Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag kan pigga upp dig lite med ngt jag läst nyligen :crazy: läs det om du vågar. Men jag tänkte faktiskt på din ponny.

Hos en häst som får lite mat och här är det nog verkligen frågan om lite så minskar underhållsbehovet. Den tuggar mindre, det går åt mindre energi till matspjälkningen, den har kanske mindre avföring osv. Det går åt mindre energi att omvandla kroppsfett till energi än energi från fodret.Dessutom så tror man kanske att vissa blir (ännu mer?) metabolsikt effektiva. Jag vet inte hur stor roll dessa faktorer spelar. Men underhållsbehovet minskar alltså med ett för mig ovisst antal MJ.
Men samtidigt så måste man pressa dem för att de ska gå ner (om man vågar för tarmen och annat välmående).
Det bästa i detta fallet är alltså att ge ett grovfibrigt grovfoder.

Stämmer ju ganska bra med min (ringa) erfarenhet hitills. Just det att ibland har det krävts att jag ÖKAT maten för att snurra igång viktnedgången/hejda uppgång och depåer, och andra gånger har jag fått DRA NER maten för att åstadkomma exakt samma sak. Jag har dock inte lyckas lista ut hur sjutton man utan att ta risken att prova det ena eller det andra räknar ut när man ska använda sig av vilket.

Han får ju förutom det lilla han knaprar i sig ute 50% halm och 50% silage, samt då lite lucern (och soja men det är inget grovfoder). 3,65 kg TS blir det, 2,3 kg silage och 2,2 kg halm.

jag minns det

Om man ska följa artikeln jag läste så är nog halmen bäst att öka. Jag tror att det kostar mer i form av tuggande och fiberspjälkning att ta hand om den. men nu gissar jag delvis.

Jo, haken är ju att jag då tappar protein, och måste öka lucern och/eller soja, vilket ger ett slutresultat med mer MJ, men nu mixtrade jag om så att jag håller kvar 2,3 kg silage, men höjer halmen till 3 kg. Får höja sojan med. Landar då på 2 MJ mer än det var innan sänkningen, och 5 MJ mer än det varit nu. Dvs jag går upp till 31 MJ. TS hamnar på 0,91 kg/100 kg, det var innan sänkning 0,94/100 kg, efter sänkning har det legat på 0,7/100 kg.

Så, inga jättändringar, men går tillbaka ganska hyfsat till hur det var innan, hoppas det hjälper bara..

sl278478_93829243.jpg

Vad tycker ni? Är hon allt för tjock?
Har inte bantat henne alls så ni sårar inte genom att säga vad ni tycker :P
Hur ska jag få ner henne i vikt?

Ja jag tycker hon är för tjock, och ffa så har hon det man kallar för fångnacke/fettnacke, vilket är en väldigt ökad risk för fång.

Det är lite knepig vinkel på bilden så svårt att se, men bakdelen ser inte alls lika trind ut som framdelen? Har du en bild helt från sidan kanske?

Hur banta? Tja, i teorin är det lätt, du minskar på 'kalorierna' hon stoppar i sig, och ökar på 'kalorierna' hon gör av med. Dvs mindre mat och mer motion. I verkligheten är det inte alltid så lätt alla gånger. Kan du beskriva lite vad hon äter nu och vad för ev arbete hon gör blir det lite lättare ge mer konkreta råd?

Går hon på bete så minska betet dock är ett generellt råd. Endera ta bort från bete, ge magrare eller sätt på en betesbegränsare, beror väldigt mkt på vad för bete hon går på och hur lättfödd/inte lättfödd hon är =)

OT fråga - har hon ljus pannlugg eller luras kameran? =)

Hejsan! Tack för att du svarade.
Hon är inte min ännu, utan jag får henne i augusti.
Här är en bild. Hon går ju absolut inte fint men det är alltid något.

sl278466-kopia_93915906.jpg

Vet tyvärr inte vad hon äter för tillfället men jag kan ju berätta lite hur hon tränas osv.
Hon går nu på sommaren ridläger så hon rids ju minst 2 timmar om dagen (tycker därför hon borde få lite kondition - men hon kanske ser bättre ut till hösten?) Då tränas hon ju på massa olika saker, ridläger brukar ju vara väldigt varierande.
Vet ju dock inte vart hon har varit under hösten, så det kanske är där hon har lagt på sig lite?
Finns det något sätt att bli av med fångnacke?

Om hon inte ser mycket bättre ut till hösten blir det hårdträning!

Där såg hon mer jämnrund ut, men i för högt hull där med.

Bli av med fångnacke, banta, bort från gräset (som oftast är boven i dramat den här årstiden) och motion.

Är bilden du la in först från 'nu' eller är den gammal? Om den är från nu så fångrisken är tyvärr hög, så det känns om hon går på bete/gräs riskabelt värre låta henne göra det tills i höst, men jag förstår att du inte kan påverka det.

Söt dam, och väldigt gulligt med den ljus pannluggen förresten =)

Haha, den är tyvärr ifrån nu, igår faktiskt!
Ja, det är ju lite svårt för mig att säga att hon inte ska gå på bete - jag kommer ju bara ha henne på foder så det är inte min häst.
Jag får väl hoppas att det löser sig!
Tack - jag vet verkligen inte varför hon har ljus pannlugg, jag tror nästan att det är som den är solblekt! För på den här bilden från slutet av förra sommaren har hon ju helt ljus.

dsc_0541_93917669.jpg

och ljusare i hela pälsen är hon, man kan inte tro att det är samma häst! :)

Hon är inte alls solblekt, hon är sotfux med flax (eller ljus man och svans som det kallar det på svenska). Hade hon haft lång man när hon blir mörk hade den troligtvis varit ljusare i topparna.
Min häst har samma färg, men annan nyans eller vad man ska säga. Hans man och svans blir ljusare på vintern. Och så blir han rödare på sommaren.

Hoppas du får ordning på hullet till hösten, och att hon inte får problem under sommaren. Vad roligt med foderhäst! Hon var ju supersöt!

Ordentligt med motion, och lagom med mat är bästa sättet att få bukt med vikten.

Senast ändrad:

Har han alltid fått så lite mat?

Han får ju mindre TS än vad min lilla gjorde. Och han väger ju ändå 100 kg mindre, för visst vägde lillen 400?

Har du testat att höja en längre period någon gång, eller har du kommit fram till att han behöver så lite?

Kan du inte skritta honom lite mer så att han bränner bort någon MJ extra? Eller är han inte frisk nu?

Min egen får sota för att vräka i sig halm. Hon får 3 kg hö bara.
Och massor av motion. Idag var det vilodag. 30 minuters promenad och 30 minuter i skritten. :D

Senast ändrad:

Han väger nu ca 400 ja.

Nu vet jag inte vilket du menade med 'alltid gett så lite' eller om du menade båda nu? Svaret är hursom nej =) Det är först sen det blev gräs jag brutaldragit ner. Haken är att det är först då jag fick honom att gå ner i vikt. Så han behöver ligga så himla lågt i MJ tyvärr. Det räknade jag ju iofs ut redan i vintras när han fick 42 MJ och höll den för höga vikten på det =/

Men när gräset kom, och de var nöjda med att gå ute i hagen hela dagarna och 'leta mat', och inte blev sådär rabiat förstörda av 'huuuunger' så ströp jag maten - rejält. Och DÅ började han gå ner i vikt ordentligt. Så jag vetefan hur jag ska lösa det i vinter igen, hela det med att ge såhär lite är ju uppbyggt kring att jag slipper fodra på dagen, för då petar de i sig ett strå här och ett strå där i hagen.

Men han stod ju hela hösten och vintern på kring 42 MJ, och resultatet av det vet vi ju alla. Och innan han fick fång låg han ju högre ändå, och det resultatet vet vi tyvärr också.

Så jo, tyvärr har jag provat med högre längre period, men det går inte. Tidigare har jag ju bara vetat att hans MJ-behov helt uppenbart är UNDER 40, då han inte gått ner på 40. Jag tippade ju på att det var MAX 35, och det var inte helt fel gissat, för det är nog verkligen MAX 35, och troligen ännu lägre.

Jätterolig kombination, en stor D-ponny med MJ-behov som en shettis, men TS-behov som en stor D-ponny.. Där blir det liksom bara syntax error.. :crazy:

Kan du inte skritta honom lite mer så att han bränner bort någon MJ extra? Eller är han inte frisk nu?

Min egen får sota för att vräka i sig halm. Hon får 3 kg hö bara.
Och massor av motion. Idag var det vilodag. 30 minuters promenad och 30 minuter i skritten. :D

Skritta mer. Teoretiskt - jodå. I verkligheten - nja, jag hinner inte riktigt med det. Han promenerar nu endera 60 minuter i snöre (eller tömkörs, men det blir nog ingen större skillnad i kaloriförbruk), eller så går han bakom vagnen i (i nuläget, där bestämmer ju sas shettisens igångsättning tiden) 40 - 45 minuter. Om jag hinner så försöker jag kombinera att ha honom på släp bakom vagnen med att gå en sväng i snöre.

Men teoretiskt skulle han ju kunna skrittas 3 h/dag, men då får jag nog säga upp mig från jobbet är jag rädd.

Hagen ger en del gratismotion med btw, jmf med innan när de gick i annan hage. Den är KRAFTIGT kuperad.

3 kg hö.. lägg på ett drygt kilo halm så har du täckt hela Lillens behov. Tänk om man kunde ta patent på den metabolismen och sälja den på flaska till galopptränarna :angel:

Senast ändrad:

Precis, det är MJ som är problemet. Silaget innehåller mindre än halm per kg, halm ger ju dock lite mer TS/kg foder.

Men om man skulle helt strunta i proteinet, så 5 kg halm och där var hela MJ-behovet täckt.
Så om jag så fodrar med enbart halm, så när jag lagt på lucern och soja för att täcka proteinet, så landar vi på 4,4 kg halm och ½ kg lucern som TS-givare (+0,4 kg soja). Och preciiiis på minimiTS. Och det ger lika mycket MJ som nu efter höjningen av silage + halm, eller ja om man är petig nån MJ till.

Det är en mardrömsekvation helt enkelt, och jag får magsår bara av att försöka och försöka och försöka få ihop det, fast jag innerst inne vet att dte inte går (det är ju inte första gången jag försöker, så att säga..)

Tillägg: Han har ju hela tiden nu fått 50% halm och 50% silage ungefär, just för TS. Men det blir fortfarande så himla små givor, 2.3 respektive 2,4 osv =/

Jag förstår.

Blir kanske bättre sen när shettisen är mer igång, då kan den kanske trava och Lillen hänga med på släp då med.

Fast nästa vinter kan du förhoppningsvis rida, och då bränner han ju en hel del då. Det är mitt hopp för min häst...

Sen så var faktiskt min så att han var lätt att banta från fet till lite för rund, sen tog det tvätstopp och han gick på samma foder länge och rörde sig inte i vikten. Sen rasade han i vikt under fällningen. Nu är han för smal och äter faktiskt en helt ok mängd mat(bete, så jag vet inte exakt hur mycket, men även innan betet kunde jag öka maten utan att han gick upp:love:), han är hungrig men inte alls extremt:laugh:

Den som 'stoppar' trav just nu är iofs Lillen. Shettisen är ju inte igång för några sträckor trav, men när vi kör 'själv' brukar han få trava lite (erbjuder han trav så får han en trava en bit innan jag tar tillbaka honom. Fick HAN bestämma skulle han trava mest hela tiden, men synd paja benen på det lilla livet liksom..;))

Men Lillen får bara skritta än, förutom i hagen där han får göra 'vad han vill' så länge han inte reagerar på det. Men när jag pratade med vet så skritt i minst 1 månad, sen börja lägga in liiiite trav och sätta igång 'väldigt långsamt och försiktigt'. Det har iofs gått ganska exakt en månad sen vet sa det, så kan ju nu lägga in liiiiite trav. Men de få stegen gör ju ingenting för förbränningen. Fast han travade 10 meter idag, kanske förbrände nån tiondels MJ till? :devil:

Om inte han hade restriktioner så hade jag ju kunnat påverka lite mer. Jag drömde häromnatten att jag hade ett sådant där 'löpband' för hästar. I drömmen gick han där 8 h per dag (!) och var jättesmal och fin. Min hjärna är rätt sjuk när den drömmer ;)

Tycker att min häst har börjat få en "fångnacke" så därför har jag honom inne 9h på dagen. Men ur bantnings-/fångperspektiv vilken tidpunkt är det bäst att han stå inne? Kan välja på 7:30-16:30, 16:30-22:00 eller 22-7:30
Har tänkt komplettera detta med en munkorg som är beställd.
Inne har han fått lite hö uppblandat med halm för sysselsättning. Jag funderar på om han ska få samma sak när han går ut så att han inte vräker i sig bete?
Ska tilläggas att han går på kort nerbetat bete som förmodligen är rätt bra fart i :cry: Har och välja på det och att beta återväxten efter första skörden som tas nu. Vilket är bäst tror ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 720
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Mens