Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Fast jag tycker inte att hon ser vare sig rund eller tjock ut. Var någonstans tycker du att hon lagt på sig?

Gud vilken vacker häst :love:
Skulle så gärna vilja ha en nordis, men tror inte jag skulle hinna med 3 hästar.

Tack! :)

Han är så himla pigg och rolig nu! Som en helt annan häst mot vad han varit större delen av sitt liv... Nu när vi löslongerar går han knappt att stanna; inte så att han rejsar runt, han travar så fint så. Men han vill inte sakta av. :p Pigg att rida och allmän glad.

Han är lätt att få upp i galopp också, så han får galoppera en hel del när vi löslongerar så det ska bli enklare att galoppera vid ridning. Han blir gärna lång och obalanserad vid galopp med ryttare.

Så det bådar ju gott för viktminskningen, galopp förbränner ju massor :) Idag efter löslongeringen stod han i hagen och stegrade mot mitt fullblod (det är en maffig syn ska ni veta när fullblod på 170 och kallblod på sina stadiga kilon reser sig rakt upp bägge två!) och busade så han förbrände förhoppningsvis lite extra ;)

Jag brukar blanda i ½dl äppeljos (outspädd då) i varje vattenhink. Han har 2 st, de största med platt baksida, typ 30 L:confused:
När jag har i betfor, brukar jag ta ½ dl (torr då) i varje hink.
Ska nog börja med "spetsat" vatten till gammelman, har druckit dåligt sista veckan.:(

Över rumpa, manke, bogen, iaf ner mot frambenet. Hon har blivit en del rundare liksom, överlinjen har blivit mkt rundare än den var i mars (från bilden tagen 8/3). Det är iaf sånt jag ser i verkligheten. Det kanske inte syns så på bilderna.

På 2:a nya bilden, där hon sträcker sig framåt, ser överlinjen mycket bättre ut. Men det är ju för att hon sträcker på sig. Tittar man på den andra nya bilden så tycker jag att manken ser lika framträdande ut där som den gamla bilden.

Möjligtvis att hon har lagt på sig pyttelite, men det tycker jag absolut inte är någon nackdel på den hästen. Hon behöver ju muskla sig ganska mycket så om hon nu har ett gram extra fett nånstans så hade jag låtit det vara.

Jag brukar blanda i ½dl äppeljos (outspädd då) i varje vattenhink. Han har 2 st, de största med platt baksida, typ 30 L:confused:
När jag har i betfor, brukar jag ta ½ dl (torr då) i varje hink.
Ska nog börja med "spetsat" vatten till gammelman, har druckit dåligt sista veckan.:(

Ok, då har jag börjat rätt. Jag tyckte inte att han drack så bra när jag blandade svagare. Så jag ökade till ½ dl, spannen rymmer 15 liter. Det känns inte som så mycket. Det är 10% socker i juicen, och 1 dl innehåller 34 kcal så det känns inte direkt som att det kommer att påverka honom.

Jag tycker din arab är smal och fin och har ingen överlinje alls. Men den hade väl vilat en del? Hur som så är halsen rejält smal och muskelfattig. Min åsikt.

*KL*

Bättre bilder på min tant. Väntar fortfarande på veterinären att komma och ta prover. Pratade med en annan veterinär som inte alls tyckte hon var så katastrofalt fet, jag vet inte om jag överdriver som typ gråter av att se henne?:p

Här ser man iaf bogen och bringan tydligt:crazy:
dsc_1256_84174158.jpg

dsc_1271_84174256.jpg

dsc_1274_84174340.jpg

dsc_1233_84174045.jpg

Vad tror ni förresten om att hon går i denna hagen hela sommaren? Kan denna grästyp bli för kraftigt tror ni? Tänkte hon och min andra shettisen ska gå i skogen och sen kanske 8x20 meter med sådan mark som på bilderna. Mest tunt skitgräs och vasstrån typ.

*KL*

Bättre bilder på min tant. Väntar fortfarande på veterinären att komma och ta prover. Pratade med en annan veterinär som inte alls tyckte hon var så katastrofalt fet, jag vet inte om jag överdriver som typ gråter av att se henne?:p

Här ser man iaf bogen och bringan tydligt:crazy:
dsc_1256_84174158.jpg

dsc_1271_84174256.jpg

dsc_1274_84174340.jpg

dsc_1233_84174045.jpg

Vad tror ni förresten om att hon går i denna hagen hela sommaren? Kan denna grästyp bli för kraftigt tror ni? Tänkte hon och min andra shettisen ska gå i skogen och sen kanske 8x20 meter med sådan mark som på bilderna. Mest tunt skitgräs och vasstrån typ.

Observera också att ränderna på sidan är revbenen som syns.. Vilket gör att jag tycker allt är ännu jobbigare. Kan hon inte gå ner som normala hästar liksom???

Hon har ju rejält med fett över bog och manke (där det till och med veckar sig?). Men några revben ser jag faktiskt ingenstans? Vilka ränder menar du?

Ang om gräset blir för mycket är det jättesvårt att säga, så det är nog bara att prova och hålla noga koll? Det finns ju iaf en chans att det ska kunna fungera =)

brukar hon ha munkorg på sommaren? Annars är ju det ett alternativ med?

Kanske bara är jag som ser eftersom jag vet att dom syns i verkligheten. (Och det påpekar jag inte för att jag tycker hon är smal, tvärt om) Hon går liksom ner allting just över revbenen! Medan jag vill att hon ska ta utav fettreserverna, hon anser väl tydligen att hon ska behålla dom.

Veck kanske man skulle kunna säga ja, eller mer en grop tror jag att det skulle kunna vara.

Kanske är bättre att bara stängsla in henne i skogen och stödfodra istället? Annars brukar hon ha munkorg men hon får så mkt skav utav den efter några månader och jag har möjlighet att iår inte ha henne på något nämnvärt bete alls. Det enda jag behöver göra är att i alla fall byta hage på henne så lite gräs blir det ju, iaf i början. Men säg att på någon vecka har dom nog betat ner det totalt. Men hur elak ska man vara sen? I en skogshage har dom verkligen att pilla med, ska man ge 1 kg hö om dagen och lite lucern, ½ kg hö om dagen och lite lucern? Hur mycket vågar man gå ner när dom går i en skogshage utan gräs mer än kanske att pilla i? Rent tankemässigt tror jag inte dom får i sig ett kilo ens i gräsmängd efter någon vecka i den hagen.

Ja hon har inte varit igång ordentligt sen september. Jag håller med om halsen, den är väldigt smal. Lika med shettisen.

Får de inte i sig något får du ju fodra som på vintern helt enkelt, det blir ju samma sak.

Sen kan man ju alltid laborera med att t ex ge halm + lucern, eller ge hö, eller hö + halm osv beroende på värdena på höet etc.

Men, det borde väl gå att göra den lite större kanske, skogshagen, så det inte tar helt slut, men inte är så mycket heller?

Om hon kan ha på sig munkorg ett tag så kan du ju sätta in henne i skogshagen med munkorg i början, så att gräset varar lite längre och de inte tokbetar i början, och sen inte har något alls.

KL på mig själv.

Jag har funderat lite igen. Jag har ju sänkt fodret lite nu när de går ute, och nu när jag lägger på extra för arbete (kollar inte så mycket på MJ, utan mest på proteinet) så ser jag att jag skulle behöva öka på lite protein.
Först tänkte jag bara lägga på lite mer lusern, men då blir det för mycket kalcium, och fosfor ligger redan lite för lågt, så det blir inte bra.

Provade att lägga på lite soja och det blir väldigt bra.

Frågan är nu då, är det lönt att köpa soja nu när gräset snart kommer? Behöver man ge soja på sommaren? Om inte, håller det sig till nästa vinter eller hinner det bli dåligt?
Köper man det i stora 20 kg säckar eller kan man köpa lite grann? Vart köper man?

Många frågor på en gång :angel:

Ev hade jag kunnat köpa ihop med någon, men de var lite tveksamma så jag räknar inte med det.

Jag skulle egentligen vilja ha ett foder mer lite mer mineraler och vitaminer, och med mycket protein, men det verkar inte vara så lätt att hitta något som passar. Proteinmineralerna som jag hade förra året gillade han ju inte.

Jag hade lite samma dilemma. Behövde få upp proteinet och valde mellan soja och lucern.
Jag köpte lucern. Tyckte det kändes bättre helt enkelt. Sojan står sig säkert, det brukar vara rätt bra lagringstid på sånt där. Men jag har lite miljöbetänkligheter mot soja och hade egentligen helt gett rapskaka som proteintillskott (har tyvärr bara hittat återförsäljare som säljer i bulk...).

Jag ger redan lusern. Jag varken vill eller kan ge mer lusern nu, för då fattas det ännu mera fosfor, och det blir alldeles för mycket kalcium. Dessutom skulle det bli lite väl dyrt, och det skulle inte få plats i krubban heller. :angel:

Jag vill fortsätta ge lusern, men jag vill ha något mer som jag kan ge som tillskott.

Vad är det för värden ungefär på rapskaka? Kanske kan vara något.

Finns det några andra proteinrika foder som jag skulle kunna lägga till?
Jag behöver inte jättemycket protein, 50 g smb rp hade nog räckt. Så det går ju lätt att täcka med lite lusern, men problemet ligger ju i att de andra värdena inte stämmer då. Jag vill inte att han ska få brist av något.

Visst hade jag kunnat köpa fosforbalans, men det känns ju väldigt onödigt nu när det snart är sommar och jag kanske inte behöver det nästa höst.

Fast kalciumöverskott från grovfoder har jag lärt mig inte spelar så stor roll.

Problemet med rapskaka är, förutom smaken, att det dels säljs i bulk för det allra mesta och dels härsknar rätt fort. Så det kan vara svårt om du inte har kontakter bland gris/kobönder.

KL
Sitter och filurar på enkla och smidiga lösningar för så lång ättid som bara möjligt. Vanliga hönät, dubbla hönät, hönät i höpåse, dubbla hönät i påse.. Inget sånt funkar nämnvärt för min ponny. Det tar bara längre tid att göra i ordning maten.
Nu ska jag vara borta en del framöver och vill inte lägga för mycket jobb på min hästvakt. Hon blötlägger höet åt mig i ett vanligt hönät, men jag vill att ponny ska ha att göra under en längre tid inne. Har provat ut ett antal olika varianter under vintern men inte hittat nåt som varit smidigt och effektivt.
Jag vet att vi haft uppe diskussionen flera gånger, men en gång till!

Funderar på om man kan göra något slags mellanting mellan IKEAkasse och hönät.. Typ såhär http://thinaircanvas.com/nibblenet/pages/red-smallsquares-compareframe.htm.
Har dock inte lurat ut hela designen än..

kl

Okej jag ger mig. Hästarna har inte gått upp nåt i vikt :o :angel:

Araben väger enligt viktmåttband 384 kg och shettisen 183 kg :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 026
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka