Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

KL

Puffar lite. Tycker ni det var någon skillnad på den nya bilden?
Jag vet att det är svårt att se på bilder, speciellt när han inte står ordentligt. Men tycker ni rumpan är störra/mindre?

Tycker den ser ut som ett mellanting på nya bilden:p
Mindre än på bilderna du visade först och lite större än bilden från (maj?)

9 MJ och 35 Smrp. Så det är klart jag kan höja höt, jag tänkte bara om man skulle ge något annat?
Dock vet jag inte hur jag ska räkna med proteinet och mineralerna på mina hästar. Hur mkt får de i sig via gräset liksom? Det är ju jättesvårt...

Mn varför ge annat när hon står på så låg högiva?

Kraftfoder ger man ju när grovfodret inte räcker till för att täcka hästens behov. Finns i princip två lägen. Det första är när grovfodret liksom ditt har en för låg kvot mellan protein och energi. Då måste man begränsa höet och lägga till proteintillskott pga kraftfoder. Det andra är när hästen inte orkar äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sitt behov.

Du har ett hö med mycket låg kvot dock, får hon något förutom hö? 6 kg hö täcker dock underhållsbehovet (inget arbetstillägg) för 400 kg häst ganska precist. Hur mkt bete går hon på?

JAG skulle öka höet och/eller lägga på melassfritt lucernhack. Hojta om du vill ha hjälp att räkna =) Hon får av höet 48 MJ vilket är rätt lite för en 'normalfödd arab'. Samtidigt kan hon, men behöver inte, vara en sådan som har högre proteinbehov än tabellhästen.

9 MJ och 35 Smrp. Så det är klart jag kan höja höt, jag tänkte bara om man skulle ge något annat?
Dock vet jag inte hur jag ska räkna med proteinet och mineralerna på mina hästar. Hur mkt får de i sig via gräset liksom? Det är ju jättesvårt...

Du har visserligen redan fått bra svar.
Nu har jag inte räknat på din häst men du har har ju en låg kvot på ditt hö dvs lite proteiner i förhållande till energin.
Det kan ju klart vara så att din häst behöver mkt energi och då kan du öka höet. Men om den är tunn pga proteinbrist så verkar det inte vara ngn bra ide att bara öka höet. det bästa är nog egentligen att låta den gå på bete och sedan lägga till lusern. Varför äter den hö? (ursäkta jag blandar ofta ihop hästarna i trådarna) Det gräs som finns i hagen måste vara mkt bättre än ett hö med en kvot på 4. Om den inte haft fång förstås. Då hade jag gett den en hel del lusern.

knapp

Ikväll åker jag bort över helgen och har bestämt hur pålle ska ha det. Det kommer bli paddocken hela nätterna och sen hage på dagarna. Det lilla gräset i paddocken är inte mkt att peta i, jämförbart med om han skulle stå på stall och få lite halm. Skillnaden är att andra hästen slipper gå in och äta halm när han kan äta gräs ;)

Det enda negativa är att min grabb blir så dammig av att rulla sig i sanden :eek: :p

Din arab blev väl tjock när den var skadad eller?

Den var sist så smal att JAG definitivt skulle ha den på normalbete men oxå rida den dagligen. Jag TROR inte att den var / är lättfödd- bara att den fick för mkt mat under en lång period i samband med att den inte utförde ngt.

Regnskållor har jag bara sett på magra hästar som verkar vara mottagliga för hud/ svampsjukdomar.

Så varför ge hö- om du nu har gräs?

Har nu insett/bestämt mig för att jag måste ta tag i hästens övervikt!

Lite bakgrund: Har haft honom i snart ett år. 6-årig Haflingervalack, riden 1 gång i veckan innan jag fick honom, satte igång honom mer, långsamt, går nu 5-6 dagar i veckan. Mycket varierat, korta uteritter, längre uteritter, klättrar, dressyrpass osv.

Sen jag fick honom har han stått på lösdrift, fri tillgång på hösilage. Under vinterhalvåret fick han betfor (runt 4 dl blött), vitaminer, kalk och lite morrötter utöver hösilaget. Nu går han på sommarbete och får lite knäckebröd, äpple och morrötter efter ridning. Alltså inte mycket kraft att ta bort där som många andra verkar ha.

Var redan en del överviktig när jag fick honom och har blivit mer. Speciellt när vintern var som värst och det var svårt att rida lika mycket som innan (halt, knöligt osv). Och såklart åt de ju en hel del när det va kallt.

Jag har tillgång till mindre gräskorall och sandridbana. Har fått många förslag om att ställa honom där tex på nätterna men det tar emot. Det är emot min "filosofi" att ta bort tugg- och letagräsbehovet. Dessutom har han en tendens att smita ut när han inte har mat/kompisar. Paddocken är hyffsat välinhägnad vilket också gör att jag är rädd för att han skadar sig om han försöker. Munkorg har jag funderat på, men känns tråkigt att ta bort kliandet med kompisarna för honom.

Jag har möjlighet att rida lite mer men vill inte heller gå på honom FÖR hårt eftersom han inte gått aktivt så länge och känns inte så bra för lederna när han är så tjock.

Vill gärna diskutera med någon om vad jag skulle kunna göra med honom, alla ideer är varmt välkomna!

Titta inte på det som är smalt, utan på det som är för runt.

Flankerna har jag vant mig vid.

Jag vill ha revbenen direkt under huden, men lite fett mellan dem.

EMS hästar sätter inte jämnt hull utan fyller på depåer. Bog, hals o rumpa- som INTE består endast av muskler. Det stämmer nog som experterna säger. en sdn häst måste hållas på den smalare sidan av vad som betraktas som normalhull.

Jag har ju min på bete o det är en daglig avvägning av hur många timmar o att den måste tränas dagligdags.

En- två dagars vila kan ge konsekvenser på en gång. depåer- som sen inte ens går att ridas bort. Om den går varje dag funkar tydligen metabolismen optimalt. Det är skitjobbigt för en numera lat hästägare, men som faktiskt får beröm för sitt engagemang. Ja man måste ju:angel:

Förr när hästen tävlades var den tjock men klarade sig för att den då hade en matte som tack vare tävlingarna var disciplinerad, men när skadorna började rulla så blev normen att inte rida- blev medlem här:cool:

Det finns inga genvägar till att banta en häst. Det enda som hjälper är att ge den mindre energi än vad den gör av med - skittråkigt!!
De flesta hästar är nog ändå förhållandevis lättbantade i alla fall om man börjar i tid innan de blir för feta.

Om den blir tjock av att gå på bete så är det inget annat att göra än att begränsa betet på bästa sätt. Det kan tyckas att det är synd om en häst som står ensam, i grushage eller går med betesreducerare. Men det är många ggr mer synd om den när den får olika förslitningsskador av den ökade tyngden eller andra sjukdomar som ex fång pga fetman.

Det är inte ett naturligt tillstånd för en häst att vara fet - i alla fall inte året om. Så om man vill att den ska ha det "naturligt" så ska man banta den. Sedan ska hästar bantas sakta och hela tiden få de proteiner, mineraler och ev vitaminer som de behöver. Det är bara energin som ska minska.

Det är svårt detta med hullet på hästar. Jag bantar inte alla våra hästar utan kollar mest så att de inte blir för feta. Två av våra går på bete dygnet runt och kan ibland bli lite runda om magen.
Men min IRfångponny får inte bli tjock igen och lillponnyn är hennes sällskapskompis.

Du får nog välja vilken av dina principer du ska gå på kompromiss med.

Du nämner ju själv möjligheterna som finns.
1) Ta bort kraft - går inte för han får inget.
2) Ställa i hage med mindre alt. inget gräs.
3) Använda betebegränsare
4) Motionera mer.

Det finns inga andra vägar än att göra av med mer energi än man tillför.

Hur gör du på vintern när det inte finns gräs för att få födosöksbetende?

Jag tycker att du kan titta på Bettysmattes Haflinger- före o efter.

Som många andra här har man inte tagit bantningen på allvar förrän hästen HAR fått fång. Din häst är nog benägen.

Försök att minska ner på betet. Det finns betesreducerare som ger lagom med intag- inte munkorg. De kan klia varandra ändå. Den enda skillnaden på mina är att stoet har blivit kaxigare- biter "igen" lite- smånafsar:rofl:

Försöka att göra ngt med den dagligen o sakta öka på det. Dels kommer den bort från betet X antal timmar o får igång ämnesomsättningen bättre.

Till hösten- ta bort den från fri tillgång. Det passar endast få hästar- presterande/ avelsdjur/ unghästar.

Det ska vara individanpassat.

Lycka till... nu i värmen;)

Det som är svårt är att ingen här omkring håller med mig om att hon är tjock. Jobbigt att ständigt "svälta" ponnyn medan alla tjatar om hur smal (mager) hon är och att det är så synd om henne som inte går på bete. Det är tufft. Men samtidigt vill jag verkligen inte att hon ska få fång så då får man väl köra på, medan jag ändå har en ponny som aldrig haft fång. Det känns som att förutsättningarna för oss är lite enklare nu, än om hon haft fång.

Min häst går för det mesta varje dag, ibland går det ju verkligen inte att få ihop livet. Men varje - eller iaf 6 dagar är ju målet. Och det är inte några små puttinutt rundor längre heller, nu jäklar körs hon så skummet yr!

En allmän fråga. St:Hippolyt har ju ett foder för EMS hästar. Vad tycker ni om det? Equigard tror jag det heter. Vad gör det för en häst med EMS?

Alltså... Antingen så tar du tag i din hästs övervikt (gärna bilder om du har?) och ställer den på natten i en hage UTAN gräs och har munkorg på dagen när den går på gräs. Ev en tuss hö/halm på natten om den behöver.

Är din häst tjock får du frångå alla dina principer, sorgligt men sant. Mitt sto går också själv ibland (när sällskapsponnyn rymmer vilket han gör jämt) men för mig är valet enkelt. Risken att hon faktiskt dör om hon går på bete finns ju där.

Eller om du inte vill göra något av detta så nä, då får du nog ha en tjock häst till hösten där det är enklare att reglera foderintaget.
Och ingen fri tillgång om den är tjock!

Forest Autumn, Iser, axel - Tack så jättemycket för era svar!

Att han måste göra av med energin och inte få för mycket är självklart för mig också, men ibland går det in bättre om man hör det från någon annan ;) Sen kan man ju alltid hoppas på att nån sitter inne på nån mirakelmetod!

Och som ni också skriver gäller det ju att kompromissa. Så som jag tänker nu blir det betesreducerare och kanske lite mer motion, sakta öka. Då blir han inte utan kompisarna eller födosöket så det känns nog mest okej. Skulle ju aldrig förlåta mig själv om han blev sjuk!

Till hösten tänkte vi prova att inte ge de fri tillgång i lösdriften utan kanske prova någon av de här "begränsad fri tillgång" eller vad det nu lustigt kallas. Ett nät eller liknande över hösilaget så att de inte kan vräka i sig.

Ska kolla in bettysmattes haflinger också!

Om du kollar i haflingertråden på gnägg kan du se bilder på både min och Bettys haflinger. Hur de såg ut före och efter bantning. Vi väntade tyvärr för länge båda två innan vi tog tag i det för allvar - gör inte samma misstag. Det blir mycket jobbigare för både dig själv och hästen.

Men lycka till!

Jag använder det. Mest av gammal vana - för det säldes i gamla stallet jag stod i. Vet dock inte om det gör jätte stor skillnad (om någon alls).

Den samlade mängden socker och stärkelse är högre än rekommenderat, vilket jag inte har lyckats få något svar på om varför.

Jag har funderat på att testa att lägga av nu när jag har bytt stall och får "välja fritt", men samtidigt är han väldigt fin i pälsen och så, så det känns ju som att någonting är rätt i alla fall och ska jag lägga av med det får jag först bli lite mer insatt i vitmainer och mineraler själv, så att jag vet att det blir rätt.

Jag faktisk inget jätte bra argument för att använda det och det har ofta sågats här på Buke....

Senast ändrad:

Jag struntar i vad folk tycker.

Det är så dubbelt.
När jag frågade om min hästs hull förr var det ingen som sa att den var tjock, men om den är smal......
Under arbete såg den bara ut som en "fin" dressyrhäst. Rör sig bra o är flott:love:

Det är bara att inse- idealet är helt sjukt- spannet är för brett för vad som tolereras- åt fel håll- det "Goda runda"!
Det är så typiskt svenskt:D

Går man själv upp i vikt säger ingen ngt, men om man blir smal.....

Var stolt över att du gör allt för att hålla din häst frisk.

Det ska mkt till innan en häst är mager.
Man får även se till allmäntillståndet.

Min häst orkar bra mkt mer nu än förr o den är inte yngre längre- 19:laugh:

Jag glömde bort dig o ditt fina arbete:o

Fantasi.

Du kan lätt skritta hästen 1 h o lägga in kortare trav o galopper.

Det är inte ens vad som klassas som lätt arbete kanske inte ens motionsridning, men det ger en bra grund till kommande kondis o sen flås för att kunna delta i lättare hopp o dressyrträning.

De haflinger som jag har sett har kunnat bli odrägliga när de ej har fått jobba ordentligt- inga "barnhästar"

De haflinger som jag har sett har kunnat bli odrägliga när de ej har fått jobba ordentligt- inga "barnhästar"

Detta stämmer bra in på min;)

Dessutom har jag hört många som tycker att haflinger är lata och inte vill jobba. Detta är absolut inte min erfarenhet, men de kan uppfattas så om de har för många kilon att bära på och inte orkar att jobba...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka