Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

En liten shettis här 'ligger illa till' snart. Dels så är jag i ledning i 'munkorgskampen' igen (men skaaaven, vad fan ska jag göra år dem? :crazy:), men framförallt: den kom idag!! :bump:

ponnysele3.jpg

Lite mer hullbilder med:

emilfin1.jpg

emilfin2.jpg

emilfin3.jpg

Heja :banana: Roligt både med selen och munkorgskampen!! Dock vet jag inte vad man ska göra åt skavet, mer än att klä in allt i ludd?

Snygg han börjar bli!! Han är ju så söt :love:

Skavet är på läpparna, längst ner på mulen alltså. Så lite svårt ludda tyvärr. Men, får se vilket håll det går åt.

Har de vatten ute? Mina dricker knappt alls inne sommartid, de föredrar att dricka ute i stora karet. Alla har varit likadana, inte bara nuvarande alltså.

Så, finns det vatten ute skulle jag inte oroa mig massor över vattenförbruket inne =)

Nja, de finns vattenkopp, men den är han rädd för så tror inte att han dricker ur den. De har en balja, men den tömde jag för den var smutsigt vatten i. Sen har det fyllts på med regnvatten. Han dricker inte så mycket annars heller.
I den nya hagen har jag ställt ut en stor balja med färskt vatten. Där är det nära till vatten, så bara att lägga i slangen. Innan fick man gå långt med spänner så därför blev den inte påfylld nu det sista eftersom vi hade planerat att byta hage redan förra helgen.

Nu är det riktig sommarvärme (28!!!! grader) så nu är det ju extra viktigt med färskt vatten i massor.

*KL*

Haha, jag bara måste delge en sak.

Jag skickade bilden med shettisen sele till pappa. Enda kommentaren 'titta!' och så bilden då. I mån och mening att 'stressa' honom lite ang vagnen. Han har ju den, och har haft sen jul, för att 'fixa skaklarna'. Det är då fem månader sen alltså. Skaklarna är klara. Men de som ev undrar var jag ärvt min ibland väldigt perfektionistiska ådra behöver inte undra så mkt. För sen var det ju 'blandat skruv och spik, det går inte, jag ska byta till skruv, och rätt skruv'. Sen så var ju ett säte 'lite löst, jag ska göra nya järn till det'. Ja osv.

Senaste budet var 'om 2 veckor', då hade jag seriöst börjat mumla.

Så, jag skickade bilden för att pika att nu har SELEN kommit..

I mail tillbaka får jag, och jag skrattar än, jag fick liksom erkänna att det var poäng på det svaret ;)

Men svar på mail:

Matförslag:
Morgon: får gå förbi havresäcken.
Lunch: 1/2 dl havre, garnera gärna med några höstrån.
Middag: som morgon men nu med lite hö blandat med halm.
Hälsn far

Senast ändrad:

*KL*

Shit. Jag tog av Lillen eksemtäcket nu ikväll, dels för han brukar få slippa det ett tag ibland (har det på 24/7 normalt, inne som ute), och dels för jag är livrädd att han ska gå upp i vikt 'därunder' utan att jag märker det, nu när gräset växt lite.

Sist var ju för 5 dagar sen, då jag även tog hullbilderna ni sett. Då stod bandet på 430kg, lite över. Tog av täcket, och tittade och tyckte 'oj, smalare', men kände sen och började noja om kaaanske man kände revbenen lite mindre. Så fram med bandet. Och shit.. det är på 415 kg nu. Han fortsätter 'rasa' i vikt, trots gräs etc. Iofs får han inte i sig mycket gräs alls, ett strå här och ett där, men på 8 - 11 h blir det ju en del kan man tycka. Men uppenbarligen inte, eller så har hans metabolism hittat ett sällan skådad överväxel.

Fortsätter det såhär kommer jag få ÖKA fodret (silaget). Fasiken, måste skriva det igen, jag kommer få ÖÖKA MAATEN :bump: :yay: om det fortsätter så här.

Men, jag känner att jag nog måste lägga ut nya bilder sen när vi är nere på 400 kg på band, vilket jag tänkt nog borde vara ett 'lagom mål', för jag tror jag börjar få en väldigt skev bild av vad som är lagom hull på honom, och känns som om ingen hejdar mig kommer jag banta bort hela hästen i rena skräcken..

Håller med Heja! Var inte för snabb med att öka på maten bara. ;)

Min egen fick beröm av massören idag, var inte alls så mycket för tjock längre. :D
Min onda plan med att behöva vara ute i hagen längre och gå i skrittmaskinen lönar sig. :devil:

Nej, tänker inte öka än. Men går han ner för långt så, dvs det här inte stannar av.

Han borde ha mer mat, eller, han borde ha mer STRÅ. Han ligger så fruktansvärt lågt att jag knappt törs räkna på det..

Jag vill också ha skrittmaskin :devil: Och sånt "motionsband" där man kan ställa fart/lutning som du har :idea:
Du måste leva i himmelriket för oss som har tjockisar :D

Ja det är himmelriket för tjockisar :D vi har ju en 3,5 km lång fälttävlansbanan också och sandade militärvägar i skogen som man
kan galoppera på i evigheter, och en "galoppbana" i sand. Min hade varit slimmad och snygg som tusan nu om hon inte vräkte i sig halm.

Till och med betet är magert som tusan, mest mossa :angel: + att det går hästar i vissa av sommarhagarna på vintern.
Kan be om en sådan om det blir aktuellt, och om det blir så att hon får gå på gräs, visst borde jag kunna ta bort höet
nästan helt då? Hon får ju halm i boxen. Jag tycker ju inte om munkorg, då jag inte vill ha grimma i hagen.

Nej, tänker inte öka än. Men går han ner för långt så, dvs det här inte stannar av.

Han borde ha mer mat, eller, han borde ha mer STRÅ. Han ligger så fruktansvärt lågt att jag knappt törs räkna på det..

Jag märkte precis samma sak med min ponny. Det kändes som om hon skulle försvinna. Men det är ett några månader sedan. Jag slutade att väga halmen och gav henne lite mer än innan och så får hon nu i sig en del gräs. Hon verkar ha stannat i vikt nu. Det svåra är ju på ngt sätt att hitta ngn balans.

Ibland verkar det som att dessa hästar fungerar lite tvärtom. Min gick i alla fall inte ner förrän jag minskade strået så mkt jag vågade.

Om magen klarar av det han äter nu så hade jag låtit honom få det han nu får. Han lär väl få i sig en del mer gräs. Och sedan ökat fodret till hösten om han kommer att gå en del på gräs (och jag menar gräs - inte ett riktigt bete).

Men det hade passat för min ponny - kanske inte för din - man vet aldrig.

Jag vill också ha fantastiska galoppvägar! Visst finns det sådana i Värmlands skogar? :D Visserligen har vi bra ridvägar nu (mycket backar framförallt) men jag saknar några sådana evighetslånga bortglömda vägar där man bara kan rulla på kilometer efter kilometer :love:

Här blev det lite ändrade planer, fullblodet var inte omtyckt trots att han funkat med de hästarna tidigare. Så han och tjockis går nu tillsammans igen. Kommer få öppna så de får hela hagen för det kommer nog inte räcka annars, men hoppas det blir någon lagom avstämning för båda. Får köpa lucern annars till blodisen. Sadeln ska jag hämta idag och prova :) Om den passar är det fullt ös medvetslös på kallblodet som gäller nu.

Och - GRATTIS ALEX! Måste kännas jätteskönt :)

De ligger i ledning över gräset nu, sen kan man ju aldrig veta vad gräset hittar på nästa vecka. Men fortsätter utvecklingen såhär blir det inte mer gräs framöver, utan samma eller mindre.

Men än tänker jag som sagt inte göra något, så länge han accepterar att få så lite mat, magen håller osv. Fortsätter han gå ner i den här takten kommer iofs risken vara det för snabbt blir 'för bra', men det går ju ganska lätt få tillbaka. Chansen/risken finns ju att han går ner X kg till, och sen stannar det och jag vill se vilket först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 625
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10