Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jo, hemköp, coop och ica. Jag får väl smyga in när det inte är så mkt folk ;)
Hur länge håller en kartong jäst?

Det är fusk att ha både willys o citygross så nära "jobbet". Jag var in på citygross en gång för nån månad sen, och där hade jag kunnat handla ofta. Det är inte så många ställen i u-sala (tycker jag) som har "allt" en hästägare behöver ;)

Du får läsa på datummärkningen och köpa det med längst tid kvar, tror det brukar vara tre veckor typ, eller är det två? Äg, jag minns inte. Jag brukar sno kartongen 'längst in' på hyllan, den brukar ha längst hållbarhet :angel:

Jag köpte för några år sedan (4?) en Globus rockard till Trinity. Jag har varit helnöjd ända tills förra året då jag körde en kompis ponnysar med denns vagn. En Oxer/Cavaletti. Den ser ut som en Globus, men mkt kraftigare byggd, tåligare och med bromsar. Nu är jag inte lika nöjd med min längre :p

så nu har jag smörat för sambon och sagt att vi bara måååååååste bygga om min rockard :angel:

Jag ska byta ut däcken, vill ha kraftiga mönster (är typ cykeldäck nu) och helst lite större dimension på däcken. Och sätta på stänkskydd :p
Göra nya skaklar. Istället för att förlänga och böja in de jag har så de blir smalare i fram, så tyckte sambon att vi lika gärna kunde göra ett par nya som man böjer så de passar lilla Trinity.
Sitsen ska höjas.
Gallret i botten behöver svetsas fast lite, och så ska jag klä in bottengallret i galon.
Svängeln ska vändas upp och ner, så den hamnar 1 dm längre ner.

Det är väl det som behöver fixas för att den ska passa mig och min lilla ponny :)

Sen ska selen sys om både här och var. När jag köpte selen och vagnen passade båda Trinity jättebra. sen blev hon tjock och ingenting passade alls längre. Till selen fick jag använda förlängningsstroppar och hon kom inte emellan skaklarna :o
Nu däremot är allt för stort :banana: Dock lite drygt iom att jag måste få selen omsydd ;)

Idag tyckte jag Godhi såg mycket bättre ut över ryggen. Ett mysterium hur det kan växla så från dag till dag. Det var väldigt mycket liv och rörelse i stallet sist när jag tyckte han såg lite tunn ut över ryggen, så han kanske bara stod och spände upp sig när han stod och försökte titta på allt samtidigt, nyfiken i en strut.
Får hoppas det var så, för nu såg han ut som vanligt.

knapp

Angående barnponny så har Casper testat på det idag :D Han har inte direkt umgåtts med barn förr och denna lilla sak ville bara klappa, inte rida. Men Casper nosade så fint och stod så snällt :)

Nu ikväll tog vi en superhärlig tur i skogen :love: Massor av galopp nu under ridturerna, så härligt! På slutet kunde han till och med jobba lite på riktigt i traven, det har förr varit högst oaktuellt i skogen. Sånt kan man ju bara göra på ridbanan ;) Men vi bryter spärr efter spärr nu.

Imorn ska vi bränna fett på en längre tur :) Nu står dessutom hästarna inne ca 6 h/dag medan det är som varmast, och de verkar rätt nöjda med det. Det spås upp mot 30 grader imorgon så det får bli en härlig morgontur! Synd att han hatar att bada i sjön när man ändå kommer rida förbi där :p

Ah vad härligt med en långtur, det har jag saknat! I 1,5-2 h brände vi härligt fett i värmen ;) jag fick också röra på fläsket, gick 1,5 km på en lite trafikerad väg.

Som vanligt står de inne nu, 28 grader varmt ute så de klagar nog inte!

*KL*

HUaligen vad Emil lagt på sig på 1½ h ofrivillig vila pga ömfothet.. :crazy:
baksele10.jpg

emilhall.jpg

Bonusbild på ponnybarnfläta i svansen ;) Jag har dyrt och heligt lovat att INTE ta ut varesig den eller de fina kreationer han har i manen förrän det är absolut nödvändigt ;)
baksele9.jpg

Men nu ska det bokstavligt talat bli fart på fläsket igen, han har ju fått sådana här :devil:
emilskor.jpg

*kl*
Tibbe har blivit av med tjockmagen han hade när jag fick hem honom, nu går han dock på en gigantisk åker ihop med 2 andra hästar, vallen slogs iaf bara 3 dagar innan dom kom ut så det är inte så jätte mkt gräs iaf. Hoppas han rör på sig ganska mkt med då ena hästen han går med är en hingst på 2 år som är väldigt busig av sig :p Tycker ni han har tappat för mycket ?
Tibbe är den som står först och är minst ^^
img_2591.jpg

Gud vilka små söta dojjor :love: Går nog bra nu när ni kan trava mer o sådär!

Min tappade en sko på slutet av ridturen och hovis var bokad till tisdag. Så det får bli lite tömkörning och löslongering på ridbanan tills dess :) Tur det är så snart, hovarna ser tråkiga ut! Växer som attan och då har vi ändå tagit flera veckor kortare intervall än vanligt.

Sen får det nog bli en långtur igen på tisdag kväll, så jävla underbart :D

Senast ändrad:

Härligt att få hem hästen nerbantad och klar! :D

Det är svårt att säga nåt på den bilden, men jag tycker det man ser verkar helt ok. Men svårt att säga varken bu eller bä när det är på så långt håll och man inte ser hela hästen.
Ut och ta lite mer bilder!;)

Här passar jag och ponnyn in.

Barnen fick en lite shettis för ca 2 veckor sedan och han är grymt tjock. Tyvärr ömmar han trots att förra ägaren påstod motsatsen så ännu har det inte blivit så mycket motionerande.

Nu har kossorna flyttat från stora hagen så nu kan jag tömköra där ner i alla fall. Bilder kommer så fort jag lyckats ta några med puckokameran.

Kom på att jag kanske ska låna kompisens viktmåttband och mäta honom? Hur tillförlitliga är de?

Inte alls tillförlitligt skulle jag vilja påstå. Men däremot kan det vara bra att mäta för att ha koll på om dom går uppåt eller neråt!

Kul med en ponny! Bild?

Inte alls tillförlitligt skulle jag vilja påstå. Men däremot kan det vara bra att mäta för att ha koll på om dom går uppåt eller neråt!

Kul med en ponny! Bild?

Tänkte mer för att kolla så han verkligen går ner.
Bilder kommer måste få min kamera att fungera bara. :crazy:

på alla mina utom mycket unga eller dräktiga så har bandet stämt på max 25 kg när. På lillen skiljer det 10 till 20 kg mellan band och våg. 11 kg sist, 18 kg nu.

Ville bara visa min lilla prinsessa.. Tyvärr så har hon gått ner på fel sätt.
Hon står med fång och får inte gå ut alls. Hon har ätit väldigt dåligt sen hon blev sjuk. Idag var första gången jag fick ta ut henne, mest för att se hur hon rör sig, men här är bilderna

show.html
För ca 3 månader sen..

show.html
Idag.. Fick ut och andas lite frisk luft <3

På mina har det aldrig stämt.
På Moa så var skillnaden 100 kg ifrån bandet och vågen. Tack och lov var det vågen som var snäll.

Ska komma ihåg att väga henne imorn på kliniken!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka