Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Svarar båda.
Han har ju varit utan fram till nu, med några försök som slutat i trasig munkorg. Har en plan kvar, men den får blir efter helgen. Båda gångerna har han nämligen knäckt (så det gått AV) metallspännet/knäppet. Som jag syr om den så den blir utan knäppen och man kan öppna/stänga den på annat vis kanske.
Men han har varit utan nu som sagt, men han har gått upp en liten aning, och han har ju en del kvar går ner, han är betydligt rundare än Lillen. Samtidigt så jag ser inga tecken på IR, när jag köpte honom så hade han sen väldigt tidigt efter fånganfallt gått på både gräs och fritt grovfoder utan få fång igen. Så teoretiskt löper han ju mindre risk än L att få fång tror jag. Men jag vill ju ändå ha ner honom i vikt.
Ge mindre mat går inte så bra. Jag har ju minskat både inne- och utemat, men tydligen så får han i sig nog för att gå upp alt hålla för hög vikt redan nu. Och minska mer kan jag inte. De får ju silage 2 ggr/dag ute nu. Lillen äter med munkorg, dvs shettis utan munkorg får i sig mer silage ute än L är jag rädd. Där kan jag ev vara lite elak och lägga det i två högar, en större och en mindre. När L säger 'flytta dig, jag ska ha maten' så flyttar sig E om livet är honom kärt och det tycks det vara. Samtidigt blir det ju mer gräs då.
Han har börjat sluta äta sin lucern inne också, E, himla konstig. Eg skitsamma om det inte vore för det är mineralerna i den.
Men, det är mycket möjligt det går bra, förutom vikten då, utan. Samtidigt vet man ju eg aldrig när det blir för mycket gräs fångmässigt heller.
Igår trodde jag dock det skulle funka, jag förstorade hålet, och han gick så fint med sin munkorg ända tills 18 på kvällen. Vid 21 var den av och trasig. Mitt ute på plan mark, jag tror han tar av den genom att med våld rulla och gnugga huvudet tills det går sönder, så finns ju en skaderisk med med avbrutna, vassa spännen. Så nu i helgen när jag jobbar 10 h pass (+ resan) får han gå utan. Men sen skulle jag ett tag iaf vilja ha den på och få ner vikten. Men går det inte så går det ju inte. Dock känns det som ni är inne på som att 'då får det gå utan då'. Hade det varit Lillen hade jag haft PANIK, nu är det mest irriterande och lite oroande, sklle ju ha svårt förlåta mig OM han får fång.
Men han är just sån som 'tar av sig allt', går inget vidare ha grimma heller i hagen, den får man gå och leta upp nånstans (dock inte sönder, men av..).
Bjudit på en greenguard på tradera (men auktionen inte slut), men jag är ganska tveksam till det fungerar heller. Dels för att tom L överlistar sådana, och just då att shettisen tar av sig grimmor. Så nog större chans om jag lyckas modifiera om så spännena försvinner.