Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

Om hästarna får komma in ca 5-6 timmar om dagen, kan det göra någon skillnad rent hullmässigt eller spelar det ingen roll så få timmar?

Det gör skillnad, om man inte ger dem lika mycket att äta inne då som de skulle ätit ute. Sen om det gör tillräcklig skillnad beror ju helt på.

Tanken är att dom får en tuss halm (typ en näve) bara för att. Och sen inget mer. Förhoppningsvis hetsäter dom inte när dom kommer ut sen på gräset igen.

Ni med IR hästar, går dom på gräs?
Moa går ff i en extremt nerbetad hage, ett strå här och där. Men funderade på om hon kunde gå med munkorg hos dom andra, iaf på dagarna. Eller är det jätte illa?

Mina går på gräs men inte bete. Dvs de går i hage med gräs, som dock är så nedklippt att de knappt får in något genom munkorgarna. För munkorgar har de, hela tiden. Helst vill jag inte de ska gå på gräs alls, men kan inte erbjuda gräsfri hage. Så jag går med gräsklipparen (kom nyss in faktiskt efter att ha klippt det obefintliga gräset) för att hålla gräset så mycket UNDER munkorgsnivå det går.

Kort gräs har dock väldigt mycket högre fruktanhalt, generellt. Men det handlar ju om MÄNGD med. Liite av något som är farligt (skyhögt i socker), eller mer av något som innehåller mindre mängd socker - vilket ger minst totalmängd socker?

Mina klarar inte vanligt bete ens med munkorg utan att bli tjocka, så det går bort. SKulle dock aldrig i livet släppa de utan munkorg i den nedklippta/nedbetade hagen, utan stod valet mellan de och munkorg på vanligt skulle jag rent sockermässigt välja vanligt bete och munkorg. (Dock skulle det som sagt inte funka ändå, iom vikten)

Ni med IR hästar, går dom på gräs?
Moa går ff i en extremt nerbetad hage, ett strå här och där. Men funderade på om hon kunde gå med munkorg hos dom andra, iaf på dagarna. Eller är det jätte illa?

Min går på begränsat bete på dagarna med boxpaus några timmar mitt på dagen.

Munkorg är bra. Men jag hade inte vågat låta henne gå obevakad med din i många timmar, dels kan den lossna men dessutom tycker jag inte om grimmor i hagar. Men vad gör man? Det mesta är bättre än ett fångåterfall.

Tack Elina för pepp :)

Sen detta med munkorg....Har köpt två olika modeller inför sommaren varav Green G. fungerar bäst. Men jag tycker det är svårt att veta om hon får i sig tillräckligt med ts så jag tar av den någon timme ett par gånger om dagen. Hon står och rotar runt med mulen i marken och jag hör hur tänderna slår ihop men jag lyckas inte höra henne tugga som på det sättet man hör annars. Så jag tycker det är jättesvårt att bedömma det hela och jag är rädd för magsår och kolik om hon inte får i sig tillräckligt:crazy:. Är jag för mjäkig?

Vår pålla har ju inte visat sig särskilt svårbantad heller så liiite mage tillåter jag men inte som det blev förra sommaren som var vår första med henne. Hon har heller aldrig haft fång (har kontakt med 3 ägare bakåt i tiden) så jag är inte så orolig för det heller.

Men det visar sig den 29 på återbesöket hur gräset påverkat de här veckornas bete.

Jag måste bara fråga

Min nordsvensk dam, hon får ingenting just nu, bortsett från gräs förstås. Hon går ute dygnet runt och anledningen till att hon inte får hö eller liknande är att de kommer inte när man ropar längre på mornarna.

Men idag när jag red så var hon helt utmattad! Jag kunde trava kanske 3 varv i paddocken innan hon själv saktade ner och vägrade gå upp i trav Sammanlagt idag så blev det kanske 7 varv eller nått innan hon blev helt slut och vägrade trava mer. Jag vill givetvis inte tvinga henne eller något så jag lät ridturen ta slut där. Hon var inte ett dugg svettig och ytligt så såg man inte att hon ens blivit riden, men hon var verkligen helt utmattad.
Så, jag funderar på om gräset inte räcker, men samtidigt så vet jag inte riktigt vad jag ska ge eftersom hon har redan gått upp pga gräset, att då ge henne mer, det låter lite konstigt i mina öron. Men, hon verkar ju behöva det..?
Någon som har några svar på mina frågor kanske??

Många hästar som går på gräs och inte rids hur hårt som helst klarar sig mkt bra bara på gräset. Det ska nog vara typ högpresterande fullblod som inte gör det. Och din häst verkar ju inte vara sådan. Om den inte vill ha annan mat behöver den inte det. Vårt fullblod äter bara gräs hela sommaren. Han lider ingen brist på näring om man säger så. Inte vår gamla varmblodsvallack heller och han är ganska svårfödd.

Så din häst är säkert inte slö av för lite mat snarare av för mkt. Antingen så har den bara ätit för mkt eller också är det mer allvarligt.

I vilket fall som helst kan det nog vara en varningssignal på för mkt mat.

Men hon är inte varm i hovarna... :(

Det hade inte min L heller. Han blev dock slö ett par dygn innan fånganfallet, sjasade jag så gick han upp i trav, sågr en ut, men bröt av. Och rent allmänt 'slö'.

Sen komd et fång. Nu behöver det ju ABSOLUT INTE vara fång på din dock. Men hur är det med vikten?

Att en nordsvensk i normalt hull eller mer inte får i sig tillräckligt med mat på bete för att vara normalt energisk känns inte troligt alls. Däremot om insekterna är jobbiga t ex och de vandrar och vandrar i hagen kan de bli trötta av det osv.

Är hon överviktig skulle jag ta bort henne från gräset pga fångnoja dock.

Hon är ju fortfarande tjock... Har snarare gått upp än ner nu när det är sommar.
Problemet är bara att det är väldigt svårt att ta bort henne från gräset. Hon har en munkorg, men den har hon bitit hål i, och lärt sig äta ur (redan innan hon bet hål i den) så den minskar inte gräsintaget särskilt mycket... Och vi har ingen hage som är tom på gräs...
Men, jag pratade med mamma och vi tänkte göra så att imorrn så rider jag på ängen, där brukar hon alltid vara pigg. Om hon skulle vara lika slö där (tänker inte ha pisk eller liknande, utan låta henne bestämma tempot själv) då vet jag att det verkligen är något fel. Annars så kan det vara som ni sa, att det var flugorna som är irrriterande och det kan också vara att hon tröttnat på paddocken. För paddocken är också av gräs, så de är lix samma underlag.

Står hon inne del av dygnet? Annars låt henne stå inne antingen natt eller dag och ge henne väldigt begränsad hage resten av dygnet.

Men har du möjlighet att ställa in henne? En häst som redan var tjock från början, och som blir ännu tjockare på bete, löper stor risk för fång, tyvärr...:(

Joo, jag vet... Dock är det väldigt synd att hon ska stå inne, speciellt på sommaren, eftersom då blir travaren ensam :( Men, går de inte om hon har den mildare varianten av munkorg? Om man köper en ny då, eftersom den hon har nu har som sagt ett stort hål i sig x)

Ibland får man vara lite "kall" och låta bli att tycka synd om dem! Hästar vet ju tyvärr inte sitt eget bästa! Annars får väl travaren också stå inne - går inte det? Ingen aning om en annan sorts betesbegränsare skulle kunna fungera... Med de erfarenheter jag har nu hade jag inte tvekat en sekund, utan börjat ha hästen inne dag eller natt NU...!

Som betty sagt, så försök tänka på att alt om hon får fång, är inne dygnet om under lång tid.

Båda mina äter på TOK för mycket på vanligt bete med betesbegränsare, TROTS den brutalaste modellen - och dessutom 'extra brutaliserad'.

Lillen kan på vanligt bete HALVA dygnet äta sig smällfet genom munkorg med femkronestort hål. Shettisen kan på magert bete mindre än halva dygnet äta sig smällfet genom greenguard.

Lillen kan på vanligt bete HALVA dygnet äta sig smällfet genom munkorg med femkronestort hål. Shettisen kan på magert bete mindre än halva dygnet äta sig smällfet genom greenguard.

Oj, shiet vad dina kan då! :O
För våran shettis, han har den "grymmaste" varianten, den som bara har ett femkroners hål, och han får inte i sig mycket. Som tur är!
Men jag ska nog testa med munkorg först, för man vill ju helst att hon ska kunna vara ute... känns skönt att om det inte funkar, i alla försökt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka