Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Haha, ja förhoppningsvis går det åt lite extra när man är stirrig! Min har aldrig provat den tekniken :angel:
Jag är ändå rätt missnöjd med vägarna här. Visst de är fina och jag kan komma långt, men jag måste ju gå samma väg fram och tillbaka flera kilometer :p Fast jag ska inte klaga, jag har bara haft sån otrolig tur med ridvägar i alla år.

Nu får vi nog dock ligga lågt igen, galoppen har blivit extremt markbunden och inte alls lika luftig och fin som den var tidigare. Har nog pressat lite för hårt :crazy:

Nu får vi nog dock ligga lågt igen, galoppen har blivit extremt markbunden och inte alls lika luftig och fin som den var tidigare. Har nog pressat lite för hårt :crazy:

Jag tänkte faktiskt skriva det, att är du inte rädd att det blir för mycket för senor och leder osv med sådana turer, iom att han som jag begriper det fortfarande inte är färdigslimmad, och inte i 'full kondition'?

E skulle ju gladeligen ta en sån tur (men framför vagn) som du beskriver. Jag skulle aldrig tillåta det dock, just för jag är för rädd för att det ska ge följdproblem/gå över gränsen.

Ska jag vänta med att rida ordentligt tills han är smal av enbart diet kan jag vänta tills han dör.. Nej, jag är inte speciellt orolig över att det blir för mycket. Jag har ridit såna rundor med honom i många år utan några problem. Veterinärer har kikat på honom när jag tycker det börjar bli illa men inte hittat några fel alls. De har rent av varit imponerade av hur bra ben han har!
Han är i god kondition, jag har ju hållt i gång honom i flera flera år ;) Ingen maratonlöpare, men helt klart i bra kondis.

Men visst, man kan aldrig vara säker.

Fast det är väldigt stor skillnad på att rida ordentligt, och att vara ute i 1½ h, varav trav 30 min i sträck, och komma hem med en häst plaskblöt av svett - anser jag alltså.

Emil är ju tjock, och tränas. Men där handlar det om att jag dels får se till att dämpa honom, men också att lägga in träning som inte är 'fart'. Nu körs ju han så lite knepigare än om man rider, men t ex uppförsbackar ger bra träning, att skritta men öka dragbelastningen osv, varvat med mer 'fartig' träning.

Om man rider så klättra om backe finns, finns inte det då styr av vägen, skritta rakt ut i skogen på lång tygel. Det ger rejäl träning. Lågfart men över bommar.

Men undvika läget där kroppen (om än inte huvudet) är trött, och senor/leder får ta belastningen, speciellt när det är extrabelastning av övervikt.

Sen gör du givetvis som du vill, men det var min spontana tanke när jag läste, kombinationen av ansträngningen + genomblöt av svett skulle för mig vara över gränsen. Sen kan det ju alltid se annorlunda ut i text än det är, men när du själv sen tyckte att han tappat galoppkvaliten och det nog blivit för mycket...

Hehe, han var svettig pga vädret ;) Han kan vara blöt av svett när jag hämtar honom i hagen, just för att det är varmt och han har täcke.

Galoppen var helt ok idag igen, så det var bara träningsvärk antar jag. Eller jag som red slarvigt. Han reagerar tydligt på när mina höfter inte hänger med, då tar han inte galoppfattningarna helt rent. Idag gick han precis lika lätt som vanligt i vänster galopp. Höger kunde jag inte rida ordentligt, höfterna låste sig så fort jag försökte så jag valde att inte galoppera alls efter det.

Fast genomblöt av svett, då skulle man ju aldrig kunna motionera :p Även mitt fullblod bara rinner iväg nu i värmen, och en vanlig hopp eller dressyrmänniska som tränar mycket skulle ändå anse att våra pass är rätt lugna.

Som sthu skriver så kan även min pålle vara svettig när han hämtas i hagen. Speciellt på hösten när vinterpälsen kommer före vintervädret.

Jag tror att en blandning av sthus långa trav/galoppsträckor och mina backar vore perfekt :D Kan inte gå en meter knappt utan att stöta på backar av varierande grad, och så får man rida offroad nästan överallt. Det är toppen. :)

Just nu motionerar inte så många här längre så man får gå på gammal vana, gamla stigar räknas nu snarare som offroad. Så vi plöjer fram genom unggranar och höga ormbunkar, över stock och sten. Även då - dyngsur häst trots enbart skritt.

Jo, svettas de av värmen och/eller har lätt för att svettas så är det ju en annan sak - men det framgick ju inte av ursprungsinlägget sas =)

Jag försöker ju köra vid 20 - 21 på kvällen, men kan vara nog så varmt då ändå. Men E är svettig men inte sjöblöt av en 'normal' 45 min-runda (trots sin päls, lite fascinerande), men plaskblöt av svett om han får bestämma fart själv (då blir det bara trav och galopp *s*).

Men, svettas de av värmen bara i skritt, då blir de ju plaskvåta nästan vad man än gör.

Om hästen svettas mkt nu fungerar den som den ska.

en mkt otränad häst svettas knappt alls, samma med människa.

Att de svettas mkt- inte bara under sadel o halsen är bara hälsosamt- bränner fett. De ska svettas i ljumskar o högre upp mot korset.

Mitt kvitto på jobb är lödder mellan bakbenen- inget sådant- ja då har den inte jobbat- såsom jag menar med jobb:p

Håller med... men kanske mest för jag älskar hästens uttryck när den är helt genomjobbad, samt lukten av varm häst :D

Nä men mitt fullblod blir helt vitlöddrig nu, under sadeln, när vi ridit ett pass på ridbanan. Likaså mellan bakbenen, om jag varit duktig och ridit ordentligt ;) Och han är ändå fullblod med tunn hud, tunn päls, ytliga blodkärl. Att nordisen inte smälter bort på fläcken är väl nästan ett under :p

Jag har för mig att jag har läst om att ju mer vältränad = desto mer svettas man. Stämmer även för häst? Ska alltså bero på att kroppen blir bättre på att göra av med överskottsvärme eftersom den får hantera det problemet oftare än en kropp som sällan arbetar sig varm. Att svettas är ju att effektivt kyla ner sig.

Precis, svett är bra!

Nu blev jag sugen på en riktig genomkörare, sådär så det löddrar både fram och bak (och på ryttaren med kanske). :D Kanske ska ta en riktig hårdträning imorgon, det blir ju inte mycket till motion i helgen (jobbar 27 h..) och sen blir det semester en hel vecka efter det. Så kanske ta ut det sista nu :devil:

Jag tror det är svårt att generellt säga att si och så mycket svettning så ä hästen vältränad osv. Olika hästar har - oavsett i eller ur kondition - väldigt olika lätt/svårt att svettas.

Jag har haft hästar som svettats floder när de varit ur kondition, men när de varit i mördande kondition (varav en av de för distans) knappt svettats alls förutom under sadel/sadelgjord. Och så har jag haft de som i princip 'aldrig' svettats förutom av stress, för det ska man inte glömma att stress kan ge rejäl svettning med.

N svettades som en gris av 10 min skritt vid köp, delvis stress, delvis för hon var så grymt överviktig och otränad. När hon var i full löpkondition t ex skulle det mkt till för att få henne att svettas, samma sak när vi t ex red FT. Min V svettades knappt alls i full kondition, inte ens när vi sommartid körde mördarpass och körde galopp upp och ner i mördarbackar (lååånga, branta backar). Och sen har vi t ex G som svettades mindre ur kond och mer i kondition. D svettades 'alltid' lätt, och mer ju högre kondition han var i.

Så, man får nog ta med hästen i beräkningen. Vad gäller löddra mellan bakbenen osv så även där får man ta med individuella saker, E löddrade ganska lätt mellan bakbenen av det jag nu kallar 'lätt pass' - helt enkelt för fläsket 'gned mot varann' där och det skapade lödder (på samma vis som tygeln kan skapa lödder när den ligger emot halsen t ex).

Så, man får nog i första hand ta hänsyn till vad man har för individ och i andra hans 'svettningsgrad' för att bedöma kondition. Att en häst inte jobbat om den inte löddrar mellan bakbenen är en sådan där 'gammal lära' btw, min pappa hävdar samma sak =) Men, vissa hästar kan man i princip rida ihjäl innan det inträffar, andra räcker det som sagt med att skritta 10 min.

Vad tycker ni om Constances hull på dessa bilder? Det är 17 inte lätt att fota henne eftersom hon aldrig kan stå stilla mer än 1 sek i taget :p

I maj

2 juli

Idag, 22 juli

Försämring mellan maj och 2a juni. Idag bättre än bägge tidigare tillfällena, men jag skulle vilja se mer överlinje. Om det kan åstadkommas med protein (dvs dte är i underkant med prot nu, gräset innehåller ju inte mkt i den vägen) eller om hon är en sån häst som helt enkelt inte musklar i vila är ju svårt säga.

Men själva HULLET är jättefint och helt lagom på nyaste bilderna tycker jag, det är muskler som saknas, inte hull =) Tycker du ska hålla henne i det hullet, och jobba på (ev fodra, beroende på hur det står till där) musklerna så blir det kalasbra.

Kan du inte lägga ut på T med, nyfniken ju. Eller maila om du inte vill lägga ut. Om nu inte kameran lägger på 50 kg på henne igen ;)

Jag som tycker hennes mage har växt jättemkt :p Men det är klart, jag jämför nog med hur hon såg ut när hon var som smalast när revbenen syntes m.m.

Jag funderade också på proteinbrist. Nu får hon 1 kg lusern (sedan en vecka, innan dess ½ kg). Och så får hon ca 4 kg hö om dagen pga dåligt med gräs i hage (torrt!). Men hon äter inte upp allt och det måste väl innebära att det fortfarande finns gräs kvar att äta i hagen?

Så nu är proteinbehovet uppfyllt. Iaf om man tänker enligt 60 g SRP/100 kg häst. Men jag kanske ska ge mer?

Just nu får hon 1 kg Krafft lusernpellets för att jag hade det hemma. Men hon är sisådär förtjust i det, så jag funderade på om jag skulle köpa Dangrönts pellets...

Jag ska se om jag kan fota nån bild på Trintiy där hon inte ser ut som en fläskbobba. Hittills har jag faktiskt inte lyckats :angel:

Hur går det med hennes hovar? För visst var det väl hon som hade hovproblem - eller är jag helt ute och reser :o???

Ja, det är hon som har haft problem med hovarna. Nu har det ordnat sig igen, så nu ska jag bara få mer tid så jag kan sätta igång henne igen :)

Jag tror att din är lite smäckrare och har längre ben än min. Godi har ju väldigt korta ben till storleken på resten av kroppen. Hade din häst haft så korta ben som min, så hade den säkert varit lite mindre.
Tyckte inte hon såg extremtjock ut på bilden, men lite finns det väl så klart att ta på.

Jag tycker att min är bra som den är nu, men iom att jag inte har vägt honom på våg så tycker jag det är intressant att se vad andra väger, så att jag kan få en uppfattning om måttbandet visar någorlunda rätt. Tror att det kan stämma hyfsat bra, men har ju inte så mycket att jämföra med mer än formler.

Jag tycker hon är extremt tjock, men kan bero på att hon går med andra smäckra hästar ;) Har inte haft henne så länge heller, så har ingen vikt hon ska ligga på. Det syns inte så tydligt på bilder, hon har som förutom magen ett rejält jämt lager runt hela sig, syns tydligt vid sadelgjorden ;)

Jo, det är faktiskt bra, har inte heller möjlighet att väga, så det är bra att höra vad andras väger :) Jag litar inte riktigt på måttbandet alls faktiskt, då hon är hyffsat smal precis där, sen kommer den riktiga magen :)

Ang det här med svettning och kondition och ev samband eller ej.

Kört Emil som vanligt här ikväll, och den turen/v som går ut på att ponnyn 'nästan fritt' väljer fart, men jag lägger in några påtvingade skrittpauser här och var och ser till det inte blir ALLTFÖR mördande tempo.

E väljer uteslutande snabb trav och dito galopp, men som sagt jag brukar hålla igen en del.

Dagens runda gick inklusive fram och avskrittning i ett snittempo av 8 km/h - och E är A-ponny. Som jämförelse så tempot i maratonkörning är för A-ponny i lätt klass 9 km/h. Sträckan jag körde är btw 4 km, grusväg, en hel del backar. Fyrhjulsvagn.

FÖRR skulle det dels tagit längre tid, och liten ponny vara REJÄLT svettig. Idag 30 min blankt inkl skritten och uppvärmning osv. Idag var han lite svettig/fuktig under lokorna, under bukgjorden och där draglinorna legat emot samt mellan bakbenen.

Dvs högre kondis och bättre ork = mindre svettning och snabbare tid.

Vill man ha koll på konditionen och hur mycket/litet hästen egentligen jobbar rekommenderar jag VARMT en pulsmätare. Då är det väldigt lätt att hålla koll så man varken övertränar eller undertränar =)

Äter hon inte upp allt hö, och jag minns ditt värde rätt - får hon inte i sig underhållsbehov ens för 400 kg. Om jag minns värdet rätt får hon då i sig ganska precis underhållsbehovet för 350 kg, med 3 kg hö + 1 kg lucern. (Du kan inte räkna med ngt protein från gräset om hon går i samma hage)

Så jag säger som för T - höj =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 718
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI