Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Syns alla bilder för er btw?

Skulle ta uppställda på shettisen med, men fick ge upp. Han ville sitta i knäet, och han är tricktränad av förra ägaren, och när jag försökte sjasa så han skulle stå kvar när jag backade undan för att fota lyckades jag tydligen ge kommandot för att stegra. Tog ett tag innan jag begrep det, varför han som är så snäll plötsligt började stegra mot mig ;)

Kom förnära, försökte faktiskt men han var för nära så blev bara en 'bit av en ponny' typ =)

Hade glömt bort det där med att han var tricktränad, han kan buga och allt möjligt, fast jag vet inte 'hur man ber honom' (och bryr mig inte om det heller), men hittills har jag uppenbarligen inte råkat ge nåt sånt kommando, förrän idag ;)

Jag förstår dig!
Har ju mitt halvblodssto som alltid är fet trots att hon gick på shettisbete med munkorg hela förra sommarn och har bantat hela vintern.
Hon har precis som din äntligen börjat komma till matchvikt, så att man känner revbenen om man trycker lite lätt. Men det pyttelilla bete som hon har i sin ängshage (ingen vall här inte) tillsammans med 2.5 kg hö o 1 kg luzernhack inne de 10 timmar hon står på stall gör att hon redan efter 1 vecka börjar lägga på sig och man får börja leta efter revbenen :mad:

HUR tusan ska jag lyckas hålla henne i trim under sommarn?
Hon rids i princip minst 1 timma varje dag (så hon är svettig) och går ute i stora hagar så hon kan röra sig resten av dygnet (från nästa vecka blir det ute hela dygnet o inget mer än mineraler).

Hej! Vill ha råd om ni tycker min häst gått ner i vikt!.

Denna bilder är tagen 12 Mars innan ja började banta honom!

Dessa 2 bilderna är tagna ida 15 Maj!

Det är jättesvårt på bild, speciellt om hästen inte står uppställd, de är mörka etc. Sen kan sommar vs vinterpäls förvirra med. Men jag ser ingen direkt jätteskillnad, ev lite men det kan bero på päls/ljus/vinkel.

Men som sagt, svårt på bild, IRL kanske jag skulle sett något helt annat.

Om du tittar/ känner på sidan nedanför ryggfiléerna så har den en tydlig fettdepå- "ponnyvalk på sidan.

Nej det är det han inte har. Jag kan känna höftbenen utan att trycka med btw (det förvånade mig själv lite igår).

Du kan dra med fingrarna hårt längs hela sidan, från ryggen och ner, och från bogen och bak (dvs både lodrätt och vågrätt) utan att man får fram minsta valk.

Så, endera luras du av färgen/skuggor, eller så ser du helt enkelt fel. Men det är inte lätt med bilder.

Kopierar in vad du skrev i fångtråden så det kommer i rätt tråd:

axel skrev:
Jo han har fortfarande kvar av depåerna o det är det som gör honom mer IR.

Den "rullade" ju fram som 2-åring på klöverbetet o gick aldrig ner till nästa säsong.
Du underskattade betet även förra hösten.

Vad har när han var tvååring att göra med nu? Han är dels smalare inför sommaren nu, dels kommer han inte gå på bete. Han kommer gå på gräs ja, så lite som möjligt är planen. Men det blir inget bete. Så jag förstår inte riktigt hur du menar?

axel skrev:
Hade han bara varit fet ett tag så hade inte depåerna byggts upp.
Den som inte har dem är ju mkt lättare att banta- troligen inte IR.

Nu var han iofs bara fet ett tag (tjock däremot är en annan femma), och depåerna kom strax innan fånganfallet. Du har tidigare gång på gång påpekat att han mest troligt INTE är permanent IR iom ung och inte fet länge, så du får gärna utveckla vilken ny info som gett kovändningen?

Jag vet ju fortfarande inte om han alls är IR. De två blodprov som visats har varit negativa. Samtidigt har han ju sett ut som IR och betett sig som han är IR. Därför rek en glukosbelastning, som dock varit som förgjort att få till, har inte det ena kommit i vägen har det andra. Den är nu inbokad till nästa vecka, men vetefan om det är dumt eller bra att göra den nu? (Med tanke på ev fång). Jag hade ju velat ha den INNAN gräset :crazy:

axel skrev:
Jämför med Forest ponny så ser du en slank häst- vad som krävs för att få bort allt av depåerna. Titta vid bogen o ovan länden- bakom sadelstaden.
Fast hästar kommer i olika modeller. Jag skulle gärna få det 'normalt' där övergång länd/kors. Men när man känner är där inte mer fett än det är i sadelstaden t ex. Och han har alltid haft en 'sån rygg'. Satt faktiskt och kikade på det igår, och från för smal åring till idag och via allt däremellan har han haft en 'knepig' kurva i övergången. Så jag tror aldrig han KAN se ut som en haflinger över ryggen t ex.

På samma sätt som te x en shetlandsponny aldrig kan se ut som ett fullblod t ex.

axel skrev:
Hade den aldrig varit smällfet hade nuvarande vikten kanske varit OK, men nu är det som det är.

Utveckla?

Hur går träningen för er andra? Det är ju mycket fokus på viktnedgång men jag kan iaf inte träna och rida utan något mål. Viktnedgången är ju ett delmål. Allra mest vill jag utbilda honom och kunna rida riktiga dressyrpass :love:

Idag har han fått trava en himla massa på ridbanan. Det är så kul att kunna jobba honom där, man får många meter bakom sig när man kan trava runt runt runt på volter och allt möjligt ;)

7-3.jpg

Så snart jag skaffat en sadel ska vi börja galoppera mycket mer! Fettförbränning here we come! På torsdag får han dessutom pjucks runt om. Han har nog fått tåligare fötter än han haft tidigare men skor runt om är att föredra.

Vi har börjat med akademiskt! Skitskoj! Jag har märkt enormt skillnader i Figges attityd och gång på bara en enda lektion. Det kommer bli många fler framöver.
Nu kan jag kräva mycket mycket mer av honom utan att det blir bråk, så han får jobba riktigt ordentligt.
Det enda problemet är jag, mina höfter. Jag måste skaffa en ny sadel nu, både för hans och min skull. Då kommer jag förhoppningsvis kunna rida mer ordentligt utan att få ont. Ge oss några veckors träning, sen kommer ni få se en slimmad, vältränad liten herre!

*KL*

Jag har en del att jobba med på mitt isis sto...:grin:
Men det går iaf på rätt håll!

2 April
30715626.jpg

16 Maj
30967710.jpg

tar ca 4 veckor innan min sadel kommer så tills dess kan jag bara rida i padocken barbacka... Inte idealiskt med e överviktig häst, jag vet.
Men det blir iaf ca 3 ggr i veckan.

Hon går på bete, med munkorg, betesreducerare och ibland utan för att undvika skavsår.
Enligt måttband väger hon 438kg vilket låter mycket tycker jag.
Hon är ca 135 hög... Man kan känna revbenen, inte jättelätt men ändå tydligt.

Slänger in en bild på hur hon KAN se ut när hon är fin i hullet:laugh:

20775377.jpg

Såg nu att det är EXAKT 2 år mellan bilderna... hehe lustigt. inte riktigt samma väder dock.

Senast ändrad:

Du och jag sitter i samma sits! Våra hästar är lika stora, både på höjden och omkretsen ;)
Kämpa på så kommer det gå, det är jag övertygad om! Mycket läcker färg på pållan!

Jag mätte min idag, han ligger numera på 176 cm (motsvarande ca 402 kg på bandet).

Jag kan ha tolkat det fel, men om du svarade på axels inlägg så var det inte riktat till dig utan till smiling_girl.

Delvis KL

Roligt att höra att det går så bra för alla, trots att våren kommer med stormsteg i denna delen av sverige iaf.
Känns som att många snart är i mål dessutom! Heja heja, kämpa vidare!!:banana:

Alex: jag tycker han är jättefin! Jag tycker det låter väldigt mycket att gå ner så pass mycket till på L. Nu har jag ju inte känt på honom, men jag hade nog börjat sakta ner bantningen och börja träna lite mer muskelbyggande istället.

Axel du har ju många åsikter om hästars hull. kommentera dessa 2 bilder. Har tyvärr ingen bättre på den understa
ladysuslahull.jpg

IMG_0355.jpg

PICT0021.jpg

denna bild är emellan de andra två då tyckte den stallägaren hon stod hos just då att hon var smällfet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 025
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010