Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det 'betet' är superduper nerbetat, han har länsat kanterna under tråden, ätit av björklöven han når och börjat rensa ratorna runt bajshögarna. Han börjar nog bli desperat. :p På ridbanan är det ju lite, lite gräskanter men eftersom han går där så många timmar blir det inte mycket mat. Det är dessutom mest torrt fjolårsgräs som skuggat så det har inte vuxit så mkt färskt. Han hade gått lös lite på nässlorna som täcker ena långsidan såg jag imorse. Då har vi också stängt av med en tråd, för vid grinden är det en liten gräsplätt så den har han inte haft nöjet av heller.

Jo jag galopperar gärna barbacka! Problemet är mina knän :( Höfterna protesterar efter ett tag pga bredden, men jag har börjat hoppa av och gå en bit för att kunna rida mer. Knäna gör ont för man får ju klämma sig fast lite, även om jag mest försöker låta dem hänga. Men i avsaktningarna är jag så illa tvungen :p Pga detta kan man inte direkt ösa på heller utan det blir lite återhållsamt, det gagnar inte hans arbetsmoral heller... suck på sadelproblem! Men tur man har ridbanan och han tycker det är kul med löslongering :) Fast kanske inte enbart det...

Samtidigt så tänkte jag höra vad ni tycker om hullet på våran shettis

dsc06432_95247918.jpg

dsc06430_95247654.jpg

Här är två bilder från idag :)

Man känner hans revben ganska väl, men samtidigt ska jag väl lägga till att mellan första december och april så stod han endast i box. Det är därför han har ont om muskler, för vi får inte sätta igång honom ordentligt än eftersom hans hovar inte är ok än (han har haft fång).

Utan att vara expert skulle jag tror att det är protein och muskler som fattas. Överlinjen är dålig och magen är stor samt hänger. Vad får han för mat?

Då känns det ju extra hopplöst att han lyckas gå upp i vikt!

Jag har också problem med höfterna, även med sadel. :( Det blev mycket bättre sen jag köpte ny sadel. En bomsadel som nog är lite bredaremodellen, men ändå mycket smalare än min gamla bomlösa.
Det är ett helvete det här med höfter, det ska tydligen bero på att jag har för korta muskler i ena sidan framförallt. Så jag har kompenserat under åren genom att lära mig sitta snett istället för att fresta på de korta musklerna. :crazy: Så nu behöver jag inte bara tänja och försöka sträcka ut musklerna, utan även försöka sitta rätt.

Som sagt, det är ett helvete det här med höfter.:devil:

Indeed it is. Känner inget på fullblodet, såklart ;) Men min kropp är ju lite halvtaskig. På honom har jag istället vrickat foten två gånger när jag blivit trött, tappar tydligen lite styrsel i den då. :cool: Det var inte så skönt när det hände i nerhoppet efter ett hinder...

Men jag tycker att en kort promenad eller kanske lite jogg i mitten på ridturen om man är ute 1 h eller mer gör susen. Sen hoppar jag alltid av när vi närmar oss hemmåt, kanske 200-300 m kvar. Då går jag som en gammal gumma en bit.

Sadeln jag ska testa nu har rätt smal midja :) Jag hoppas bara den blir sådär lagom svängd när vi satt i ett väldigt brett järn, för den är rätt rak men blir lite svängd ju bredare man gör den. Det var ju så med WWn också men den blev FÖR svängd istället.

Angående att han blir så tjock nu, så gick det väl åt helvete förra året. Han har alltid kunnat gå på bete men vi hade det nog lite väl förspänt förra året så det blev för mycket och han blev riktigt fet. Metabolismen är väl rubbad nu =/ Med lite hård regim kanske man kan ställa om parametrarna? Hoppet är det sista man ska ge upp...

KL

Lite OT, men det handlar ju ändå om vikt.

Blev riktigt upprörd idag när jag gick in på Svenska hästars värn idag. På förstasidan så har de några bilder som rullar på hästar före och efter. Hästar som var jättemagra och totalt vanvårdade. Hemska bilder!
På efterbilderna var det otrolig skillnad, till det bättre... förutom en! En bild på en liten shettis. På förebilden var hästen magen och såg inte rolig ut alls. Men på efterbilden vågar jag nog säga att den var fetare än någon av hästarna i denna tråden!!! Den var GROTESKT FET!!!

Hur sjutton kan Svenska hästars värn stoltsera med detta efterbilden!???? FRUKTANSVÄRT!!! Det är väl absolut inget att vara stolt över. Jag tycker verkligen inte att denna hästen har fått det bättre. Den har bara fått ett dåligt liv på ett annat sätt. Jag vet faktiskt inte om vilken av bilderna jag tyckte var värst. :crazy:

Kan vara just det nedbetade betet som är haken. Shettisen började ju gå upp ganska okontrollerat när betet blev nedbetat - det gav värre effekt med nedbetat/nedklippt bete + greenguard, än lite längre (inte lång alls, fortf kort) bete utan munkorg.

Det nedbetade är ju värre sockermässigt etc, och han fick med gg:n i sig mer än tillräckligt. Så jag ströp tillgången genom att modifiera greenguarden. Det handlar ju både om VAD för bete, men också VILKEN MÄNGD.

Då går mina inga 12 h inte, utan 8-9 h.

kl

Det här sysselsatte jag, Trinity och mina två närmaste tvåbenta vänner oss med på midsommarafton. Det var populärt vill jag lova ;)

Först ponnyridning med utsmyckad ponny och lånad w-sadel.

Sen det obligatoriska badet efter att Trinity varit duktig med alla barnen!

Det var kallt att få vatten på magen!!

På väg upp ur vattnet insåg jag att alla tittade på, dvs. ca 200 pers...

Snellponnin <3

KL

Jag har fått en skogshage! :bump:
Och en fångshettis som sällskap. Det är 2 min cykelväg från mig, och jag jobbar helg så jag kommer rida två gånger om dagen på vardagarna. Allt ordnade sig till slut :)

Ska man experimentera då? Fullblodet går ju i stooor hage bredvid, är liksom öppet mellan flera hagar. Men det är ju endel smörblommor och den ena hagen var vinterhage så det är inte värsta betet direkt men inte så brutalt nerbetat utan lite längre här och var, lite klöver också. Växer rätt mycket olika växter där, lite buskar och örter som de brukar gilla också. Han kan ju gå där dagtid och sen ridbanan på natten - vågar man testa? Man kan välja vilka hagar som ska vara öppna, alla ligger bredvid varann, så man kan låta det vara öppet till den nerbetade också.

Det är väl inte så att han blivit groteskt fet men större, absolut. Mammas kommentar idag när vi löslongerade var 'inget daller där inte', men nog finns det fett alltid :cool:

Senast ändrad:

KL

Jag har fått en skogshage! :bump:
Och en fångshettis som sällskap. Det är 2 min cykelväg från mig, och jag jobbar helg så jag kommer rida två gånger om dagen på vardagarna. Allt ordnade sig till slut :)

Åh, grattis!!! Vad skönt att det löste sig så bra! :banana:

Åh, vilken söt liten Trinity!

Igår när vi var ute och red, (jag och Godi och en stallkompis och en Lippizaner i fjordkropp) så red vi förbi några småtjejer som sa: Titta hästar!!!
Normalt sett när kompisen har den andra fjordingen, så brukar vi stanna så de får klappa. Men nu fick hon ursäktande säga att hon inte kan stå stilla. Hon taktar och trampar och studsar fram och tillbaka så det hade inte gått att få henne att stå stilla just där eftersom de brukar få springa en bit längre fram. :rofl:
Så typiskt att det ska komma småtjejer som vill titta på hästarna när värsta passagedrottningen är med:p Men de fick ju se en häftig häst i alla fall. :D

Utan att vara expert skulle jag tror att det är protein och muskler som fattas. Överlinjen är dålig och magen är stor samt hänger. Vad får han för mat?
Nu är det samma som förr.

varför ska den lida av proteinbrist?

Den är tjockare än Trinity o är rundare om överlinjen.

Det är ju det som är fel. en rund överlinje består i de allra flesta fallen utav mkt fett. Vänj er vid ett annat ideal.

Är den tunn o har buk- ja då kan vi snacka om proteinbrist o kanske även på energi.

Håller med faktiskt, det står ju att hästen vilat och fortfarande inte är igång. Den ser muskelfattig ut på halsen men rätt rund i övrigt... rumpa/kors är inte direkt tunnt/kantigt.

Sen har ju inte vinterpälsen släppt heller? Men det kanske redan avhandlats och jag missat det. Vet inte om det är en gammal ponny? Min förra ponny sluta släppa vinterpälsen när hon blev upp mot 24 år gammal, så vi fick klippa henne på sommaren sista åren..

Om man ändå ska ha inne hästarna, är det bäst på em/kväll då? Tänker på alla flygfän...

Tänker mig att jag kan motionera grabben 2 ggr om dagen ganska ofta när jag är ledig. Ett tuffare pass på morgonen men när ska man ta in dem i stallet? Känns ju bättre om de står inne på kvällen. Sen kan man ta en promenad eller liknande när de ska ut igen.

Killen erbjöd sig att springa med när jag ska rida :D Sånt gillar jag, när man kan slå två flugor i en smäll. Då kan man ju till och med ta med hunden!

*KL*

Lillen vägd på våg idag. 418 kg! (med skor ;)). Bandet sa 400 kg så stämmer fortfarande väl. Vet tyckte 'sportponny!' om hullet, men höll med mig om att det inte var helt fel tänkt ta ner honom ca 20 kg till.

Han fick tonvis med beröm för söt, fin, snäll och den något udda grejen 'det mest perfekta bajs jag sett, den magen mår bra och du fodrar uppenbart bra'. Öh, tack ;)

Dock, jag har ingen ANING hur i hela friden jag ska kunna BEHÅLLA hullet, än mindre MINSKA det? Vi har nämligen minst 4 månaders box/sjukrutevila framför oss... Dvs jag måste ge mer MJ, och rörelsen och motionen minskas drastiskt. Magsår nästa - för matte alltså...

Heja :banana:
Vilka roliga kommentarer du fick! :D Både "sportponny", men också söt, fin etc men det bästa av allt för en hästägare - "det mest perfekta bajs jag sett, den magen mår bra och du fodrar uppenbart bra" :D hihi!!

Sa vet något om utfodring? hur du kunde göra för att hans mage ska klara av mindre TS t.ex.?

Det går inte dra ner TS, han ligger strax under minimi (från det jag ger, sen får han kanske i sig nåt gram via gräset med). Dessutom hänger hela utfodringsstrategin nu på att jag INTE behöver fodra när de går på gräset då de är nöja (hyfsat iaf *s*) med att gnaga i jakten på gräs.

Nu måste jag istället lägga till 2 fodringar, en vid 10 och en vid 14. Och det går inte att flytta mat från de andra fodringarna (kl 6, 18 och 22) då de i princip inte innehåller ngnting (0,5 kg silage och 0,3 halt kl 6 och 18, 1,5 silage och 2 kg halm kl 22.). Frukost och intagsmat är slut på 20 minuter..

Ska prata med hemmavet (ska dit med mammas katt) imorgon om han kan prata med experten på Strömsholm (bara hon inte har semester) om det är läge att sätta in medicinering iom läget. Han har ju börjat sätta depåer litegrann nu senaste veckorna.

Så det här känns väldigt olyckligt på det stora hela. Är det väldigt elakt fodra hästar med bark? :devil:

Jag tycker min häst lever på luft, men han är ändå betydligt mer lättbantad än din verkar det som. Jag ska nog vara lite mer tacksam för att min ändå är relativt lätt att banta :)

Kl

Min kära häst gjorde en ärkevurpa när vi släppte in en ny häst till pojkarna, han skulle sparka hagkompisen, halkar, ramlar och rullar ner för en kulle av sten :crazy: Självklart slår han i knäet och blir halt... Vi som precis kommit igång med ridningen och faktiskt börjar RIDA, inte bara "sätta igång". På en vecka har hans revben försvunnit, och igår när hovis var ute petade han på bogen, och fingret försvann in i fläsket :( Det som tog en månad att få bort, kom tillbaka på en vecka. Surt!

Nu är han tack och lov ohalt igen, men hur ska jag göra nu? Ska jag "sätta igång" honom igen eller börja där vi var när han gjorde illa sej? Hur mycket tappar de på en vecka egentligen?

Ska försöka komma ihåg att ta nya bilder på herrn :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka