Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Har du INGEN möjlighet till gräsfri hage? Hon har ju en hel del fettansamlingar, och hade hon höga insulin OCH glukosvärden skulle jag inte våga.

I nödfall så sätt på en munkorg, men jag skulle om det gick vilja ha bort från gräs tills du fått hullet och insulin/glukosvärdena bättre.

Jag kan stängsla in skogen och då borde det bli så gott som gräsfritt tror jag. Men hur funkar det med blåbärsris och sånt, hur ser det ut med socker och så? Jag antar hon kommer käka både granris, träd och blåbärsris i brist på annat.

Jag vet faktiskt inte ang riset. Troligen vet ingen, men JAG skulle hellre 'chansa' på blåbärsris än på hårt nedbetat gräs.

Har hon haft betesbegränsare ngt?
OM hon kan pilla i sig hö/silage genom begränsare, så är det mkt knapert med käket väljer de oftast grovfodret först, då kan man på så vis 'hålla dem ifrån' det gröna iaf delar av dagen. (hur länge beror ju på hur mkt grovfoder man kan ge och hur fort de pillar i sig det).

Annars är ju ett - tråkigt - alt att göra en LITEN hage som blir gräsfri, hon kanske kan dela den med skäcken?, och fodra med grovfoder/silage/halm. Som en akutlösning tills du fått insulin och glukos under kontroll?

Tänk på att helst sockeranalysera grovfodret dock, så du inte proppar i massa socker ovetandes där.

Min kompis sköter min systers häst (min syster pluggar långt bort), och nu är det så att denna häst är FET, hur ska jag kunna lösa detta?
Min pappa använder stallet som snickarverkstad eftersom det samtidigt håller på att renoveras, och min syster låter oss inte ta in hästen, vi har ingen hage utan något bete så hur ska vi göra?:confused:

Mindre hage, samt betesreducerare/munkorg, och så mkt ökad motion som möjligt (beror ju påhur igång hästen är och om den är frisk osv). Och ta ett allvarligt snack med syster.

*eget KL*

Lillen är lycklig nu, och matte har avancerad ångest. Jag har nämligen blivit tvungen att ändra en del i fodringen. Han började bli väl 'rörlig' därute i sjukhagen (och inte blev det bättre av senaste dagarnas 'halv storm'), och jag har fått se till att han har fri halm där. Ströat upp lösdriften med halm. Lycklig häst som sagt, han syns knappt till utan står därinne och äter. Vet inte riktigt hur mycket han äter där, jag vägde inte det jag ströade med igår men det var väldigt mkt försvunnet vid intag :crazy:

Så givetvis rädd han ska dra iväg i vikt =/ Samtidigt är det ju viktigt han är lugn och stilla, så svårt..

E motstår just nu hårdnackat alla bantningsförsök och har trots rejäl motion och begränsad mat tvärstannat i vikt och där står det still. Vet ärligt talat inte riktigt varför eller vad jag ska göra åt det. Han har ju tidigare reagerat med att gå upp vid strypt mat och ner vid ökad, men han borde inte stanna/Gå upp på det han får nu, så jag vetesjutton? Irriterande och lite tröstlöst är det i alla fall, nu om någon gång borde han gå ner i vikt?

Har också lite av ditt problem just nu... Idag har vi helt plötsligt mycket kallare temperaturer än vi haft på riktigt länge = pigga och rastlösa hästar. Var ute och släppte ut vid 6-tiden. Gick sedan och lade mig igen en stund. Vaknade vid lite efter 7 av att hunden for ut på balkongen. Det visade sig vara Cloetta som levde runt i sin pyttehage. Hon ska ju inte springa med sin skada, men det är hopplöst svårt med storleken på hage till en shettis som inte får springa. Hennes hage är pytteliten, men det är ju hon med så hon klarar av att galoppera och bocka nästan på en kvadratmeter...:crazy: Hoppas, hoppas att hon inte tagit skada av det lilla buset idag. Hon har ju stått stilla och läkt länge nu...

'Kallt' här med igår och idag, vilket nog säkert också spelar in. Igår var det TIO GRADER på kvällen, och snålblåst. Jag saknade på allvar ett par vantar på kvällspromenaden med L :eek:

Hur går det med lilla C, blir hon bättre? Glömt fråga men trodde hon var ute ur arresten nu, men inte alltså.

Kan förstå det är extra svårt med hagen till shettisen, jag vet ju bara hur L kan skutta och ha sig på liiiiten yta, och en shettis lär vara än värre. Värsta är ju att när de just gör det på liten yta blir det så mycket tvärvändningar och tvärstopp = etter värre iaf för Ls skada (och lika för din C med väl?).

'Sista utvägen' med L är ju att ställa honom på boxvila, men det är ju bättre om han rör sig mer än så, men i skritt då.. Men han är rolig så, han är hur lugn och cool som helst mellan fyra väggar. Nu sederas han ju lätt inför promenaderna (och from igår inför insläppet, det började trigga honom när E gick in först, attans vad de hinner hitta på på 30 sekunder!), men även innan så det kunde vara highlife på promenaden och i luften och på bakbenen, och så kliver man in i stallet och poff så är han kolugn. Står lös på stallgången, även med öppen dörr, osv.

Knashäst, fast det är min lilla älskade knashäst ändå :love:

Hon har blivit bättre och bättre, och nu på sistone sett RIKTIGT bra ut (om hon nu inte sabbade det med att busa idag...:crazy:). Det lite komiska är att när vi var i Hbg och jag frågade vet hur länge det skulle ta innan hon borde bli rejält mycket bättre, så sa han 3 månader. Det var den 15 april och nästan precis tre månader senare är hon alltså 100% bättre. Det prickade han in bra :)! Men att släppa ihop dem igen vet jag inte när jag kommer att våga. Det kommer att bli rena rama busfesten...:crazy:

HUr länge ska hon stå i sjukhage?

Bra inprickat av vet ja, men om det gått 3 månader och hon är 100% bättre så tror jag risken är liten hon drog upp hela skadan igen med ett bus - men förstår precis att du är orolig för det!

Kallt här idag också! Passade på att dressyra i skogen och nådda många framsteg tycker jag. Färdiglullat på uterittarna! Nu verkar framåtbjudning ha kommit för att stanna så dags att höja standarden lite...

Det verkar som om torkan har strypt näringen i gräset, fast det regnat en del sista tiden. Tycker det inte ändras så mycket på hans kropp nu.

*KL*

Efter nästan en månad på bete utan annat foder så åkte min tant in på box igen och går i vanlig nerbetad hage.

På betet fanns där knappt ngt att äta allt var gult och torrt, fanns lite grönt på andra sidan dammen. Hon började se toppig ut och vill inte att hon faller ur för mkt.

Nu står hon på halm, får ett kilo alfalfa mj 10 - smrp 150, ca 1kg hösilage, väntar på värdena.

Har motionerats hela sommaren går i skrittmaskin 2ggr/vecka * 60 min när jag jobbar em/kväll. Så vilar på sin höjd 1 dag som mest.

Bilder kommer i veckan tror jag.

KL

Ny bild längst ner, lite sommarbuk men acceptabelt efter snart 2 månaders bete. Precis igångsatt dessutom efter konvalecens sen början av maj annars hade hon förmodligen sett bättre ut:grin:. Men där vi var i höstas hoppas jag inte vi hamnar igen!

I nov någon gång
th_005-3-1.jpg

Slutet av april tror jag
th_014-3.jpg

Igår
th_015-4.jpg

edit: Vet inte varför de inte blev klickbara..:(

Fri tillgång på hö har hon aldrig haft, tack och lov för det! :) Flyttade henne från lösdriften andra veckan jag hade henne, då det inte var nyttigt för henen att stå med alla dräktiga ston ;) Lite synd för vill gärna ha henne på lösdrift, men det blir nyttigare.

Hon är trots allt inte riden så mycket, utbildningsmässigt sett, så vill inte döda all vilja nu, men motionerar ändå en hel del. Köpte henne i slutet på december, så hon gick ner en del i vikt, långsamt men bra, ändå till sommarbetet. Hon fick bara en 6 kilo hö, mineralfoder och 3 dl havre under vintern.

Men tycker det känns fel att ha henne ensam, nu går hon inte längre upp, hon håller sin vikt, dock är det för mycket vikt hon håller. Så antar att jag får stå ut tills betet är slut, vilekt är snart :)

Så snart kommer vi kanske ner till en ordentlig vikt, om jag inte nu var tvungen att flytta och lämna hästen hemma om fyra veckor.

*KL*

Äntligen har reeeeegnet kommit, det vräker ner och har gjort sen igår kväll, jippie! Hoppas bara L håller sig lugn, det blir halt som f*n av det.

Hursom, pga vädret så täcke på. Och då uppstod veckans jubel =) Jag fick korta Lillens gjordar med 1 dm :bump:

Emil fick gå ut utan täcke, då det täcke jag fick med honom (och hunnit lämna in på impregnering och tvätt...) hängde som gud vet vad. Om man bantar bort 'en halv ponny' blir täcket för stort på ALLA ledder. Trist för E som fick gå ut utan täcke men han överlever garanterat. Jag täckade ju för de står i små tråkiga hagar, MEN de har ju sina lösdrifter ett gå in i. Och för matte som får sälja och köpa nytt. Men HEJA att täcket var så mycket förstort bara köpa ny i mindre storlek - för han bantat så mycket :bump:

Härligt, inte illa! :)

Här är det inte bara regn utan världens jävla skitväder. Tog in hästarna för natten och är väldigt nöjd med det beslutet, så som det stormat och regnat. Jag som gillade torkan :p

Hos oss står det ganska stilla, hästen vilar fortfarande. Tog lite nya bilder idag, tycker nästan det ser ut som om han gått upp lite? Fast även om han gjort det är det inte hela världen tycker jag, han är iaf inte fet och när vi kommer igång kommer det nog försvinna snart :)

Okt 09

2 juni 10

Idag

Vad tycker ni? Ser det ut som om han har gått upp mycket?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 718
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!