Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hej, jag tycker att allas hästar som jag sett bilder på har blivit riktigt fina och är påväg åt rätt håll.
Jag har själv en riktigt tjock häst som jag håller på att jobba iform men det är tufft nu under sommarn, så jag undrar hur gör ni som fått så bra resultat? blandar ni träning och minskning av foder eller hur?
vill gärna ha tips hur jag ska få mitt 11 åriga varmblods dam att forma till sig lite.
tack ´på förhand :)

I mitt fall är det i princip bara fodringen, och skritt. Vi hann knappt fullt igång innan han fick ett skumt fånganfall i feb/mars och sen dess har det enbart varit skritt i alla möjliga varianter.

En fråga!

Sådan munkorg med enbart remmar - är det nåt att ha? Pratade med en vän om ett kallblod som haft fång som hade en sån och den skulle vara stor nog. Det begränsar ju inte som en korgmodell men ska tydligen hindra ändå. De säljs nämligen här i stan, fast jag trodde inte de gjorde nån skillnad när jag kikade på dem.

Jag försöker hålla min i form genom att hålla honom borta från gräset ca 6 timmar per dag samt motionera mycket. Och som synes ovan, kanske genom att införskaffa munkorg ;)

En fråga!

Sådan munkorg med enbart remmar - är det nåt att ha? Pratade med en vän om ett kallblod som haft fång som hade en sån och den skulle vara stor nog. Det begränsar ju inte som en korgmodell men ska tydligen hindra ändå. De säljs nämligen här i stan, fast jag trodde inte de gjorde nån skillnad när jag kikade på dem.

Beror nog väldigt mkt på häst? T ex axel är jättenöjd med sådan. Jag har provat och det hindrade inte Lillen ALLS från att verkligen glufsa i sig.

*KL*

Nu är Mosan hemma igen. En mkt trött Moa efter lugnande, massa grejande i munnen, provtagningar och röntgen. Igår eftermiddag när hon vart lämnad ringde vi upp till kliniken igen och bad dom röntga, så kan jag släppa tanken att hon har fång. Det har hon inte, röntgen visade ingenting. Vilket jag egentligen visste.

Däremot har vi inte fått svar på själva insulinprovet ännu, men glykosen, som var ngt långsam. Men det går inte att säga säkert förrän dom andra provsvaren kommer.

Nu ska Moa få skor iaf för hon är stapplig fram och sen jäklar ska vi börja med våra långturer nu!

Ja, det är väl så. Antar att man får testa sig fram som med allt annat :)

En liten bild från häromdagen... Till min glädje har han iaf inte gått upp så mycket att dressyrgjorden var för kort. Egentligen är det väl en kort vanlig gjord - men vi hade den när vi provade första sadeln och då var han mindre än han är nu. Så det är glädjande att den fortfarande passade bra.
Det syns inte på bilden men han börjar få en riktig hjärtrumpa av muskler nu :)

Foto734.jpg

Såhär trött är man efter en långtur ;)
Foto736.jpg

Nu har jag inte hängt med helt, men hur menar du att hon inte har fång? Har hon symptom på det men ren röntgen, eller har hon eg inte symptom men du ville röntga ändå?

För de kan ju tyvärr ha fång utan att ha minsta lilla röntgenförändring.

Jag gillar verkligen modellen på Casper (? Så hette han va, känner att jag lätt blandar ihop i denna tråden) han kommer bli så darn good looking:D

Hon har ingen puls, hon har inte ont alls, hon haltar inte, hon kan gå snäva volter utan att visa någonting, hovslagaren har aldrig sett en antydan till fång, DV som var ute trodde inte hon hade fång, det enda som kan vara en symptom är att hon rör sig stelt och försiktigt fram, vilket jag är 99% säker på beror på att hon måste ha skor. Vilket hon ska få. Orsaken till röntgen var för att jag kan inbilla mig det mesta och det kändes skönt att ha det gjort.

Så nu känns det som att jag får ge mig och för tillfället släppa fångtanken, sko henne och köra på som vanligt:D

Bättre att man är försiktig än tvärtom :) Skönt att det inte verkar vara några fel i alla fall!

KL
Nu har jag Figgen på nära håll igen! Så fort jag är klar på andraskiftet ska här börjar motioneras ordentligt! Man hinner inte med så mycket när man börjar jobba klockan två.. Tur det bara är en vecka!
Jag tog lite bilder i måndags, men har tappat bort kortläsaren och sladden till kameran så de kommer inte bli offentliga än på ett tag.
Vidare kan jag berätta att hela mitt träningsupplägg till hösten gick i stöpet. Min tränare fick för sig att flytta till Texas, läser jag i lokaltidningen här 15 mil bort! Så jag letar efter någon annan som antingen finns i närheten på ridavstånd eller som vill komma hem till mig. Som tur väl är är westernridningen väletablerad i Skaratrakten.

Figgen har fått en mycket bättre galopp. Han gör byten från höger till vänster utan bekymmer (åt andra hållet har jag problem). Tyvärr har jag problem att fatta och hålla kvar höger galopp men vi jobbar på det.
Hans nya flock tycker inte riktigt om honom än, de har inte riktigt accepterat varandra än. Så han får en hel del motion ute i hagen också, inte mig emot :D Han har blivit god vän med en liten shettis (som komiskt nog ser nästan likadan ut som honom) så de två går för sig själva. De håller sig nära vindskyddet större delen av dagen, det är med bra för där finns mest sly och inte mycket gräs.
Nu ska vi bara få effekt på hullet med :D

Såhär såg Trinity ut dagen innan midsommar när hon badades. När vinterpälsen är blöt så ser man lite bättre hur hennes hull ser ut jämfört med annars när pälsen står rakt ut :crazy:

vad tycker ni om hennes hull?

Jag har ju svarat om hullet, med att det var lång väg kvar och för tjock. Och jag vidhåller det ang BILDEN.

Jag har dock träffat lilla supersöta Trinity idag (och befriat henne från en avsevärd mängd päls), och kan bara konstatera att kameran är INTE snäll med henne, och lägger på extremt. Jag förstår verkligen inte hur, det på bilden och hästen irl är banne mig inte samma häst :devil:

För IRL-trinity behöver definitivt inte gå ner ett enda GRAM till, tvärtom kan hon kosta på sig att lägga på sig en aning utan att det gör något.

Så, hullmässigt så är där ett exempel på fix och färdigbantad ponny (även om det behöver läggas på en hel del över överlinjen, knepig liten ponny, men kanske har betydligt högre proteinbehov än tabellhästen)

Hon har ingen puls, hon har inte ont alls, hon haltar inte, hon kan gå snäva volter utan att visa någonting, hovslagaren har aldrig sett en antydan till fång, DV som var ute trodde inte hon hade fång, det enda som kan vara en symptom är att hon rör sig stelt och försiktigt fram, vilket jag är 99% säker på beror på att hon måste ha skor. Vilket hon ska få. Orsaken till röntgen var för att jag kan inbilla mig det mesta och det kändes skönt att ha det gjort.

Så nu känns det som att jag får ge mig och för tillfället släppa fångtanken, sko henne och köra på som vanligt:D

OKej, då är jag med. Och håller helt med, och skulle resonerat precis lika =)

Förresten, senaste nuret av Equipage har en flersidig artikel om hullbedömning på häst, Henneckes skala och flera bilder på hästar som hullbedöms. Rekommenderas =)

Vart köper man den tidningen?

*KL*
Ska sätta mig med pain ikväll och skissa på vinterns anordning.
Även om vi inte fått de sista svaren så är jag och mamma till 99% säkra på att det inte kommer vara något positivt besked ur den synvinkel. Så nu måste hela rutinerna läggas om- och jag fick en idé. Återkommer ifall någon med mer kunskaper än mig skulle vilja tycka till sen.

Tja, överallt höll jag på att säga? Här finns den på större ICA, på lokala 'tobaks och tidningshandeln' osv osv.

Annars kan man köpa den på online på press stop. Googla "press stop " så hittar ni.

*kl*

Har fortfarande inte lyckats få igång kameran så någon bild blir det inte än men jag mätte honom med sånt där måttband i dag och han väger 275 kg enligt det. Tycker det låter mycket på en shettis på ca 1 meter även om han nu är ganska grov i modellen.

Så hur mycket tror/tycker ni han behöver gå ner? Det är mest buk på honom tycker jag med ändå vad säger ni?

*kl*

Har fortfarande inte lyckats få igång kameran så någon bild blir det inte än men jag mätte honom med sånt där måttband i dag och han väger 275 kg enligt det. Tycker det låter mycket på en shettis på ca 1 meter även om han nu är ganska grov i modellen.

Så hur mycket tror/tycker ni han behöver gå ner? Det är mest buk på honom tycker jag med ändå vad säger ni?

200 kg har jag som mål på min, som är ca 105 cm hög.

275 är absolut för mycket.

JIsses, Emil har nog kanske känt av lite av sina fossingar innan med, fast än det inte märkt förrän när man haft något att jämföra med. Han har ju alltid varit PIGG, men idag, så endera är det för han har liten hage, nån gett honom amfetamin, eller så gillar han sina skor, för herrejisses vilken fart det var på ponnyn idag när jag körde. Trots hettan osv.

=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka