Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nja, han går på millimeterkort gräs, knappt något alls. En halvtimme om dagen på förväxt ängsbete.
Han börjar tappa över ryggen, hela överlinjen börjar bli toppig.. Jag vet inte alls var hans proteinbehov just nu kan tänkas vara. Ger 1 dl lucernpellets efter ridning ihop med linfröoljan. Kommer nog vara tvungen att öka men är rädd att energin blir för hög. I och med att jag tränar rätt mycket känns det inte bra att han tappar muskler... Jaja, jag lurar nog ut något bra.

Fast det är millimeterkorta är det bra mycket mer drag i än man tror. Mina går på KORT gräs med betesbegränsare, dvs de får knappt i sig nåt. Shettisen har gått upp nästan hela viktnedgången...

Ang proteinet så soja?

Nu är både matte och häst motionerade! 3,5 km promenad med ca 1,5 km löpning för matte/jogg för pålle. Det var toppenkul! Helt perfekt för mig som vill komma i bättre form :) Dessutom var han enklare att springa med än hunden, han ökade ibland men lugnade sig direkt vid tillsägning. Han var nog nöjd med att jogga, spetsade öron och spänst i steget :)

dessutom bra komplement såna här sena kvällar när ridbanan är lätt översvämmad, fast pålle är lite mörkrädd när man rider. Springer matte först kan man ju dock passera allehanda "faror" :idea:

Min går inte upp (inte ner heller..), men tappar som sagt muskler. Därmed antar jag att gräset inte innehåller tillräckligt med protein. Soja ger jag väldigt väldigt ogärna, då får det verkligen vara superkris på loftet.
Nej, jag löser det på något sätt.

Jag har full respekt för att man inte vill ge soja om man kan slippa, samtidigt, och missförstå mig rätt nu. Men du har nu gång på gång på gång haft problem med att få ihop det så att han går ner. Men du kan inte ditt och ville inte datt.

Hästen går inte ner, vilket är ett problem då han är i för högt hull. Du kan inte ta bort honom från gräset, och vill (?) inte ha munkorg? Han tappar muskler, men du vill inte ge soja osv.

Du får kanske bestämma dig för att du pga diverse anlednngar får ha en tjock häst då?

Givetvis ska han inte ha proteinbrist, men man kan tyvärr inte få till allting idealiskt när det handlar om hästar som är väldigt lättfödda, och löper risk för fång.

JAG vill inte heller ge soja, jag vill inte ligga under minimiTS, jag vill inte ha dem på stall 18 h per dygn, jag vill inte låta dem stå utan mat större delen av dygnets timmar - det är emot allt jag tror på.

Men jag vill absolut inte ha fång heller.

Du får ursäkta om jag låter brutal, det är inte menat som kritik mot person, jag känner inte dig. Men det blir väldigt tröttsamt och i viss mån upprörande när du har problem,f rågar om råd men sen är det hela hela tiden ditt eller datt som du inte kan/vill. Jag har FULL förståelse för att man inte kan allt. Jag kan inte erbjuda grushage. Jag har även förstående att man har ett par extrema hjärtefrågsprinciper där man inte är beredd att kompromissa. Jag ställer inte mina i en liten 20 * 20 m fyrkant. Men resten, där är man helt enkelt tvungen att inse att det går inte att få det som man vil i speciellt hög grad, utan man måste hitta det som fungerar, och leva med det. Om man inte kan leva med det, då får man helt enkelt ge upp.

Och du har sagt så många saker som är så väldigt konstiga i mitt tycke. Han skickas på bete, du vill inte det, du kan inte göra si för det kostar så osv. Samtidigt som du helt uppenbart är bekymrad över läget och försöker lösa det, men det går ju inte om du inte skjuter några heliga kor - för annars skulle du ju inte ha problemet nu?

Det är på tok för kort gräs för munkorg, jag har provat. Han får inte i sig någonting alls.
Om jag ska börja ge soja kommer det komma många foderbyten väldigt tätt nu framöver, det känns som en väldigt stor och onödig risk. I och med att jag ska åka vidare om två veckor till nästa stall (ja jag vet, inte optimalt, men nu blev det så) blir det en stor omställning med nya hagar osv. Att lägga på soja, som han blev väldigt dålig i magen av i vintras precis vid invänjningen, känns inte bra. Det känns som att be om ett fånganfall.

Min fråga om hull vs muskler var mest av intresse, jag vet redan hur man åstadkommer en proteinökning i foderstaten. Jag ville egentligen bara veta hur andra ser på saken.

Men det är ju det som är det perfekta? Du sätter på munkorg, han får inte i sig gräs, du kan kontrollera utfodringen och MJ? Dvs du ger grovfoder istället.

Dock, så ang grundfrågan så står jag kvar vid att om man måste välja, prioritera hull. Det är dock inget val jag skulle göra annat än om det vore det absolut sista alternativet. Men är det det så proteinbrist kan man fixa, fång är inte alls säkert man kan fixa.

Men sålänge man kan uppfylla båda, om än med en massa trix, så vägrar jag välja ;)

Men om soja inte fungerar så halm + melassfritt lucern t ex är en väg att fixa det. Men om hästen går på gräs och får MJ från det, och det sammantaget blir för mkt MJ - ja då är det svårt.

Det är det som är problemet, jag får inte tag i ett grovfoder som fungerar. Har ett superduper hösilage på annons eller möglig, dammig halm att välja på.
Att öppna en hösilagebal på 250 kg till en häst mitt i sommaren kanske inte heller är så lämpligt ;) Och även där, jag är kvar här i två veckor, sen vet jag inte alls hur det blir.
Dessutom är han vrålhungrig och går vissa dagar knappt hantera, han slänger sig mot minsta tuva och blad.. Jag tror inte problemet är för mycket utan snarare för lite så han är inställd på svält..
Så, som jag sagt. Jag löser det. Sen att jag inte skriver precis allt här är en annan fråga. Allt måste inte handla om mig personligen, det finns allmäna frågor också ;)

Jag hade inte velat ha en häst som rids mycket på proteinunderskott. Då hade jag nog hellre valt att hoppas på viktnedgång längre fram, med tiden. För han har väl redan gått ner en del? Med feta hästar är det en annan femma, men hästar som är 'mulliga' och motioneras mycket hade jag varit försiktig med.

Nu talar jag utan hänsyn till fång, dock. Och förvisso går väl inte våra hobbyhästar så jättehårt men två gånger om dagen, normalt träning, det kräver sitt protein i min värld.

Tillägg, mitt prioritera hullet är givetvis grundat på att hästen inte samtidigt tränas utan enbart motioneras lätt (dvs t ex skritt). Glömde skriva det. Men i valet mellan att behålla en riskfyllt hög vikt eller en period ha proteinunderskott så väljer jag att få ner vikten på en fångbenägen. Men förhoppningsvis kan man tota ihop det så man slipper välja.

Sthu - vad är lämpliga värden då ungefärligen? Du kan ju göra det efter flytten, på 2 veckor hinner ju inte ett proteinunderskott ställa till med så mkt iaf. Men om du får tag i passande grovfoder/halm efter flytten så?

Jag vet ju som sagt inte var jag ska ta vägen om två veckor. Har inte fått svar från någon stallplats än.
Bra värden är så låga som någonsin bara möjligt, helst under 5 gärna ännu lägre. Det jag hittat ligger på 12 mj/kg foder :grin: I högsta grad olämligt.

I och med att han redan börjar se toppig ut har det förmodligen varit ett underskott för länge. Så fort går det inte att bryta ner muskler.

Fast är det toppiga muskelbrist, eller försvunnet hull? Tänkte att det ju just på 'översidan' kan vara svårt se om de varit runda innan?

Synd du inte bor närmare, jag har ju tre olika silage:

1. 4,2 MJ/kg foder, 51 gram srp/kg foder, 8,8% socker. 40% TS
2. 5,5 MJ/kg foder, 49 gram srp/kg foder, under 10% socker, 52% TS
3. 5,2 MJ/kg foder, 29 gram srp/kg foder, 10,1% socker, 53% TS

Det sistnämnda är high fibre, dvs mycket grov struktur med.

Nu vet jag inte om du kan tänka dig silage, men HorseHage är förvisso dyrt (fast jag jmf nuförtiden allt med 'vad kostar ett vetbesök + X dagar/butta, och då försvaras det mesta..) men de brukar ha i princip hur mkt som helst att välja på, och bara önska värden och TS osv. Nummer 2 och 3 ovan är HH, det första är min lokala producents.

Har du kollat efter halm hos de större foderföretagen? Jag fick ju tag i nödhalm hos lokala fodernasaren, iofs till ett hiskeligt pris, 6 kr/kg, men det löste paniken. Sen fick jag tips av jättesnäll Bukefalist om hennes halmleverantör, som jag ringde idag och hade att sälja. Så fråga runt, på alla 'möjliga och omöjliga' ställen kanske? Jag vet dock att det ÄR svårt med halm, jag vet inte hur mkt skithalm jag kollat på i mina dagar :crazy:

Det är muskler han tappat, inte hull. Det är just att att håller kvar hullet men tappar muskler som får mig att tro att metabolismen ställt om sig igen.

Jag känner det som väldigt onödigt att köpa något foder alls just nu, i och med att vi ändå ska flytta. Och jag vet ju inte var vi kommer hamna sen.. Till hösten sen har jag allt foder på plats, massvis med halm och hö. Ska ringa stallägaren och be honom skicka analysen till mig så fort han har fått ordning på allt. Ska bli spännande och se vad vi får i år..

Jag har kanske missat ngt i tråden men om din ponny äter en del gräs så lär han säkert inte få proteinbrist. Försommargräs innehåller massor av proteiner.

Sedan håller jag med AW. det finns ingen bra lösning till en häst med fångrisk bara en mindre dålig.

Jag har kanske missat ngt i tråden men om din ponny äter en del gräs så lär han säkert inte få proteinbrist. Försommargräs innehåller massor av proteiner.

Sedan håller jag med AW. det finns ingen bra lösning till en häst med fångrisk bara en mindre dålig.

Han äter "riktigt" gräs en halvtimme om dagen. Resten är en stenhårt nedbetad hage där det i princip inte finns någonting.

Om inte proteinbrist, vad händer? Nej, han tränas inte fel.

*KL*

Lillen har börjat sätta depåjävlar igen :crazy:

Mätte honom häromdagen och måttbandet sa gått upp 15 kg. Inte hela världen men allt åt 'fel håll' är lika med matte får panik. Men fick inte ihop hur fan det skulle gått till. Mätte om idag, och lite beroende på vad jag låter bandte mötas hamnar jag på 408 - 414 kg, mot 400 innan.

Jag yrade ju redan för nån vecka sen om att han gått upp/börjat sätta nacke men de som svarade tyckte inte det syntes på bild iaf, tvärtom. Men mitt öga hade nog rätt då. För han har helt klart börjat fylla på depån vid länden. Och det som gör att måttbandet plötsligt visar plus är en depå bakom bogbladet på högersidan. Bara högersidan. Men den ökar ju omkretsen. Nacken ser ut som på förra bilden, dvs det ser okej ut. Men den har börjat bli hårdare.

Själva hullet är dock oförändrat.

Jag fattar INGENTING. Om han inte smackar på sig depåer för jag SÄNKT hans MJ, så vetefan vad i hela världen de kommer från?? Gräset växer i samma takt som innan, jag strider mot det med samma intensitet som innan, och han är minst lika hungrig som innan när han kommer in, är han något är han hungrigare. Och det har regnat och varit 'trygga' förhållanden annars. Men han bygger helt klart depåer, och jag har fullkomlig panik. Vi närmar oss årsdagen av fånget - och hästskrället bygger depåer. Precis som han förra året började göra 3 v innan han fick fång. Årsdagen av fånget är om knappt - just det - 3 v.

Var säger man upp sig, det här är inte roligt längre, mina nerver tål inte det här? :crazy:

Kan det vara så att regnet spätt gräset "för mycket" och det blivit mindre MJ än vad det varit innan, och han reagerar på minskningen?

Eller kan det vara så att gräset kommer in i en ny växtperiod? Jag har ingen aning om hur sånt funkar, men visst växer det i omgångar?

Pust och stön, operation hästbantning är trevligt nog det samma som operation ryttarbantning :p ;) Tömkörde nästan brutalt länge idag, minst 50 min. Ingen koll på klockan :angel:

Hästen var loj först och ser dessvärre ut att ha gått upp lite. Men sen fick han upp farten, så jag hoppas han inte känner sig allt för tung ändå.

Dock är jag "nöjd" med viktuppgången då han mest lagt på magen, dock inte i sadelläget utan han upplevs snarare ganska smal över manken och ner. Hals och rumpa ser också ut som vanligt. Så jag hoppas motionen tar hand om det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka