Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Här är en till som fått stå på vågen i dag, inte jag men pållan;).

Första besöket på Strömsholm början av maj då ni tyckte hon såg fin ut. Hon var i riktigt bra kondition då och vågen visade 422kg.

Andra besöket hade hon stått i sjukhage nästan 4 veckor och handpromenerats 20 min om dagen, tappat till 413 kg (muskler antar jag).

I dag ett återbesök igen och hon har nu gått på bete dygnet runt sen 1 juni. Betesreduceraren har varit på ca 20 tim/dygn. Ingen motion mer än vandrandet i hagen.
Idag visade vågen 429 kg så jag tycker inte det är någon större viktuppgång med tanke på den obefintliga motionen. Hon är ju inte så svårbantad så som många av er andras hästar så jag är vid gott mod även fast vågen pekar uppåt.

Men i dag fick vi klartecken att sätta igång henne ordentligt sakta men säkert:bow:.
Så jag ber en stilla bön dit upp och hoppas att det håller.:)

Ska på ett återbesök till innan självriskperioden är slut i sep. för att kolla att det inte blir sämre av att satt igång henne så då är det upp till bevis hur sommarens bete fungerat.:)

Okej, skönt :) Vi får en ny häst till stallet i morgon som vi tänkte ta med på lite skrittrundor några dagar, då får han hänga med där så vi ser att han är helt okej. Tack för svar :)

knapp

Nu har vi äntligen en passande sadel :banana: Visserligen en dressyrmodell men den var hemskt skön, smal midja så det kändes inte brett alls.

Ikväll firas det med en härlig skogstur :) Idag slutar jag dessutom på jobbet så framöver blir det både mer träning och mer tid i boxen. Igårkväll verkade de rätt nöjda med att stå inne, de stod och hängde när de skulle ut istället för att vara upprörda över lite stallvistelse. :)

Frågan är om man ska fortsätta med det korta gräset eller ha honom på mer gräs? Han kommer ju som sagt stå på stall mer nu men inte så hemskt mycket, kanske 6 h/dag. Om det nu är mycket socker i kort gräs förklarar ju det varför han gått upp i vikt trots att det är så lite. Om han går med fullblodet kommer han dessutom röra på sig mer i hagen än han gör nu.

Kan du inte slänga in några risiga grenar som inte är så mycket att äta på? Typ enebuskar eller något annat jävligt :devil: Så har de ju något att sysselsätta sig med.
Vem inte om det funkar, men om du packar in halmen überjävligt och sätter på din extra grymma munkorg så kan du kanske få den att vara mer än 2 minuter, och då kan du ju flytta halmen från de 2 små målen på dagen. Så att du ger halm varannan, och silage varannan. Det blir ju pyttegivor, men ändå. Om du kan packa in det riktigt jävligt så kanske munkorgen kan sakta ner lite.
Han behöver ju inte stå med munkorgen på hela dagen inne, men just vid de fodringarna hade han kanske kunnat ha det för att sinka honom lite.
Och slänga in nån gren som kompensation vid de målen där du tar bort halmen.

Va härligt med ny sadel!!!!

Dressyrmodell funkar klart bäst för mina stela knackiga höfter. Jag hade stiglädren ett hål kortare ett tag och kunde inte sitta ordentligt, igår längde jag dem och HALLELUJA! vad skönt jag kunde sitta du, inga muskler som stretade emot.

(Det är nu man inser att man verkligen borde öva lite på smidigheten:angel:)

Kan du inte slänga in några risiga grenar som inte är så mycket att äta på? Typ enebuskar eller något annat jävligt :devil: Så har de ju något att sysselsätta sig med.
Vem inte om det funkar, men om du packar in halmen überjävligt och sätter på din extra grymma munkorg så kan du kanske få den att vara mer än 2 minuter, och då kan du ju flytta halmen från de 2 små målen på dagen. Så att du ger halm varannan, och silage varannan. Det blir ju pyttegivor, men ändå. Om du kan packa in det riktigt jävligt så kanske munkorgen kan sakta ner lite.
Han behöver ju inte stå med munkorgen på hela dagen inne, men just vid de fodringarna hade han kanske kunnat ha det för att sinka honom lite.
Och slänga in nån gren som kompensation vid de målen där du tar bort halmen.

Han får inte i sig halm alls med munkorgen tyvärr. Sen att splitta de målen ger en fruktansvärt liten ättid. Vi är då på nivån totalt tio minuter ättid på 8 timmar.

Däremot om jag kan 'spä ut' maten med godare grejer (därav gräsfrågan), så tror jag att han kommer att leta upp grässtråna först och äta halmen sen. Drar jag ner givan äter han osorterat dock. Han fick lunch på kliniken igår, en tuss halm + en tuss silage. Hungrig som attans, och åt allt osorterat. Annars så äter han silage först och halm sen. Så om jag ovanpå det kan lägga på lite t ex gräs och så, kanske han pillar längre tid innan han äter halmen = maten räcker längre. Om man kan undvika extremhungern.

En, gran osv har vi inte så mkt. Men däremot massa lönn, alm osv. Just sådana grenar/stammar jag tänkte på. De fick ju det i vintras, iofs barkade de sådana i en löpande fart. Men jag vet inte hur det är med fruktan och sånt i sådana nu?

Men måste försöka hitta 'terapiersättning' för terapignagandet på gräset på något vis känns det som?

Ja det är mycket härligt :D Nu ska han bara fortsätta bantas så han inte blir för stor för den...

Själv red jag nog på lite för långa läder, mina vrister klarar inte det. Det blir skakigt och ansträngt, red ju inte med stövlarna heller. Nästa inköp måste bli nya shortchaps, mina gamla ger inte stöd alls. Så får korta upp lite och låtsas att det är en allroundsadel :p Ska man bara skrutta runt i skogen lär det inte göra nån skillnad...

Och vet ni, jag har börjat drömma om en sak... Jag har ju aldrig nånsin tävlat med mina egna hästar, bara lite CR på ridskolehästar. Och Casper har vissa trevliga kvalitéer, så jag tror att han skulle klara av en liten distanstävling! Han bryr sig inte massor om andra hästar, visst vill han gärna titta och hälsa men aldrig att han börjar bocka eller busa för att andra hästar gör det. Bara man tränar lite på att rida med sällskap, vi gör det alldeles för sällan, så kanske?! Jag har "alltid" velat tävla distans men aldrig testat. 2-5 mil vore ju en trevlig målsättning!

Stallchefen har hittat en sjö, eller snarare två sjöar mitt i skogen - supernära stallet. :D :D :D

Nu ska vi bara fråga markägaren om vi får bada där med hästarna, och om vi får godkänt, då jäklar ska fröken fräken få simma så att fläsket ryker! :bump:

Kul med sadel och lycka till med träningen. :banana: Klart ni ska ut och tävla lite.

Jag tycker ju inte om att tävla, men min tränare vill att Stella ska gå MSVC om två månader. :p

Tack! :laugh: Problemet blir bara sen när jag flyttar och kommer ha bil utan dragkrok. Men man får väl låna :idea: Jag som aldrig tävlat på riktigt är såklart väldigt harig och vill att hästen är "perfekt" för annars "får" man inte tävla :angel:

Men att ha ett mål kommer ju peppa träningen när det regnar och är trist! Så jag tycker du kan tävla MSVC också ;)

Det finns en travtränare i närheten som tränar sina -ror med eka- har egen strand. Finns sällan några tjocka aktiva travare förresten. DE... rör på sig:bow:.

De har väl enligt hobbyridfolk proteinbrist hela bunten- fy vilka överlinjer- utan fett..

Stella får nu röra på sig 2h per dag. Jag hoppas att det är tillräckligt. Får ro med eka i vattnet sedan då? :idea:

Var iväg med några hoppehästar (sex stycken) till kiropraktorn för någon vecka sedan. Fullt med travare på hela gården. Jäklar vad fina de var i hullet. :bow:
Får skicka iväg Stella på travträning kanske? :idea:

Om jag kommer in på skolan blir det Karlstad till hösten :) vilket bådar ganska gott, intrycket jag fått av värmland är lååånga otrafikerade ridvägar.

Tja, du kan väl höfta lite? ;) Det programmet såg hemskt bekant ut, måste ha kikat på fler msv-tävlingar än jag trodde...

haha, nä vi som håller på med trav lider inte direkt av det som många hästägare här gör... Snarare tvärtom, det är svårt att hålla ordentligt hull på de när de startar kontinuerligt.

Åh, låter utmärkt för mitt feta djur. Bara att påbörja inkörningen igen.
Hon drar stockar och dylikt, skaklar (bom på varje sida) har hon också dragit runt på.
Sedan är det bara att bosätta sig på någon travbana. :banana:

Tyvärr är hon ju fel ras. :p

haha! ponnytrav kanske? för visst är hon ponny? det skulle hon glänsa i lilla snygg-stella :banana:

Ja hon är en ponny! Dock en D-ponny, vet inte om de går ponnytrav. Men jag tror inte att hon hon gången för travkörning.
Hon kan inte länga på sina krumma ben så värst bra. Men träna med hjälp av körning är nog inte helt fel!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka