Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Stämmer ju ganska bra med min (ringa) erfarenhet hitills. Just det att ibland har det krävts att jag ÖKAT maten för att snurra igång viktnedgången/hejda uppgång och depåer, och andra gånger har jag fått DRA NER maten för att åstadkomma exakt samma sak. Jag har dock inte lyckas lista ut hur sjutton man utan att ta risken att prova det ena eller det andra räknar ut när man ska använda sig av vilket.
Han får ju förutom det lilla han knaprar i sig ute 50% halm och 50% silage, samt då lite lucern (och soja men det är inget grovfoder). 3,65 kg TS blir det, 2,3 kg silage och 2,2 kg halm.
Jag kan pigga upp dig lite med ngt jag läst nyligenläs det om du vågar. Men jag tänkte faktiskt på din ponny.
Hos en häst som får lite mat och här är det nog verkligen frågan om lite så minskar underhållsbehovet. Den tuggar mindre, det går åt mindre energi till matspjälkningen, den har kanske mindre avföring osv. Det går åt mindre energi att omvandla kroppsfett till energi än energi från fodret.Dessutom så tror man kanske att vissa blir (ännu mer?) metabolsikt effektiva. Jag vet inte hur stor roll dessa faktorer spelar. Men underhållsbehovet minskar alltså med ett för mig ovisst antal MJ.
Men samtidigt så måste man pressa dem för att de ska gå ner (om man vågar för tarmen och annat välmående).
Det bästa i detta fallet är alltså att ge ett grovfibrigt grovfoder.
Stämmer ju ganska bra med min (ringa) erfarenhet hitills. Just det att ibland har det krävts att jag ÖKAT maten för att snurra igång viktnedgången/hejda uppgång och depåer, och andra gånger har jag fått DRA NER maten för att åstadkomma exakt samma sak. Jag har dock inte lyckas lista ut hur sjutton man utan att ta risken att prova det ena eller det andra räknar ut när man ska använda sig av vilket.
Han får ju förutom det lilla han knaprar i sig ute 50% halm och 50% silage, samt då lite lucern (och soja men det är inget grovfoder). 3,65 kg TS blir det, 2,3 kg silage och 2,2 kg halm.