Sv: Uppdrag bantning! Del 3
kl
Nu var det länge sen jag skrev om mina hästar här i tråden. Shettisen har gått upp några cm på måttbandet, men det var innan hon fick ha på sig betesbegränsaren dygnet runt.
Dock så fäller hon inte sin vinterpäls som hon borde. Funderar på b-vitaminspruta. Jag tyckte hon började fälla ganska bra, men nu är hon matt i pälsen. Jag funderar på om jag ska raka henne nu efter midsommar. Bara för att få bort den, då det måste vara riktigt varmt därunder.
Araben däremot är tunn, hon skulle behöva gå upp lite grann. Revbenen syns och hon är tunn över rumpan. Detta trots att hon får mer hö nu (6 kg/dag) än vad hon fick i vintras
Vad kan jag ge för att få upp henne lite i vikt? Betfor?
Constance har även fått problem med "något". Hon har lite olika områden som drabbats av detta "något". Hårlösa fläckar som blir lite svampiga och det lossnar hudflikar, dock inte så det blir några sår. Områdena sitter dels på rumpan, på var sida om svansen, där det varje område är 1,5x2 dm stort
Och sen är det på båda haserna, och runt om skenbenen (heter det så?) på frambenen. Det ser ut som skav, men det finns liksom inget som kan skava så.
Vet var ute i tisdags och tog en del prover. Hon tror att det är streptotrikos (regnskållor), det finns tydligen många olika varianter på det. Hon tror det för att dessa områden sitter på såna ställen där fukt/regn rinner av längs täcket. Och så blir pälsen/huden fuktig och sen kommer solen och liksom "bränner" på huden som är fuktig, så det blir eksemliknande.
Suck!
Min kompis undrade om det inte följde med något reservdelskit när jag köpte Constance
Först förra sommaren när hon fick pinnen i kronranden, sen under vintern problem med hovarna (som nu har löst sig) och hovslagaren sa att hon har haft fång, sen bantningen som inte gick bra och sen sa det poff, och hela hästen försvann på tre veckor och jag inte fått upp henne i vikt igen, och sen nu det här med ev. regnskållor. Nu får det vara nog
Men jag älskar mina hästar ändå