Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Minimi är per 100 kg kroppsvikt, så procentuellt är det samma, även om totalsumman blir olika. Men minimibehov TS är och förblir 1 kg/100 kg kroppsvikt, oavsett ponny/häst.

)
Tänk att du ändrat dig så kapitalt ang. det mesta:bow:

Men varför är det inte lika noga med tuggbehovet på bete? Dubbelmoral.
Ja o vad händer då om man går från fritt bete till 10 strån / h?

Ren svält.
Ni har propagerat för så inte får ske, men vad händer med munkorg- förutom magsårsrisken?

Hästar på bete får i princip aldrig magsår, men vissa lyckas även med det.

Det optimala är om man kan ge hästen/ponnyn det den behöver av betet. Att se till att den får i sig lagom hela tiden. DET håller insulinet i schack med tillhörande motion.

nu skrittar ju bara L, men innan det
:rofl:jo hej du.

Med tanke på din tid här o även andra sijter finns det knappast tid för turer dagligen.

Som jag skrev tidigare är han 6 år. Han har inte ridits mycket innan jag fick honom och jag är rädd för att han inte byggt tillräckligt mycket muskler/stärkt sig så mycket att det är lämpligt att han går hårdare än. Dessutom vill jag inte att hans leder, tex knä ska ta stryk för att han går för hårt när han dessutom är överviktig.

axel - låter som du missat att jag skrev i mitt första inlägg att han redan motioneras ganska mycket och varierat. Det jag var tveksam över var om jag ville låta honom gå ännu mer. Vi tränar även dressyr, inte så mycket hoppning dock. Mest för att jag är feg :P Men han får jobba iaf och vilar mycket sällan mer en dag i taget.

Ren svält.
Ni har propagerat för så inte får ske, men vad händer med munkorg- förutom magsårsrisken?

Det optimala är om man kan ge hästen/ponnyn det den behöver av betet. Att se till att den får i sig lagom hela tiden. DET håller insulinet i schack med tillhörande motion.

Med tanke på din tid här o även andra sijter finns det knappast tid för turer dagligen.

Jag fattar inte vad du är ute efter och det börjar bli ganska tröttsamt. Ursäkta mig men det är för mig ganska uppenbart att du skriver vad som faller dig in, ganska ofta i avsikt att provocera fram andra, mer insatta i problemet, att svara. I alla fall är det så du förklarar dig i ngn av de senaste hovtrådarna. Ditt påstående om fotosyntesen, följt av ett enligt min uppfattning ganska aggressivt ifrågasättande av mitt inlägg gör mig faktiskt mörkrädd. Där avslöjade du att dina kunskaper i det ämnet inte ens lever upp till högstadiets biologikurs.

Jag har fått för mig att det finns användare som går in på detta forum och ställer frågor om tex fång, bantning, IRhästar eller annat för att de är oroliga för sin häst och inte har en aning om vad de ska göra vilket beror på att de saknar grundläggande kunskaper. Jag gjorde det i alla fall när min ponny hade haft sitt första "osynliga" fånganfall. Jag visste ingenting om någonting och är mkt tacksam för de svar jag fick och att jag hade tillräckligt med förkunskaper för att kunna sålla bland svaren. Jag tycker synd om de som inte har det och inser naturligtvis att inte alla kan ha en akademisk utbildning i ngt närliggande ämne.

så med andra ord

Vad vet du om AWs situation, om hennes ponny, hur mkt den motioneras och hur mkt grovfoder den måste äta jfr med vad den får i sig? Min uppfattning som naturligtvis kan ifrågasättas precis som alla andras är att hon är ganska väl insatt i hur en häst fungerar med tanke på matspjälkningssystemet, inte för att jag kanske är rätt person att bedöma ngn annans kunskaper men jag anser inte att du är det heller.

Jag tycker dessutom att munkorg är utmärkt. Den ger min ponny en möjlighet att vara ute i sin hage med kompisar och leta mat. Hon får uppenbarligen i sig tillräckligt mkt för hon äter inte mkt halm inne vilket hon gjort innan. Insulinkäsnligheten försämras nog inte mkt pga detta för hon går fortfarande ner i vikt. Nu får hon förutom detta 2,5 kg lusernpellets om dagen, har fått det varje dag sedan det fruktansvärda fånganfallet. Det är ett jättenbra foder som hjälper till att buffra mot magsår och annat.

Senast ändrad:

Knapplån tror jag väl att det heter?

Fotade Gullis idag :) Dock gick det inte super eftersom ingen kunde hjälpa mig så jag fick sätta fast henne i en stolpe och fota x)

dsc09096_66758105.jpg

Här är första bilden, från att jag började banta henne (tänkte visa bilder satt man kan jämföra)

dsc01220_95246932.jpg

Här är, som det står på bilden, från 7e februari

dsc06426_95247176.jpg

dsc06429_95247334.jpg

och här är två bilder från idag :)

Själv så tycker jag nästan att hon har stått still. Hon har inte gått ner särskilt, men hon har heller inte gått upp, och det är ju lite positivt x)

Samtidigt så tänkte jag höra vad ni tycker om hullet på våran shettis

dsc06432_95247918.jpg

dsc06430_95247654.jpg

Här är två bilder från idag :)

Man känner hans revben ganska väl, men samtidigt ska jag väl lägga till att mellan första december och april så stod han endast i box. Det är därför han har ont om muskler, för vi får inte sätta igång honom ordentligt än eftersom hans hovar inte är ok än (han har haft fång).

Ren svält.

Nu antar du igen? Jag har utmärkt väl tid både med hästarna och t ex buke. Den här veckan t ex jobbar jag 26 h, på 2 pass. Sitter på jobbet just nu faktiskt. Och jo då, båda hästarna är motionerade idag med. Så försök skippa skitsnack när du bara gissar.

Jag har inte ändrat mig om något? Minimibehovet är inget jag hittat på, och det har jag vetat länge. Skillnaden är att nu klarar lillens mage att ligga på minimits, det gjorde han inte för ett år sen.

Din tanke om betet är fin, haken är att lillen inte kan gå dygnet om med munkorg ens på det här, han skulle bli både fet och få tsbrist. Vad gäller tuggtid är den ännu sämre vintertid, och då har han knappt någon tid att födosöka. Tuggtiden är en av de saker som skär i hjärtat på mig, den är bara max ett par timmar totalt per dygn vintertid. Vilket är hemskt - men vad är alternativet tycker du? Jag skulle hjärtans gärna gr honom mer ts och tuggtid, men det går inte om jag inte ska öka mj över behovet och låta honom bli fet igen... =/

Vet du om hon är sådan som brukar kräva högt i protein? Du får ett rätt rejält proteinöverskott för en 400 kgs häst (vad väger hon?) där nämligen, och för VISSA hästar kostar det mer än det ger att ta hand om överskottet. Dvs de går upp om man minskar proteinöverskottet (det ger en lägre kvot än 6 men det är bara att skita i så länge grundbehovet är täckt).

Så att minska ner proteinet är en ide att testa. Grundbehov är 55 - 60 gr SRP/100 kg. Det ökar inte av lätt arbete, utan då tar du det högre bara. Dvs för 400 kg så 240 gr SRP. MJ kan du låta ligga kvar tycker jag.

Och jag skulle våga ge henne mer gräs, så dra ner sojan, utöka grästiden/mängden sakta, och håll koll på vikten så du hinner 'hejda i tid' om hon lägger på sig för mkt är mitt tips.

Oj :o :o Jag har nog tänkte lite galet :o Jag tror jag har tänkt 100 Smrp/100 kg häst :p

Så om jag ger 240g soja och hö, och släpper ut henne på lite mer gräs (sakta), kan det vara okej? Bör jag minska sojan när hon går hela tiden i den andra hagen? Ska jag ta bort höt då med?

Och hur ska jag göra med shettisen? Ska jag ge grundbehovet av protein för hennes vikt?

prova lägg dem på behovet och se, så kan du ju justera sen efter vad som fungerar bäst? Lillen brys sig inte om överskott eller ej, medan shettisen verkar vara en sådan som går ner av högre protein.

Har du bra bete kan du ju ta bort sojan succesivt. Höet beror ju på hur mkt ts hon får av betet?

Har du sett mitt pm förresten? :)

Shettisen tycker jag ser helt okej ut, men nordsvensken är i ett alldeles för högt hull!

Så han ser inte mager ut då?

Joo, hon är alldeles för tjock, håller på att rida henne för fullt nu. Hon får bara gräs, inget annat :)
efter midsommarhelgen ska jag se till att skaffa en munkorg till henne som hon kan ha

Jag tycker att min häst har blivit tjockare igen :cry: Vi har fått ny halm, som är betydligt mer finhackad... suck.
Nytt hö är det också, som vanligt har de köpt hö utan analys. VARFÖR??? Det berör inte mig så mycket, hon får bara
tre kg hö och så mycket värre än det hon har ätit kan det inte vara (Nära på 9 MJ och 35 smältbartråprotein.)
Jag ska dock få analysen så snart som möjligt.

Skrev upp att hon ska gå 40 minuter i skritten på morgonen från och med i morgon,
sedan får jag rida på eftermiddagen och ha henne i skritten igen 30 minuter efter ridning.

Det blir då 100 minuter skritt och 30 minuter trav och galopp varje dag. Vilodagarna blir då 130 minuter skritt. Jag hoppas att det kommer att hjälpa.

Idag blev det en timmas skogstur med en hel del galopp och 40 minuter i skritten efter det.

Senast ändrad:

Åhhh jag vill också ha en skrittmaskin! Man kanske kan få någon trött tonåring till att sommarjobba lite :idea:

Och jag har tagit nya bilder - när det för en gångs skull var mulet. Utan att säga varken bu eller bä om vad jag tycker, vad tycker ni? Inte så mkt i jämförelse med förr, utan om hullet punkt sas? Om jag snubblade in i tråden som ny och frågade om min ponny behövde gå ner mer eller inte?

(han står helt skevt med frambenet närmast kameran på första bilden)

lillenhull2010062626.jpg

lillenhull2010062620.jpg

lillenhull201006263.jpg

lillenhull2010062633.jpg

Och jag har tagit nya bilder - när det för en gångs skull var mulet. Utan att säga varken bu eller bä om vad jag tycker, vad tycker ni? Inte så mkt i jämförelse med förr, utan om hullet punkt sas? Om jag snubblade in i tråden som ny och frågade om min ponny behövde gå ner mer eller inte?

är egentligen urkass på detta vilket jag skrivit tidigare men ett försök

Om det hade varit ngn okänd anv som ramlat in här så hade jag nog tyckt att ponnyn ser OK ut ganska lagom.

väntar med övriga kommentarer tills fler har svarat

Jag hade sagt att bantningen kan vara färdig. Men därmed inte sagt att man ska släppa allt vad utfodring heter vind för våg.
Fortfarande en kontrollerad foderstat, men ingen strikt diet så att säga.
Han ser bra ut på bilderna tycker jag. Visst kan man kanske hitta "depåer" här och där om man gärna vill, men som sagt jag hade satt punkt för bantningen där och försökt hitta en bra underhållsgiva som varken ger upp- eller nedgång i vikten (eller ja, upp kanske. Muskler väger ju en hel del ;)).

Jag ska utveckla vad jag tycker och tänker sen med, och lite frågor jag klurar på, men inväntar också fler svar först, för att försöka få det så onyanserat det nu går =)

Jag tycker att han ser jättefin ut! Enorm skillnad från förra året. Alldeles lagom i min smak...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka