Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Är det någon som har andra tips?
Behöver verkligen få ner henne i hull, trots att jag rider ganska hårt, är det bevisligen inte tillräckligt för att hon ska hålla vikten, än mindre gå ner.

Gör ett könsbyte på henne och skicka hit henne :banana:
Så kan hon få gå på lite bete ihop med min gubbe! Problemet löst för oss båda! :idea:

Jag tycker heller inte din är fet, men det bästa är ju - precis som du tänker - om man kan hindra det innan det kommer dit =)

Såg du bilderna på hur kort mitt 'bete' är? De får de som sagt i sig av genom munkorgar, även om det inte är mycket. Det jag tänkte på, att de ofta får i sig mer än man övht kan begripa är fysiskt möjligt.

Men hoppas att de insatser du tänkt göra hjälper, och att du hittar en bra beteskompis (dvs shettis). Ska du köpa eller låna? *nyfniken*

Ursäkta mig men vad är detta för ett jäkla ord du använder??:devil::p:rofl:

Hoppas du inte tar illa upp, men jag trodde det var felskrivning i början, men det återkommer ju hela tiden. Är det dialektalt, och vad betyder det??

Nej då, jag tar inte illa upp xD
Men skriver inte du de?
Det är en ihopssättning av så att = satt
Min svensklärare gnäller också på mig när jag skriver så :angel:

Nej då, jag tar inte illa upp xD
Men skriver inte du de?
Det är en ihopssättning av så att = satt
Min svensklärare gnäller också på mig när jag skriver så :angel:

Haha! Nej, det har jag faktiskt aldrig hört eller sett innan. Jag är nog för gammal för det (hemska tanke att känna sig gammal redan i 20-års åldern!) :rofl:

Och jag förstår att din svensklärare reagerar så. Jag är också en sån grammatiknörd som tårna krullar sig på så fort man läser saker som är felstavade (förutom det jag själv skriver såklart :angel::p)

Men då vet jag hur jag ska tolka det nästa gång ;)

Jag tycker heller inte din är fet, men det bästa är ju - precis som du tänker - om man kan hindra det innan det kommer dit =)

Såg du bilderna på hur kort mitt 'bete' är? De får de som sagt i sig av genom munkorgar, även om det inte är mycket. Det jag tänkte på, att de ofta får i sig mer än man övht kan begripa är fysiskt möjligt.

Men hoppas att de insatser du tänkt göra hjälper, och att du hittar en bra beteskompis (dvs shettis). Ska du köpa eller låna? *nyfniken*

Ja, det är ju så, att så fort de börjar gå upp 1 kilo, så har de snart gått upp 10 till. :cool: De är lynniga de där små fettcellerna. :devil:

Jag tror faktiskt inte att det lilla som är kvar i hans hage är någon fara, utan jag tror att viktökningen beror på det han fick i sig innan hagen blev nerbetad, och de timmar som han gått på mer bete. Även om det inte blivit så mycket per gång, så blir det ju ändå en del när man lägger ihop det.
Så reduceraren kommer bara vara aktuell i den större hagen. Jag hade ju helst sett att han gick i sin lilla hage hela tiden, och ev. några timmar med reducerare i stora hagen. Men eftersom det varit lite problem med sällskapsbiten så har det fått bli lite kompromiss.

Därför hade det varit bra med en shettis eller liknande :idea:
Jag hade velat låna en. Hade jag haft möjlighet att köpa en häst till så hade jag gärna gjort det. Men då hade det blivit en till islänning tror jag. Något ridbart iaf :p
Men tyvärr så har jag inte tid till det när jag börjar plugga igen, och får jag tag på en lägenhet så kommer jag inte ha råd heller så länge jag pluggar, vilket är 3 år.

Men den dagen jag har råd och tid så vill jag definitivit köpa en häst till! :D

Här kommer en dagsfärsk bild i lite bättre ljus. Tyvärr så ville han inte hålla huvudet uppe, men man ser ju rumpan iaf. Jag tycker att rumpan ser mindre ut här än på korten jag tog tidigare i veckan.
Bogen ser man ju inte, men där är jag helt säker på att han lagt på sig mer.

Sen kom jag på en fråga, han känns lite "randig" på halsen, typ som när man drar över revbenen. Ska det vara så? Jag har noll koll på anatomin :angel:, är det muskler, senor, skellett eller vad är det i halsen?

Du la inte upp någon bild??
Jag kan i alla fall inte se någon

Nu har jag fått skriva om det här inlägget kring 17 gånger, så det är säkert en hel del förkortat ;) Råkar trycka på ngn knapp så stängs allt ner, lagomt kul :)

Iaf, till saken. Finns ingen annan som behöver tappa där, det är väll ingen panik med henne heller, men bättre att sätta igång innan det är försent.
Vill inte ha henne ensam helst, dessutom blev jordhagen upptagen av hingst och en del ston, så det fungerade inget vidare. Antar att jag kan kolla efter ett annat stall med jordhagar och sällskap, men det kryllar inte av dom, helst vill jag inte byta heller.

Men, bra tips där med reducerare, munkorg och grimmor, av både Gullregn och Alexandra_W :)
Det blir till att ta upp kampen!

Elina8, haha, däär har vi ju lösningen! Ska se... undrar vilken klinik som kan tänka sig att göra ett könsbyte? ;)

kan inte heller se bilden :)

Du la inte upp någon bild??
Jag kan i alla fall inte se någon

Nej men attans, jag glömde ju bilden! :o

Här kommer den:
31201120.jpg

Lägger in de andra bilderna också, så blir det enklare att jämföra:
21 juni
31193961.jpg

och 19 maj
31127786.jpg

Jag tycker att rumpan ser lite mindre ut här. Kollar man på baksidan, mot svansen och hasen så tycker jag den ser mycket bulligare ut på bilderna från tidigare i veckan. Och så blir det när han står sådär under sig. När han står mer ordentligt så åker hela rumpan ner lite och ser mycket mer slimmad ut.

Senast ändrad:

Var det hon som hade synliga revben? Jag tycker faktiskt inte att hon ser särskilt benig ut någonstans.

Självklart är det svårt med bilder. Men att döma av det man ser på bild så hade inte jag oroat mig allt. Jag tycker inte hon ser värre ut än vad min gjorde, på bilderna då.

Ja, man ser revben (dock otroligt dåligt på bilden jag vet) och hon är väldigt insjunken vid flanken. Så just där är hon benig och tunn, även om det inte syns på bilden. Att hon skulle vara tunn och benig hela hon är inte något jag menat, utan det är just där över revbenen och flanken och det är just där hon går ner allting när hon går ner. Det är ju helt hopplöst att få med det bra på bild men om ni skulle känna på henne och se henne i verkligheten så skulle ni se vad jag menar.

Jo, det är ju alltid svårt med bilder.

Om du vill kan jag försöka ta en bild på min hästs bakkärra. Han är mycket bredare över höften än över magen, så han ser väldigt insjunken ut, men det har med hans kroppsform att göra. Många små hästar har ju inte de bästa proportionerna.

Men hon var väl under veterinärutredning? Så då hade jag avvaktat och sett vart det ledde hän. Hon kanske slutar gå ner över de känsliga områdena snart. Risken finns ju såklart att hon fortsätter att tappa bara över de områdena också, men om hon är av den lättfödda sorten så borde det ju gå ganska fort att göda upp henne igen?
Kanske inte den bästa lösningen. Men om veterinären inte ger dig något bra tips så skulle jag ha lite is i magen och se vart det går hän.

kl

Nu var det länge sen jag skrev om mina hästar här i tråden. Shettisen har gått upp några cm på måttbandet, men det var innan hon fick ha på sig betesbegränsaren dygnet runt.
Dock så fäller hon inte sin vinterpäls som hon borde. Funderar på b-vitaminspruta. Jag tyckte hon började fälla ganska bra, men nu är hon matt i pälsen. Jag funderar på om jag ska raka henne nu efter midsommar. Bara för att få bort den, då det måste vara riktigt varmt därunder.

Araben däremot är tunn, hon skulle behöva gå upp lite grann. Revbenen syns och hon är tunn över rumpan. Detta trots att hon får mer hö nu (6 kg/dag) än vad hon fick i vintras :crazy: Vad kan jag ge för att få upp henne lite i vikt? Betfor?
Constance har även fått problem med "något". Hon har lite olika områden som drabbats av detta "något". Hårlösa fläckar som blir lite svampiga och det lossnar hudflikar, dock inte så det blir några sår. Områdena sitter dels på rumpan, på var sida om svansen, där det varje område är 1,5x2 dm stort :( Och sen är det på båda haserna, och runt om skenbenen (heter det så?) på frambenen. Det ser ut som skav, men det finns liksom inget som kan skava så.
Vet var ute i tisdags och tog en del prover. Hon tror att det är streptotrikos (regnskållor), det finns tydligen många olika varianter på det. Hon tror det för att dessa områden sitter på såna ställen där fukt/regn rinner av längs täcket. Och så blir pälsen/huden fuktig och sen kommer solen och liksom "bränner" på huden som är fuktig, så det blir eksemliknande.

Suck!
Min kompis undrade om det inte följde med något reservdelskit när jag köpte Constance :o

Först förra sommaren när hon fick pinnen i kronranden, sen under vintern problem med hovarna (som nu har löst sig) och hovslagaren sa att hon har haft fång, sen bantningen som inte gick bra och sen sa det poff, och hela hästen försvann på tre veckor och jag inte fått upp henne i vikt igen, och sen nu det här med ev. regnskållor. Nu får det vara nog :mad:

Men jag älskar mina hästar ändå :D

Igår såg jag förresten en inte alltför ovanlig syn :/

Det ringde en kvinna och var förtvivlad. Hon har sommarställe ute vid oss och den hästen som hennes häst skulle gå på bete tillsammans med hade gjort illa sig och skulle bara gå i en liten konvalesenthage, så kvinnans häst hade gått ensam sen i måndags och bara sprungit runt och var riktigt deprimerad. Självklart ställer jag upp för att hästen inte ska må dåligt, så igår kväll tog jag en promenad med unghästen och släppte ihop honom med den ledsna hästen som blev så glad över en kompis. En kompis som dessutomg gillar att springa och busa :D

Men iaf, på den gården där unghästen nu går på bete finns det även två d-ponnysar. Två tjocka ponnysar. Jag tror ingen av våra hästar i denna tråden ens har varit i närheten av att vara så tjocka som dessa :crazy: Och de var på bantning sa ägaren till den ledsna hästen. Bra tänkte jag, då jag sett de tidigare under våren då de gick i en superfin skogshage. En drömhage för oss i denna tråden!! Ganska stor med en del träd, och liiiite att äta + stödfodring.
Men döm av mina förvåning när jag kommer dit med unghästen och jag ser att de har släppt ut dessa jättetjocka ponnysar i en ny hage. Visserligen inte så stor, men gräset var högre än mina knän och de fullkomligt vräker i sig av detta gräs :eek:
Sen berättar ägaren till gården och till dessa ponnysar, att denne har flera såna hagar som h*n tänkte att hästarna skulle få beta av, för att det ska se snyggt ut runt omkring gården...

Jag fick ont i magen när jag såg dessa hästar gå i den hagen, och att de skulle få gå i såna hagar under sommaren. Magen på ena hästen hängde bara ett par dm från backen :(

Ja, man ser revben (dock otroligt dåligt på bilden jag vet) och hon är väldigt insjunken vid flanken. Så just där är hon benig och tunn, även om det inte syns på bilden. Att hon skulle vara tunn och benig hela hon är inte något jag menat, utan det är just där över revbenen och flanken och det är just där hon går ner allting när hon går ner. Det är ju helt hopplöst att få med det bra på bild men om ni skulle känna på henne och se henne i verkligheten så skulle ni se vad jag menar.

Skulle inte oroa mig alls, fortsätt banta. Lillen kan också upplevas så IRL, men det handlar mer som även någon annan skrev om 'bred över höftbenen'. Din lilla söta har ju rätt mycket fett kvar att tappa generellt. Däremot tappar de ju sällan som man vill, utan man får blunda för om det går i lite 'fel ordning'.

Araben däremot är tunn, hon skulle behöva gå upp lite grann. Revbenen syns och hon är tunn över rumpan. Detta trots att hon får mer hö nu (6 kg/dag) än vad hon fick i vintras :crazy: Vad kan jag ge för att få upp henne lite i vikt? Betfor?

Vad har du för analysvärden på höet? Såvida det inte är så att hon har proteinbrist, så höj höet för att få henne att gå upp =)

9 MJ och 35 Smrp. Så det är klart jag kan höja höt, jag tänkte bara om man skulle ge något annat?
Dock vet jag inte hur jag ska räkna med proteinet och mineralerna på mina hästar. Hur mkt får de i sig via gräset liksom? Det är ju jättesvårt...

Usch, vad ledsen man blir när man läser om sådana hästägare! Stackars hästar! Kunde de inte fått gå kvar i sin fina hage om de nu hade bra hagar till dem.:mad:
Varför inte bara låta unghästen och den andra beta av istället? Och om det inte är tillräckligt får de väl helt enkelt slå gräset om de nu vill ha det kort! :mad:

Tråkigt med Constance, hoppas du får upp henne i vikt. Olja brukar väl vara bra för att få upp vikten, och korn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka