Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Åh vad bra. Då ska jag göra det. Har haft henne på lite proteinbrist på grund av att hon var för fet ett tag.
Tänkte att jag skulle banta ner henne och struntade då i proteinet. Men nu är hon smal(are) och börjar sätta ännu mer muskler trots proteinbrist.

Då täcker höet, halmen och sojan alla mineraler utom selen också. Superbra!

Nu ska hon bli biff tänkte jag. :d

Blöter du ditt sojamjöl?
Det har jag gjort med mitt då jag tycker det är så torrt och mjöligt (haha det är ju Mjöl...)
precis innan hon får det. Men det kanske är fel?

Senast ändrad:

Jag håller med dig om färgen (även om den är ganska häftig). dessutom är jag helt värdelös på hullbedömningar, både på bild men även i bland i verkligheten.:(

Han har kanske fått in en ny ätteknik så att han får i sig mer? Eller också har hela systemet anpassat sig och kan ta upp mer av gräset (egen spekulation)?

Han är hungrigare än någonsin när han är i hagen/kommer in från hagen, så jag tror inte det. Men veta kan jag inte. Men förr var han hungrig när han kom in, nu sen jag sänkte maten har han varit HUNGRIG.

Och senaste dagarna är första gången på år som han varit 'jobbig' att leda då han kastar sig för att ta gräs. Annars har jag ju (som synts på bilder) kunnat ställa honom på gräs, slänga grimskaftet över halsen på honom och säga åt honom att ge fasiken i gräset. Det kan jag inte sen jag sänkte maten.

Så jag tror att han om något får i sig mindre, typ det tagit slut på långa strån som matte missat med klipparen?

Annars så det som ändrats om jag verkligen ska försöka få med ALLT jag kan komma på, de senaste 2 veckorna är:

Maten, och således både TS och MJ, har minskats. Både silage och halm har dragits ner.

Jag fick blanda in lite ny halm med den gamla för att dryga ut när den gamla sinade. Den nya är vetehalm, och aningen slarvigt tröskad, inga korn men lite ax.

Frukosten är iom att portionerna minskats flyttad till tidigare på morgonen jmf med förr.

Jag har sakta introducerat soja.

Även jag skulle våga ge soja som du beskriver.

Jag blöter eller fuktar beroende på vad hästarna gillar, tycker det dammar annars.

Tycker så synd om dig och din ponny. :( Jag har verkligen inga förklaringar på varför han kan sätta depåer nu?

Då skall jag öka på sojan och dela upp den. Jag vill helst blöta upp all mat hon får rejält, helst till soppa (hon älskar det i alla fall.)
för magens skull. Jag ger sojan själv nu på kvällen, får se om jag kan få personalen att hälla över vatten på sojan innan de ger den på morgonen
för man vågar väll inte ha den blöt någon längre tid va?

Jag törs inte det iaf. Jag blöter annars lucern och förvarar i kylskåpet utan att oroa mig. Men sojan törs jag inte, den blöter jag ny varje dag. (Däremot törs jag ha den några h i kylskåpet blött)

Ok här kommer en gissning till och egentligen så är den kanske den troligaste men inte den roligaste iden

Han kan ju reagera på gräset genom att bli alltmer insulinresistent ju längre tid han går på gräset. Det kanske förklarar att han är konstant hungrig och att fettdepåerna ökar trots minskad mat. Om det är så hjälper nog bara en sak och det är att ta bort honom från gräset. Jag vet att du inte kan det. Har du ngn aning om hur mkt gräs han får i sig?

OBS jag säger inte att det är så och vill kanske egentligen inte skriva det på ett forum. Men ibland blir det ju så med detta att det finns inga svar.

Kan du inte få hem ngn annan veterinär? Ngn som bara tar ett enkelt fasteblodprov och testar insulin och glukosvärdet? Det verkar som om många är eniga om att ett sådant kan användas som ngn första slags koll. Om han då har jättehöga värden så är väl risken ganska stor. Om han inte har det så säger det inte så mkt

Ja visst är det svårt att veta vad som är rätt! Han äter faktiskt lika delar hö/halm om jag ger honom direkt när han kommer ut för då är han så hungrig. Betet är väldigt kort så jag antar att han tycker att de går snabbare att äta blandningen.

Men om du stället fram två byttor/hinkar? En med sojan och en med den mängd vatten du vill att hon ska ha som de sen enkelt kan hälla över sojan i Sötnötens krubba? :)

Lusernpellets har jag faktiskt låtit stå och svälla över natten i mitt svala stall (max 9 grader inne när det har varit som varmast utomhus nu) och som jag sedan gett på morgonen innan värmen kommit igång. Jag tänkte att jag kunde göra likadant med sojan till unghästen, men den kastade jag faktiskt för när jag varit i stallet en kort stund tyckte jag att det luktade lite underligt och kunde ganska snabbt konstatera att lukten kom från sojan. Den såg helt okej ut, men luktade...surt tror jag... Så nej, jag rekommenderar inte att du blötlägger sojan.

Senast ändrad:

Men om du lyckas göra en jordhage? En liiiiten, ungefär som en utebox? Som han får göra "jordgolv"? Och låta honom vara där ett tag för att se om depåerna minskas om det är så som Forest skriver...

Han kan ju reagera på gräset genom att bli alltmer insulinresistent ju längre tid han går på gräset. Det kanske förklarar att han är konstant hungrig och att fettdepåerna ökar trots minskad mat. Om det är så hjälper nog bara en sak och det är att ta bort honom från gräset. Jag vet att du inte kan det. Har du ngn aning om hur mkt gräs han får i sig?

Nej, jag kan inte svara på om han får i sig totalt säg 1 hekto gräs/dag, eller ett kilo. Det är supersvårt uppskatta. Men när jag studerar när de 'betar', vilket jag gör ganska ofta, så det jag kunnat konstatera är att på 5 försök nu får han 'napp' på 1 av dem. Då får han in 1 - 3 strån i munkorgen, och kan bita av från några mm till 1 cm av de om han har riktig tur.

Tidigare så fick han 'napp' 4 ggr av fem, och av ljudet att döma så fick han i sig fler strån.

Nu går han mer, han väljer ett ställe, provar där, får napp typ 1 gång av 5, ger upp, går till ett nytt, försöker där, går till ett nytt. Förr så även om de alltid varit ganska rörliga, så då strövade han mer, nu 'går' han för att hitta nya ställen sas, inte bara förflyttar sig 'under försöken'.

Alldeles i början av våren så var han VRÅLHUNGRIG ute, det fanns ju knappt gräs då. Då fick de pyttelite (½ kg) silage vid tvåtiden på em (de gick in åtta då dock). De kastade sig över det. Om jag var sen eller försökte 'hoppa över' den så så fort L hörde en människa skrek han i högan sky. Sen när det blev lite mer gräs, så kunde jag 'hoppa' över lunchen och det var lugnt. Nu senaste perioden så jag kan inte hålla på i stallet utan att han kommer dundrande och vill in (läs: ha mat, han vet ju maten är inne).

Samma sak med när jag springer där stup i kvarten och kollar munkorgar. Förr så kollade de upp, 'jaha bara du' och återgick till att 'beta'. Nu kollar han upp, och sen kommer han, och följer efter mig till grinden.

Så jag tror, men det är verkligen bara tror, att han får i sig mindre gräs nu mot tidigare.

Han verkar inte hungrigare under natten förresten. Utan det är i hagen/vid intag han är rabiat hungrig. Sen när han fått äta upp intagsmaten, sen är han 'som vanligt', dvs 'alltid hungrig', men inte på något vis rabiat.

Sen, du behöver inte be om ursäkt, jag har tänkt tanken själv på om det är gräset och tiden (med tanke på att det snart är årsdagen..). Jag tror inte det dock, eller så är det mer hoppas än tro, jag vet inte. Men tål han inte ens det här pyttelilla, då är det ju game over - om inte någon som känner sig som jultomten råkar ha hiskeligt mycket pengar över och har lust att göra grushage av 'vallen' nere i hagen..

Kan du inte få hem ngn annan veterinär? Ngn som bara tar ett enkelt fasteblodprov och testar insulin och glukosvärdet? Det verkar som om många är eniga om att ett sådant kan användas som ngn första slags koll. Om han då har jättehöga värden så är väl risken ganska stor. Om han inte har det så säger det inte så mkt

Kan jag ju utan större problem, bara ringa distriktaren, men jag är tveksam om det ger något? Han är ju testad två ggr. 24.5 i insulin och 6.X i blodsocker. Bägge gångerna, skilde en decimal på insulinet mellan gångerna.

Jag kan ha fel med jag tror inte att det är game over för all framtid. Det gäller bara att få ner honom på normal glukos metabolism och sedan få honom att stanna där. Förhoppningsvis kan han gå på gräs en hel del men kanske inte alltid dvs inte när gräset är som farligast? Jag har förstått det som att flesta IR hästar klarar det men inte alla.

Ett sätt kan ju vara att låta honom stå inne några dagar och bara ge honom lusern, lite silage, sojan du börjat med och så kanske en del halm. Och sedan gå ut och gå med honom ett par tre ggr om dagen utan att han får beta. Och sedan se om det blir ngn förändring på ngt sätt.
Men det går kanske inte att genomföra. Jag har egentligen ingen aning om det är en bra ide.

Men om du lyckas göra en jordhage? En liiiiten, ungefär som en utebox? Som han får göra "jordgolv"? Och låta honom vara där ett tag för att se om depåerna minskas om det är så som Forest skriver...

Storlek som utebox kan jag ordna gräsfri, det fick han ju när han kom ur boxarresten för fånget.

Jag har tänkt tanken, men än har jag faktiskt känt att 'näe'. Helt enkelt för att han rör sig ju inte alls i en sådan, mot rör sig ganska mycket (inklusive backträning) i hage under de timmar de är ute. Tar man bort det MJ-förbruk som det innebär så vetefan vad som händer med vikten?

Och OM det är så att han inte klarar gräs alls. Då är det game over som sagt :cry:

Men jag förbehåller mig rätten att ändra mig :devil:, tanken har som sagt slagit mig, gått flera dagar och tänkt tanken på att kasta in L i uteboxen med sjukruta utanför, och den lilla fettbollen i en liten rasthage bredvid, finns fler som kan bli av med gräset i sådana fall :angel:

Utetiden är btw minskad mot 'förr', så det är mindre gräs på så vis. Dock så är det längre tillbaka än bara en vecka. Men de gick in 20 förr, och nu går de in 18. Ganska många dagar har det även blivit som idag, att jag motionerar vid 16-tiden, och sen får de stå inne. Eller som igår, de gick in vid 14 för hovslagaren skulle komma, och fick stå inne. Och eh, i söndags gick de inte ut alls, utan stod de inne (svält för glukosbel som inte blev av ju) förrän kl 18 på kvällen, då de fick gå ute 2 h och sen gick in. Så, jag har faktiskt inte tänkt på det, men senaste veckan har det varit MINDRE tid på gräs än innan? Knas!

Haken med gräsfritt är ju inte att det är just gräsfritt. Jag skulle VÄLKOMNA det, skulle väldigt gärna ha 'inget gräs' eller bara 'nåt enstaka strå'. Utan haken är att jag kan inte ordna det med annat än 'minihage'. Och där är ju min gräns för vad jag anser är humant hästliv för just de här individerna. (Ingen annan behöver alltså 'ta åt' sig eller känna sig kritiserade, inte menat så).

Men, jag hoppas, närmast desperat, att höja TS och MJ ska funka, och att det beror på 'svältinställd' metabolism eller ngt. Det vetefan om jag tror på det heller.

Var nära att här känna 'åt helvete med försiktigt, att börja trava lite mer nu kan inte vara värre än att få fång igen, han galoppar ju i hagen'. Det var INNAN jag kollade pulsen efter dagens 'på släp'-tur. Och studerade puls + värme i höger fram. Det la sig fullkomligt på en timme (ska snart kolla om det återvänt..), men skrämde mig - rejält.

Ja visst är det svårt att veta vad som är rätt! Han äter faktiskt lika delar hö/halm om jag ger honom direkt när han kommer ut för då är han så hungrig. Betet är väldigt kort så jag antar att han tycker att de går snabbare att äta blandningen.

Mina slänger sig över valfritt grovfoder som serveras i hagen med. Tror på en kombination av hunger och som du säger 'lättare få i sig'.

Haken med gräsfritt är ju inte att det är just gräsfritt. Jag skulle VÄLKOMNA det, skulle väldigt gärna ha 'inget gräs' eller bara 'nåt enstaka strå'. Utan haken är att jag kan inte ordna det med annat än 'minihage'. Och där är ju min gräns för vad jag anser är humant hästliv för just de här individerna. (Ingen annan behöver alltså 'ta åt' sig eller känna sig kritiserade, inte menat så).

Non taken ;) Min går ju på grus, men fodras i hagen och kan annars tugga hur mycket hon vill i boxen.

Men hon ska få gå på gräs om hon är bra nästa år. Då ska jag be om en av gräshagarna som även används på vintern, då är det stampad jordgolv + några tussar gräs som gäller. Vilket nog passar min dam utmärkt. :)

Som sagt, jag drömmer ju om att det 'växer upp' en grushage här på nätterna. Jag tror inte hästar behöver varken gräs eller att beta för att må bra och leva fullvärdiga liv, utan tror de är fullt lyckliga om de kan födosöka. Dvs det går lika bra att strössla grovfoder i hagen eller ge dem en 'foderboll' med pellets i osv. Så länge de får gå med näsan i backen och 'pilla' så tror jag de är nöjda. Och vad gäller mina, så med tanke på att de kliar på varandra varenda gång jag ställer den ena utanför den andres box, så skulle de nog vara ännu gladare i en grushage UTAN munkorg än de är nu på 'gräs' men med munkorg.

Däremot är storleken på hagen en hake för mina nuvarande, då de skulle ruttna på t ex 20 * 20 meters hage (jag har haft sådana som skulle tyckt 20 * 20 meter var helt okej, hade N i just en sådan jordhage sommartid efter hennes fång). Och det kostar tyvärr mycket, mycket mer än jag har råd med att grusa upp en vettigt stor hage =/ Jultomten har inte ens svarat på min ansökan, och jag hittar ingen fond för 'Fånghästägare i nöd' heller :angel:

Där är ju haken med att flytta med, och en av anledningarna jag köpte shettisen. Jag hittar inget inackstall heller som har gräsfri hage annat än små 'sjukrutor', knasigt eg, det borde ju hagla av 'rasthagar' på typ 100 * 100 meter som var grusade egentligen, så de slipper höstleran?

Vi har några få stora grushagar, mest pyttesmå. Visserligen är min lika nöjd i en pyttehage som i en gräshage. Hon står och solar sig vid grinden i alla fall.

Det kanske kommer med åldern? :D Min donna börjar erhålla en ganska värdig ålder numera. :p
(När hon ska gå in från hagen är det dock andra bullar som gäller :d och har personalen varit så fräcka att de tvingat henne
att vara ute när det regnar, då jäklar går det fort när hon ska in i boxen. Lättast är att ha rollerblades och hänga sig i manen :idea:)

Man kan vara glad i sandhage också. :D Första dagen i sandhage när vi flyttade till det stallet vi står i nu 2008.
Stell6-2.jpg

Efter att ha gått och ätit sig fet på det här... (hon är den lilla pricken längst bort)

Stella11-5.jpg

Senast ändrad:

Som sagt, jag har inget emot sand/grus. Det är ENBART storleken om JAG här ska fixa gräsfritt som boysen har synpunkter på. Mina skulle ruttna lika mycket på 20 * 20 m gräs, det är storleken och inte underlaget de skulle muttra över. Besvärliga kreatur..

Kommer med åldern.. hmmm.. den boken läste nog aldrig min V ;) Han som aldrig blev äldre än två år hagbusmässigt.

Tillägg: De ropar från stallet här, boysen, att hästen på bilden nog håller på att dö. Den har LÄMNAT MAT! :eek:

=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka