Oknytt

Trådstartare
Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en.

Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar beroende på säsong?

Jag älskar parfymer. Önskar jag kunde vara en sån som har en "signaturdoft" som vissa av mina bekanta och kollegor har, men jag gillar att variera beroende på tillfälle och säsong.

Hemma för tillfället har jag:

Dior Miss Dior
Chanel Chance eau Tendre
Zarko Perfumes Purple Molécule
Narcizo Rodriguez Her edt (nyförvärv för höst/vinter)

...och på ingående som kommer till veckan är Dolce & Gabbana Devotion Intense ( fullkomligt jäkla impulsköp och absolut inte min typ av doft egentligen då jag var på Kicks och köpte smink och fick den som doftprov i samband med köpet. Både jag och maken älskade den och iom Kicks 25 % rabatt på parfym de hade nyligen slank det ner en sån 3 timmar till godo innan erbjudandet tog slut online igår 🙈).
 
Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en.

Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar beroende på säsong?

Jag älskar parfymer. Önskar jag kunde vara en sån som har en "signaturdoft" som vissa av mina bekanta och kollegor har, men jag gillar att variera beroende på tillfälle och säsong.

Hemma för tillfället har jag:

Dior Miss Dior
Chanel Chance eau Tendre
Zarko Perfumes Purple Molécule
Narcizo Rodriguez Her edt (nyförvärv för höst/vinter)

...och på ingående som kommer till veckan är Dolce & Gabbana Devotion Intense ( fullkomligt jäkla impulsköp och absolut inte min typ av doft egentligen då jag var på Kicks och köpte smink och fick den som doftprov i samband med köpet. Både jag och maken älskade den och iom Kicks 25 % rabatt på parfym de hade nyligen slank det ner en sån 3 timmar till godo innan erbjudandet tog slut online igår 🙈).

Lanvin Avant Garde, en herrdoft som inte tillverkas längre (lite åt oriental/trä-hållet). Jag har lyckats köpa två flaskor, en är halvfull och en oöppnad. Den passar mig så galet bra, jag får ofta kommentarer (av båda könen) att jag luktar gott.

När jag inte får tag på den längre kommer jag att gråta blod.

Jag gillar ofta herrparfymer, gärna av fougère-typ utöver ovanstående. Sedan måste jag vara försiktig rent allmänt med dofter, de kan trigga min astma/allergi numera (men Avant Garde går bra).
 
Åh, en tråd i min smak!

Jag älskar parfym och shoppade också på KICKS 25%-deal, Laura Merciers Vanille. Ett blind buy bara på noterna eftersom jag älskar vanilj i parfym. Kommer på fredag! 😍

Varierar och roterar samlingen (ca 50-60 parfyner) efter humör, tillfälle och säsong/temperatur och tycker att hösten nästan har de bästa förutsättningarna för mina favoriter.

Några favoriter här hemma i skåpet är Tom Fords 'Lost Cherry', Burberry 'Goddess', Maison Mariela 'Replica by the Fireplace', 'Angel' från Mugler och Kayalis 'Yum Pistachio Gelato | 33'. För att nämna ett par. Jag har även en parfym-bucketlist bland mina anteckningar, som om jag behövde fler. :angel:

Idag har jag på mig & Other Stories Act 1 Scene 3. Ljuvlig edt som tyvärr inte sitter i så länge.
 
Lanvin Avant Garde, en herrdoft som inte tillverkas längre (lite åt oriental/trä-hållet). Jag har lyckats köpa två flaskor, en är halvfull och en oöppnad. Den passar mig så galet bra, jag får ofta kommentarer (av båda könen) att jag luktar gott.

När jag inte får tag på den längre kommer jag att gråta blod.

Jag gillar ofta herrparfymer, gärna av fougère-typ utöver ovanstående. Sedan måste jag vara försiktig rent allmänt med dofter, de kan trigga min astma/allergi numera (men Avant Garde går bra).
Hmmmmmm.....


Den doftfamiljen är jag inte bekant med. Måste läsa på och lukta på lite parfymer i den kategorin tror jag.

Jag har i flera, flera års tid haft en doft som jag känt i flera parfymer (tror det är oftast herr) som folk haft som jag inte kunnat placera. Den doftar helt otroligt gott, men jag kan för min liv inte placera den! Den är inte blommig, träig, ambrig, oúdig muskig, aldehydig etc etc, men den luktar så OTROLIGT gott och det stör mig nå oerhört att jag inte vet vad det är för doft 🫠 Tänk om det är denna fougère du menar! 😳
 
Jag är jättekänslig mot vissa dofter, men har hittat ett par favoriter.
Lancômes Idôle-serie passar mig bäst.
Originalet, Aura och Nectar.
De doftar gott, men inte så intensivt.
Jag har kommit fram till att jag gillar blommiga och fruktiga dofter med lite sötma, men absolut inte för mycket.
Aura och Nectar har salta noter (salt respektive popcorn) och det tycker jag funkar bra på mig.
Valentinos Valentina gillar jag också, men den passar bättre på sommaren, tycker jag.

Citrusdofter luktar myggmedel på mig, annars gillar jag tanken på fräsch citrus.
MEN. För ett tag sedan fick jag ett omärkt gratisprov som doftar som såna där hårda citrongodisar med surt pulver i.
Den hade jag velat ha mer av, men företaget har ingen aning om vad det är och jag har inte lyckats hitta den på egen hand. 🥺

Jag har inte varit parfymfrälst så länge då jag hållit mig borta pga allergi, astma och huvudvärk. Nu börjar jag dock lära mig ungefär vad som funkar och vad som är absolut no-no.
Idóle-parfymerna tycker jag funkar på mig både i varmt och svalt väder, men vanliga Idóle är nog mer en vår och sommardoft för mig, liksom Valentina. De är fruktigare än mina andra två favoriter och jag associerar varmt väder med färsk frukt, tror jag. 😅
 
Kanske någon här har tips för mig? Undrar om det finns någon parfym som har en varm och ren ton av vanilj och tonka, med inte så mycket annat?
 
Kanske någon här har tips för mig? Undrar om det finns någon parfym som har en varm och ren ton av vanilj och tonka, med inte så mycket annat?
Jessica Simpson Fancy, kanske? Det är en som jag gillar.

Jag brukar mest använda Escadas sommardofter. Men även ovanstående. Har provat lite olika andra sorter för att ha något att falla tillbaka på men jag tröttnar alltid på dom.
 
Min absoluta favorit är Dolce & Gabbana L'Imperatrice. Har också en Calvin Klein Sheer Beauty som är okej, men inte alls lika passande på mig som D&G. Önskade att jag kunde utöka dofterna något, men jag vågar liksom aldrig köpa. CK-parfymen var ett stort steg att köpa liksom, har kört D&G i 10+år.
 
Jag har något hundratal, använder ca 10 av dem aktivt just nu. Brukar gilla dofter från tex Room 1015, BDK, MALO, Gallivant, Commodity och Rook.
Just nu använder jag gärna Gdansk till vardags, men snart dags att gå över till Milk till vintern. Cherry Punk och Mile high är så nära jag kommer signaturdofter tror jag.
 
Kanske någon här har tips för mig? Undrar om det finns någon parfym som har en varm och ren ton av vanilj och tonka, med inte så mycket annat?

D&G Devotion Intense luktar väldigt mkt vanilj iaf. Jag skulle beskriva den som brynt smör med hasselnötter blandat med vanilj i doftväg. Tyvärr inte så mkt tonka dock 😅
Min absoluta favorit är Dolce & Gabbana L'Imperatrice. Har också en Calvin Klein Sheer Beauty som är okej, men inte alls lika passande på mig som D&G. Önskade att jag kunde utöka dofterna något, men jag vågar liksom aldrig köpa. CK-parfymen var ett stort steg att köpa liksom, har kört D&G i 10+år.

Ååh, den hade jag faktiskt funderat hela sommaren på att köpa, men blev aldrig av tyvärr. Underbar doft!

Kom på nu en doft jag sörjer som inte verkar gå att få tag på längre- Prada Amber. Min absoluta favoritparfym som är kopplad till så många fina minnen 😔
 
Jag har något hundratal, använder ca 10 av dem aktivt just nu. Brukar gilla dofter från tex Room 1015, BDK, MALO, Gallivant, Commodity och Rook.
Just nu använder jag gärna Gdansk till vardags, men snart dags att gå över till Milk till vintern. Cherry Punk och Mile high är så nära jag kommer signaturdofter tror jag.

Jag är så nyfiken på Cherry Punk, den är på min bucketlist men svårt att motivera när jag redan har Lost Cherry. :D
 
Jag är så nyfiken på Cherry Punk, den är på min bucketlist men svårt att motivera när jag redan har Lost Cherry. :D

Jag har faktiskt inte provat lost cherry, men gillar kontrasten mellan körsbär och läder i cherry punk. :) Det händer att jag blandar den med Ombre Leather för att få ännu mer av den varan. :angel:
 
Nuvarande favorit de senaste åren är yves rocher comme une evidence :) även deras sel d'azur doftar med härligt! En gammal favorit är med amway's sun dapples :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp