Farlig tråd för mig då detta är ett intresse som liksom ligger och vill vakna men jag försöker hålla det sovande..
För rätt många år sedan var jag ett tag nästan lätt manisk på att hitta den perfekta parfymen. Köpte massa små tester från USA osv. Ni vet när man typ har en hel spreadsheet på sånt man vill ha, börjar komma in på "hard to find"-grejer osv? De som nördat nagellack (även där är jag skyldig) känner säkert igen er också.
Ett par år senare fick jag via jobbet möjligheten att i princip gräva igenom tusentals flaskor med gamla tester/trasigt som skulle kasseras. (Jag kan för övrigt meddela att när en salig samling smink och parfym bara är blandat och massa är trasigt och allt blandas luktar det absolut inget annat än lösningsmedel). Jag hade väl här några hundra flaskor inkluderat sådant jag köpt själv innan. Men efter detta blev jag sjukt doftkänslig och slutade använda parfym. Sålde av lite på tradera, det mesta slängdes, tre har jag kvar.
Nu flera år senare igen har jag börjat igen. Jag har bara haft parfym "vid speciella tillfällen" men då min sambo verkligen gillar det så tar jag på lite varje morgon, så nu börjar mani-monstret inom mig vakna igen.. måste.hitta.den.perfeka.
Den jag använder dagligen just nu är iaf Gucci - Flora. Den har jag inte valt själv utan jag fick den av min pappa för säkert minst 15 år sedan. På min hylla har jag också Dior - Diorissimo som luktar ren liljekonvalj. Jag brukade älska den men av någon anledning gillar jag den inte riktigt längre. Den tredje på hyllan är en Stella McCartney - Pop som jag gillar och den kommer nog gå åt efter jag använt upp Flora, eller ja det var min plan iaf. Att inte köpa nåt mer!!!! I don't need it and I'm not gonna buy it osv
Jag tror att jag föredrar lite fräschare dofter, för tunga blir jobbigt tycker jag. En tidigare kollega hade alltid Black opium och den gav mig fruktansvärd huvudvärk. Men alla dofter har sin plats tycker jag, det finns en "doft" jag inte minns vad den heter som jag verkligen avskyr, det är den som är så framträdande i Angel och Hypnose. Vet inte vad det är men den rimmar inte alls med min nos.
Det här är så kul för av alla hundratals parfymer jag haft genom alla år så är den jag tveklöst fått mest positiva kommentarer om Fairy dust av Paris Hilton. Seriöst jag kunde knappt ha den utan att någon påpekade att jag luktade så gott. TVÅ gånger var det någon tant i kassakön som frågade vad det var för parfym jag hade