Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Han kan ju reagera på gräset genom att bli alltmer insulinresistent ju längre tid han går på gräset. Det kanske förklarar att han är konstant hungrig och att fettdepåerna ökar trots minskad mat. Om det är så hjälper nog bara en sak och det är att ta bort honom från gräset. Jag vet att du inte kan det. Har du ngn aning om hur mkt gräs han får i sig?
Nej, jag kan inte svara på om han får i sig totalt säg 1 hekto gräs/dag, eller ett kilo. Det är supersvårt uppskatta. Men när jag studerar när de 'betar', vilket jag gör ganska ofta, så det jag kunnat konstatera är att på 5 försök nu får han 'napp' på 1 av dem. Då får han in 1 - 3 strån i munkorgen, och kan bita av från några mm till 1 cm av de om han har riktig tur.
Tidigare så fick han 'napp' 4 ggr av fem, och av ljudet att döma så fick han i sig fler strån.
Nu går han mer, han väljer ett ställe, provar där, får napp typ 1 gång av 5, ger upp, går till ett nytt, försöker där, går till ett nytt. Förr så även om de alltid varit ganska rörliga, så då strövade han mer, nu 'går' han för att hitta nya ställen sas, inte bara förflyttar sig 'under försöken'.
Alldeles i början av våren så var han VRÅLHUNGRIG ute, det fanns ju knappt gräs då. Då fick de pyttelite (½ kg) silage vid tvåtiden på em (de gick in åtta då dock). De kastade sig över det. Om jag var sen eller försökte 'hoppa över' den så så fort L hörde en människa skrek han i högan sky. Sen när det blev lite mer gräs, så kunde jag 'hoppa' över lunchen och det var lugnt. Nu senaste perioden så jag kan inte hålla på i stallet utan att han kommer dundrande och vill in (läs: ha mat, han vet ju maten är inne).
Samma sak med när jag springer där stup i kvarten och kollar munkorgar. Förr så kollade de upp, 'jaha bara du' och återgick till att 'beta'. Nu kollar han upp, och sen kommer han, och följer efter mig till grinden.
Så jag
tror, men det är verkligen bara tror, att han får i sig mindre gräs nu mot tidigare.
Han verkar inte hungrigare under natten förresten. Utan det är i hagen/vid intag han är rabiat hungrig. Sen när han fått äta upp intagsmaten, sen är han 'som vanligt', dvs 'alltid hungrig', men inte på något vis rabiat.
Sen, du behöver inte be om ursäkt, jag har tänkt tanken själv på om det är gräset och tiden (med tanke på att det snart är årsdagen..). Jag tror inte det dock, eller så är det mer hoppas än tro, jag vet inte. Men tål han inte ens det här pyttelilla, då är det ju game over - om inte någon som känner sig som jultomten råkar ha hiskeligt mycket pengar över och har lust att göra grushage av 'vallen' nere i hagen..
Kan du inte få hem ngn annan veterinär? Ngn som bara tar ett enkelt fasteblodprov och testar insulin och glukosvärdet? Det verkar som om många är eniga om att ett sådant kan användas som ngn första slags koll. Om han då har jättehöga värden så är väl risken ganska stor. Om han inte har det så säger det inte så mkt
Kan jag ju utan större problem, bara ringa distriktaren, men jag är tveksam om det ger något? Han är ju testad två ggr. 24.5 i insulin och 6.X i blodsocker. Bägge gångerna, skilde en decimal på insulinet mellan gångerna.