Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nä, det tror jag inte. Sen om det är omöjligt eller ej att det kan vara så vet jag inte. Men det känns för mig orimligt att hon utan minsta andra symptom skulle vara överkänslig mot soja så hon inte kunde ta upp näringen i det.

Däremot, om hon verkligen fått (jag misstror dig inte, men jag har själv lyckats både räkna fel, och ffa väga/mäta fel) sitt proteinbehov med råge tillgodosett så skulle hon ju kunna ha ett generellt problem med proteinupptaget - oavsett källa alltså?

Du får hojta om du vill ha hjälp med att räkna på fodret btw. Har det gått bra utan munkorgen? =)

Ja det är klart. Jag får helt enkelt vänta och se vad som händer nu när hon är utan munkorg på nätterna och får lite lusern.

Hon får förresten 0,3 kg Alfalfa, ska hon ha mer?

Ja det går jättebra. Lilla T är sååååå nöjd :D dock lite mindre nöjd på morgonen när jag ska sätta på den, men med lite muta (lusernhack) så går det bra.
Jag tror att jag fått en ny liten shettis sedan hon blev av med alla vinterpäls! Hon var glad innan, men nu är hon jätteglad mest hela tiden :D

*hojt* Du får gärna hjälpa mig att räkna lite :)

Maila (på vanliga mailen) vad hon äter idag (inkl ev hö/halm), hur mycket hon väger och vilket ev arbete hon gör så ska jag kika på det =)

Härligt att hon blev pigg(are),och tyckte det var skönt att slippa pälsen =)

*KL*

Här bränner vi fett så det står härliga till. Nu har jag fått ihop allt med sele, baksele, draglinor osv och vagnen, ska bara finjusteras. Men nu kan jag köra 'på riktigt', så nu ska snart Emil vara i form för beachen ;)

emildragbilder101.jpg

emildragbilder21.jpg

ROOLIGT är det också tycker E (och matte..)

emildragbilder8.jpg

Åh, vad fin han blivit! Extra snygg framför en vagn också, det syns att han gillar det! :D

Då var man tillbaka efter en långhelg borta! Kom inte hem förrän sent igår pga att Hässleholms station lidit av stora problem tre dagar i rad :p Så vi fick skjuts hem av snälla föräldrar som tog en roadtrip istället.

På min begäran har pålle stått inne 6-7 h/dag hela helgen :) Idag körde vi igång igen, ett snabbt skogspass med mycket trav/galopp. Lyckades till och med hitta lite balans i galoppen och susa ner för en lätt nedförsbacke utan att han tappade modet. Inget vi gör till vardags direkt :p

Är hemma i två veckor och sen borta en vecka. Ser fram emot många trevliga ridturer nu :) Han börjar verkligen få kondition och man får väl hoppas att hullet påverkas snart med.

Jag mindes mest hur han såg ut förut, och jämfört med det så är det ju enorm skillnad!! Så jag tycker verkligen att ni har kommit långt. Visst är det väl lite kvar, men man ser ju tydligt hur mycket han verkligen har gått ner.

Åh. absolut, från det när han kom har det ju hänt massvis, är 70 kg ungefär som är borta, och det är ju rätt mycket på en så liten häst :eek:

Jo men precis. Även om du inte tycker det är så stor förändring just nu så är det ju massvis på det stora hela!

Tänkte bara dela med mig av mitt nyaste bantnings-tillbehör.
Min nya sadel är nu klar och provad och ligger som en smäck!!:love:

Isafold Safir.
31317426.jpg

Bomlös sadel uppbyggd på något som tillverkaren kallar mjukbom.
Gjord av Ann-Marie Östbye.

Jag hade också en bomlös med mjukbom eller vad det ska kallas för innan. Var väldigt nöjd med den, väldigt smidigt när de går ner i vikt eftersom den inte blir för stor eller för liten då.
Din ser dessutom smidigare och djupare ut i sitsen än vad min var. Skönt att hitta en sadel man trivs riktigt bra i! Det är guld värt. Och som Kyra säger, det är billigare att köpa ny sadel än ny häst. :idea:

Grattis!

sdc15086_91275063.jpg

Maj

foto0159_98018658.jpg

Juli

Det har ju inte precis gått åt rätt håll, hon var ju inte heller i rätt hull i maj.
Men nu, till min stora glädje, så har hon haft samma vikt, eller samma omkrets då jag ine har tillgång till våg utan endast viktmåttband i tre veckor. Det har dessutom varit för varmt för att rida någon dag, så nu när jag är ledig kvällar kan vi ta igång träningen på allvar, så hoppas jag att vi blir av med de kilona som vi har i reserv för svåra tider ;) :)

Hagen är långt ifrån optimal, men vill inte ha henne ensam. Men nu går hon i en hage med gräs som är högre än henne, de borde väll vara bättre? Visst innehåller det mer ju kortare gräset är? :D

Hagen är långt ifrån optimal, men vill inte ha henne ensam. Men nu går hon i en hage med gräs som är högre än henne, de borde väll vara bättre? Visst innehåller det mer ju kortare gräset är? :D

Teoretiskt - ja. Samtidigt är det en fråga om mängd. Det är ju totalmängden som avgör. Om de får i sig mindre av ett gräs mer mer socker/näring, eller mer av ett gräs med mindre socker/näring - i vilket exempel får de i sig mest socker/näring?

Kan vara omöjligt gissa dock, men för mina har LITE gräs men med drag i gett mindre totalmängd (bedömt mha hull osv) gett mindre totalmängd MJ och socker, än att gå på ett övervuxet bete, som haft lägre innehåll/kg, men de fått i sig mer.

Vad som gäller just din häst är ju dock omöjligt gissa.

ah, jag förstår :idea: Tack! :)

Skulle gissa på att det är bättre med det långa, men har inte jämfört det så. Mestadels för att vikten stannat. Sen tror jag hon har det bökigare att få i sig gräset när det är lågnt, hon får inte riktigt tag på det. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 718
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka