Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Här måste jag nog påbörja operation "Sära på hästarna och minska på maten". Fullblodet behöver ju inte svältas, han är i perfekt hull på det gräset faktiskt. Plus höet han får inne då.

Casper däremot... suck. Han blir bara rundare och rundare trots motion och de står inne 4-7 timmar per dag, beror lite på när jag kan släppa ut dem. Casper får bara en liten tuss halm när de kommer in, inget mer. Står på spån.

Så nu blir det väl elakheter. De ska ändå säras på, så de får vänja sig vid att vara själva på var sitt håll. Casper får helt enkelt stå inne mer, och istället få en tuss efter 4 h så kan han stå inne lite längre.

Kan tillägga att deras hage i högsta grad är ogödslad förutom hästarnas egen skit.

*KL*

Ni som kanske är lite mer insatta i det här än vad jag är. Hur fungerar det med hösilage om man har en häst som är konstaterat EMS/IR ponny? Hur ligger sockerhalten i förhållande till höt i hösilaget?

*KL*

Ni som kanske är lite mer insatta i det här än vad jag är. Hur fungerar det med hösilage om man har en häst som är konstaterat EMS/IR ponny? Hur ligger sockerhalten i förhållande till höt i hösilaget?

Om du tar från samma vall, och samma tidpunkt, så kommer sockerhalten vara högst i hö, mellan i hösilage och lägst i ensilage. Ensileringsprocessen förbrukar socker.

Men har du ett hö och ett silage taget på olika vallar, olika dagar, så kan det vara vilket som som är lägst i socker, så man måste analysera.

OBS att för torrt så får man inte ensileringsprocessen och då förbrukas inte socker på samma vis.

Så, oavsett om man har silage eller hö gäller det att välja noga och välja rätt - och att ha analys.

Jag är så ARG att jag mår illa. :mad: :mad: :mad:

Idag när jag kom till stallet så ser jag en stor knöl på min hästs framben. "Vad i helvete" tänker jag genast har hon gått utan skydd?
Tills jag märker att en liknade knöl sitter på ett bakben och efter en mycket kort stunds tänkande så inser jag att den som satt på skydden
i morse måste dragit åt så in i helvete att benhinnan? har svullnat upp mellan spännena på skydden.

Jag såg rött kan jag ju erkänna. Personen i fråga får inte röra min hästs ben igen.

Jag har i två veckor varit iväg med hästen och satt på skydden VARJE dag, utan problem, trots värmen.
Så någon värme eller dylikt kan man inte skylla på (Det har bara varit runt 25 grader här idag.)

Nu hoppas jag dock att det inte är någon stor skada skedd. Jag som tittade på tävlingar igår för att hon blivit så frisk och fin. :cry:
Jag är så trött på människor som inte erhåller något slags hästvett.

Numera ska jag åka ut och sätta på skydden själv varje dag, om hon nu kan ha skydd efter den här misshandeln.

Jag kylde dock benen 30 minuter var, gick ut och promenerade 30 min, och så på med kylskydd
och sedan ut och gå i 30 minuter igen för att sedan lindas runt om med BoT. Såg mycket bättre ut när jag åkte.

I övrigt så är hon smal och fin.

Sockeranalys menar du? Eller helt vanlig analys?
Jag vet inte vad jag ska göra.. Köpa hö/hösilage från den vi brukar eller leta vidare. Har kollat runt lite och det verkar vara dåligt med analyser (bortsett ifrån en som hade 10 smbrp/kg foder). Den vi brukar köpa ifrån har analys och är sådär pedantiskt noga med sitt hö=aldrig dammit eller mögligt utan alltid av super hygienisk kvalité. Däremot har ju värderna varit något sämre. Förra året var det 8,4 MJ och 27 SMPR.

132-133 har inte lyckats ordentligt då jag mätte med tumstock och spö. Första gången jag mätte var hon 129, dock med måttband, så tror hon ligger kring 132.

Ok, var lite nyfiken bara. Jag har ju inte vägt min på våg utan bara med måttband, så det är intressant att se om det kan stämma på ett ungefär med vad andra i ungefär samma storlek väger.

Nu ligger min på 320 kg, han är 128 tror jag. Jag har aldrig mätt honom själv. Kanske ska testa att ta med mig vattenpass och tumståck till stallet :p

Vart så fundersam när du frågade, så var tvungen att mäta henne igen, så 132.5 var hon, enligt min tumstock och ett spö som fick agera vattenpass :D

Jo, det har du helt rätt i, då skiljer det kring 4-5 cm och 30 kilo. Fast om jag mäter med viktmåttbandet blir det 40 kilo ;) Så vi föredrar första vikten, från sidan som länkades :) Fast tror min fröken är lite tjockare, tycker hon är extremt tjock just nu.

delvis KL

Läste en notis idag om övervikt på människor där de hade hittat att brist på D-vitamin och brist på kalk var faktorer som påverkade vikten uppåt.

Fan vad surt! Men det behöver väl inte vara så allvarligt?

Jag måste säga att jag är nöjd att mina hästar inte går i stora flocken... Tappskor (efter allt bus antagligen), sparkar här och var, bitsår och liknande. Det är dock inte mitt problem, lite 'självstyre' i stallet så är man inte nöjd får man säga till så ordnas en annan lösning. Men alla verkar glada och nöjda :confused:

Ja jag är som sagt väldigt nöjd med att ha mina grabbs ihop. Lite bus ibland, men inget sparkande eller bitande eller mobbande. Skönt. Är glad varje dag jag ser att skorna sitter kvar, bara håller tummarna hela tiden efter vinters galna tappsko-period.

Idag var vi för övrigt ute på en jättehärlig runda på 40 minuter. Först ca 1,5 km konstant trav, sedan skritt på slingriga stigar och avsluta med ca 1 km trav/galopp :) inte så värst varmt men väldigt svettig pålle.

Senast ändrad:

Tänk då hur härlig min såg ut när vi varit ute i 1,5 h med 30 min oavbruten trav, 5 min i vardera galopp och ännu mer trav på slutet. Han var dyblöt av svett.
Förhoppningsvis försvann någon liten fettstump..
Man kan fortfarande känna hans revben trots att han går på gräs. Har inte satt på munkorgen i och med att det är en helt ny flock o de har haft en hel del att säga varandra. Men jag tror inte jag behöver den. Det är nästan bara strandängar och vass i hagen, och vi kanske ska flytta över de som behöver till skogshagen. Har inte gjort det än pga av alla bromsar, de är fruktansvärda! Hittar ingenting som biter på de jäklarna, inte ens Figges eksemtäcken håller dem stången. De biter igenom tyget, trots både Switch, UltraShield, RB86 och Bremsenblocker (inte samtidigt).

Jag tror att din är lite smäckrare och har längre ben än min. Godi har ju väldigt korta ben till storleken på resten av kroppen. Hade din häst haft så korta ben som min, så hade den säkert varit lite mindre.
Tyckte inte hon såg extremtjock ut på bilden, men lite finns det väl så klart att ta på.

Jag tycker att min är bra som den är nu, men iom att jag inte har vägt honom på våg så tycker jag det är intressant att se vad andra väger, så att jag kan få en uppfattning om måttbandet visar någorlunda rätt. Tror att det kan stämma hyfsat bra, men har ju inte så mycket att jämföra med mer än formler.

Gud vad härligt med sådana ridvägar! Jag hoppas ha riktigt fina ridvägar sen när jag flyttar, det verkar som om värmlands skogar kan erbjuda det :) inte en chans att jag kan lycka med 30 min trav med min tittiga pålle här, då måste man trava förbi hus och gårdar och det är mindre poppis ibland :p fast jag intalar mig att han kanske gör åt med lite energi när han stressar upp sig och spänner varenda muskel, hehe.

KL

Idag var medryttarkandidat nr. 2 ute och hälsade på och hon verkade jättebra, så nu har min lilla plutt fått en medryttare! :banana::banana::banana:

Så här blir ingen semester bara för att matte ska börja plugga och resa bort emellanåt inte. :devil: Känns jättebra att veta att det finns någon som kommer dit och tar hand om honom när jag är borta med skolan eller sitter med näsan i boken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 718
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI