Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag måste också säga att även min nordsvensk har blivit trevligare av motion. Förr kunde han plötsligt "explodera" eller "sticka", gärna när man skrittade på långa tyglar... Så fort man tog tag i honom stannade han. Det tycktes som han blev rädd för något, men det var aldrig något där att bli rädd för. Dessutom var han mer lättskrämd och harig. Det kommer han väl alltid att vara - men i lite mindre grad just nu.

Ett exempel från veckan. Vi löslongerar och håller på att jogga ner som avslutning, han börjar gå på mindre volt och lugnare och lugnare - dessutom närmare och närmare bommarna som han annars är väldigt rädd för. Han tycktes inte ta notis om dem förrän han stötte till en, då blev det en bakutspark av förvåning ;) I vanliga fall går han inte frivilligt nära hindermaterial men nu kan han springa genom trånga utrymmen mellan bommar, hinderstöd och staket. :)

Han blir inte odräglig men lite förändras hans humör när han inte rids.
Nu är det dessutom hemskt smidigt för han kommer när man visslar, troligen inte för min skull utan för han vill ha mat :p

Iser - låter som du missat att jag skrev i mitt första inlägg att han redan motioneras ganska mycket och varierat. Det jag var tveksam över var om jag ville låta honom gå ännu mer. Vi tränar även dressyr, inte så mycket hoppning dock. Mest för att jag är feg :P Men han får jobba iaf och vilar mycket sällan mer en dag i taget.

Hur gammal är han? Och varför skulle han inte kunna motionera hårdare?
Hur skulle du klassa hans träning i hårdhetsgrad?

Försök att minska ner på betet. Det finns betesreducerare som ger lagom med intag- inte munkorg. De kan klia varandra ändå.

Här vill jag lägga in en brasklapp. Att även med det du kallar munkorg, som är en betesreducerare, så många små lättfödda ponnyer utvecklar en ätteknik som är häpnadsväckande, och har dessutom ett MJ-behov som är så lågt att de utan större besvär kan äta sig feta på ett normalt bete.

Så, första steget är absolut betesbegränsare, men om hästen inte ganska snart sen den fått det börjar minska i vikt, får man ta till mer åtgärder. Och inte bara slappna av med att man begränsat betet.

Utifall att du har missat en del av mina inlägg på Hästhantering:cool: så blir jag väldigt ledsen över att man idag tuktar - kör NH på hästar som i själva verket mest är understimulerade:mad:. hästar som är dagens promenadhästar- skrittas på sin höjd innan o efter.

Tacka vet jag "busridande" ungar från förr.

Cesar Millans regel- MOTION..i första hand!!!!!, sen disciplin o sist "kärlek borde gälla för våra hästar.
Fattar folk inte vad de kräver av unga orastade hästar?

I många fall- årstider då hästarna knappt rör sig i de hagarna med dåligt lerigt/ knaggligt underlag, ju sämre väder/ starkare kyla/ vind- att det sammantaget ger liknande uppdämnd energi som hos en boxvilande häst.

Nej, det har jag inte. Jag tror du har missat att det gå att se vem man svarar uppe i högre hörn på svaret;)
Mitt svar var till Axel och egentligen mer generellt om hur hästar kan ändras när man bantar ner dom och de blir sysselsatta.

Sen förresten kan ett litet tips vara nu när du sätter i gång med bantningen att ta bilder regelbundet där hästen är uppställt, så att du ser om hullet ändras. Samt köpa ett viktmåttband, så att du kan kolla om det händer något. Det är väldigt lätt att lura sig själv annars om man inte på något sätt kan mäte viktbedgången.

Fast du pratar om att banta först under betet. Det är ganska korkat i mina ögon o ganska taskigt.:devil:

Om hästen får välja äter den nog mindre av höt för att kunna äta lite mer gräs. Låt den gå utan täcke så är det nog +-0

Sen visst är det skillnad på ponny/häst.
det har det alltid varit- självklart för de flesta.

Nej, jag talar inte om att banta på betet enbart. Nu var det det som den person du rådde behövde, banta en redan tjock häst som går på gräs.

Men min brasklapp gäller ÄVEN en bantad häst som smal ska gå på bete. Släpper jag L med en globusmodell på normalt bete kommer han bli fet som en jäkla julgris igen, tyvärr. För han får i sig på TOK för mycket. Vilket ju även visade sig där när han var ung, att det tyvärr var långt från tillräckligt begränsande, och även visas nu då han även på mycket svåråtkomligt bete kan äta oanade mängder genom sin globus.

Ja men dina är ju lättfödda ponnies.
De går heller inte särskilt mkt.

Promenader räknas inte.
Hästen i fråga rids dock.

När jag frågade om min hästs hull förr var det ingen som sa att den var tjock, men om den är smal......

Det var samma för mig, ingen tyckte att hon var så tjock och hon hade dessutom faktiskt gått ner en del. Den enda som tyckte det var hovis men han har mkt bestämda ideer om det mesta så jag tog honom inte på allvar :cry:. Idag ångrar jag att han inte sa till mig på allvar att hon kunde bli sjuk igen och tvungen att avlivas om hon inte bantas. :confused:

Igår tyckte han inte att hon skulle gå ner mer så det är nog bara att inse att hästen är smal nu.

Svarar alla:

Hon får soja för att täcka upp proteinerna, så (0,6 kg) soja + hö = 438 Smrp och 61 MJ.

Hon går på minimalt med gräs eftersom jag blev rädd för fång när hovslagaren sa att hon hade separerad lamellrand. Jag kanske är dum? :o Jag kanske ska släppa ut henne i resten av hagen så hon får äta mer gräs? Och då ge mindre hö/soja/ev inget alls?

Min plan i vår-vintras var att ha shettisen och araben gå i denna mindre hage eftersom de båda var "benägna" att få fång. Men araben kanske inte är det när hon nu gått ner så mycket?

Hon var tjock redan innan hon blev skadad :o Hon stod ett bra tag och blev då tjock för att jag själv inte mådde bra, och pappa tog över utfodringen av höt. Det gör jag inte om :p

Jag tycker överlag det känns svårt detta med betesbegränsare.
Jag vet att flera av er använder dom med bra resultat, med en del mixtrande dock. Det är ju olika hur folk väljer att göra och vad man trivs bäst med. Det beror ju mycket på hästen i fråga med.

Jag föredrar att begränsa betet genom hagar med lite bete, som jag successivt ökar och kanske kortare stundar gå i annan hage med mer bete. Det blir ju mycket pussel på det viset också. Men min blir så fruktansvärd förbannat när han får på sig munkorgen, så det syns verkligen att han inte trivs med den. Av den anledningen har han heller aldrig fått gå med munkorg hela dagen. Då har han fått lov att få en paus, där han har fått beta obehindrat. Framförallt tycker jag att munkorgsvarianten av bantning känns svår att få kontrol över. Hur vet man hur mycket hästen får i sig?

För mig har det inte så stor betydelse om hästen får gå på regelrätt gräs/bete. Så länga han har lite att pilla med och tugga i sig hela tiden, känns det bara positivt att han får kämpa lite mera för det och gå lite längre för det ibland.

Jo, givetvis trivs inte alla med munkorg. Liksom alla inte behöver munkorg. Jag har det ju eftersom de inte kan gå på bete utan - oavsett typ av bete. Så för mina - som accepterar sina munkorgar - så är det skillnaden mellan en liten jordfyrkant med små snabbt uppätna mål mat och att kunna få ha en vettigt stor hage, och i 8-9 h per dygn gå och födosöka och 'noppa gräs'.

Men det viktigaste är ju att man hittar en lösning som både fungerar och hästen accepterar och helst även trivs med. Faller en av de två faller ju hela iden, oavsett hur god den var i tanken.

Shettisen t ex är ju inte så särdeles förtjust i hinkmodellen, så därför slipper han den och får en (förvisso igentejpad) greenguard. Finns ju ingen vinst i att ha en (mer än under en kortare invänjning) frustrerad, arg och mentalt ej välmående häst på gräs med munkorg liksom.

Glömde, om de får i sig nog TS är svårt ja. Om man INTE har en 'dammsugare' till häst och den går på 'riktigt bete' så brukar ju att erbjuda hö fungera. Ratar den höet så får den nog TS. Men det fungerar ju dåligt på 'äter allt' hästarna. Då får man ju försöka uppskatta, och/eller lägga till så kalorisnål TS som möjligt vid sidan. Men det är jättesvårt i många fall, jag håller med.

Senast ändrad:

Ja men dina är ju lättfödda ponnies.
De går heller inte särskilt mkt.

Promenader räknas inte.
Hästen i fråga rids dock.

Du har fortfarande ingen koll på hur mycket 'de går'/har gått (nu skrittar ju bara L, men innan det, och shettisen än mindre pejl), men just för att du ger råd UTAN att säga så mycket om att du har en storhäst, så vill jag lägga in en brasklapp just att för många ponnyer är den modellen du har på tok för generös. Oavsett hur mycket de går/rids/etc.

Utan oavsett storlek och ras, gäller det hitta nivån lagom. För vissa är det si, för andra så och för ytterligare andra helt annat.

Men du brukar uttala dig extremt kategoriskt, likt du gjorde nu, och uttrycka dig mycket negativt kring greeenguard/globusmodellen, vilket jag anser INTE gagnar någon bukeläsares häst. Bättre ge en nyanserad bild, att för din har ditt funkat, medan det för en annan kan vara så att det krävs datt för att funka. Dvs nyansering.

Verkar vansinnigt att ge den allt detta- för att den är så smal.
Förutsättningarna är helt annorlunda nu. rider du den?
Då skulle jag öka på gräset o hålla koll.

just nu är den lite för smal- sist jag såg den.

Svarar alla:

Hon får soja för att täcka upp proteinerna, så (0,6 kg) soja + hö = 438 Smrp och 61 MJ.

Hon går på minimalt med gräs eftersom jag blev rädd för fång när hovslagaren sa att hon hade separerad lamellrand. Jag kanske är dum? :o Jag kanske ska släppa ut henne i resten av hagen så hon får äta mer gräs? Och då ge mindre hö/soja/ev inget alls?

Vet du om hon är sådan som brukar kräva högt i protein? Du får ett rätt rejält proteinöverskott för en 400 kgs häst (vad väger hon?) där nämligen, och för VISSA hästar kostar det mer än det ger att ta hand om överskottet. Dvs de går upp om man minskar proteinöverskottet (det ger en lägre kvot än 6 men det är bara att skita i så länge grundbehovet är täckt).

Så att minska ner proteinet är en ide att testa. Grundbehov är 55 - 60 gr SRP/100 kg. Det ökar inte av lätt arbete, utan då tar du det högre bara. Dvs för 400 kg så 240 gr SRP. MJ kan du låta ligga kvar tycker jag.

Och jag skulle våga ge henne mer gräs, så dra ner sojan, utöka grästiden/mängden sakta, och håll koll på vikten så du hinner 'hejda i tid' om hon lägger på sig för mkt är mitt tips.

Just pga av nyansering.

Stora hästar har deltagit här o fortfarande så ska även de äta genom en enkronas stort hål.

Du som skriver om o om igen om tuggtid o minmiTS o borde veta att ett minimi för stor häst är ett helt annat än för en fet ponny!

Jag vet att du tycker att en motionsriden häst jobbar hårt.

I hårt arbete ingår en massa galopparbete som när du var på FT-kurs, men fortfarande går det under normalt arbete- lätt träning.

Tänker inte tjafsa mer om detta. Kom igen när du rider igen o då i alla gångarter- mer än 50 m galopp:p

Idag har jag faktiskt kunnat fara ut och skrittat en bit, så snart kan jag få igång henne lite mer igen, de lägger sig direkt när hon har vilat nån dag. Nu är vi dessutom inne på sista svängen innan alla hagar är nerbetade, och nästa sväng så blir det lite mindre gräs iaf. Går efter ett roterande schema med olika hagar.
Testade även att ha grimma idag, men tror inte det funkar. Efter att ha fått av sig den 10 gånger under en timme, och sen efter elfte gången hittade jag bara lite rester, så får jag fortsätta med den övningen senare. Hon blir så irriterad över att ha den :p

hittade även en bild, om man nu törs lägga in den. ;)

foto0050_95216740.jpg

Minimi är per 100 kg kroppsvikt, så procentuellt är det samma, även om totalsumman blir olika. Men minimibehov TS är och förblir 1 kg/100 kg kroppsvikt, oavsett ponny/häst.

Jag har aldrig uttalat mig om hårt arbete - alls. Mina hästar har aldrig ever, ens på fälttävlanskurs, gått i annat än vad som foderstatsmässigt är lätt arbete. Dvs motsv 2 h uteritt/dag eller 1 h dressyr/hoppträning.

Däremot påstår du väldigt ofta att mina hästar inte arbetas alls/bara står/inte rids/bara promeneras. Utan att ha en aning. Vilket innebär att du ofta har fel. Det är dock ganska störande med papegojupprepningar ang detta, och liksom förr föreslår jag att du endera låter bli att påstå saker du inte har en aning om - eller helt enkelt frågar så får du veta precis hur mycket de går/inte går aktuell tidpunkt?

Men, om du inte vill tjafsa är ju det perfekt - då slutar du påstå - och jag slutar irriteras! =)

Ber om ursäkt för det!

Ja tack för tipset, bilder ska jag börja ta, viktmåttband har vi ett redan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka