Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag är på Iron Wills bog- motionen är det som saknas.

Antar att du bara har grusvägar- inte optimalt ens i skritt.

Kan du inte rida i dina oanvända hagar? Gör ridbana av det istället. Han kan dra gräsklipparen:idea:
Och även ta med den biten du har hägnat ut o kanske kunna få en större hage. Det brukar vara spännande för dem när miljön ändras- rör sig mer.

Det är ju torka o avstannande tillväxt på G.= Juli

I princip bara grusvägar ja, dessvärre. Finns en kort slinga i skogen som är 'stig'-underlag men den är dessvärre ganska kort. Det blir snart lite mer gräsytor att rida på dock - tror jag. Beror lite på hur fårbonden ska släppa fåren, men han tar hö nu, och han är väldigt generös med att jag får rida på 'stubben' sen, så sålänge fåren inte släpps där har jag massvis med ängar att rida på. Dock är det ju inte säkert det gör någon skillnad, det beror ju på varför han reagerar som han gör på trav. Risken finns som sagt vi åker på en konvalescens till *kräks*

De oanvända hagarna är så extremt mycket gräs i, så de är inte görligt att klippa dem med gräsklippare, det är förbi det stadiet tyvärr (sen går det inte riktigt köra gräsklippare där heller om man är rädd om gräsklipparen, jag vet ju inte var stenarna är). Trimmern trasslade in sig med. (Jag försökte putsa till den avstängslade delen av 'vallen' där de går, mest med tanke på vintern, men fick ge upp). Och just iom att det är så mycket gräs där vill jag inte rida (annat än skritt men det behövs ju inte) där, för varken jag eller hästen har minsta pejl på underlaget när det är såhär högt gräs.

Öka hagen? Du kanske missade att jag nyss MINSKAT den ganska brutalt, det blev för mycket gräs. Så blir ingen hagökning, dessutom skulle nog spänningsfaktorn snabbt 'dö' för matfaktorn. De är ju hungriga som attans hela tiden ute. Och jo snart kommer värme och ev torka - och samma period han fick fång förra året. Årsdagen är på måndag. Torka innebär dessutom stressat gräs, så blir definitivt ingen hagökning då. Däremot kanske det tar kål på det gräs som finns i hagen *hoppas*

Men allra mest hoppas jag, fast jag är rädd det är ett fåfängt hopp, att motionen ska kunna ökas, helst nyss, men än är det ett högst osäkert kort. Men om man kan/får det, så går jag strax på semester, och det brukar vara dött (och stekhett) i ridhuset i juli, så går ju utmärkt åka till mjukare underlag då. Om det skulle vara problemet (fast då är frågan varför det är ett problem nuförtiden. Men om man får rätt på varför och det är okej prova med mjukare underlag så är det ju inga problem lasta och åka)

Hojt hojt!

Du har möjligtvis inte vägarna förbi Halland till hösten;):p

*bäst att säga att det inte var seriöst menat*

Jag menade om du rider sönder gräset kan du göra en större hage.

Jag åkte länge till bra underlag just bara därför. Funkade fint o kunde börja trava mkt mkt tidigare än annars. Just för att få bukt på IR.

Jag menade om du rider sönder gräset kan du göra en större hage.

Jag åkte länge till bra underlag just bara därför. Funkade fint o kunde börja trava mkt mkt tidigare än annars. Just för att få bukt på IR.

Fast du har ju skrivit förr att din hästs IR försvann när den gick ner de där få kilona i början av bantningen och depåerna försvann? *lite lätt förvirrad, min hjärna är dock halvkokt*

Rida sönder gräset är ganska svårt, eller hur tänkte du? Jag kan (läs: vill) inte rida i annat än skritt i en hage med gräs upp till midjan, då jag inte ser underlaget. Att rida sönder gräset fungerar ju bara på den linje man 'dagligen nöter'. Ser ett fint ex på det när jag åker till/från jobbet. Går en häst med munkorg i en liten hage med rejält nedbetat gräs. Och i hagen är ett fint, gräsfritt jordspår efter longering. Men det är bara just det cirkelspåret som är gräsfritt. Trots att den hästen har en betydligt mindre hage än mina har att 'trampa sönder'. Några voltspår är ju dock inte tal om på länge här, och ett 40 * 60 meters fyrkantsspår utan gräs gör ju varken från eller till för att utöka hagen?

Halva haken med gräset och där jag bor är att det är förbannat bördig åkermark överallt, och dessutom växer det extremt tramptålig gröda i de två hagar som använts som vinterhagar. Det är ju den grödan som överlevt år av hästtramp och hård betning.

Sen, större hage gör varken från eller till just nu har jag insett. Jag hade ju ÅNGEST när jag gjorde den mindre nu. Men de rör sig lika mkt/litet ändå - det som försvann var X antal 'klättringar'/dag, dels för att nå vattnet, och dels när de gick där och plockade. Men annars ägnar de samma tid åt att äta som att leka. Däremot kommer hela korthuset rasa till vintern om jag inte fått loss mer yta då - med minimalt gräs då som sagt, då det kommer bli en enda lervälling av det här när höstregnen kommer, eftersom ytan är för liten för att klara det trampet, och vallen dessutom ligger lågt. Jag behöver något djur som betar, från nu och hela jäkla hösten, och där uppstår problemet.

Men hade det inte varit bra om de kunde trampa upp ordentlig lervälling i en någorlunda stor hage? För du hade väl ingen sandhage? Om du låter dem trampa upp en del av hagen så blir det ju en jättebra jordhage till nästa år. Det lilla som växer där kan de ju snabbt beta ner.

Jag menar inte att de ska gå i lervällingen hela vintern, men om du låter dem trampa upp en del av hagen, vilket lär gå ganska fort framåt hösten när det är som värst. Så kan de ju gå på större mark sen där det inte blir så upptrampat.

Ang. att du vill ha det avbetat. Varför inte skaffa några får? Vi har en fårbonde här i närheten som gärna lånar ut några av sina får under betesperioden. Hör dig för runt omkring om ingen har får, getter eller kor som de kan tänka sig att låna ut på bete.

KL

Här är min "tant" i morse :):

P6160007.jpg

Ignorera att sadeln ser ut att ligga konstigt:confused:. Måste vara vinkeln, för den låg helt okej...

Men hade det inte varit bra om de kunde trampa upp ordentlig lervälling i en någorlunda stor hage? För du hade väl ingen sandhage? Om du låter dem trampa upp en del av hagen så blir det ju en jättebra jordhage till nästa år. Det lilla som växer där kan de ju snabbt beta ner.

Jag menar inte att de ska gå i lervällingen hela vintern, men om du låter dem trampa upp en del av hagen, vilket lär gå ganska fort framåt hösten när det är som värst. Så kan de ju gå på större mark sen där det inte blir så upptrampat.

Ang. att du vill ha det avbetat. Varför inte skaffa några får? Vi har en fårbonde här i närheten som gärna lånar ut några av sina får under betesperioden. Hör dig för runt omkring om ingen har får, getter eller kor som de kan tänka sig att låna ut på bete.

Haken med betningen är som jag skrev att för det ska göra nytta måste det betas ända tills höst/vinter, alltså tills snön kommer.

Jag har ju frostgräset att hantera. Så får t ex som betar ner (förutom att de är lite för kräsna för att beta rent det jag vill ha renbetat som jag stängde bort nu sist, och det är för långt för får nu) men som åker hem i höst, hjälper ju inte, då har jag kort gräs som växer upp till 'normal beteshöjd' lagom tills det är höst, minusnätter och geggamoja. Då är det mindre dåligt det får växa fritt och är övervuxet när den dagen kommer. Fast jag har inte slutat försöka räkna ut hur jag ska kunna hålla skiten hyperkort tills hösten/vintern kommer, då kan jag hindra dem från att få i sig mer än marginellt med frostgräs med munkorgen.

Sen är får lite extrakinkigt då jag bor granne med en stor fårbonde, och det tydligt finns en hel massa regelverk och smittgrejer osv att ta hänsyn till om man ska dra hit 'nya' får (lärde jag mig förra året, jag tänkte tanken på får då). Och tyvärr kan jag inte låna får av honom, han har KRAVgård och de ska beta på kravmarker. Däremot kan jag säker få/få köpa får av honom, som sas flyttar hemifrån. Men då kom de andra sakerna jag nämnde ovan.

Jag har funderat åtskilliga nätter över hur fan jag ska lösa det, men utan att komma på någon riktigt bra lösning (förutom köpa ett svårfött hästspektakel som gräsklippare..Men där finns det ju en rad ekonomiska nackdelar så att säga :devil:)

Jag vet inte om jag missförstod dig ang trampa upp ordentlig lervälling i en hage? Problemet jag har är att om jag har den här lilla hagen, så kommer det blir sörja, och ett underlag som varken jag eller djurskyddslagen anser är okej att ha hästar på. Det går från illa till förjävligt när det fryser på sen, och det blir hårt knöggel.

Att låta dem trampa sönder och sen ta bort dem därifrån hjälper ju inte heller, dels växer gräset upp igen och då kvarstår ju att var fan ska jag ha dem när jag flyttar dem då? Det finns ju bara hagen de går i, och så gräs till förbannelse? Så om de får trampa sönder den här rejält, och sen flyttas i höst - så flyttas de till hage med gräs till förbannelse. Ska de trampa sönder en sådan så äter de gräs till förbannelse. Dvs jag kommer aldrig runt hur jag ska undvika det där jäkla gräset till förbannelse - under den tid då det är veritabelt livsfarligt med det dessutom.

Du börjar förstå var min seriösa tanke på roundup eller andra avancerade miljögifter kommer ifrån va? =/

Nu är det kanske lite sent påkommet för i år, men kan du inte erbjuda gratis sommarbete? En i mitt stall har flyttat sitt lättfödda spektakel (varmblod) på gratisbete till en som vill ha avbetat på sina marker.

Och en granne som tidigare haft hästar har nu fått låna såna där cattel-kor att beta av på sina marker. De dära cattel-korna kan ju gå ute året om, de har ju mammutpäls!

Om du inte kan få något djur att beta av så kan du väl slå gräset, eller tröska eller vad man nu gör med långt gräs? Och sen hålla efter med gräsklippare så att det inte får bli så långt igen. Så kan de ju få gå där sen till hösten om de behöver större yta.
Det jag menade med att trampa upp var just för att du ska få en jordhage, jag vet inte om jag har blandat ihop dig med någon annan nu. Men var det inte du som ville ha en sandhage?
I så fall har du ju möjlighet att låta dem göra en jordhage av en hagdel som du inte använder annars. Om du nu får slagit av gräset där först vill säga.

I mitt gamla stall blev det alltid upptrampat vid insläppet, där växte inte särskilt mycket även när det började så sig.
Eftersom de nu inte klarar av att gå på gräs, så hade ju det varit ett bra alternativ att få en bra sandhage, så hade de kunnat gå i den som ett alternativ.
Nu vet jag inte riktigt hur man gör en riktig sandhage, det krävs säkert mer än så, men det hade ju kunnat vara ett alternativ iaf.

Nu är det kanske lite sent påkommet för i år, men kan du inte erbjuda gratis sommarbete? En i mitt stall har flyttat sitt lättfödda spektakel (varmblod) på gratisbete till en som vill ha avbetat på sina marker.

Kan ja, men det är inte sjysst. Vi har en förjävlig bromsplåga här stor del av sommaren. (Ungefär från nu, fast än 'sover' de). Så det är avancerat djurplågeri att ha ute dagtid, även med skog och eksemtäcken (inte insekts, eksem). Och jag har bara tre boxar, och två ockuperar ju L+E. Så det skulle vara en ensam häst i sådana fall, och få personer vill ha sommarbete där hästen går själv. Om ens någon söker bete, det är jordbruksbygd så på gott och ont är det gott om gratis bete.

Det jag menade med att trampa upp var just för att du ska få en jordhage, jag vet inte om jag har blandat ihop dig med någon annan nu. Men var det inte du som ville ha en sandhage?
I så fall har du ju möjlighet att låta dem göra en jordhage av en hagdel som du inte använder annars. Om du nu får slagit av gräset där först vill säga.

Jo, det är jag. Men det blir ju inte jord av det? Det blir geggamoja, men sen växer gräset upp igen, om inte hästarna går där HELA tiden och det är en väldigt liten yta. Tyvärr. Den hagen jag använder en del av nu, har varit jord många gånger om, förut när jag hade den som vinterhage, så den var ju helt kal när vintern kom, kal när våren kom, men sen även fast det gick stora betande och trampande hästar där UTAN munkorg, så växte gräset upp redan innan själva 'gräsexplosionen' kom. Så enda sättet få och hålla det jord är just ha en liten yta. Min 'drömvision' är ju att få delen de hade nu innan förminskningen, dvs slänten och en liten del av 'vallen' i princip gräsfri, genom att ha dem där året om. Problemet är hur jag överlever geggan.

Ang slå/tröska så för litet för tröskan, och jag kan inte lia hur jag än försöker, grannen har tom försökt lära mig men..harkel, det gick sådär kan vi ju säga ;) Och nu är det för långt för gräsklipparen. Jag trodde inte det skulle växa SÅ mycket just för de gick där i början, och den har varit dödad SÅ många gånger om. Fast jag hade fel, och det går nu inte se skillnad på den och övrig helt obetad mark. Tyvärr ser man ingen skillnad på grästillväxt i den hagen de gick i vintras heller, de hade ju bara 1/3 av den ganska stor del, och gräset var nästan mördat, var helt kal i våras. Nu syns det inte ens vilken bit det var, gräset är lika högt som på andra sidan stängslet. (klövern dog dock, det är timotej och kvickrot osv där nu)

I slänten, vilket är det som bekymrar mig mest just nu, går det ju varken slå eller klippa. Det var därför jag stängde bort den, de betade knappt där, och gräset växte sig för högt och jag vågad einte ta risken de skulle börja beta där. Men den delen vill jag verkligen 'ha tillbaka' i vinter, den blir inte alls lerig på samma sätt som 'vallen'

Vet inte om du kommer ihåg den här bilden. Men det där är första delen av gången ut till de andra hagarna. I åratal, sommar som vinter, har det gått hästar och trampat där. Gräset är nedklippt och nedtrimmat och som sagt de har trampat rejält där nu med, de går där flera svängar per dag (den ingår i hagen, och de springer alltid ner dit när de släpps ut, men går dit och betar flera ggr/dag med, och det är rullstället, dvs de 'krafsar' en hel del i marken där). Men likförbenat är det förvånande mkt gräselände kvar.

hage1006213.jpg

Så det är det som gör att jag just inte har någon jordhage, det skulle kräva en så fruktansvärt liten yta (typ 20*20 max) för att få det dit och hålla det där =/

Jag ser att ni har ganska så bra växtlighet där du bor. :angel:

Har ni inga småkillar som vill sommarjobba? Så kan de få slå med lien för en liten peng. :idea:

Jo, nackdelen med bördig jordbruksmark. Btw så där 'gången' tar slut nu och det är stopp, om man går 2 meter till framåt och sen till vänster - där är grindhålet till hagen de gick i vintras, och där det var bara tilltrampad jord när de gick över till nuvarande hage i slutet på april eller när det nu var.

Haha, man kanske ska lägga till det på checklistan den dagen man letar hus/gård: "Skitdålig betesmark!":rofl:

Härifrån är det både goda och dåliga nyheter.

De goda är att jag ringde en släkting som har massa kontakter och hon var rätt så säker på att hon visste iaf 2-3 stycken som hade ponnysar som de kunde tänka sig att låna ut. Hon skulle ringa och ragga runt lite åt mig. :D

De dåliga nyheterna är att Godi inte vill gå i sin hage längre, utan hagen jämte, som iofs också är en bra bantarhage, men hästen som gick i den innan var inte lika kräsen, så hon lämnade det höga gräset som är i hörnena mellan ogräset och nässlorna. Detta var smaskens tyckte Godi!
Anledningen till att han vill gå där är att han gå får stå bredvid en annan häst. Och eftersom hagarna i övrigt är likvärdiga så öppnade jag upp mellan de två och lät honom gå i båda. Det blir ändå inte mer bete än om han bara hade gått i den andra hagen, så det är väl lika bra.

Så nu hade det ju varit perfekt om min släkting kunde få tag på en ponny som kan gå ihop med Godi, så kan vi öppna upp helt mellan de två småhagarna och låta dem gå där tillsammans.

Jag sitter som på nålar och väntar på att hon ska ringa!!! :bump::bump:

Haha, ja iaf om man när man letar gård har fångisar/lättfödda. Jag hade ingetdera när jag flyttade hit, men nu är det ju bara sådana :crazy:

Håller tummarna ang sällskap!

vad fin hon är!
Haflinger är en av mina favoritraser. Jag hade lite planer på att köpa en sådan men det blev inte så, av olika anledningar.

Tack :)! Fast de har ju sina nackdelar de också, bland annat att de är lättfödda matvrak...;)

När det gäller val av hästras så kvittar det fullständigt!
Jag lyckades ju hitta en sådan ändå.:)
Och jag är glad för det - hon är bara dt bästa som finns.:love:
Idag har hon gått på gräs en hel timme utan munkorg :crazy:
jag försöker att öka det lite sakta - svårt med nerverna bara.

Och min bara lägger på sig :crazy: Nu har han gått 12 h på gräs och 12 h i ridbanan i 3 dygn. Ser inte ut att ha hjälpt direkt... men nu ska det ju bli torrt och fint :devil:

Pappa ska få hjälpa mig att banka ut ett järn, har ju en sadel hemma jag inte kunnat testa pga restat järn. Men hittade ett annat vi ska testa. Nu JÄVLAR måste vi komma igång med träningen!! Han tycker inte det är kul att jobba så mycket på ridbanan, inte jag heller. Vill ju ut och galoppera i uppförsbackar, lite jobbigare än att springa runt på platt underlag...

Hur som haver så är jag ledig från onsdag :love: Så kommer kunna hatta runt hästarna precis hur jag vill och ha total uppsikt. Kommer inte vara hemma hela sommaren men iaf större delen! Blir att fortsätta med ridbanan på nätterna tills dess, sen får det väl bli lite box under dagen samt ridbana på nätterna.

Tråkigt att han går upp trots att han står utan gräs så många timmar!

Vad går han på för bete de timmar han inte står i ridbanan?

Kan du inte ut och galoppera barbacka? Det är ju det bästa som finns. Det är det enda jag saknar från när min häst var fet, att man satt så bra barbacka :devil::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka