Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag kan kolla på storlekstabellen :)

Ger någon här betfor för att hålla magen i god lag? Eller räcker det med bakjäst? Det kanske blir kaka på kaka om man ger både och?

Moa ska till klinik på måndag för en glykosbelastning! Är sjukt nervös, vill inte behöva lämna tant där men men... Är det 12 eller 24 timmar dom svälter?

6 h enligt Strömsholm och Ultuna, det är iaf vad de sagt till mig inför ev besök, att svälta 6 h innan besök.

Min hemmavet ville ha 12 h svält dock, jag gillade Strömsholms och Ultunas direktiv bättre dock ;)

På 'vanligt' insulinprov blev det dock noll och intet skillnad på 12 h jmf med 6 h.

_moa_: Ja hon trivs jättebra med all den uppmärksamheten hon får på ponnyridningarna :D

Emil var i sjunde himlen igår. Tre ungar och en vuxen (inte matte) som borstade och kammade och flätade (han är..jättefin.. host..), och sen tre ungar som ponnyred. En mycket lyckad dag i hans värld - och ungarnas.

Var lite kul se honom med ett lite större barn (för stort längdmässigt eg, men inte viktmässigt) med, se där lilla ponnyn kan gå utmärkt fint i form minsann! =)

Det är så roligt att se hästar med barn :love: :D Jag tror inte E bryr sig om hur han ser ut, bara de gjorde "något" ;)

Dom direktiven gillade jag också, fick för mig att det skulle vara 24 timmar! Insåg hur mycket Moa skulle hata mig då.
Men behöver inte svälta henne hemma iaf, skönt. Hon åker in måndag morgon och vi hämtar henne tisdag kväll.

Nervööös! Min lilla tant ska inte sova hemma. Jisses vilket kontrollbehov jag har över mina hästar, svårt att inte kunna göra sista nattchecken;)

Det är så kul när dom gillar barn! Moa är också en som gillar barn och uppmärksamheten! Förra året körde vi ner på skolavslutningen och hämtade några tjejer, Moa njöt av att alla tittade på henne och att alla barn vill klappa. Det är livet enligt Moa!

Jag blir avundsjuk när jag hör om snälla barnponnysar.
Min ponny får en otäckt elak glimt i ögonen när det kommer fram barn. Inte konstigt att hon såldes från ridskolan. :p

Hehe. Lillen har varit SKITRÄDD för barn. Nu börjar det släppa lite, och igår fick pojken som var med stå och gosa med honom.

Men det är först senaste året det börjat släppa, innan såg han en unge och flydde för livet, våldsamt fnysande typ. Troligen för jag i hans unga år sa något om att utbilda och sälja som 'vuxenutbildad, stensäker barnponny' :angel: Men nu har han ju ordnat livstidsägande av undertecknad djurplågarmatte, pga diverse åkommor, så nu törs han väl släppa barn nära när han är säker på att inte bli såld till dem i framtiden ;P

Det ska bli jättespännande att se hur Trinity ser ut när jag fått raka av hennes vinterpäls! :) Då kan man kanske bedöma hennes hull "på riktigt", det är så svårt att känna genom all päls.

Dock börjar jag fundera på om hon inte har lite proteinbrist, eller nåt. Jag tycker hon är lite tunn över ryggen och så är lilla magen kvar "neråt". Revbenen känns tydligt och kan ses med synen emellanåt.

Stella är inte livrädd, hon är bara elak. :p Men jag har träffat många ponnyer som är rädda för barn, troligen för att de ofta är flaxiga och högljudda.

Constance; Människoätande Stella, jag hade handen på grinden till skritten häromdagen precis efter att jag ställt in henne och innan jag fått igång den.
På två röda så högg hon mig i handen. Jag har nog aldrig sett en mer förnärmad ponny. :rofl: Hon är sötare än vad hon är snäll. :)

Jag tycker inte att din ponny ser tjock ut!

Jag är kanske knasig men jag har vuxit upp med att det är jätteviktigt att hästar får gå på bete på sommaren och jag har nog kvar den inställningen även idag.
Nu funkar det ju inte riktigt alla ggr.

Nä men Stella då :p

Jag funderade också på om det är muskler, nu motioneras hon bara ca 2 ggr/v och då lugnt, för jag märker att hon påverkas av att ha pälsen kvar...
Men om jag tittar på min kompis ponnysar de har fina och mer jämna överlinjer.... Men det kanske är mest fett? :p

Och ni som köper bakjäst och ger era hästar; får ni också konstiga blickar från kassören och andra köande kunder? :angel:
Jag brukar ledsna på att få svara på samma fråga varje gång jag ska köpa jäst - "Oj, vad ska du baka som ska ha så mycket jäst?", eller "Hur många satser bullar ska du baka egentligen?" Suck :p
Jag brukar variera mellan de tre mataffärerna som vi har i stan :D

Nej men hon är bli om hon får äta mer än vad hon gör nu. För att hålla henne såhär pass
smal - även om hon nu har en hel del kvar att ta av - så motioneras hon minst två timmar per dag.

Vi har gräshagar, men jag har växit upp med att sommarbete är enbart för avelsston och unghästar,
så min går på grus numera när hon har fri tillgång till grovfoder. Annars har jag förr haft henne på mycket magert gräs.
Så min får inte beta gräs.

Constance; Haha, alla brukar bli förvånade av att hon har både horn i pannan och minst en räv bakom varje öra. :rofl:
Jag tror att det är muskler, överlinjen kommer när hon får muskler. Man vill ju inte ha en överlinje av fett. :p
Det är svårt att få en vacker överlinje på en häst om den inte motioneras så mycket och har muskler - om den inte är
byggd att naturligt ha en vacker överlinje oavsett.

Och ni som köper bakjäst och ger era hästar; får ni också konstiga blickar från kassören och andra köande kunder? :angel:
Jag brukar ledsna på att få svara på samma fråga varje gång jag ska köpa jäst - "Oj, vad ska du baka som ska ha så mycket jäst?", eller "Hur många satser bullar ska du baka egentligen?" Suck :p
Jag brukar variera mellan de tre mataffärerna som vi har i stan :D

Japps. Så jag brukar köpa på Willys eller liknande stormarknad där folk köper stora mängder av alla möjliga skumma saker, så det inte ser lika UDDA ut när jag kommer med en hel sån 'kartong' med jäst.

Nej jag kom på när jag skrev att de ponnysars överlinje jag jämför med kanske mest består av fett :p

Fusk! Jag vill också ha Willys eller annat ställe där man kan köpa storpack. Jag har funderat på om jag skulle köpa en kartong på en gång, och passa på när en kompis sitter i kassan på Coop :angel:
Någon annan kassör kanske tror att jag knarkar jäst annars :eek:

Du kan ju köpa en kartong i lilla kvartersbutiken om du vill?

Hemköp, finns inte det kvar i ö-hammar?

Jag jobbar ju i U.sala, så har både Coop, Willys och Citygross ;P De sistnämnda har ju den melassfria lucernen med =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?