Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Åh vad jag önskar att min gick att köra! Fega, lättskrämda hästskrälle :cool: men nu har han galopperat över en bom frivilligt, lärt sig att gilla att bli avsvampad istället för att fly av skräck - och nu senast gick han med på att bli sprayad av flugspray istället för att avlida på fläcken. Kanske borde testa om han inte går att köra in nu också?! :D

Vad hade inte varit mer fantastiskt än att åka bakom en bred nordisrumpa!

nej det skulle säkert vara bra för henne. sen är det nog bra för hennes ben också, för visst har hon varit skadad? personligen tycker jag inte att det sliter lika mkt på de när man kör som när man rider.

Jo hon har ju dragit på sig senskador i hagen. Vi har ju mängder av vägar att köra på här + stort ridhus och
stora gräsbanor som det går utmärkt att köra på och det kommer hit körtränare. Så det finns ju stora möjligheter
till att det skulle fungera med körningen.

Men jag har funderat ett tag nu på att köra in henne. Får kanske göra det i sommar/höst. :)
Får ta och köpa en sele igen till att börja med. :) Eller kanske skicka bort henne på inkörning?

Chili; :rofl:

Pratar du om ditt kallblod, ska inte de vara lugna krakar?
Min är hur cool som helst, Hon blir nästan aldrig rädd utan det är mer "Nu jäklar vill jag inte vara med längre :devil:"

Nä, han är inte så lugn om du menar trygg och orädd :p Han är väl lite smårädd för det mesta som sticker ut och ser annorlunda ut, typ trädgårdsgrindar, soptunnor, ensilagebalar eller konstiga rotvältor. Men om matte insisterar så är det oftast inte så farligt. Han kan ju t.ex. gå över bommar med lite övertalning men det är inte riktigt rätt utgångspunkt för en körhäst :p Vi tränade massor när han var ung, jag har släpat runt på många skaklar och bommar för att vänja honom, men det gillas inte...

Tur att han är snäll att rida och tömköra ;)

Intressant nog, många nordsvenskar är lite "tittiga", eller skeptiska som syrran brukar säga. En av mina ex-jobbstankar handlar om just det; temperament hos olika hästtyper och varför det är som det är. Det är lite av ett hjärteämne för mig.

Nu blev det off topic!
Nya bilder på min krake kommer på måndag, när han är tillbaka hos mig igen!

KL

Jag tycker min lillplutt börjar se lite tunn ut över ryggen. Precis längs ryggraden liksom ser han lite toppigare ut än han gjort innan tycker jag. :crazy:
Kan det bero på att han tappat muskler i så fall? Men varför gör han det nu i så fall, han tränas ju en hel del. Iofs en hel del springa i skogen utan krav på form, men han går ändå skapligt när man lägger manken till.
Nån som är bra på sånt? Eller kan det finnas någon annan förklaring?

Och jag satt på en riktig räsermaskin idag :D Wiiiiie! "Galopp matte, kom igen vi galopperar! :banana: " Min gamla lata pålle, var är han? Men det spelar ingen roll, jag saknar honom inte!

Däremot får vi träna mycket dressyr nu i skogen, pålle tyckte man kunde galoppera lite när man ville nu när han upptäckt att det är kul och matte sitter bättre med sadeln ;)

Så mycket vi har galopperat idag har vi nog aldrig gjort, och det var ändå en kort runda. Ser fram emot vad det här kommer göra för honom. :)

För att ponnyn är fin och när jag tävlade mot ponnyer så vann vi eller blev placerade nästan varje gång. :rofl: :D

Jag tror att min hårdträning av Stella redan har gett liiiiite resultat.

Det är fyra dagar (tror jag) mellan dessa bilder.

Före;

Stellabild.jpg

Stella-23.jpg

Nu; Buken är lite mindre igen, och bogen är inte lika uppblåst tycker jag i alla fall.

Stella-24.jpg

Stella visar hur man spelar Allan och visar sin monsterstora underhals. :crazy:
Stella5-21.jpg

Stella4-22.jpg

Stella3-28.jpg

Senast ändrad:

kl

Suck.. Laboratorietesterna visade att Constances symtom inte är streptotrikos.. Så nu är hon mest inne på fotosensibiltet. Vet kommer ut i morgon och tar blodprov för att kolla levervärden efter ev. leverskada alt. -påverkan.

Och så ville vet ev att hon ska stå inne dagtid när det är sol, men det håller nog inte Constance med om :cool: Hon tycker inte om att stå inne. En timme eller två går bra, sen börjar man vandra runt runt runt. Vet sa då att man kunde köpa benskydd som är vita/ljusa och luftiga som skyddar mot UV-strålar...

Suck! Jag har gått igenom hagen nu på kvällen och hittade lite (startade tråd om det under Hästvård) och ev, så har jag hittat alsikeklöver :(

Jag tror inte att bara fyra dagar ger någon vidare skillnad på hullet. Däremot kan hon nog fått en mer slimmad look tack vare att magmusklerna drar ihop sig vid arbete. Jag har svårt att tänka mig att fett skulle hinna försvinna märkbart på en trots allt så pass bantad häst.

Igår testade jag förresten med ganska långa läder och det var ju faktiskt riktigt skönt! Speciellt i galoppen :) Så jag börjar förstå din synvinkel på det..

Om den börjar se toppig ut kan det ju handla om proteinbrist. På vissa syns det snabbt, t.ex. mitt fullblod kan gå från fyllig till tanig på några dagar :p men det brukar vara snabbt och lätt att korrigera. Tack vare honom är ju jag big fan of sojamjöl vid sådana situationer.

Jag tror inte att bara fyra dagar ger någon vidare skillnad på hullet. Däremot kan hon nog fått en mer slimmad look tack vare att magmusklerna drar ihop sig vid arbete. Jag har svårt att tänka mig att fett skulle hinna försvinna märkbart på en trots allt så pass bantad häst.

Man kan få ganska stor visuell skillnad på 3 - 4 dagar, däremot håller jag med om att det nog inte är så mkt eg förbränt fett så, men däremot vätska och att det stramas upp sas.

*kl*

En liten undran angående diskussionen över om man kan se skillnad på hull efter kort tid.
Kan ston "svullna" upp i samband med brunst precis som människor?
Då menar jag omfånget alltså :)

Alla bilderna är tagna efter samma mängd arbete.

Så bogen kan ha varit vätska? och inte depåer? För den är hälften så stor nu. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka