Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

kl

Lägger in min gamla dam här. Hon är 19 år och tyvärr "sjuk/skadad" (cysta i bakknä) så hon rids inte speciellt mkt och saknar därmed muskler.

Från i sommras:
30530292.jpg

Från i vintras:
30530293.jpg

Från hennes forna glansdagar:)
30530294.jpg

Tyvärr är det en häst som blir tjock på luft. Går nu på ca 8 kg hösilage och lite skrammel i krubban. Hade varit lättare om det gick att motionera henne fullt ut men nu är läget som det är och hon kommer nog förbli lite småfet på åldernshöst:)

Lite småfeta på ålderns höst tror jag att dom mår bra av, jag skulle aldrig få för mig att kunna banta min gamla tant.. det är en sak om dom lider av farlig övervikt, en annan om dom bara har lite mage :) men det är ju bara vad jag tycker :bump::banana:

jag ska ta nya bilder på båda ihelgen som sagt, också imponerad av hur man kan se hull när han står dubbelvikt inne i lösdriftsboxen. Sen är han ju för tjock, det är inget snack om.

Nej jag tror inte heller att de klarar hålla hagen nerbetad sen, därför jag tänkte stänga av nu. Men började vela om vilken del!

Men började vela om vilken del!

Jag hängde nog inte med riktigt - ursäkta.
Hos oss äter de inte runt nässlorna. Om jag ville att de skulle kunna gå i nässeldelen så hade jag nog provat med det. Du kanske kan hålla koll på hur mkt/om de äter ngt av gräset där och i så fall ändra hagen igen?

Min erfarenhet av att ha en fånghäst har blivit att man hela tiden måste anpassa sig och ändra sina planer allt eftersom. Det har inte fungerat att ha en ursprunglig plan för hela ex sommaren. Så det har jag ingen denna gång utan tar en period i taget.

Min häst och hans kompisar har inte ätit sånt gräs som var vid nässlorna. Kanske att de hade gjort det om det inte fanns något annat att äta på, men annars är det abslut inte populärt. Så jag hade nog inte brytt mig om det så mycket, om det nu inte är så att du sett att de äter där.

I övrigt har jag inga bra råd, svårt att veta vilken del som är bäst att ta bort. Vet du att det inte finns några farliga växter i hagen så stängsla bort den delen som är godast :devil:

KL

Nu är det bestämt att Godi och en annan häst ska släppas ihop i bantarhagen på lördag. Känns skönt, även om jag inte är säker på att det är nödvändigt riktigt än, men sen ska jag jobba varje helg så då passar det inte med hopsläpp.
Ibland får jag för mig att han ser lite större ut, men han känns inte fetare så jag tror att det kan vara synvilla. Ska ta nya bilder nu i helgen hade jag tänkt så att jag kan jämföra.

Förra helgen blev jag nästan orolig att han höll på att bli sjuk, för han hade inte ätit upp sin kvällsmat! Frukosten brukar han lämna lite av, för han vill ut, men aldrig kvällsmaten!
Men han är lika pigg och glad som alltid, så det verkar inte vara någon fara. Han har ätit upp, men inte sopat rent efter sig ända sen dess.
Jag tror att han helt enkelt vant sig vid att ha mat tillgängligt dygnet runt så han inte är lika "hungrig" längre, så han står och pillar i sig maten i lugn och ro. Inte för att han någonsin har vräkt i sig mat, men han verkar ännu lugnare nu.

ingen fara, skriver från mobilen så blir lite väl kortfattat ibland. Mitt långsiktiga mål är ju att de ska hålla gräset nere så kort att det aldrig tar sig riktigt. Dvs det ska inte bli mer att äta än nu, helst mindre. Men samtidigt ge så mycket yta som möjligt och försöka förmå dem att röra sig så mycket som möjligt. Dvs så stor hage som möjligt.

Jag tror ju dock hagen är för stor nu för de ska kunna hålla ner det när det tar mer fart. Även om många släpper på helbete nu och det är massa gräs så är ju värsta växtrycket kvar. Därför jag planerat att stänga av en del av vallen då de ofta äter där och den erbjuder lättåtkomligt gräa med liten ansträngning. Men sen när jag såg hur det börjat växa upp med nässlorna började jag vela, om det gräset är farligare om de ger sig på det sen. Det är ju då kraftigare och frodigare än resten.

Så jag försöker ju just bestämma vad som är farligast just nu, men samtidigt ta hänsyn till den långsiktiga planen. Avstängda delar som får växa upp riskerar ju att bli alldeles för bra och därför för farliga eller för energirika för att kunna användas alls igen i år

jag ska ta nya bilder på båda ihelgen som sagt, också imponerad av hur man kan se hull när han står dubbelvikt inne i lösdriftsboxen. Sen är han ju för tjock, det är inget snack om.

Nej jag tror inte heller att de klarar hålla hagen nerbetad sen, därför jag tänkte stänga av nu. Men började vela om vilken del!
Det är ju just när de står böjda som man ser hur mkt fett de har- det valkar sig.:eek:

Jag hoppas att jag har fel glasögon:cool:

Sen...från Wångens studie
Hästarna omvandlade helt enkelt överskottet av protein till mer energi.
Här pratar vi om hårt arbetande hästar o troligvis även lösdrift som tar mer på energireserverna.
Ja o hur vet man exakt vad som är vad den behöver för att gå ner i vikt- när den inte har en fungerande metbolism?

Prova att dra ner på proteinerna en del så kommer viktnedgången i komb. med motion att ge resultat- snabbt.

En liten fundering:
Hästen gick ju ner fint i vikt i vintras när han inte fick något hö alternativt några kilo blötlagt hö (som legat i vatten 2*60 min + ursköljning innan, efter och emellan). Nu går han ute dygnet runt i vinterhagen där det knappt finns något förutom skräppor och får ca 2 kg hö (ej blött) om dagen + 1 dl lucernpellets och mineraler. Han rids mer än i vintras och vi har börjat träna mer seriöst med reining (mycket, mycket galopp).
Nu har han stannat av i vikten och till och med börjat gå upp!

Några teorier? Det finns som sagt inget gräs att tala om i hagen, de har gått där sen i augusti.
Jag funderar på om 2 kg hö kan bli för mycket socker för honom, om han är IR? men två kilo, det kan väl knappast vara för mycket?

Hur stor är hagen?
Jag har en liten ponny hemma som klarar sig mkt bra i en hage "utan gräs". Jag menar att det nog växer mer i hagen än vad man först kan tro.

Sen...från Wångens studie Här pratar vi om hårt arbetande hästar o troligvis även lösdrift som tar mer på energireserverna.
Ja o hur vet man exakt vad som är vad den behöver för att gå ner i vikt- när den inte har en fungerande metbolism?

Prova att dra ner på proteinerna en del så kommer viktnedgången i komb. med motion att ge resultat- snabbt.

Nu är det lite taget ur sitt sammanhang här.

Att omvandla överskottsprotein till energi kostar en del. Hur mycket det kostar tycks vara väldigt individuellt. För många hästar kostar denna omvandling mer än det ger sas. Därför rekommenderas inte proteinöverskott till te x just högpresterande. Samma sak om du har en svårfödd häst, vissa håller sig finast med både mer MJ och SRP än tabell, medan tricket för att hålla hullet på andra är att just INTE ger mer protein än tabell, utan 'bara' höja MJ. Dessa hästar hamnar då på en lägre kvot, men deras proteinbehov är ändå täckt. Men i och med att de kräver mer MJ än tabell kommer kvoten bli låg.

Många med LÄTTFÖDDA hästar har turen att ha hästar som omvandlingen SRP -> MJ kostar mycket för. Och de kan te x med ett högkvots-grovfoder, dvs lågt i MJ och högt i protein hålla hullet nere, ibland tom vid fri tillgång.

Andra lättfödda har en enormt 'ekonomisk' process för den omvandlingen, och man får inte samma resultat.

Den energi som generellt för typhästen kan utvinnas ur proteinet är MEDTAGET i annalysvärdet för MJ/kg foder dock.

I just Lillens fall så spelar det ingen roll alls för vikt/viktnedgång om han får mycket, mittemellan eller lite protein dock. Däremot så vill jag ha högkvotsgrovfoder, med lågt MJ. Då kan man trots att hans behov av MJ är under tabell ändå tillgodose proteinbehov med en låg grovfodergiva.

Vad gäller herr shettis har han stått på oanalyserat innan. Han har gått ner 100 kg som sagt bara genom att få tabellbehov MJ i vinter. Så, han är synnerligen lättbantad jmf med Lillen, han har heller inga tecken på att vara IR etc.

Däremot är han för tjock, men det ändrar inte det faktum att han gått ner massor, han var groteskt fet när han kom. Eftersom han gått ner stadigt och ganska snabbt, inte haft några tecken på IR etc, så har jag inte sett någon anledning att snabbanta honom ohälsosamt snabbt. Det är fördelar med dte, men också nackdelar.

Dock ska vi lösa munkorgsavtagningsproblemet, eftersom han gått upp lite nu sen de fått gå på 'gräs'.

Men jag förstår inte riktigt ditt problem? Han har - på HÖGT protein - gått ner kanonfint i en lagom takt hela vintern. Han är tjock nu - JA. Men han var groteskt fet när han kom som sagt. Och han ska gå ner mer - och kommer gå ner mer.

En liten fundering:
Hästen gick ju ner fint i vikt i vintras när han inte fick något hö alternativt några kilo blötlagt hö (som legat i vatten 2*60 min + ursköljning innan, efter och emellan). Nu går han ute dygnet runt i vinterhagen där det knappt finns något förutom skräppor och får ca 2 kg hö (ej blött) om dagen + 1 dl lucernpellets och mineraler. Han rids mer än i vintras och vi har börjat träna mer seriöst med reining (mycket, mycket galopp).
Nu har han stannat av i vikten och till och med börjat gå upp!

Några teorier? Det finns som sagt inget gräs att tala om i hagen, de har gått där sen i augusti.
Jag funderar på om 2 kg hö kan bli för mycket socker för honom, om han är IR? men två kilo, det kan väl knappast vara för mycket?

Gräset skulle jag också tro. De kan föda sig på förvånande lite. Minns när jag hade två tjockisar i 'svälthage' (bild finns) 18 h per dygn - utan tilläggsfodring, och så gick de 6 h per dygn på mycket sparsamt bete. Punkt. Kallblodsstoet var jättefin (tränades hårt med). Ponnyn var lika tjock som vanligt. Och det var samma där det fanns 'ingenting' att äta i hagen, det var stampad jord och oätligt ogräs. Men de fick uppenbarligen i sig fullt nog av MJ (TS är en annan historia).

Jag håller med föregående.

Men jag hade nog provat att blöta höet som du gjorde i vintras för att se om det kan vara det som spökar.

Har ni ökat träningen mycket från i vintras?
Nu vet jag inte hur hästars förbränning fungerar, men människor måste ju ha tillräckligt mycket energi för att förbränningen ska gå på högvarv. Om man äter för lite eller för lite av något (tex. kolhydrater) så minskar förbränningen om man tränar som en tok.
Vet inte om det var i denna tråden som någon drog exempel med Biggest looser. Men det är ju ett bra liknelse i detta fallet.

*kl*

De som har fått Ridsport kan se min ponny, från inlägg #1001, på sidan 10 i avelsbilagan. Man får en annan uppfattning om muskelmassa när han är i rörelse och ur annan vinkel.

(bara som liten parentes...)

Senast ändrad:

Det torde vara skillnad i när den måste skapa energi för att den inte har RESERVER än att bara hålla vikten. Får den för lite tillförd energi- ja då måste den omvandla proteinet, men när tas det av depåerna?Jo när du får igång ämnesomsättningen som den bör vara. Då vill det samtidigt till rejält muskelarbete för att proteinet ska tas upp där det ska.
Vad gör en fet häst? Den tar inte först av sina reserver utan tar det som tillförs. Den orkar heller inte utföra ett hårt arbete. Kommer aldrig till att börja förbränna. De kan skrittas i flera timmar, klättra o köra korta intervaller.

Problemet har ju uppkommit för att intaget har varit större än förbrukningen.

En fet häst ska ju äta 2 strån åt gången o inte få stora portioner var 4-e h.
Många små mål håller inte bara magen igång utan även ämnesomsättningen- ingen nytt på världskartan;)

Har du någonsin provat att ge mindre protein?
Din vet rådde dig till det, men du sa nej. Inte ens en kortare provperiod.
Hur vet du då exakt vad den kräver när den inte ens utför ngt arbete:confused: eller ringa dito?

Vill man inte få ner energin via halm, då ett högproteinfoder oxå brukar ha en hög energinivå- är det inte det som du har bråkat om hela tiden( hur få ner energin)- för att din ponny inte åt halm- fast den då stog på halm?
Vilken häst vill äta det som den ser som sängkläder- van att få skitgott foder:confused:

Ang. hagen borde du veta hur växtligheten brukar vara o istället för att sen utöka hagen när det vuxit upp kan de gå i en o samma hage året om o då en större.

En häst är skapt för rörelse o arbete.
I B. L. så tränar de många många timmar om dagen. De får igång en förbränning o då får den inte SAMTIDIGT stå på svältdiet.
De tränar både aerobt o anaerobt- bygger muskler samtidigt av hög o lågintensiv träning.

Det är inga problem att ge hästen lite extra mat om den tränas 6-8 h/ dag o den går ner i vikt ändå. Hur många gör det liksom:rofl:

Vad det måste vara är vanskligt diskutera. Då många saker man tycker 'det måste vara' uppenbarligen inte är så vad gäller hästar.

Ska man se erfarenhetsmässigt, alltså de som sett att hög kvot = de går ner/blir inte för tjocka etc, så spelar vila kontra arbete inte någon avgörande roll. Behoven är ju olika, men hur de reagerar på ett överskott tycks likadant oavsett, det enda man ändrar med arbetet är överskottets grad. Men de som kan ge t ex fritt om det är högkvots, men inte med lägre kvot, där har det varit ffa icke arbetande och arbetande tillsammans.

Man tycker att en häst borde ha ett tabellbehov av si och så med, men det kan ju var och en bara konstatera att det stämmer inte. Så att använda en generalisering och säga 'si eller så gäller din häst' är vanskligt. Man får prova och se vad som fungerar bäst. Med L har jag hittat det, med E är jag inte minsta orolig att hitta det. Han är inte svår att banta helt enkelt.

Nu vet jag inte vad stora portioner är för dig, men båda två har legat på minimiTS eller strax under hela vintern, vilket ju avspeglat sig i portionerna med. Ättiden/portion förutom den sista för natten har varit cirka 5 minuter, tragiskt nog. 1.2 kg till L och 0,8 kg till E - blött silage alltså, så vi är om man skulle jmf med hö nere på mindre än hälften av de mängderna/portion.

Lillen gick på mindre protein hela förra sommaren. Mindre MJ än nu med. Han gick inte ner. Det jag och veterinären diskuterade var att om inget annat hjälper som sista utväg ge enbart halm. Det har du tolkat på jag tror det är 5 sätt nu. Jag vägrade inte det, jag hoppades slippa göra det mot en växande häst, men måste man så måste man. Men det var alltså, även från veterinären håll, en sista nödlösning, ett pest eller koleraval, om vi inte kunde hantera vikt och depåer innan gräset kom.

Nu behövdes det tack och lov inte, men hade det behövts så hade jag gjort det som just den sista utvägen.

Vad gäller hagen så jag vet vad som växer i den. Jag vet också hur det växer - när andra hästar går där och den används på ett annat sätt. Men jag vet inte alls hur den kommer reagera på den här belastningen/trycket, eftersom det är första året jag försöker skapa ingen mat och hålla det där. Jag vet heller inte hur hård belastning/tryck de här åstadkommer. FRamförallt vet jag inte hur mycket gräs L tål, och siktar på att aldrig behöva råka hitta den gränsen genom att passera den.

Ang halmen så du får kanske börja kopiera eller skriva ner mina svar. LIllen åt inte halm förr alls. Oavsett om han hade det som lakan, om han fick det i portioner, oavsett om han fick annan mat eller inte. Sen i höstas äter han halm, och jag gläds åt det (jag skrev ett väldigt glatt inlägg när han började göra det), då det hjälper nätterna, han slipper stå 10 h utan mat och må skit men jag kan samtidigt hålla MJ på en hyfsad nivå på minimiTS. Något han om du glömt det inte tålde som yngre heller, för då pajade magen. Att det inte fungerade förr är inget mer än att konstatera, att det fungerar nu glädjs jag enormt åt.

Men nu pratar du väldigt mkt om Lillen, som är smalare än någonsin i modern tid, jag vet inte vad du oroar dig för eller ser som problem där med hans utfodring? Du börjar med att klaga på shettis, och även om det är fascinerande se så mkt på en bananbild så där kan jag förstå, han ÄR tjock. Men han har gått från groteskt fet till tjock, han är inte IR, han är lätt att banta och kommer gå ner så fort han bantas igen, och jag är inte orolig över honom alls. Sen återgår du till att diskutera hur L var för ett år sen, jag förstår inte riktigt vad det är du vill diskutera eg? Att han inte åt halm? Att han kommer bli tjock om jag av någon anledning som inte ens finns skulle börja ösa i honom mat? Eller vad?

Senast ändrad:

Jag hoppas du inte tog illa upp för vad vi skrev om din häst? Det är som sagt svårt att se bara från en bild :) Såg lite fler bilder på ett annat forum, han är väldigt fin!

Hagen är relativt liten, kanske 50*100 meter (något osymmetrisk, svårt att säga exakt). Hårt trampad och hårt betad. Jag kan känna att det är lite märkligt att den skulle påverka så fruktansvärt mycket? Även om nytt gräs är mer energirikt än gammalt.

Motionen är något högre nu, mer intensivt. Fast å andra sidan hade han det jobbigt i vintras med all snö.. Men jag tror nog det är jobbigare nu ändå!

Har lite svårare med att blötlägga nu, jag har lite andra tider än vad jag hade i vintras och är inte alltid på plats att ge kvällsmaten. Känns inte lämpligt att låta höet vara blött från middagstid till sen kväll.. Stallkompisen h mycket att tänka på som det är, så det känns inte schysst att lassa på ännu mer.
Ska göra ett försök, kanske blir bättre någon dag. Men kan verkligen två kilo hö påverka så mycket?

Gräs som är hårt betat kan innehålla extra mkt fruktan och socker jfr med längre gräs. Halten av dessa kolhydrater kan variera en hel del i ett och samma grässtrå efter omständigheterna. Det nya gräset som växer på våren kan innehålla höga halter. Jag hade inte avskrivit det som en energikälla för en häst som lätt ökar i vikt. Det är stora skillnader det är frågan om.

Hmm, ja det är väl så.. Vad gör jag då? Jag har vinterhagen och två olika sommarhagar att välja på. Pest eller kolera..?
Om det nu är för mycket för honom att gå i nedbetat, hur ska jag då kunna hålla honom på hage alls? Att sätta honom i något helt gräsfritt, typ en grusplan, är inget alternativ då han äter underlaget om han inte har något annat att tugga på. Att ge hö funkar inte, halm skulle funka men då måste man fodra i princip hela tiden för att han inte ska börja äta sand. Det funkar inte när man studerar.. Att köpa dyra foderautomater går inte heller ihop med studier.. Och dessutom flyttar jag vidare om 1-2 år och pluggar någon annanstans, så jag kan/vill inte investera för mycket i oportabla lösningar.. Sommaren tillbringar jag också på annat håll..

Gah! Hästkräk!

Munkorg på hårt nedbetat? Då får de i sig inget eller pyttelite. Och stödfodra då om de inte får i sig något såklart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka