Mina favoriter är dels DKNY Be Delicious, jag har både den gröna (äpplet) och den rosa (tror det är körsbär). Har fått mycket komplimanger för båda och tycker de är lätta/inga problem att ha dem på jobbet. Gillar också Kiss från Rihanna (som till min förskräckelse inte verkar finnas längre) och Ari från Ariana Grande.

En annan favorit som dock är lite "tyngre" och kanske passar bättre på fest är Midnight Rose från Lancome. Både den och de båda från DKNY har jag haft i bortåt 15 år.

Kan vara ganska känslig för vissa dofter, så jag håller hårt i de som funkar.
 
Älskar vanilj! Dessa använder jag främst:

Min ”signaturdoft” är YSL Libre Le Parfum, den är jag beroende av. Orientalisk, kryddig och mjuk, Apelsinblomma, lavendel, saffran, vanilj, tonka, honung.

Burberry Godess är en favorit bland vardgasparfymerna, det är vanilj rakt igenom och jag får många komplimanger.
På hösten och vintern gillar jag att köra layer med den och Replica By The Fireplace.

Billie Eilish (den i guld) med mandarin och röda bär i toppen, sedan vanilj och lite kakao och mysk, trä och tonka.

Ariana Grande Mod Vanilla. Flaskan ser ut som en sexleksak men doftar plommon, mysk och vanilj.

Giardini di Toscana Bianco Latte, ett sprut och hela rummet doftar nybakta vanilj- och kanelbullar. Ingen parfym får mer komplimanger och kommentarer som denna 😁

På Facebook finns en grupp där folk dekanterar och säljer splittar av parfymer. Superkul om man vill testa många olika parfymer då man oftast köper mellan 2-5 ml. Väntar på att få hem Cleans nya Vanilla Cloud.
 
Har typ Kicks fortfarande så att man kan provlukta på parfymer? Jag kan vara känslig för vissa dofter och är parfymen dyr vill man kanske gärna veta att den doften kommer funka.
 
Har typ Kicks fortfarande så att man kan provlukta på parfymer? Jag kan vara känslig för vissa dofter och är parfymen dyr vill man kanske gärna veta att den doften kommer funka.

Ja, det har de. Åhlens också. De flesta parfymer står ju inlåsta, men en kan be personalen om att få testa. Jag brukar göra så (först spraya på teststicka av papper, och sen testa en eller två på mig själv så att jag kan känna hur doften utvecklas under några timmar eller så).
 
Jag älskar parfym! Men tyvärr är det något som får väldigt väldigt många parfymer att dofta märkligt på mig - det skär sig - så jag behöver testa om jag ska vara säker. Många är parfymerna som jag sålt vidare, antingen för att de verkligen inte passat eller för att jag helt enkelt ledsnat på doften efter några användningar 🫣 .

Har testat Byredo "Antique Vanilla" vid några tillfällen i butik, och älskar den! En av ytterst få dofter med vanilj som verkligen doftar vanilj även på mig. Men jag har väldigt svårt att motivera prislappen för mig själv, och rabattkoder gäller ju aldrig på den :cautious::nailbiting::arghh: .

Just nu har jag tre som jag varierar mellan, som jag haft ett tag nu (ett-ett par år) och verkligen verkligen trivs med:
Kayali "Juicy Eden" (fräsch, fruktig)
Kayali "Yum Pistachio" (lite tyngre och söt, nötig)
Le Couvent Maison de Parfum "Hattai" (kryddig med bl.a kanel och kardemumma)
 
Mina två ”standardparfymer” är Giorgio Armanis Sí och Hugo Boss Ma Vie.
Ingen aning om vad det är för typ av dofter/innehåll, men de luktar gott på mig. :D

Sen har jag en flaska YSL Black Opium också. Fantastisk doft som var tänkt som mer ”festlig”. Går och sniffar på den ibland, men används aldrig då den luktar kattpiss på mig. 🙃
 
Har länge undvikit parfym mer än vid festliga tillfällen, men nu har jag på mig på kvällen efter att jag varit i stallet. Bara för min egen skull. Älskar att spraya på innan jag ska sova så parfymen ibland letar sig in i mina drömmar.
Samma här! Från att bara ha haft det någon gång ibland, har jag insett att jag älskar att gå och lägga mig nyduschad med parfym på. Jag tycker att jag kommer till ro bättre och snabbare med en god doft i näsan. :love:
 
Samma här! Från att bara ha haft det någon gång ibland, har jag insett att jag älskar att gå och lägga mig nyduschad med parfym på. Jag tycker att jag kommer till ro bättre och snabbare med en god doft i näsan. :love:

Doft kan påverka en starkt. Jag fuskar med aromaterapi på mig själv och det är häftigt hur olika dofter påverkar en.

Lavendel anses ju allmänt vara lugnande men det beror helt och hållet på beståndsdelarna (dvs var den är odlad och vilken artvariant). Jag har tex en lavendel som snarast är uppiggande och hjälper en fokusera än lugnande.

Det här gäller då eteriska oljor av hög kvalité, dvs de som är svindyra och inte någon random från en hälsokostbutik. Men jag har hittat några bra leverantörer utomlands även om det inte blir billigt ändå :angel: :D
 
Jag använder Valentino yellow dream.
Gillar blommigt och fräscht, får ont i huvudet av tunga dofter.
Den passar mig bra, mina kollegor gillar att lukta på mig 😄
 
Burberry Godess är en favorit bland vardgasparfymerna, det är vanilj rakt igenom och jag får många komplimanger.
På hösten och vintern gillar jag att köra layer med den och Replica By The Fireplace.

Jag älskar By The Fireplace, men tycker att den luktar för mycket av enbart marshmallow så jag lägger den i lager med något lädrigt eller relativt varmt trä. :D Hade egentligen velat ha en som luktar precis som ett glas det varit bra whisky i; torr vanilj och rostat trä.

På mig blir allt som har bara lite vanilj i sig sötsliskigt och ointressant, så jag får verkligen leta för att hitta "vuxna" vaniljdofter. Allra helst just vanilj, kanel och kardemumma, om de hade funnits en som inte blir söt som sockervadd. Frustration från Etat Libre d'Orange är hyfsad men inte så himla intressant i övrigt tyvärr.

En annan doft jag letar efter är en "perfekt skog". Har The Afternoon Of A Faun från Etat Libre d'Orange och den är hyfsat bra ibland, Replica - Soul Of The Forest har varit fantastisk en gång jag provat, med dragit åt ett knepigt håll en annan gång. Fuktig mossa och gammal skog är det jag letar efter. Eller skogsvarm tall, den som kunde buteljera det! :love:
 
Doft kan påverka en starkt. Jag fuskar med aromaterapi på mig själv och det är häftigt hur olika dofter påverkar en.

Lavendel anses ju allmänt vara lugnande men det beror helt och hållet på beståndsdelarna (dvs var den är odlad och vilken artvariant). Jag har tex en lavendel som snarast är uppiggande och hjälper en fokusera än lugnande.

Det här gäller då eteriska oljor av hög kvalité, dvs de som är svindyra och inte någon random från en hälsokostbutik. Men jag har hittat några bra leverantörer utomlands även om det inte blir billigt ändå :angel: :D

Jag hade kunnat tänka mig lite tips på var man köper bra grejer, jobbar med att "doftsätta" hemmet nu när det blir höst. :angel: Vill helst använda bra oljor i en blandning jag känner till själv, istället för multiprodukter som jag inte kan reglera vad som är i och hur mycket av vad. Tycker rätt ofta att doftljus och rumsdofter är vidriga för att något tar över och det inte går att få "lagom". :wtf:
 
Jag hade kunnat tänka mig lite tips på var man köper bra grejer, jobbar med att "doftsätta" hemmet nu när det blir höst. :angel: Vill helst använda bra oljor i en blandning jag känner till själv, istället för multiprodukter som jag inte kan reglera vad som är i och hur mycket av vad. Tycker rätt ofta att doftljus och rumsdofter är vidriga för att något tar över och det inte går att få "lagom". :wtf:

Bäst pang för pengarna tycker jag Aroma Zone i Frankrike har, plus att en slipper strulet med tull. Den med absolut bäst utbud är dock Eden Botanicals i USA men frakten blir i allmänhet dyrare än varorna.

AZ har dessutom en handkräm som är to die for, jag har aldrig använt en handkräm som är så återfuktande utan att vara kladdig (oparfymerad, Crème Mains Neutre). De har ofta rabatter också, antingen procent eller fri frakt (men över en viss summa är det faktiskt fri frakt till Sverige också och den är inte vansinnigt hög).

Edit: Jag blev av med en massa bra leverantörer iom Brexit... :cautious:
 
Doft kan påverka en starkt. Jag fuskar med aromaterapi på mig själv och det är häftigt hur olika dofter påverkar en.

Lavendel anses ju allmänt vara lugnande men det beror helt och hållet på beståndsdelarna (dvs var den är odlad och vilken artvariant). Jag har tex en lavendel som snarast är uppiggande och hjälper en fokusera än lugnande.

Det här gäller då eteriska oljor av hög kvalité, dvs de som är svindyra och inte någon random från en hälsokostbutik. Men jag har hittat några bra leverantörer utomlands även om det inte blir billigt ändå :angel: :D
Hehe, just eteriska oljor och normalt "rogivande" dofter som t ex lavendel, får jag antingen astmaanfall eller huvudvärk av. 😅
Min mardröm är att komma hem till någon med massa rumsdofter, doftljus etc.

Men min "lightvariant" med lätta parfymer funkar bra för mig, så jag får köra på den. 😁
 
Hehe, just eteriska oljor och normalt "rogivande" dofter som t ex lavendel, får jag antingen astmaanfall eller huvudvärk av. 😅
Min mardröm är att komma hem till någon med massa rumsdofter, doftljus etc.

Men min "lightvariant" med lätta parfymer funkar bra för mig, så jag får köra på den. 😁

Eteriska oljor har jag faktiskt inga problem med, trots astma/allergi. Men visst, jag köper ju de av hög kvalité samt att jag använder dem försiktigt.

Lavendel har varit räddningen för mig många gånger när jag haft svårt att sova :heart
 
Jag använder Valentino yellow dream.
Gillar blommigt och fräscht, får ont i huvudet av tunga dofter.
Den passar mig bra, mina kollegor gillar att lukta på mig 😄
Tack för tips, känns som att du har lite samma preferenser som mig så den ska jag nog ta och sniffa lite på för att se om det är något för mig!
 
Min favorit är Escada incredible me. Den luktar sjukt gott på mig och får ofta komplimanger. Innehåller orientaliska och blommiga dofter.
 
Jag använder typ uteslutande Marc Jacobs Daisy Love, får ofta komplimanger för att jag doftar gott.

Så här säger internet om den:
Med en frisk topp av hjortron, en mjuk mitt av ringblomma och en varm bas av driftved kombinerat med mysk.

Doftfamilj– Blommig/Mysk
Toppnoter– Hjortron
Mellannoter– Ringblomma
Basnoter– Driftved och Mysk


Förr använde jag alltid Burberry The Beat, men den tillverkas inte längre :(
 
En annan doft jag letar efter är en "perfekt skog". Har The Afternoon Of A Faun från Etat Libre d'Orange och den är hyfsat bra ibland, Replica - Soul Of The Forest har varit fantastisk en gång jag provat, med dragit åt ett knepigt håll en annan gång. Fuktig mossa och gammal skog är det jag letar efter. Eller skogsvarm tall, den som kunde buteljera det! :love:
Jag har en parfym i form av doftolja från danska märket Skandinavisk, den doftar verkligen en varm skog.

I övrigt gillar jag Twilly från Hèrmes och Aqua di Parmas damdofter.
 
Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en.

Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar beroende på säsong?

Jag älskar parfymer. Önskar jag kunde vara en sån som har en "signaturdoft" som vissa av mina bekanta och kollegor har, men jag gillar att variera beroende på tillfälle och säsong.

Hemma för tillfället har jag:

Dior Miss Dior
Chanel Chance eau Tendre
Zarko Perfumes Purple Molécule
Narcizo Rodriguez Her edt (nyförvärv för höst/vinter)

...och på ingående som kommer till veckan är Dolce & Gabbana Devotion Intense ( fullkomligt jäkla impulsköp och absolut inte min typ av doft egentligen då jag var på Kicks och köpte smink och fick den som doftprov i samband med köpet. Både jag och maken älskade den och iom Kicks 25 % rabatt på parfym de hade nyligen slank det ner en sån 3 timmar till godo innan erbjudandet tog slut online igår 🙈).
Vad roligt! Jag använder bara en enda parfym i taget, eller eau de toilette, och äger bara en flaska i taget.
Jag tycker det är väldigt problematiskt att hitta nya dofter eftersom det finns så många och man blir helt virrig i nosen efter typ tre, så jag brukar strunta i att leta nytt.

Jag brukar använda Escadas sommarutgåva hela året och är barnsligt förtjust i godisartade dofter.
Lemon Sherbet, som ja lite svalt sött citrongodis.

Jag har ingen aning om hur parfymerna du har doftar så en beskrivning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp