Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Man kan svimma, men det ska ju mer till än att man är en timma sen till lunch. Sen beror det säkert på en hel rad olika saker.

En häst kan man ju inte låta fasta på det sättet som du säger, pga magen. Jag tänkte mer att det kanske blir lite liknande effekt om man äter lite som om man äter sällan. Bara spekulationer från min sida.
Eftersom du skrev att blodsockret går upp om man får lite mat, så skrev jag att det är väl nästan tvärtom på människor. Tror jag iaf. :angel:

Det är väl som med allt annat att de är olika. Min ponny är alltid i läget maaat. Hon har alltid ätit allting och alltid - redan från början. Och då har vi ändå en liten söt ponny som jag innan jag köpte henne alltid har ansett vara ett matvrak. Han äter ju ingenting om man jämför. Men han klarar sig också på tre grässtrån om dagen. Han var sällskap åt min ponny förra sommaren och gick tillsammans med henne i hagen utan för många grässtrån men då utan munkorg. Han åt hö på nätterna och minigräs på dagarna. Han har aldrig varit så fin som i höstas.

Om hästen har låg blodsockerhalt så borde insulinkänsligheten öka dvs insulinet fungerar bättre och det leder till att IR minskar. Dessutom blir det påverkas IR av mindre fett.

Eftersom du skrev att blodsockret går upp om man får lite mat, så skrev jag att det är väl nästan tvärtom på människor. Tror jag iaf. :angel:

Nu förstår jag vad du menar.
Men jag skrev att insulinkänsligheten ökar dvs insulinets förmåga att sänka blodsockerhalten ökar så att IR minskar om man ger hästen mindre mat eller rättare sagt ett foder med mindre sockerhalt. Det medför att blodsockret minskar precis som hos människor.

Jo, just det jag menade, att det nog är svårt att säga vad som ev beror på IR, och vad som inte gör det. Just för det finns små lättfödda ponnyer som ändå inte är 'matgalna' - men kan vara IR. Och så lättfödda, 'altid hungriga', matfixerade ponnyer som inte är IR.

Jag skulle ju vid första anblicken kunna säga att 'absolut att Lillen är mer hungrig pga sin ev IR'. Men tänker man ett varv till är han nog mer hungrig av att han nu iom sin ev IR får mindre mat. För långt innan han var fet, IR, fick fång etc, när han 'bara' var lite runt, så över X kg TS/dygn och han sa ju inte nej till mer men han var hyfsat nöjd, inte rabiat. Medan UNDER X kg TS så han blev helt rabiat och åt mögligt, ruttet silage om han fick tag i det, och kastade sig maniskt över ALLT som gick att anse som ätbart - och det var det mesta.

Så att han är mer matrabiat nu är nog ransoneringen, och inte ens nu är han lika 'matfokuserad' som t ex din söta T är.

Så jag tror inte nödvändigtvis att en häst alls behöver bli 'mindre hungrig/matfixerad' bara den blir fri från sin IR som t ex axel tycker. Utan tror det - som allt annat - är ytterst individuellt.

Olika referenser. SLU anser under 30 som normalt insulinvärde. Strömsholms expert höjer inte ens på ögonbrynen förrän värde över 60 (enligt egen utsago) osv.

Däremot så t ex ett värde på 25, som är under SLUs labs gränsvärde, betraktas av OW som för högt förutom för 2 raser - och att alla andra raser 'ska' ligga under 10, medan Strömsholms expert VR anser 25 vara ett normalt värde, inget att oroa sig för.

.

Jag hade SLU som referens till mina normalvärden men ser nu att de har en gräns på 30 för normala hästar.

Jag kan ju tycka att om man har koll på provsituationen så att inget misstänks höja insulinet (antagligen ganska omöjligt egentligen) men då borde man kanske reagera på ett värde som är dubbelt så högt även om jag vet att hästar kan ha jättehöga värden. Men det borde ju vara ett tecken på att ngt inte är som det ska och det är väl det man letar efter? En häst kan ju vara mer eller mindre IR. Om den har 60 en månad så har den kanske blivit IR nästa?

KL

Hur ska man göra nu när gräset växer?
Min häst är fortfarande fin i hullet, och nu går han i en ganska stor hage med ganska lite gräs. Det är ganska kort i största delen av hagen, men fläckvis är det lite längre, men det långa verkar inte vara lika gott :p.
Han ska snart flyttas till en mindre hage, vet inte om det blir imorgon eller nästa vecka.

Han står fortfarande inne på natten, kommer in runt 20. Hur ska jag göra med maten inne? Ska jag dra ner eller låta det vara?
Han får fortfarande samma foderstat som han fick tidigare i vintras (mer eller mindre iaf). 2.5-3 kg hö, 0.7 kg lusern, 0.2 kg soja och ca 1 kg halm i boxen som räcker i en vecka ungefär.

Är det mycket protein i gräset nu när det börjar växa? Ska jag kanske dra ner på något? Eller bara låta det vara så länge han håller sig fin i hullet?
Jag tycker han börjar bygga på sig lite muskler nu, men om det beror på träningen eller fodret, eller mest troligt en kombination vet jag inte såklart.

Ja, det är ju det som är nackdelen som jag begripit det. Att det blir en 'ögonblicksbild', som även om provsituationen är neutral tydligen kan påverkas av SÅ mycket annat. Så det eg bara säger att 'kl XX dag Y' så var hästen si eller så.

Nu har iofs Lillens prov legat ganska exakt lika med flera mån mellanrum - MEN det kan tydligen om jag begript rätt bero på att med den kost han då fick så hålls insulinet si och så efter X tids fasta. Med en 'normalkost' (eller värre) skulle man kunna få HELT andra värden t ex, dvs att han är eg IR, men iom kosten så lyckas man trycka ner det så att FASTE-värdet är 'acceptabelt'. Men att det säger inte mer än det. Och när han äter kanske han får ett idiothögt, osunt högt värde. Eller att han samma stund kosten ändras (typ ge honom liite gräs) så skenar värdena.

Nu förstår jag vad du menar.
Men jag skrev att insulinkänsligheten ökar dvs insulinets förmåga att sänka blodsockerhalten ökar så att IR minskar om man ger hästen mindre mat eller rättare sagt ett foder med mindre sockerhalt. Det medför att blodsockret minskar precis som hos människor.

Nu förstår jag inte heller vad jag menade :angel: Läste inlägget och kan inte förstå vad det var jag misstolkade.
Ber om ursäkt för missförståndet iaf.

Nu förstår jag inte heller vad jag menade :angel: Läste inlägget och kan inte förstå vad det var jag misstolkade.
Ber om ursäkt för missförståndet iaf.

Ingen fara det var nog jag som snurrade till det är lite trött.

Det är massor av protein och socker i det nya gräset.
Jag hade minskat på höet (för sockrets skull) och kanske lite på sojan för det är nog onödigt. Men lusern och halm hade jag gett.

Jag började precis med sojan, började med det precis innan gräset kom. Men det känns ju lite onödigt.

Jag har dragit ner lite på höet redan, har gett runt 2.5 kg, innan gav jag 3. Vill inte ge för lite, för han står ju fortfarande inne länge, så jag vill att han har tillräckligt att äta på natten.
Han får bara 0.5 kg på morgonen.

Men då kan jag spara sojan till vintern istället och ge lite extra halm.

Hur är det med mineraler? Jag har inte behövt ge något i vinter pga värdena i höet. Behöver jag ge något nu? Räknar man på värdena som är i fodret han får inne blir det ju katastrof om man tar bort något, men det borde ju vara en del nyttigheter i gräset.
Därför känns det även svårt att köpa något mineralfoder, för jag vet ju inte vad han får i sig i gräset och jag vill inte förstöra några kvoter. :crazy:

Behöver man ge mineraler på sommaren? I så fall, vad ska man satsa på för Ca/p kvot?

ja det var ungefär det jag menade tidigare. Om en IR häst får mkt socker så stiger insulinhalten så pass högt så att blodsockret sjunker till sist. Därför säger inte ett blodsockertest så mkt på en häst.

Antingen blir de hungriga av IR (jag har förträngt hur hunger/aptit styrs för tillfället) eller också är de genetiskt anpassade till att vara matvrak så att de utvecklar IR. Jag tror att min ponny är det senare. Hon har alltid ätit allt som går att äta.
En EMS-häst får ju förhöjt insulin när den fastar dvs utan att blodsockret går upp. Det hålls i schack med yttepytteportioner.

Jag fattar inte hur du tänker i det senare. Hur ska insulinet kunna bryta ner glúkosen när det inte fungerar som det ska o därmed inte kunna försörja kroppen med energi- på cellnivå?
Det är ju fetman- depåerna som gör att den blir IR- viktigast att få bort. Då tar man bort orsaken. Motion kan hålla den på stången men inte bota. Blir hästen sjuk kan den lätt få förhöjt insulin igen o då risken för fång.

Spader Äss förklarade väl!

Har du haft din sen liten?
Annars kan de ha byggt upp det redan som riktigt unga- se alex ponny.

De är gjorda att gå på mager mark o som tamhäst måste ägaren erbjuda liknande. Går inte det får man försöka hitta lösningar. Lösdrift utan helt fri tillgång tar på resurserna.
Har en väninna som fick dubblera silaget vid övergång stall- lösdrift (halvblod)

I vilt tillstånd är de oxå avelsdjur efter ungdomen o förbrukar på så sätt allt överflöd. Avlar man inte måste man ge mkt "sämre" mat.

Många ston mår ju väldigt bra i sina dräktigheter/ digivningar- hormonbalans.

Annars hör det ihop. Hur de används kontra övrig hästhållning.

Än har jag inte sett ett russ gå svår hoppning:angel:

De rör sig oxå oftast ekonomiskt liksom kallblodsraser.

Senast ändrad:

Nu var Alex ponny fasligt svårfödd som liten dock, så det är nog inget säkert tecken det heller.

(Jag köpte honom till stor del just därför. Det gick ju dock över, uppenbarligen..)

En EMS-häst får ju förhöjt insulin när den fastar dvs utan att blodsockret går upp
.
EMS hästar har säkert ofta höga insulinhalter eftersom IR är ett av "kriterierna" för EMS. Jag undrar om den verkligen får ännu högre insulinhalter pga att dn fastar? Varför ska den fasta förresten? Det är inte bra för hästar.

Jag fattar inte hur du tänker i det senare. Hur ska insulinet kunna bryta ner glúkosen när det inte fungerar som det ska o därmed inte kunna försörja kroppen med energi- på cellnivå?
Det är inte så att man ska tänka detta som allt eller inget. Det är så att de flesta insulinsignaler misslyckas att få in blodsockret i cellerna men det finns alltid (eller oftast några som fungerar) Så om det då bildas massor av insulinmolekyler så är det alltid några som lyckas med sitt budskap.

Det är ju fetman- depåerna som gör att den blir IR- viktigast att få bort. Då tar man bort orsaken. Motion kan hålla den på stången men inte bota.
Fetma kan ge IR precis som massor av socker. Motion ökar insulinkänsligheten i cellerna och kan få IR att gå tillbaka. IR går nog inte att bota helt. Det troligaste är nog att det beror på anlag och de kan man ju inte ta bort.

Har du haft din sen liten?
Min ponny var liten och söt när jag köpte henne den hösten hon fyllde två år.
Det finns studier som visar att insulinkänsligheten kan påverkas redan i fosterstadiet om stoet får mkt socker/stärkelse.

Än har jag inte sett ett russ gå svår hoppning:angel:
Det är kanske inte så många tolvåriga ryttare som tävlar svår hoppning.

De rör sig oxå oftast ekonomiskt liksom kallblodsraser.
De flesta russ gör säkert det, men inte vår. Piggare häst får man leta efter!

Nu ger jag snart upp, det lilla shettisynglet är ju rent makalös med att ha sönder munkorgen och få av sig den =/

Jag tror att vissa hästar eller kanske snarare ofta små ponnyer är sådana. Vår lille ponny tar av sig allt man försöker sätta på honom.
Men han kanske kan vara utan?

Jag tänkte också att han kanske kan vara utan. Om du ger mindre mat, men då kanske han äter mer av gräset och då är kanske inte det så bra :confused:

Svarar båda.

Han har ju varit utan fram till nu, med några försök som slutat i trasig munkorg. Har en plan kvar, men den får blir efter helgen. Båda gångerna har han nämligen knäckt (så det gått AV) metallspännet/knäppet. Som jag syr om den så den blir utan knäppen och man kan öppna/stänga den på annat vis kanske.

Men han har varit utan nu som sagt, men han har gått upp en liten aning, och han har ju en del kvar går ner, han är betydligt rundare än Lillen. Samtidigt så jag ser inga tecken på IR, när jag köpte honom så hade han sen väldigt tidigt efter fånganfallt gått på både gräs och fritt grovfoder utan få fång igen. Så teoretiskt löper han ju mindre risk än L att få fång tror jag. Men jag vill ju ändå ha ner honom i vikt.

Ge mindre mat går inte så bra. Jag har ju minskat både inne- och utemat, men tydligen så får han i sig nog för att gå upp alt hålla för hög vikt redan nu. Och minska mer kan jag inte. De får ju silage 2 ggr/dag ute nu. Lillen äter med munkorg, dvs shettis utan munkorg får i sig mer silage ute än L är jag rädd. Där kan jag ev vara lite elak och lägga det i två högar, en större och en mindre. När L säger 'flytta dig, jag ska ha maten' så flyttar sig E om livet är honom kärt och det tycks det vara. Samtidigt blir det ju mer gräs då.

Han har börjat sluta äta sin lucern inne också, E, himla konstig. Eg skitsamma om det inte vore för det är mineralerna i den.

Men, det är mycket möjligt det går bra, förutom vikten då, utan. Samtidigt vet man ju eg aldrig när det blir för mycket gräs fångmässigt heller.

Igår trodde jag dock det skulle funka, jag förstorade hålet, och han gick så fint med sin munkorg ända tills 18 på kvällen. Vid 21 var den av och trasig. Mitt ute på plan mark, jag tror han tar av den genom att med våld rulla och gnugga huvudet tills det går sönder, så finns ju en skaderisk med med avbrutna, vassa spännen. Så nu i helgen när jag jobbar 10 h pass (+ resan) får han gå utan. Men sen skulle jag ett tag iaf vilja ha den på och få ner vikten. Men går det inte så går det ju inte. Dock känns det som ni är inne på som att 'då får det gå utan då'. Hade det varit Lillen hade jag haft PANIK, nu är det mest irriterande och lite oroande, sklle ju ha svårt förlåta mig OM han får fång.

Men han är just sån som 'tar av sig allt', går inget vidare ha grimma heller i hagen, den får man gå och leta upp nånstans (dock inte sönder, men av..).

Bjudit på en greenguard på tradera (men auktionen inte slut), men jag är ganska tveksam till det fungerar heller. Dels för att tom L överlistar sådana, och just då att shettisen tar av sig grimmor. Så nog större chans om jag lyckas modifiera om så spännena försvinner.

Så jag tror inte nödvändigtvis att en häst alls behöver bli 'mindre hungrig/matfixerad' bara den blir fri från sin IR som t ex axel tycker. Utan tror det - som allt annat - är ytterst individuellt.
Läste just att ponnys, PRE´, morgan....har en medfödd lägre insulinkänslighet.
Ja då kanske det sitter i oavsett.

Då blir det som man faktiskt har gjort i alla tider. Ponnys ska inte gå på bra beten. Inga odlade vallar. en bergsknalle:idea:

Ååh, berg! Vad jag saknar de småländska backarna! Skara är ju platt som en pannkaka :(
Hade ett helt underbart naturbete förut när jag bodde hemma, gigantisk hage med massa olika sorters växtlighet och dåliga näringsvärden. Dessutom kuperat och flera olika sorters underlag. Hästarna och korna älskade verkligen den hagen! Jag med, så länge jag slapp bygga staket ;)

I år har jag inte fått svar från "betet" jag frågade om. Det är en gammal ridskola, hagarna är stora och fina och består till största del av sandjord. Inte mycket växtlighet där inte. Dessutom på cykelavstånd från jobbet så jag skulle kunna rida två gånger om dagen, en gång direkt efter jobbet och en gång på kvällen innan jobbet. Men jag får vänta och se om de svarar... Annars vet jag inte var vi ska vara..

Första månaden blir i Skåne, med ett gräs som kan vara för kraftigt. Men jag tror det kommer lösa sig ändå, det brukar det göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka