Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Så kul när dom är så pigga!!

Moa var också jättepigg när jag körde henne nyss, lydig men extremt sugen på galopp. Hon tyckte väl det är bäst att vara det nu så hon slipper åka tillbaka till det där stället där man får massa konstiga saker så man blir trött och dessutom svälta!

200 kg har jag som mål på min, som är ca 105 cm hög.

275 är absolut för mycket.

Jo att 275 är för mycket insåg jag också. men att det var såååå för mycket trodde jag inte. Stackars liten kille. :cry:

Så hur går jag då bäst till väga för att han ska tappa sina kilo? Han har nästan noll kondis plus att han fortfarande kånkar runt på väldigt mycket vinterpäls så han blir varm och anfådd på en gång nästan.

KLipp bort pälsen, minska maten, öka motionen.

I teorin är det enkelt, i verkligheten kan det vara nog så svårt. Vad får han för mat, går han på bete?

KLipp bort pälsen, minska maten, öka motionen.

I teorin är det enkelt, i verkligheten kan det vara nog så svårt. Vad får han för mat, går han på bete?

Han går på bete men det är ganska magert bete tror jag. Har gått kossor där innan och betat av en hel del.

Oki en klippmaskin måste jag alltså införskaffa eller kan man låna någonstans tro?

Man kan hyra, eller anlita någon som klipper.

Kort nedbetat bete kan det vara extremt drag i. Har du möjlighet minska betet? Annars sätta munkorg?

Jag mätte precis mitt lilla "kryp". Hon väger enligt måttbandet 170 kg till sina ca 90 cm. Hon har väldigt kort och fin sommarpäls nu, så jag kommer nog rätt nära inpå skinnet!

Den andra damen (lite drygt 140 cm hög haflinger) mättes till ca 400 kg idag. Har vägt betydligt mer... :(

Man kan hyra, eller anlita någon som klipper.

Kort nedbetat bete kan det vara extremt drag i. Har du möjlighet minska betet? Annars sätta munkorg?

Har beställt en sådan där betes reducerar mycket på grund av att jag hört att tjocka shettisar har lätt för att få fång och det vill jag undvika att han får.

Min lilla Trinity väger enligt måttbandet 179 kg till sina stolta 98 cm.
Jag satsade på 200 kg när jag började banta henne. Då visade måttbandet 320 kg :crazy:

Fast jag har inte mätt henne idag sen Alexandra var ute och befriade henne från all vinterpäls. Hon har kanske gått ner några kg till idag ;)

Jag inser att jag ändå måste ha haft tur under min bantning med Trinity, för att hon inte har haft några direkta tecken på IR, depåer, eller mage som kraschar vid för lite TS. Nu är hon en glad lite ponny som njuter av livet. Nu kan hon ju ta en tugga gräs och tugga länge på den innan hon tar en ny. När hon var fet så vräkte hon i sig allt, allt, allt hon kunde hitta.

Jag älskar min ponny :love:

Ny bild i full mundering från idag! :)

2-6.jpg

Idag märkte jag verkligen att han har blivit starkare. Orkar galoppera längre sträckor i taget och är härligt pigg :) Igår var vi ju på en längre tur med mycket trav (jag var lagom andfådd efter en kilometer trav :p) och mycket läskigheter. Fast jag märkte inte av nån träningsvärk alls idag, så det är mkt trevligt.

Jäklar vad stor han ser ut!! Hur stor är han egentligen?

Sadeln ser ju supergo ut. ;)

Han ligger bara runt 153, så särskilt stor är han inte. Snarare bred ;) jag är 167 så han bär ju upp mig rätt bra.

Sadeln är väldigt skön ;)

Haha, ja då förstår jag att han är rätt så bred.

Hade en ardennerkorsning i förra stallet, han var bara 160-165 och han kunde minst sagt bära upp långa ryttare. En tjej med lååååånga ben som var närmare 180 red honom och sa att detta var första hästen som hon inte nådde om helt med benen. Och hon har ändå ridit många stora hästar på över 170.

Får väl uppdatera lite själv också.

Igår var en tjej ute och hälsade på min lilla plutt, hon ska komma och provrida på söndag. Gissa vem som är skitnervös?! :crazy:
Om allt går bra så ska hon ev. bli medryttare på min lillkille. Om jag börjar plugga till hösten så kommer jag åka iväg till malmö några gånger per termin, och så behöver jag någon som tar hand om honom de dagar jag blir borta. Och mest troligt så kommer jag ha lite dåligt med tid inför tentorna, så då kan det vara bra med någon som hjälper till och motionerar min gullklimp.:love:

Det har inte hänt så mycket varken till eller från med vikten, men lite tur så är jag en hästkompis till G på spåren. Vi får se hur det går, jag håller tummarna!

*KL*

Hästar är otacksamma kräk... :devil:

I flera dagar nu har jag slitit så svetten bokstavligt talat runnit för att bygga en lösdrift till Emil, så han slipper bli så hårt ansatt av bromsen. Jag har också ikväll utökat Lillens hage, och bytt alla fönster i båda lösdrifterna mot myggnät så det ska fläkta lite.

Efter att ha slitit hela jäkla dagen (och igår med) så ska jag ta in dem. Varvid de - av någon väldigt konstig anledning då de annars är rent dumsnälla i det läget - blir griniga på varandra när jag ska öppna grinden. Det var bakom ryggen på mig så jag vet inte riktigt vad som hände, mer än att Emil slog med frambenet mot L, och på nå¨got konstigt vis placerade en skodd hov med besked på mitt lår (sjysst tack för nya skorna..) och jag har en redig lårkaka och haltar som bara den. Och jag vill inte veta hur det kommer kännas imorgon.. :crazy:

visst är de tacksamma de små eländena... men de kommer ha det supergott där ju..
frusna ärtor är bra att ha i frysen för sånt;)

Aj då!
Nu måste jag fråga er i tråden om hönät. Vilka hönät föredrar ni ? Samt inköpsplats? Vi är tvungna att skaffa något som gör att mitt sto äter liiite längre....

Jo, det skulle vara bra att veta vilka som säljer hönät med små maskor - och gärna små nät för typ 3 kg hårdpressat hö.

Hööks har små nät med 4*4 cm maskor (dvs samma storlek som det som brukar kallas ensilgenät, alltså hönät för ensilage).

Hööks när är just SMÅ, 4 kg ska de rymma, men jag fick då aldrig ner 4 kg utan avancerat övervåld och genom att överfylla det brutalt i dem. Däremot 2 - 3 kg gick bra. Av hö alltså.

KOstar nästan ingenting per styck heller. Dock överlistade Lillen dem alldeles för fort, även shettisen bemästar dem med häpnadsväckande hastighet. Men första dygnet innan de kommit på tricket så =)

Här går det sina gilla gång och iaf i måndags hade det inte hänt något med magomfånget, som tur är ang L och tyvärr ang E.

E har nästan inget värt att äta, men än syns det inte på magomfånget, tvärtom. Knepig den där..

Den lilla bortskämda ponnyn har dock sen i morse fått en sån här, den matte slet med att bygga och som tack fick en smäll på låret :devil:

Utifrån:
lsdrift9.jpg

lsdrift3.jpg

Inifrån:
lsdrift6.jpg

lsdrift7.jpg

Bonusbild på tjock ponny:
lsdrift17.jpg

Och Lillen fick större hage, med lite gröna strån (som är oätliga tycks det dock..). Nu är den säkert hialösa 6*6 meter...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens