emot tips om hur jag ska få det att stämma för mina lättfödda skruttisar.

Per kg foder:
TS 84.5 %
MJ 8,2
Råprotein 58 g
Smrp 28,2 g

Ca 1,4 g
P 1,7 g
Mg 0,7 g
Ca/P kvot: 0,9

Jag blandar mitt kraftfoder (2 dl lucernpellets + 1 dl mineraler) med nästan 5 liter vatten, ibland mer. Hästen slurpar med glädje i sig alltihop :D Det tar dessutom längre tid för honom att äta upp. Ibland blandar jag i lite halm också, så det ska ta ännu längre tid.

Funderar på det här med rinniga ögon. Figge har haft massa ögongojs hela vintern, det blev bättre när jag plockade bort allt hö och gav mer proteinfoder. Nu när han får 2 kg hö per dag har det börjat rinna igen.
Samband med sockerinnehåll i maten? Andra samband? Ren slump?

Det gjorde jag också förut, men nu får han ju bara lusernhack och det gillar han inte när man blöter. En gång i veckan får han tokosel utblandat med ca 0.5 dl B-vitaminpellets, helt enkelt för att det är det enda pellets jag har och jag tycker det är onödigt att köpa något för att blanda med. :p Då blandrar jag ut med några liter vatten, men det gör ju ingen större skillnad.

Idag hällde jag i lite äppeljuicekoncentrat i ena vattenhinken. Ska bli spännande att se imorgon vilket hink han druckit mest av. Jag gissar att han druckit upp all smaskig äppeldricka. :p

Eftersom Ca/p kvoten är så låg (den ska ju helst ligga strax under 2) så kan du gärna ge lite lusern. Dels för att få upp proteinet, som är ganska lågt, och dels för att få upp Ca/p kvoten då. Det är ju bra att kunna göra det genom grovfoder.

Annars kan det ju vara bra med något proteinrikt foder, så kan du ge lite halm också och få upp TS lite. Höet är ju inte onormalt energirikt, men det är ju inte något drömvärde för en som bantar heller.

Kan säkert gå att få en bra foderstat på det höet om du hittar bra foder att komplettera med.

KL

Jag skulle kunna lägga mig ner och skrika och gråta, men vad hjälper det. Vad gör jag för fel? Moa får verkligen minimalt med mat, vi motionerar massor och istället fylls bara depåerna på mer och mer. Klippte henne idag, dels var det för varmt men också för att enklare kunna ha koll på tjockleken. Jag vet verkligen inte hur jag ska gå vidare, om hon i alla fall inte gick UPP! Vad kan vara fel, utom foderstatet då. Jag kör henne på max 25 MJ, antar jag behöver gå lägre typ 20, men alltså 1 kg hö om dagen känns lite sisådär:crazy: Inte riktigt men nästan så lite.

Imorgon kommer jag ringa veterinären, men vad ska jag säga? Finns det prover att ta för att kolla om det är något fel? Tips!

30767026.jpg

30767024.jpg

Har möjligheten så att dom kan gå i en skogshage, mina två shettisar. Så det gräset hon kommer gå på är skogsgräs och vass. Det är enda hagmöjligheten jag har, om dom inte ska gå kvar i vinterhagen. Men den är större så det blir betydligt med gräs för dom då. Nu gissar jag på att dom inte kommer få mer än lite att pilla med, vilket är super!

Usch vad tråkigt när allt slit inte ger resultat.
Men nog måste du kunna komma ner på mindre än 25 MJ?
Min fick 3 kg hö, 1 kg halm och 0.5 kg lusern, och det blev 34 MJ.
Kan du inte ge halm och typ soja istället då? Det borde ju inte bli så väst mycket soja, om man räknar högt kanske man hamnar på 6 MJ. Då har du 14 MJ kvar att ge halm, och det blir ju ca 3 kg. Nog måste det räcka för en sån liten?

Delvis knapplån

En liten fundering bara; nu när snön har smält undan och det finns en del att gnaga på i hagen, då kan man väl inte ge hästen hela sitt dagsbehov genom hö och kraftfoder? Då får de väl i sig för mycket?
Hur kan man göra då? Kan man liksom "dra av" en del av kroppsvikten och räkna på det i stället? Eller blir det helknasigt då?
Väldigt rörigt men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar..

När jag skulle ringa till kliniken igår hade de precis stängt. Men idag har de kvällsöppet till kl 20 :)

Till _moa_:
Hur länge har du bantat henne? Kanske är så att hon behöver mer tid på sig helt enkelt.
Hur mycket motion får hon, kanske går att öka?
Låter mycket klokt att ringa vet, kan ju vara något som inte stämmer.

2 år har hon konstant bantat med varierande resultat.
Hon motioneras 5-6 dagar i veckan med vagnen och jag kan inte motionera henne mer eller hårdare pass i nuläget då hon inte har konditionen eller orken att anstänga sig. Sitter redan nu och pressar henne halva rundorna.

Elina: Halm känns sådär kul, jag vill hellre försöka med höet. Dels blir det för mycket soja för att nå upp till proteinbehovet också om hon bara ska äta halm. Jag är väldigt nojig med sojan, kanske utan anledning?

Jag tror inte att det är någon skillnad på dessa nät och vanliga hönät, mer än formen.
Det skulle väl i så fall vara om man hänger dem mellan två träd som de gör på vissa bilder, så att det inte finns någon fast yta bakom. Men så kan man ju göra med vanliga hönät också.

I och för sig är Saaga långt ifrån glupsk, men det funkade faktiskt på matvraket Pommac också.
Men det är nog olika för olika hästar och hästmänniskor. Det som fungerar bra för vissa fungerar mindre bra för andra.

Skillnaden är just storleken på maskorna, att det är svårare för hästen att få ut höt och att det tar längre tid = slow feeding. Att det är bra för hästen behöver jag ju inte ens ta upp egentligen. Ännu en fördel med dessa nät är att de går att sätta upp i hagen, till skillnad från ett vanligt nät (med tanke på skaderisken).
Det känns som vi kom ifrån själva ämnet här, kanske måste starta en ny tråd om detta :p

Ingen som har några vidarefunderingar kring min fråga förresten?
En liten fundering bara; nu när snön har smält undan och det finns en del att gnaga på i hagen, då kan man väl inte ge hästen hela sitt dagsbehov genom hö och kraftfoder? Då får de väl i sig för mycket?
Hur kan man göra då? Kan man liksom "dra av" en del av kroppsvikten och räkna på det i stället? Eller blir det helknasigt då?
Väldigt rörigt men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar..

Ang. näten så finns det ju vanliga nät med olika stora maskor också, så jag tycker faktiskt att det är samma sak.
Men nog sagt om det. ;)

Var i landet bor du? I södra delarna av skåne växer det ju redan gräs, så där får man nog dra ner mer på fodret än vad man behöver göra en bit uppåt i landet.

Här i Varberg har det ju varit barmark ett bra tag, men det växer inget nytt gräs än, även om det finns gammalt halvvisset som de kan gnaga i sig.
Här tycker jag det är ok att dra ner på TS, men jag skulle inte dra ner på protein och mineraler förrän det börjar växa nytt gräs, för jag tror inte att det gamla innehåller så mycket.
MJ kan man säkert dra ner en del på, men annars har jag mest minskat lite i TS.

Jag har helt enkelt bara tagit bort det som han fick på dagen, vilket iofs bara var 0.5 kg. När han står inne på natten så tycker jag fortfarande att han behöver ha tillräckligt att tugga på.
Nu har jag iofs övergått till att behålla vikt istället för att försöka få ner, men jag hade gjort i stort sett samma om jag hade bantat honom, bara att jag hade dragit ner lite mer för att få ner MJ lite till.

Du kan begära att veterinären gör att enkelt blodprov för att se om hon har rubbningar på ämnesomsättningen, jag gjorde det med min islandsval efter flera år av bantande som inte ledde nån vart. Det är inte så dyrt heller, mitt kostade allt som allt 500 spänn med provsvar o så. Vi gjorde sen en till utredning där han fick göra glukostest (som människor gör när man utreder diabetes) på Helsingborg. Det gick även på försäkringen eftersom vi gjorde blodprovet innan.

Nu behöver du kanske inte gå så långt med Moa men möjligheterna finns i alla fall.

*kl*

Någon här inne som har efarenhet av att ge grisfoder till svårfödda hästar (detta handlar om ett 25-årigt sto som är svår att hålla i hull). Matte ger lusern, kraf*t rehab och grisfoder eftersom hon hört att det ska vara mkt protein i det. Nån annan vet om hästar kan smälta ner och tillgodose sig grisfodrets näringsämnen? Det är ju två helt olika djurarter...

Någon här inne som har efarenhet av att ge grisfoder till svårfödda hästar (detta handlar om ett 25-årigt sto som är svår att hålla i hull). Matte ger lusern, kraf*t rehab och grisfoder eftersom hon hört att det ska vara mkt protein i det. Nån annan vet om hästar kan smälta ner och tillgodose sig grisfodrets näringsämnen? Det är ju två helt olika djurarter...

Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av det men jag kan inte tänka mig att det inte skulle vara särskilt bra eftersom hästar är gräsätare och grisar allätare? Grisfodret bör ju innehålla en rad olika saker man normalt inte ger till häst?

Oj, vi har dessa nät i hopp om betydligt längre ättid men våra smällde efter mkt kort tid i sej 1-2 kg i timmen:(

Samma här, näten hindrade Lillens ättakt i ungefär 1 - 2 dagar, sen hade han lärt sig tekniken och åt i princip lika fort som vanligt. Dvs 4 kg på 2 h var inga problem =/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka