Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Oj, shiet vad dina kan då! :O
För våran shettis, han har den "grymmaste" varianten, den som bara har ett femkroners hål, och han får inte i sig mycket. Som tur är!
Men jag ska nog testa med munkorg först, för man vill ju helst att hon ska kunna vara ute... känns skönt att om det inte funkar, i alla försökt.

Fast du skrev ju om din stora att:

Hon är ju fortfarande tjock... Har snarare gått upp än ner nu när det är sommar.
Problemet är bara att det är väldigt svårt att ta bort henne från gräset. Hon har en munkorg, men den har hon bitit hål i, och lärt sig äta ur (redan innan hon bet hål i den) så den minskar inte gräsintaget särskilt mycket

Ang bita hål så köp Globus modell med HÅRD botten (finns två sorter, identiska utom botten). Den får hon inte hål i. Men det hjälper ju inte när du skriver att hon redan innan det gick hål på den fick i sig nästan lika mkt gräs som innan.

Dvs precis som mina..

KL

Jag får nog ta och tagga ner lite! Nu har jag kollat igenom min lilla häst ordentligt och inser att han troligtvis inte alls har gått upp. Snarare så tror jag att han gått ner och fått lite mer mukler på rumpan och över ryggen.
Det är ju jättebra!

Magen ser ju lite svullen ut, men det är ju inte så konstigt när han går på gräs dygnet runt. Så jag får nog ta och coola ner lite och inse att jag faktiskt har en smal häst.

Förhoppningsvis så ska Godhis gamla kompis flytta hit över sommaren, annars får jag fortsätta att leta. Jag har börjat höra mig för bland alla jag känner, så förhoppningsvis ska jag kunna hitta någon snart.

Jag har även hittat den perfekta hagen! Den är sååå fin! Enda nackdelen är att den ligger längst bort från stallet, så det blir en liten promenad till och från stallet, men det ska väl gå bra. Måste bara övertala den gamla farbrorn som har stallet om att det är en jättebra idé. "Nej fan, där är ju inget vatten!" sa han idag och föreslog istället att han kunde gå i sommarhagen med meterhögt gräs så att han får ätit upp sig. Min häst är enligt honom en avmagrad gammal häst. :cool: Och den smällfeta hästen som går i hagen brevdvid är "en riktig häst". Jag undrar hur sjutton hästarna klarade sig från fång och diverse andra krämpor på 30-talet. Men de kanske inte blev så gamla på den tiden. :crazy:

Fast du skrev ju om din stora att:
Ang bita hål så köp Globus modell med HÅRD botten (finns två sorter, identiska utom botten). Den får hon inte hål i. Men det hjälper ju inte när du skriver att hon redan innan det gick hål på den fick i sig nästan lika mkt gräs som innan.

Dvs precis som mina..

Joo, det har du givetvis rätt i, men som tur är så tog det ett ganska långt tag för Gullis att bita hål i den jag har nu. Det tog minst några månader, och så länge kommer ju inte det här gräset vara, det kommer ju bli mildare nu efter midsommar.
Jag har tittat på Globus munkorgarna (det finns två va?) och vilken är den hårda då? Den bruna eller svarta? Har du en sån, för i så fall, hur ser den ut i botten?

Den hon hade då, det var den där gräsreduceraren med långa öppna rader längst ner, hon lärde sig att äta hösilage genom att få in hösilaget från sidan, dock när jag satte remar där, då blev det mycket svårare. Dock så har jag aldrig testat munkorgen med gräs, fast när jag köper en munkorg, så köper jag en svårare, som den där globus

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste bara säga, förlåt.
Jag förstår att jag måste låta väldigt motsägelsefull eller vad det heter, att jag säger emot mig själv. Men jag tror att det är för att jag inte riktigt vill tro att det är något fel på henne, det skulle vara ytterst hemskt om hon fick någon allvarlig sjukdom som fång eller liknande! Det är det givetvis när alla hästar får fång, men jag skulle känna mig så hemsk om hon fick det.

Men, jag gör som jag sa igår, jag testar henne på ängen, om hon är likadan som igår, då stallar jag in henne och förminskar hennes gräsintag rejält!
Om det däremot bara var att hon var trött på paddocken, eller någon annat "kortvarigt" problem då sätter jag på henne en munkorg, men hon får fortfarande gå ute tillsammans med travaren.

Joo, det har du givetvis rätt i, men som tur är så tog det ett ganska långt tag för Gullis att bita hål i den jag har nu. Det tog minst några månader, och så länge kommer ju inte det här gräset vara, det kommer ju bli mildare nu efter midsommar.
Jag har tittat på Globus munkorgarna (det finns två va?) och vilken är den hårda då? Den bruna eller svarta? Har du en sån, för i så fall, hur ser den ut i botten?

Den hon hade då, det var den där gräsreduceraren med långa öppna rader längst ner, hon lärde sig att äta hösilage genom att få in hösilaget från sidan, dock när jag satte remar där, då blev det mycket svårare. Dock så har jag aldrig testat munkorgen med gräs, fast när jag köper en munkorg, så köper jag en svårare, som den där globus

Globus är svarta, och du måste känna på dem för att märka skillnaden. Ja jag har sådan, numera. Från början hade jag de med mjukare botten, och fick byta varje månad. Fattade inte hur folk kunde skriva att Globus var så bra. Tills jag av en slump fick tag i den med bra botten. Där är bottnen outslitlig. Men du måste känna på den (eller PMa mig kan du få tips om ett ställe man kan beställa över nätet jag vet har den med hård botten). Den hårda har en tjock förstärkt kant, och den går INTE att böja kring hålet - det går med den mjuka.

Den med springor du pratar om heter greenguard btw, om jag tolkat dig rätt med vilken du menar.

Sen måste jag vara lite negativ - min L fick fång helgen efter midsommar förra året.

Vad gäller ditt andra inlägg så du behöver inte be om ursäkt, jag förstår hur du tänker. Jag har varit där själv. Tyvärr fick jag (eller ffa HÄSTEN) betala priset för det. Och för att vara negativ igen. Min kallblodstravardam som fick fång, hon var helt u.a. och villig på gräsunderlag, i både skritt, trav och galopp. På grus var hon också villig, men lite 'tassig'. Ingen värme, ingen puls. Behandlades för fång 'för säkerhets skull'. Det var fång, och trots så lindrigt anfall (hon var symptomfri jättesnabbt) så fick hon lindrig rotation/sänkning.

Så just när det gäller fång är det bättre att vara 'nojig i överkant'. Sen, vi som haft fång på våra hästar blir extra nojiga - vilket ibland är rätt och ibland är överdrivet. Haken är att man inte vet det utan att ta risken, och det vill man sällan när man genomlidit helvetet en gång.

Har du ingen bild? =) Skönt det fungerar.

På 30-talet var de flesta hästarna grova arbetshästar. Många gamla bönder har kvar den 'silhuetten' av hur en häst ska se ut på näthinnan, och förmår inte riktigt se skillnad på en musklad ardenner och en fet fritidsponny. Utan de ser efter de där 'maffiga' runda linjerna och kompakta, stadiga kroppen.

Apropå bondekommentar, ena grannbonden var lite rolig här förut en dag när jag körde shettisen och hade L på släp, log glatt och tyckte 'men har du bara en halv häst framför vagnen' ;)

Fast deras hästar var nog rätt runda på sommaren också :p visst att de jobbade mycket men det var väl mer "naturligt hästliv" där hästen blev tjock på sommaren och smal på vintern. Fast det måste ju ha varierat väldigt stort hur man hade sina hästar, självklart.

Casper har ju börjat gå upp i vikt men alla berömmer ändå hur smal och trimmad han är, så folks bild av grova pållar är ju lite snedvriden. Samt det ständiga "det är okej/normalt att hästar är tjocka på sommaren".

Mjo mja. Nog blev de rundare på sommaren, helt klart. Men sällan feta, då de ju gick på de marker som inte kunde odlas, och även på sommaren hade jobb att göra. Det var inget sommarlov för dem i egentlig mening. Hälsar iaf farmor. Utan de vilade lite på sommaren mellan sådd och slåtter i princip, vilade i meningen gick på 'skogen' (på bete) och bara användes för att åka till kvarnen och lite sånt. Uppe i de norrländska skogarna, så måhända de var lite sena där med automobilerna osv ;)

Hehe jo det är så pappa är uppvuxen :p Har för mig han sagt något om att de ofta gick tjudrade och fick beta i cirkel. Men på bilderna jag sett har det varit sommarrunda ardennrar :p

Han tittar iaf konstigt på mig när jag vill begräna betet, det är lite hittepå.

Jo, det fanns nog mer resp mindre lättfödda ardenners då med, och alla användes säkert inte lika mycket på alla ställen. Däremot tror jag sällan de blev feta, utan just 'sommarrunda'?

Men oavsett tror jag att det där gamla gardet har just en 'arbetshästsmodell' framför ögonen, oavsett om de tittar på en ardenner, ett fullblod eller en 'sportponny'?

Så är det säkert, men å andra sidan är det inte en enda i mitt stall som reagerar på hur runda hästarna är... och det gjorde ju inte jag heller förr! Det var ju norm.

Hästarna är ju pigga och glada och de rids, men uj vad runda vissa blivit.

Forest: Ja precis, de blev väldigt nerbantade på vintern. Arbetade hårt med snöröjning, vedhämtning och sådär, sen fick de lite hö och havre på en höft.

Jo, absolut att normen för normalhull skenat iväg - för 'alla'. Och det räcker då med att backa till 70-talet för att inse hur snett det blivit =/

Jag mätte igen igår, och ökningen i mat tycks ha fungerat som tänkt. L är nere på 400 kg på band igen, och shettisen vikt går - äntligen - neråt igen. Han har ju massor att bli av med, men det gick ju åt skogen här i våras och han la på sig massor av det jag lyckats banta ner. Nu är det ju svårt för shettisen säga exakt vad som hjälpt, jag har ju modifierat hans munkorg för 2 v sen, höjde maten nu nyss efter sista sänkningen - och passade då på att justera upp proteinet. Jag undrar om han inte är en sån sort som det kostar en hel del att ta hand om överskottsprotein för faktiskt? Det verkar så hitills i alla fall, men kan inte säga det säkert än.

Senast ändrad:

Jag ska hem till mina föräldrar om ca 1,5 timma. Då kommer det en bild!

Ja, det blir väl så att de tycker att hästarna ska vara grova. Och många har väl den bilden av ponnys och kallblod, att de ska vara runda och biffiga. Jag fick många kommentarer när jag bantade Godhi och han hade typ 50 kg kvar, att han ska väl vara så...
Då är ju ändå han den lite grövre modellen om man jämför med hur dagens islandshästar ser ut så är han ju jättekompakt!

Ny bild kommer om en timma ungefär!:)

Här kommer bilder, båda är tagna igår 21 Juni

Första är tagen på förmiddagen, har bara stått i hagen hela natten.
31193962.jpg

Och detta är från kvällen efter en ridtur.
31193961.jpg

Här är från 19 Maj, alltså en månad sen.
31127786.jpg

Bilderna är kanske inte de bästa, lite svårt med belysningen i stallet, och ute står han inte stilla så det blir inte så bra där heller.

Han har ju mycket mer putmage nu, men det känns som att han mest är svullen. Han går ju ute dygnet runt och äter gräs, på bilden från maj så stod han ju inne på natten.

I övrigt känns han inte direkt större. Jag tycker han känns större fram på bogen, men han känns inte så fettig precis, utan jag tror mer det börjar komma lite muskler.
Vad tror ni? Kan man se något på bilderna?

Jag tycker min har gått upp lite så han står numera instängd i sin "minihage" på nätterna :devil:

Som någon sa om kallblod... Fick en sådan kommentar av mamma igår.

Jag sa att min kbl. travare börjar bli tjock. Han får nog banta lite
Svaret jag fick var
"Vadå, vill du att han ser ut som ett halvblod?, Är det inte bättre om du skaffar dig ett sådant om det är det du vill ha?"

Förstår inte varfar det "är meningen" att han ska vara överviktig bara för att han är kallblod?
Btw så tycker jag ofta att halvblod är rundare än andra hästar och ponnys...:o

Globus är svarta, och du måste känna på dem för att märka skillnaden. Ja jag har sådan, numera. Från början hade jag de med mjukare botten, och fick byta varje månad. Fattade inte hur folk kunde skriva att Globus var så bra. Tills jag av en slump fick tag i den med bra botten. Där är bottnen outslitlig. Men du måste känna på den (eller PMa mig kan du få tips om ett ställe man kan beställa över nätet jag vet har den med hård botten). Den hårda har en tjock förstärkt kant, och den går INTE att böja kring hålet - det går med den mjuka.

Den med springor du pratar om heter greenguard btw, om jag tolkat dig rätt med vilken du menar.

Sen måste jag vara lite negativ - min L fick fång helgen efter midsommar förra året.

Vad gäller ditt andra inlägg så du behöver inte be om ursäkt, jag förstår hur du tänker. Jag har varit där själv. Tyvärr fick jag (eller ffa HÄSTEN) betala priset för det. Och för att vara negativ igen. Min kallblodstravardam som fick fång, hon var helt u.a. och villig på gräsunderlag, i både skritt, trav och galopp. På grus var hon också villig, men lite 'tassig'. Ingen värme, ingen puls. Behandlades för fång 'för säkerhets skull'. Det var fång, och trots så lindrigt anfall (hon var symptomfri jättesnabbt) så fick hon lindrig rotation/sänkning.

Så just när det gäller fång är det bättre att vara 'nojig i överkant'. Sen, vi som haft fång på våra hästar blir extra nojiga - vilket ibland är rätt och ibland är överdrivet. Haken är att man inte vet det utan att ta risken, och det vill man sällan när man genomlidit helvetet en gång.

När jag tittade på Globus hemsida så var det bilder på två stycken, en svart och en brun, som hade typ hål vid näsborrarna. Synd nog så fanns det ingen bild som visade hur den såg ut under, alls.

Men, hur kunde ni ens misstänka att det var något fel om hon inte hade några symptom?

Jo, vår shettis har haft fång och han är på gränsen nu, om han får fång en gång till så måste vi avliva, så jag vet verkligen hur det är att ha fång och jag vill inte ta några risker med min dam. Men samtidigt så om jag nu skulle övertala pappa att kolla henne hos veterinär (dock tror jag inte att det går att övertala honom) och det inte är något... Då är det en stor räkning och vi har verkligen ont om pengar just nu... Usch, hatar det här!

När jag tittade på Globus hemsida så var det bilder på två stycken, en svart och en brun, som hade typ hål vid näsborrarna. Synd nog så fanns det ingen bild som visade hur den såg ut under, alls.

Men, hur kunde ni ens misstänka att det var något fel om hon inte hade några symptom?

Jo, vår shettis har haft fång och han är på gränsen nu, om han får fång en gång till så måste vi avliva, så jag vet verkligen hur det är att ha fång och jag vill inte ta några risker med min dam. Men samtidigt så om jag nu skulle övertala pappa att kolla henne hos veterinär (dock tror jag inte att det går att övertala honom) och det inte är något... Då är det en stor räkning och vi har verkligen ont om pengar just nu... Usch, hatar det här!

Den bruna med två hål vid näsborrarna är INTE en betesreducerare, det är en munkorg så de inte ska kunna äta något alls!

Betesreduceraren är som en flätad korg, med ett femkronestor hål i en i övrigt massiv gummibotten.

Nog visade hon symptom. Som jag skrev var hon 'tassig' fram i trav på grus. Dessutom syndes det på ögonen på henne (för mig som djurägare) att något var snett - och dessutom kom det dagen efter ett hagbyte och det var juni = fångtider. Så, nog hade hon symptom, men mycket milda. Trots dessa mycket milda symptom och snabba behandling så fick hon något av anfallen (hon hade några till senare, lika milda med lika små sympom och lika snabbt under behandling) lägesförändringar på hovbenet.

Det här kommer låta hårt, men att ha fånghäst kostar massor med slit och tid - och pengar. Är inte hästen veterinärvårdsförsäkrad?

Om du nu verkligen inte har råd, se då till att försöka göra vad du kan i alla fall för att det inte ska bli fång, om det inte redan är det. Dvs banta, ta bort från gräset osv.

I övrigt känns han inte direkt större. Jag tycker han känns större fram på bogen, men han känns inte så fettig precis, utan jag tror mer det börjar komma lite muskler.
Vad tror ni? Kan man se något på bilderna?

Jag är jätteledsen att behöva skriva det, men JAG tycker utefter bilderna han har gått upp. Och skulle omedelbart bromsa betet genast. Bakdelen, halsen och bogen är större utefter bilderna, och det är ju inte 'uppsvälld gräsmage'.

Så tyvärr, jag hoppas verkligen bilderna ljuger, men med ledning av dem tycker JAG att han lagt på sig hyfsat rejält och klart synligt, på hals, bog och bak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka