Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

KL

Nu ser jag ljust på framtiden. :p

Igår mötte jag en tjej som var ute och red och frågade om hon var intresserad av att komma och rida min lilla pålle. Jag hörde mig för och har bara hört positiva saker, så nu har jag eventuellt en medryttarkandidat till. :banana: Ska bestämma träff så hon får komma och prova, jag håller tummarna!

Det är stor skillnad på högt o övervuxet gräs- än som ditt- knallgrönt , frodigt o mkt näringsrikt troligen.
Mörkgrönt gräs- gödslat. en aning ljusare ogödslat.
Du kan se skillnad där hästarna gör sina behov- illgrön fläck.

en tugga o den får i sig mer än en som betar på ett helt nedbetat i 1h.

Du ser fettdepån på sidan av ryggen- går som en gräns där fettet finns.

Skulle begränsa betet en hel del.

KL

Hej igen, länge sen jag skrev något.

Måste bara fråga, har någon varit med om att greenguarden äts upp innifrån?:confused:

Har haft den sen början av juni och den ser bedrövlig ut... Hon får inget skav av den och hon verkar inte vara besvärad av den men jag hör att för varje tugga hon tar knaprar hon på plasten. Så nu är den snart helt trasig:(. Har testat globusmodellen med hård botten och den försöker hon inte ens äta med. Den som du Axel rekomenderar är slut här i rätt storlek. Så greenG. är den som återstår och inte var den billig heller men den har ju fyllt sitt syfte fram till nu ivarjefall.
Känns ju lagom lockande att köpa en ny men har inget val:mad:

Annars rullar det på. Har börjat trava lite efter sjukvilan och har ett sista (förhoppningsvis) återbesök i mitten av aug. Då ska vi ha hunnit satt igång henne i alla gångarter så veterinären kan se om det skett någon förändring av att rida. Hon känns jättefin hittills och fast det är varmt så försöker vi rida 30 min om dagen (kvällen blir det ju snarast). Skulle vilja öka på tiden lite, kan jag göra det tro? Veterinären vill att vi rider varierat i alla gångarter så småningom. Jag är så rädd att gå för fort fram så jag drar ut på schemat men hon måste ha kommit igång någorlunda till återbesöket så det är svår balansgång tycker jag.

Måttbandet står still fast jag vet ju att hon har pendlat i vikt eftersom vi senaste tiden regelbundet vägt henne, måttbandet hänger inte riktigt med...Lite sommarbukig är hon allt men inte alls som förra sommaren vid denna tid. Så det blir ett intressant besök hos veterinären i aug, då får vi svart på vitt angående vikten efter sommarens bete :)

Inte om den är rätt justerad och de har rätt teknik, ang greenguarden. Men innan E lärt sig slet han plast, och även när jag hade den för hårt spänd i början av ngn anledning (borde ju inte spela in tycker man).

Dock inte i närheten av att gå sönder, men man ser spår i plasten - det gör man.

Om hästen nu får äta en del gräs skulle jag skicka efter via nätet- en med remmar. Den är väldigt reglerbar.
Jag har X-full fast det inte behövs så stort.

Du får 3 såna för samma peng- minst.

Min GG var som att slänga pengarna i sjön.. tänker på tänderna oxå.

Har letat på nätet utan resultat, vart hittar jag den? Snälla ge mig en länk så skickar jag genast efter den!

Jag tror den är rätt spänd då hon inte får skav, samt att hon inte är besvärad. Däremot är hennes teknik kanske inte den bästa:o

Om jag får vara så fräck och hoppa tillbaka till "Slow Feeder" så hittade jag ett tips på en hemsida: http://www.swedishhoofschool.com/svenskasidan.htm som jag själv tänkte pröva.
Båda mina (en haflinger och en shettis) är i rundaste laget. Just nu går de på överväxt ogödslat bete, så jag hoppas att de inte får i sig så mycket. Den stund de står inne på kvällarna (för broms etc) äter de en liten smula hö (har inte brytt mig om att väga eftersom ett par "kakor" räcker i flera dagar).
Har aldrig vägt någon av dem på riktig våg, men tänkte mäta dem som ett startvärde och sen försöka minska det. Shettisen är inte så farligt fet, på henne kan man åtminstone ana revbenen. Det är haflingern som det är mer fetmavarning på... Men så har det varit dåligt med motionerande de senaste månaderna också (och just nu blir det ingenting alls, eftersom jag är överkänslig mot värme och knappt orkar leva när det ligger runt 30 - som det har gjort de senaste två veckorna). Ska ta ett par "före"-foton när det svalnar och jag orkar göra något...

vet du vad de har för verkligt behov?

Nackdelen med de där näten inser man när man läser hur mkt de äter/dygn även MED nät.

Från sidan: En rundbal räcker ca 20 dagar för våra tre hästar.
De tre hästarna, som säkert hade varit ännu tjockare utan nät men som inte är direkt smala heller, är 1 liten storhäst som ser ut som en arab, och två shettisar.

Nu är den infon borttagen, men förr angavs en rundbal väga 500 kg. Det skulle isf innebära 25 kg/dygn. Nu står dock ingen balvikt.

Men matglada hästar kan sätta i sig försvarliga mängder även genom ett nät, och det är oftast för mkt för att hålla hullet nere - vilket tyvärr syns på bilderna med.

SÅ, är dina bara i 'rundaste laget' kan det nog funka, men är de väldigt lättfödda skulle jag hålla väldigt noga koll på hullet.

Å, glädjedödare där - jag som trodde jag hade hittat "den perfekta lösningen" ;)

Men det KAN ju vara den verkliga lösningen för dina - beror ju på hur mkt de äter och vad de har för behov. Alla är ju inte lika extremt lättfödda och 'födgeni-ska' som min. (Som tömmer trippla finmaskiga hönät med 4 kg i bara marginellt långsammare än om det ges 'opreparerat'. Han kanske kan få jobb som produkttestare åt slowfeedertillverkarna :devil:

Däremot så om jag tar ngn annan i högen, K t ex, mitt arabsto. För HENNE hade ett sånt där nät nog varit PERFEKT. Hon var lättfödd, men inte extremt. Stora problemet med henne var att hon boxvandrade om maten tog slut, så jag var tvungen att ge henne 7 kg ganska torrt hösilage till natten (natt = 22 - 06) för att undvika det. De 7 plus de 7-8 hon åt i hagen (på fri tillgång) blev i överkant. Hon var inte fet men för rund. För henne hade nog ett nät blivit perfekt, hon hade haft mat hela tiden, dvs fri tillgång, men fått i sig några kilo mindre/dygn, och varit superb i hullet.

Därför jag undrade om du visste deras MJ-behov, dvs hur lättfödda de är/inte är. För det kan som sagt funka super för dina ju, om de inte är sådär extremt lättfödda =)

Hur tar jag reda på vad deras MJ-behov är, förutom att bara rent praktiskt mäta vilken ranson de inte går upp i vikt på? Vilket f.ö. verkar vara en väldigt långsam process, även om man måste mäta dagligen (och lita på att måttbandsmetoden fungerar).

Jag har aldrig givit dem fri tillgång, beräknade enligt deras (ungefärliga - har aldrig vägt dem på våg) vikt. Så under vintern fick haflingern 4kg hö på kvällen, shettisen 2 kg, och så fick de dela på 6 kg i hagen över dagen (varav nog haflingern åt det mesta).
Jag uppskattade att haflingern väger/vägde ca 450 kg, medan shettisen nog inte vägde fullt 200 kg - måttband verkar inte stämma riktigt på en shettis, för hon har inte många dm skillnad på "midjemåttet" mot haflingern.
Utöver det fick de 2 dl blötlagd betfor på kvällen, med mineraler osv. På den dieten tjocknade haflingern till under vintern, men när jag insåg det (när en kompis påpekade det!) gick de redan på sommarbete utan hö - så det enda jag kunde ransonera var betforen - så nu får han bara 1 dl betfor till sina mineraler på kvällen (shettisen får fortfarande 2 dl - tur att inte haflingern vet det!). De gick då i sin vinterhage där det är uselt bete och mest bara ogräs och sten. Strax före midsommar flyttade jag dem till en stor hage (på 1 ha) med massor av gräs - fast det var ju då redan långvuxet (innan jag fick upp stängsel kring "min rimpa" hade det gått en flock dikor och betat lite sparsamt - de har nämligen några hektar till att vandra på). Bonden har trimmat sin större kohage för att ge korna frodigare gräs, men det har jag självklart inte gjort - här ska inte "frodas till" någonting!

Så här ser han ut, för övrigt (rids av min dotter på fotot)
athos.jpg

Här ser man nog bättre att han är... lite överviktig:
athos_2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Först, jättesöt! :love: Men lite... rund, ja :angel: Inte värsta sorten dock men klart för..rund ;)

Hur tar jag reda på vad deras MJ-behov är, förutom att bara rent praktiskt mäta vilken ranson de inte går upp i vikt på? Vilket f.ö. verkar vara en väldigt långsam process, även om man måste mäta dagligen (och lita på att måttbandsmetoden fungerar).

Man behöver inte mäta dagligen, då blir man fö bara mentalsjuk ;) Men, har du analys på höet, så kan en ledtråd vara vad han fick förra året. T ex om han fick 5 kg hö och 1 kg havre (bara hittar på nu), och du vet analysvärdena på höet, så kan du räkna ut hur mkt de fick i vintras. Och sen kan du jämföra det med hullet de var i i vintras. Var de i lagom hull, för smala eller för tjocka?

Om du inte hade analys i vintras, då får man endera 'gissa' MJ på höet, i ditt fall fick haflingern troligen 4+4 kg iaf, dvs 8 kg hö. á 8 MJ = 64 MJ + betforn. á 7 MJ = 56 MJ osv.

Sen får man kolla på tabellbehovet. Då måste man börja med att uppskatta vad idealvikten är, t ex 400 kg, och sen se vad underhållsbehovet är för 400 kg häst. Sen provar man lägga dem på den MJ (som för övrigt är långt under 56 - 64 MJ..), och ser om hästen går ner som förväntat. OBS att detta kräver analys av grovfodret. Där kan man mäta med vad som helst (ett snöre om man så vill) en gång/v, samt använda ögat som komplement. När man nått idealvikten, så kollar man på foderstaten och hur mkt/lite MJ hästen då får - och voila vet man 'verkliga behovet'.

Nu under betet är betesbegränsare ('munkorg') ett sätt att försöka sänka intaget om man inte kan ge sämre bete.

Hängde du med, annars fråga igen =)

Jodå, jag hängde med. Jag hade analys på höet han åt under vintern som jag baserade foderstaten på, fast nu vet jag inte var jag har gjort av de siffrorna (enligt den analysen var det väldigt bra - hög proteinhalt men låg energi - ... om nu det stämmer, bonden jag köper av verkar lite "lurig" ibland - han kanske hade tagit ett prov på en tuss han visste skulle ge bra resultat och påstod att det gällde för hela säsongens hö, oavsett åker och skördetid osv) , men just nu har man ju ingen aning. Även om det är långt och träigt finns det ju alltid lite nytt gräs som kommer upp där det är betat. Jag skulle helst inte vilja sätta "munkorg" på honom. I vilket fall som helst kan jag ju inte veta hur mycket han petar i sig på betet. Så allt räknande får ju lov att vänta tills det är hösäsong igen.

Jag borde ha mätt honom då när min kompis påpekade att han lagt på hullet - så jag idag hade vetat om han hade gått upp ytterligare - och i så fall hur mycket - eller står still (eller rent av gått ner, men det tvivlar jag på...)!! Men jag ska åtminstone mäta honom nu (ska strax gå och sätta ut dem i hagen igen nu när hettan och bromsarna har lugnat ner sig).

Det är stor skillnad på högt o övervuxet gräs- än som ditt- knallgrönt , frodigt o mkt näringsrikt troligen.
Mörkgrönt gräs- gödslat. en aning ljusare ogödslat.
Du kan se skillnad där hästarna gör sina behov- illgrön fläck.

en tugga o den får i sig mer än en som betar på ett helt nedbetat i 1h.

Du ser fettdepån på sidan av ryggen- går som en gräns där fettet finns.

Skulle begränsa betet en hel del.

Hon står som sagt inte i den hagen längre, utan i en med högt ljust gräs.

Nu är det inte heller mycket kvar av det, då dom är ganska många. Men tror inte att dom ska flyttas till en ny del heller, utan får stå där ett tag.

Fetmarkerade det jag inte riktigt förstod, eller såg. För hon är jämnrund tycker jag, men skulle gärna vilja att du förklarade ytterliggare om du vill? :)

Jag tog mig friheten att rita lite på din bild. Det är det markerade axel menar, även om jag inte riktigt själv skulle kalla det depå, men det kan vara för jag är van med värre depåer än så. Men du har en hel del fett uppe över ryggen och en liten bit ner längs revbenen. Det syns på bilden att det när hästen böjer sig blir som en liten 'kant' där.

bukefoto.jpg

Tack, vart enklare nu att se vad ni menade :)

vägde henne med viktmåttbandet, 378 var det. Idealet ligger kring 300-320 på viktmåttbandet, fast tror den luras lite, eftersom hon är smalare precis där man mäter, får om inte med buken. Finns det något annat sätt man kan räkna ut vikt, eller hålla koll på annat sätt, utan att behöva väga henne med våg?
När jag ändå har er på tråden, finns det övningar som förbränner extra? Förutom det i håller på med nu, långa turer, klättra, och sånna saker i skogen, rider på banan 2 gånger i veckan.
Ska dessutom på kurs här snart, så det blir box för henne och en massa promenader, två ridpass om dagen. Har börjat fundera lite på vad man sk ge henne för mat då. Men en tanke som slog mig, var att skiljer det sig på hur mycket näring dom behöver under vintern sommaren? På vintern borde det kanske gå åt mer energi för att hålla värmen, ett problem som knappast finns under sommaren.

Om du klickar dig vidare här, på fortsättknappen, får du hjälp med en formel att beräkna vikt:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Behovet är teoretiskt högre på vintern ja, iom att det går åt energi för att hålla sig varm. MEN, hur mkt energi som går åt beror väldigt mkt på individen. Täcke t ex gör att det går åt mindre energi - tjock päls med. Och fett isolerar rätt bra :angel: Dessutom, många hästar rör sig mer på sommaren - insekter, större hagar, mer motivation att födosöka osv. Medan andra INTE gör det.

JAG räknar inte minsta mer för mina vintertid, och so far har jag aldrig faktiskt behövt ändra sifforna sommar vs vinter för någon häst - varken lätt- eller svårfödd.

Återigen, tack! :)

Då tror jag knappast att det är skillnad sommar/vintern, med det pälslagret! Så då räknar jagn nog ungefär samma, de blir nog bra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 718
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!