Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Nej det är det han inte har. Jag kan känna höftbenen utan att trycka med btw (det förvånade mig själv lite igår).
Du kan dra med fingrarna hårt längs hela sidan, från ryggen och ner, och från bogen och bak (dvs både lodrätt och vågrätt) utan att man får fram minsta valk.
Så, endera luras du av färgen/skuggor, eller så ser du helt enkelt fel. Men det är inte lätt med bilder.
Kopierar in vad du skrev i fångtråden så det kommer i rätt tråd:
axel skrev:
Jo han har fortfarande kvar av depåerna o det är det som gör honom mer IR.
Den "rullade" ju fram som 2-åring på klöverbetet o gick aldrig ner till nästa säsong.
Du underskattade betet även förra hösten.
Vad har när han var tvååring att göra med nu? Han är dels smalare inför sommaren nu, dels kommer han inte gå på bete. Han kommer gå på gräs ja, så lite som möjligt är planen. Men det blir inget bete. Så jag förstår inte riktigt hur du menar?
axel skrev:
Hade han bara varit fet ett tag så hade inte depåerna byggts upp.
Den som inte har dem är ju mkt lättare att banta- troligen inte IR.
Nu var han iofs bara fet ett tag (tjock däremot är en annan femma), och depåerna kom strax innan fånganfallet. Du har tidigare gång på gång påpekat att han mest troligt INTE är permanent IR iom ung och inte fet länge, så du får gärna utveckla vilken ny info som gett kovändningen?
Jag vet ju fortfarande inte om han alls är IR. De två blodprov som visats har varit negativa. Samtidigt har han ju sett ut som IR och betett sig som han är IR. Därför rek en glukosbelastning, som dock varit som förgjort att få till, har inte det ena kommit i vägen har det andra. Den är nu inbokad till nästa vecka, men vetefan om det är dumt eller bra att göra den nu? (Med tanke på ev fång). Jag hade ju velat ha den INNAN gräset
axel skrev:
Jämför med Forest ponny så ser du en slank häst- vad som krävs för att få bort allt av depåerna. Titta vid bogen o ovan länden- bakom sadelstaden.
Fast hästar kommer i olika modeller. Jag skulle gärna få det 'normalt' där övergång länd/kors. Men när man känner är där inte mer fett än det är i sadelstaden t ex. Och han har alltid haft en 'sån rygg'. Satt faktiskt och kikade på det igår, och från för smal åring till idag och via allt däremellan har han haft en 'knepig' kurva i övergången. Så jag tror aldrig han KAN se ut som en haflinger över ryggen t ex.
På samma sätt som te x en shetlandsponny aldrig kan se ut som ett fullblod t ex.
axel skrev:
Hade den aldrig varit smällfet hade nuvarande vikten kanske varit OK, men nu är det som det är.
Utveckla?