Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nu vet jag till nästa år :) Det finns ju ändå inget jag kan göra åt saken nu...

*Kl*

Vad gäller klippning så som sagts mothårs. MEN det gäller ju ha rätt skär med. Man kan få samma resultat som på bilden med rakning mothårs med, om man har fel skär så det blir just rakat, jag har bildbevis (felmärkt skär och skum belysning = kinesisk nakenhäst).

Slut på knapplån

Här så gick Lillen upp litegrann när jag var sjuk och var uppe på ca 440 kg igen (425 innan, allt på band). Jag åkte bort in i helgen och inför det vägde jag och sen vägde jag när jag kom hem, och då hade han gått ner. Så min metod just nu att ha munkorg med för stort hål, i hagen där det kommer upp gräs men liiite, samt att servera blott 2 ynka mål mat i hagen (de är HUNGRIGA) verkar funka. Ska byta beroende på hur bra de håller ner gräset endera ta av munkorgen mer och mer, eller byta till den med mindre hål.

Lille shettis går utan munkorg, och är inte mätt på ett tag men slog mig här efter helgen (bra åka bort så hemmablindheten avtar liiite) markant smalare ut än förra månaden. Däremot är 'hängmagen' kvar, men den rår nog inget mer än motion på. Min far har dock i 5 månader nu pillat med vagnen och jag börjar LESSNA på det.. ge hit den..

KL

På tal om klippning. Nu går jag ifrån trådämnet helt, halshugg mig inte tack ;)

Om man ska klippa EN gång, och vill ha hästen otäckad men inte genomsvettig efter varje liten ridhur, när och hur mycket skulle ni klippa då?

Förra året klippte jag i oktober nångång tror jag. Det gick inte så bra. Så i år tänkte jag klippa när vi är hos tandläkaren, så att han är lugn och snäll :angel:. Tandläkaren var snäll och tipsade om det förra året när vi hade kommit fram till att han inte gillar att bli klippt. Jag tyckte det blev rätt bra, men så var det ju väldigt kallt i år också. Hade det varit 5-10 plusgrader så hade han ju blivit betydligt varmare.

Jag har ett fleecetäcke som han kan ha ute (regntäcke som andas med fleece) om han skulle bli lite svettig. Men jag vill ju inte att han ska svettas av att stå i hagen.

Jag klippte i novmeber i vintras, det var fint länge på hösten. Sen blev det iskallt. :p Då klippte jag bara under halsen och lite på sidan av bogen eftersom han inte reds så mycket (men svettades av att gå i hagen innan det slog om och blev kallt). Det behövde inte klippas igen fast jag drog över honom ändå, men det fanns ju knappt nåt att klippa.

Jag brukar annars spårklippa och han brukar inte behöva täcke. Behöver ju inte klippa så mycket, men så man får bort pälsen på halva halsen, på bogen och under magen. De svettas ju mest på "nederdelen" av kroppen och värme behöver de på "överdelen". :)

Jag har aldrig eg lyckats med bara EN klippning, utan två har varit minimum.

Men ska du klippa så du slipper mesta delen av svettningen men även slipper täcke klipper du unersidan av halsen och ner mellan frambenen. Resten lämnar du. Svettas hästen fortfarande som gud vet vad får man 'ta upp' klippningen på halsen, och klippa en liten låg rand längs buklinjen och ev lite vid låren. Men bättre börja med för lite helt enkelt.

*kl*
Fick hem min pålle idag efter han varit iväg på foder i 6 månader, och lite småfet är han allt :p
Men då han varit skadad och stått på box i x antal veckor så klagar jag inte. Men antal kg måste han ner innan betet iaf XD

30899558.jpg

30899557.jpg

Stella motionerar sitt fläsk. :devil: Hon tränar mycket nu! (Ja allt är relativt.) Minst en halvtimma i skritten varje dag + övrig motion.
Idag var det vilodag, så det blev 30 minuter i skritten och 30 minuter på bandet, med 6 minutersintervaller varvat mellan plant och 1/3 lutning.

Visst är hon duktig! Andra gången med lutning :D 5.9 km/h.
http://www.youtube.com/watch?v=rrq0OX7yXA4

+Chili

Den klippningen fick han i höstas. Undersida av halsen och ner under frambenen. Sen var det ju meningen att han skulle ha ett spår runt varje framben, men han fick bara runt ena frambenet :angel: Hans tålamod tog slut när vi kom till andra sidan, och min stackars kompis Muppia (som en del kanske känner igen härifrån) hade liiiiite svårt att klippa en stegrande häst. :p

Så jag hade hoppats att det skulle räcka med en klippning nästa år också, för jag tror det blir svårt att klippa honom i vaket tillstånd igen. Men vem vet, undrens tid kanske inte är förbi:idea::angel:

En sak jag har funderat över ganska länge men inte förstått, vad är det för ett "streck" som sitter på sidan av magen, under revbenen? :confused: Är det ett muskelfäste eller liknande?

Jag har ringat in det på den här bilden.

En sak jag har funderat över ganska länge men inte förstått, vad är det för ett "streck" som sitter på sidan av magen, under revbenen? :confused: Är det ett muskelfäste eller liknande?

Jag har ringat in det på den här bilden.

ENgagerade magmuskler typ. Kolla på en häst som rids/rör sig i form och engagerar sin överlinje och du ser det. Jmf med en häst som står och dåsar i hagen med 'magen hängande'. Ids inte ladda upp nu, men jag har jättebra bildex på det där på en av mina förra. Först en bild på en häst som står oc sover på sommarbetet, som ser ut som en gravid säl magmässigt. Sen samma häst under ryttare, med en 'rak' maglinje och som magiskt ser ut att ha gått ner 50 kg på 10 minuter ;)

Sen, en häst med kvickdrag som måste bukandas och använda musklekraft för att andas får ju en kvickdragslinje men det är ju uppenbarligen inte fallet med T. Utan snarare ansträngande pulsa i snön, och har aktiverat/engagerat bakdel och överlinje att ta sig framåt.

+ urkella: Tack! Det syns till o från på shettisen så jag funderar emellanåt vad 17 det är för nåt :p

Det stämmer nog att det är när hon "spänner" sig som det kommer fram.
Nope, inget kvickdrag.

Kul, då får jag hålla lite koll på hur strecket ser ut vid motion/inte motion :D

Haha, jag tänkte skrivit det, men så blev jag osäker på om Moonboots var den sortens sko som jag tänkte på eller om det var de som ser ut som en snowboardpjexa. Så jag skrev det inte :p

Och förresten: Är Trinity en hon? Jag trodde det var ett killnamn:confused::angel: (förlåt trinity)

Hihi, det är många som mobbar henne för sina moonboots :D

Ja Trinity är en hon. Det finns ju nån filmroll som heter Trinity :confused: Men det visste jag inte om när jag köpte henne för fem år sedan. Hon hade inget pass, och har kallats Trinity i några år (lyssnade på namnet med), så hon fick fortsätta kallas det här med :p

Mobbar!?! :eek: Nä, nä, nä... hyllar! :bow: Skitgulligt ju :love:

Blade heter Trinity :idea: Min kompis har en kusin som heter Trinity (en människa då, han heter ett "vanligt/riktigt" namn som tilltalsnamn, och Trinity som mellannamn) och därför tänker jag att det är ett killnamn. Men många namn kan man ju heta oavsett kön. Margareta tex :p

Min lille häst har också en sån linje. Jag brukar kalla det "den äkta maglinjen" :p Själv tolkar jag det som ett tecken på att det finns magmuskler och att fettet har minskat så pass mycket att de nästan syns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V