Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ok.

Nu har mitt monster svullat halm i mer än en månad. Idag hade hon ätit halva boxen. :mad:

Tog lite bilder idag, för jag har blivit hemmablind. Ser inte om hon är fet eller ej.
Så, om ni är snälla och har lust, vad tycker ni om hennes hull? Skriv precis som ni tycker!

Hon äter - fri tillgång till halm... 4 kg hö och soja för protein.

hull4.jpg

Hull3.jpg

hull2.jpg

hull.jpg

Jag tycker inte hon är tjock men kanske lite rundare än de senaste bilderna jag sett på henne. Dock tyckte jag hon såg väääldigt slimmad ut då. Behövde hon inte vara extra smal pga sjukdomshistoriken eller minns jag fel? Men ja jag skulle inte säga tjock, men eventuellt snäppet rundare än förut (minns inte men det var ett tag sen jag såg bilder på henne). Det kan också bero på att hon har massor av mat i magen?

Ska fota min imorn, tycker det redan är skillnad jämfört med filmen jag la upp.

Jag kände ungefär som Chili MEN jag är INTE säker på att det är den ljusa färgen som klippt som lurar ögat brutalt mkt. Dvs jag är inte säker på att det inte är en ren illussion.

Fet/tjock är hon hursom INTE.

Ja, hon är helt klart rundare nu än tidigare i år. Visserligen har hon ju laggt på sig en del muskler.
Och ja hon har massor av mat i magen, minst 10 kg halm. :p

När hon rids är det 30 minuter i trav och galopp + fram och avskrittning + 30 minuter i skritten.
När hon inte rids är det 30 minuter på rullbandet + 30 minuter i skritten, eller endast 40 minuter i skritten.
Vilket borde ha byggt lite muskler i alla fall.

Såhär såg hon ut innan, noll fett och noll muskler dock.
Stellamage-1.jpg

mage.jpg

Tack :D

Stella måste ha fått en massa muskler :love:
Hon har blivit rundare, men hur mkt som är fett vet jag inte. Jag tycker det ser ut som muskler. Men det kanske är hennes färg som spökar?
Söt är hon iaf :D

Sen var det Trinitys tur. Unghästen Dinero 2 år fick vara med och leka med henne.

*trumvirvel*
Trinity hoppade idag ca 75 cm. Själv är hon 98 cm hög :D

Trot eller ej, men hon kom över

Men shit vad fin araben blivit!!! Mycket trevligare i kroppen!

Och vilken hopphäst Trinity är, man ser verkligen hur hon jobbar med musklerna. Hon börjar också bli fin i kroppen nu!

Motion 5-6 dagar i veckan + lagom mängd mat gör tydligen nytta :D

Ja, Trinity fick jobba hårdast :p

Ni med runda pållar, vad har ni för sadlar? Vilken typ av rygg har hästen?

Vill skaffa en sadel pronto. Man blir ju lite låst, det är läskigt att rida på vissa ställen utan sadel. Speciellt att klättra i branta backar haha, jösses vad man glider bakåt...

Har börjat intressera mig för Thorowgood Cob-modellerna, synd att de inte finns i Sverige dock så det känns ju som en chansning. Men beställer man från utlandet har man ju returrätt.

Min hade en stabilare form av bomlös innan. Karlslund kariflex heter den, det är någon slags glasfiberbom i som gör att den är väldigt stabil och "håller formen" eller vad man ska säga.
Jag gillade den, men jag tror att både jag och hästen trivs bättre i den nya bomsadeln som vi har nu. En Santa cruz hekla.
Jag har smalt bäcken så jag får problem med höfterna om jag sitter för brett, vilket jag gjorde i den gamla bomlösa.

Min har rak rygg. Har x-wide i bom på heklan.

Jag tycker att det var bra alternativ med en bättre bomlös som han kunde ha även när han ändrade sig i vikt. Men jag är glad och nöjd över köpet av den nya bomsadeln nu när han gick ner i vikt. Den bomlösa var lite lång på honom, inte så att det gjorde något enligt sadelprovarna, men det känns bättre med den nya som ligger riktigt bra.

Min är väldigt rund över ryggen. Det enda som har passat bra är Luc Childeric.
När jag ska ha hennes sadel på en grov, till synes bredryggad sak alá nordsvenskkorsning på 160 cm så får jag ha en tjock fårskinnspadd under.
Att lägga hennes sadel på ett smäckert halvblod är inte att tänka på. :p

Jag får hoppas att hon inte blir tjock igen. Idag ska vi ut på fälttävlansbanan och galoppera! Igår hoppade vi 85 cm. :banana:

Jo jag får ju mäta och se! Han är inte alls så bred som han varit. :) Har fixat ridbilder och film idag, så ska ni få se skillnaden mot förra sommaren! Ojoj säger jag bara. :)

Dessutom - idag har vi galopperat på ridbanan för första gången! Vet inte varför han inte vill, för vi galopperar i skogen och när vi löslongerar. Men idag galopperade vi en kortsida inte mindre än två gånger :D Yay!

Okej here it goes...

Tjockis
1-8.jpg

Smalis
7-2.jpg

Tjockis
13-2.jpg

Smalis
4-3.jpg

Jag hoppas skillnaden syns trots att bilderna inte är helt identiska. När man ser honom i verkligheten är det som om det fattas en hel häst :p Jämför tex. hur lite jag når om honom på näst sista ridbilden...

Senast ändrad:

Det är verkligen stor skillnad! Duktiga ni varit!

KL
Hos oss går det sisådär. Men en kompis var med ute idag och tyckte att Moas nacke började mjukna lite, hoppas! Tycker det är svårt att känna det själv eftersom jag känner på henne jämt..

Jag har en Deuber&partner, minns ej vad modellen kallas.. Men det är ju en westernsadel, kanske inte riktigt vad du är ute efter? Annars har Deuber många breda, korta och bra modeller!

KL
Vi gjorde något otroligt idag! Vi hoppade, i galopp! Flera gånger, runt på volt, två hinder! Ojojoj!! :D
Figge var riktigt pigg efter ett tag och vi hoppade hela 50 cm (w-sadlar är inte gjorda för hoppning, inte w-ryttare heller, haha). Jag är väldigt mallig just nu :D
Dessutom har vi börjat träna spinn och rollback, Figge ska bli reininghäst om matte får som hon vill! Spinnen går i slowmotion, men rollbacken fixar vi i trav. Typ.

Och en liten fundering:
Hur mycket energi krävs för att förbränna säg 100 g kroppsfett?
(Jag har alltså inte tänkt att räkna på detta på något sätt, är bara en nyfiken liten parvel).

Ni med runda pållar, vad har ni för sadlar? Vilken typ av rygg har hästen?

Vill skaffa en sadel pronto. Man blir ju lite låst, det är läskigt att rida på vissa ställen utan sadel. Speciellt att klättra i branta backar haha, jösses vad man glider bakåt...

Har börjat intressera mig för Thorowgood Cob-modellerna, synd att de inte finns i Sverige dock så det känns ju som en chansning. Men beställer man från utlandet har man ju returrätt.

Har en wintec wide til L. Passar honom fint, men JAG hatar den. Så ska bytas så snart han är rattbar i skritt, trav och galopp i alla gångarter i ridhus.

Han är BRED (hence just WW.. ), platt och har ganska rak rygg men liite överbyggd sist jag kollade ordentligt. Lång rygg för sin storlek.

Fick förresten följande totalkomplimang i mail idag ang Lillens hull:

PS Han ser INTE tjock ut!

=)

Tack! Ska bli så kul att se vart det här tar vägen. :)

Alexandra: Tror du en WW vore något för oss att testa? Finns ÅF av Wintec i stan nämligen, tror inte de har WW normalt sett (de visste inte ens att den fanns har jag för mig, hehe) men kan nog beställa. Han blir ju rätt rak när han arbetar. Har en Wintec hopp till fullblodet som jag gillar.

1-5.jpg

53.jpg

Stillastående kan han bli rätt svankig men det räknas väl inte?

Nej det är under arbete som 'räknas'. Haken med WW är att ju vidare järn du sätter i - dessto mer svängd blir den. Samtidigt har jag sett den förvåna flera ggr, ligga finfint på hästar som jag inte förväntat mig det på. Så prova tycker jag du ska om du kan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka