Vad roligt! Jag använder bara en enda parfym i taget, eller eau de toilette, och äger bara en flaska i taget.
Jag tycker det är väldigt problematiskt att hitta nya dofter eftersom det finns så många och man blir helt virrig i nosen efter typ tre, så jag brukar strunta i att leta nytt.

Jag brukar använda Escadas sommarutgåva hela året och är barnsligt förtjust i godisartade dofter.
Lemon Sherbet, som ja lite svalt sött citrongodis.

Jag har ingen aning om hur parfymerna du har doftar så en beskrivning?
(chiffon sorbet)
 
Farlig tråd för mig då detta är ett intresse som liksom ligger och vill vakna men jag försöker hålla det sovande..

För rätt många år sedan var jag ett tag nästan lätt manisk på att hitta den perfekta parfymen. Köpte massa små tester från USA osv. Ni vet när man typ har en hel spreadsheet på sånt man vill ha, börjar komma in på "hard to find"-grejer osv? De som nördat nagellack (även där är jag skyldig) känner säkert igen er också.

Ett par år senare fick jag via jobbet möjligheten att i princip gräva igenom tusentals flaskor med gamla tester/trasigt som skulle kasseras. (Jag kan för övrigt meddela att när en salig samling smink och parfym bara är blandat och massa är trasigt och allt blandas luktar det absolut inget annat än lösningsmedel). Jag hade väl här några hundra flaskor inkluderat sådant jag köpt själv innan. Men efter detta blev jag sjukt doftkänslig och slutade använda parfym. Sålde av lite på tradera, det mesta slängdes, tre har jag kvar.

Nu flera år senare igen har jag börjat igen. Jag har bara haft parfym "vid speciella tillfällen" men då min sambo verkligen gillar det så tar jag på lite varje morgon, så nu börjar mani-monstret inom mig vakna igen.. måste.hitta.den.perfeka.

Den jag använder dagligen just nu är iaf Gucci - Flora. Den har jag inte valt själv utan jag fick den av min pappa för säkert minst 15 år sedan. På min hylla har jag också Dior - Diorissimo som luktar ren liljekonvalj. Jag brukade älska den men av någon anledning gillar jag den inte riktigt längre. Den tredje på hyllan är en Stella McCartney - Pop som jag gillar och den kommer nog gå åt efter jag använt upp Flora, eller ja det var min plan iaf. Att inte köpa nåt mer!!!! I don't need it and I'm not gonna buy it osv

Jag tror att jag föredrar lite fräschare dofter, för tunga blir jobbigt tycker jag. En tidigare kollega hade alltid Black opium och den gav mig fruktansvärd huvudvärk. Men alla dofter har sin plats tycker jag, det finns en "doft" jag inte minns vad den heter som jag verkligen avskyr, det är den som är så framträdande i Angel och Hypnose. Vet inte vad det är men den rimmar inte alls med min nos.

Jag älskar Britney Spears Fantasy! Rosa originaldoften, men även Hidden Fantasy, som tyvärr verkar ha utgått.

Använder den hela tiden och får ofta komplimanger och frågor om vad det är för parfym. Nästan lite komiskt då det ju är en billig kändisparfym... 😁
Det här är så kul för av alla hundratals parfymer jag haft genom alla år så är den jag tveklöst fått mest positiva kommentarer om Fairy dust av Paris Hilton. Seriöst jag kunde knappt ha den utan att någon påpekade att jag luktade så gott. TVÅ gånger var det någon tant i kassakön som frågade vad det var för parfym jag hade :D
 
Jag har en parfym i form av doftolja från danska märket Skandinavisk, den doftar verkligen en varm skog.

I övrigt gillar jag Twilly från Hèrmes och Aqua di Parmas damdofter.

Den som heter Skog eller den som heter Kapitel 1 (och ska vara baserad på Skog men i min näsa luktar helt annorlunda)? Skog har jag bara hittat som handkräm typ, den är litegrann åt det hållet jag tänker mig men inte alls kryddig nog. Kapitel 1 luktar allt annat än varm skog på mig, snarare akvatisk på gränsen till citrusig, som en porlande vårbäck i en björkskog. :rofl:

Det jag letar efter är mer som fallna höstlöv och mosstäckta gamla ekar. Tänker mig just ekmossa, lite vit blom, rökig kardemumma, lite, lite rökig ros, en touch av blandade träslag (gaiac, sandel, ceder? :idea:) så att inget tar över för mycket.
 
Mina två ”standardparfymer” är Giorgio Armanis Sí och Hugo Boss Ma Vie.
Ingen aning om vad det är för typ av dofter/innehåll, men de luktar gott på mig. :D

Sen har jag en flaska YSL Black Opium också. Fantastisk doft som var tänkt som mer ”festlig”. Går och sniffar på den ibland, men används aldrig då den luktar kattpiss på mig. 🙃

Black Velvet är en kopia av Black Opium. Tänk om den luktar illa på mig med och jag inte känner det? :crazy: Eller var det tydligt för dig?
 
Black Velvet är en kopia av Black Opium. Tänk om den luktar illa på mig med och jag inte känner det? :crazy: Eller var det tydligt för dig?
Jag gick runt och funderade på vad tusan det kunde vara som luktade kattpiss, eftersom jag inte hade någon katt (lukten var alltså bokstavlig), i alla fall de två första gångerna jag hade på mig parfymen hemma innan jag gjorde kopplingen (det tog ju en stund innan den ändrade doft), så du behöver nog inte vara orolig. 😂
 
Hur har du fått tag i den? Jag har letat och letat i Sverige men den sida jag hittade som säljer verkar sälja en fejk-version. :(

Jag var på semester där den tillverkas. Dvs i Toscana närmare bestämt Florens 😁
Finns dock många som säljer splittar i parfymgruppen på Facebook. Den finns bara i 100 ml flaska och ett sprut räcker en hel dag så den tar ju aldrig slut = många som passar på att sälja av lite. Hade jag haft saker för dekantering hemma hade du kunnat få av mig.
 
Jag var på semester där den tillverkas. Dvs i Toscana närmare bestämt Florens 😁
Finns dock många som säljer splittar i parfymgruppen på Facebook. Den finns bara i 100 ml flaska och ett sprut räcker en hel dag så den tar ju aldrig slut = många som passar på att sälja av lite. Hade jag haft saker för dekantering hemma hade du kunnat få av mig.

Lyxigt! :love: Och det är (om)tanken som räknas. Det är för mig så udda att svenska marknaden inte lyckats säkra en så eftertraktad doft. Den låter verkligen hur härlig som helst!
 
Vad roligt! Jag använder bara en enda parfym i taget, eller eau de toilette, och äger bara en flaska i taget.
Jag tycker det är väldigt problematiskt att hitta nya dofter eftersom det finns så många och man blir helt virrig i nosen efter typ tre, så jag brukar strunta i att leta nytt.

Jag brukar använda Escadas sommarutgåva hela året och är barnsligt förtjust i godisartade dofter.
Lemon Sherbet, som ja lite svalt sött citrongodis.

Jag har ingen aning om hur parfymerna du har doftar så en beskrivning?

Oj, kan försöka mig på en beskrivning 😅

Miss Dior är ju en ganska typisk blommig, utan att för den delen bli tung eller sötsliskig doft med mkt drag av pion i sig. Brukar använda den till vardags främst under sommaren.

Chanel eau Tendre är en av mina absoluta favoritparfymer. Den är otroligt lätt och skir och doftar lätt blommigt med inslag av nåt lite mer citrusigt och lätt träigt med en underton av mysk. Funkar året om, men jag gillar mest att ha den på sommaren - dag som kväll.

Purple Molécule...oj, ja hur ska man beskriva den? Den är ju lite speciell iom att det är en molekyldoft (vad nu det eg innebär?). Den luktar viol samt pyttelite mysk och vanilj. Väldigt lätt doft och jag gillar den massor. Har också den främst på sommaren både till vardags och fest.

Narcizo Rodriguez Her edt är för mig en typisk höstdoft. Väldigt damig och vuxen. Ganska tung och blommig initialt för att sen fade:a ut i ganska intensiv ton av mysk. Har faktiskt den på mig idag då maken och jag ska ut på dejt ikväll 😊

D&G Devotion Intense.... brynt smör med hasselnötter och massa vanilj 😁
 
Farlig tråd för mig då detta är ett intresse som liksom ligger och vill vakna men jag försöker hålla det sovande..

För rätt många år sedan var jag ett tag nästan lätt manisk på att hitta den perfekta parfymen. Köpte massa små tester från USA osv. Ni vet när man typ har en hel spreadsheet på sånt man vill ha, börjar komma in på "hard to find"-grejer osv? De som nördat nagellack (även där är jag skyldig) känner säkert igen er också.

Ett par år senare fick jag via jobbet möjligheten att i princip gräva igenom tusentals flaskor med gamla tester/trasigt som skulle kasseras. (Jag kan för övrigt meddela att när en salig samling smink och parfym bara är blandat och massa är trasigt och allt blandas luktar det absolut inget annat än lösningsmedel). Jag hade väl här några hundra flaskor inkluderat sådant jag köpt själv innan. Men efter detta blev jag sjukt doftkänslig och slutade använda parfym. Sålde av lite på tradera, det mesta slängdes, tre har jag kvar.

Nu flera år senare igen har jag börjat igen. Jag har bara haft parfym "vid speciella tillfällen" men då min sambo verkligen gillar det så tar jag på lite varje morgon, så nu börjar mani-monstret inom mig vakna igen.. måste.hitta.den.perfeka.

Den jag använder dagligen just nu är iaf Gucci - Flora. Den har jag inte valt själv utan jag fick den av min pappa för säkert minst 15 år sedan. På min hylla har jag också Dior - Diorissimo som luktar ren liljekonvalj. Jag brukade älska den men av någon anledning gillar jag den inte riktigt längre. Den tredje på hyllan är en Stella McCartney - Pop som jag gillar och den kommer nog gå åt efter jag använt upp Flora, eller ja det var min plan iaf. Att inte köpa nåt mer!!!! I don't need it and I'm not gonna buy it osv

Jag tror att jag föredrar lite fräschare dofter, för tunga blir jobbigt tycker jag. En tidigare kollega hade alltid Black opium och den gav mig fruktansvärd huvudvärk. Men alla dofter har sin plats tycker jag, det finns en "doft" jag inte minns vad den heter som jag verkligen avskyr, det är den som är så framträdande i Angel och Hypnose. Vet inte vad det är men den rimmar inte alls med min nos.


Det här är så kul för av alla hundratals parfymer jag haft genom alla år så är den jag tveklöst fått mest positiva kommentarer om Fairy dust av Paris Hilton. Seriöst jag kunde knappt ha den utan att någon påpekade att jag luktade så gott. TVÅ gånger var det någon tant i kassakön som frågade vad det var för parfym jag hade :D
Ja jag tror att jag har lite svårt för tunga feminina dofter från typ 70-talet. Mamma hade (använde inte) men jag och mina vänner typ lekte lite med och spred ut i ngn trappa och gud vet vad och det luktar bara inte lyxigt för mig :) (på mig) men jag tror att jag borde se om hon har kvar dem, nosa och se vad det var.
 
Min signaturdoft som jag får flest komplimanger för är Mexx Fresh Woman - en edt som kostar typ 200 kr 😂
Gillar blommigt och akvatiskt och gärna cederträ i basnot.

Chloé doftar väldigt gott på andra men på mig luktar den gamla ölslattar 😅
 
Känner igen mig i några inlägg här som beskriver jakten på den perfekta parfymen som ett maniskt förehavande :D
Jag har faktiskt signat upp mig hos Sniph sen ett par månader tillbaka och där upptäckte jag en ny favoritdoft, Flower Hour från Malo. Jag är helt besatt i doften, vet inte vad med den som är så intriguing för det känns på sätt och vis som en dussindoft men det är en av de första dofterna som jag känt verkligen stämmer på mig. Har fått mycket komplimanger för den också.

Till vardags varvar jag en del olika Jo Malone-dofter, Blackberry and Bay :love:, Dark Amber and Ginger Lily, English Pear and Freesia. Jag gillar Jo Malone-dofterna jättemycket doft- och notmässigt MEN de har ju så usel hållbarhet på huden, cologner som de är.

Guerlains Mandarin and Basilic Forte är en annan riktig favorit, luktar som att skala en clementin :D

Kommer aldrig komma över att Bvlgari slutade tillverka Green Jade Omnia. Det var min signatur i flera år.

Åh, glömde! Byredos Inflorescence och Bal D'afrique är också fantastiska dofter!
 
Senast ändrad:
Jahopp.. Då har man beställt samples till en egengjord adventskalender då baserat mest på sådant som nämnts här i tråden. Jag skulle ju INTE köpa något.

Men det är lugnt, kommer obsessa över detta igen nu ett par månader innan jag blir utbränd igen.. 😅
 
Min favoritdoft sen många år är
Byredo - Mojave Ghost

Brukar varva mellan den och Bal d’Afrique från Byredo. Väldigt förtjust i La Tulipe från samma märke och även Blanche.

Har nu haft en test på Celine Zouzou och är kär! Mycket sötare än vad jag normalt har och håller nu på att rättfärdiga att köpa en parfym för 3000 kr (dock stor flaska, 100ml).
 
Jag älskade Boss Woman som jag tyvärr inte hittar längre. Annars kör jag på Lost Cherry eller opium och poison. Har några små från Rituals som används då och då.
 
Nuvarande favoriter:
Hugo Boss, The scent for her
Karl Lagerfeldt: Fleur de pechêr
Georgio Armani: because it´s you

Testade Sniph men tyckte att det mesta luktade för mycket vanilj och flera hade en hint av "urin" eller liknande, ska ge det en chans till och välja annan parfymgrupp.

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp