Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Där ser man hur hemmablind man kan bli :o Jo nu när du säger det ser halsen lite bättre ut, men jag har fått för mej att bogen såg bättre ut i juni? Kan iofs vara färgen som luras också, vinterpälsen är helt borta på sista bilden :)

Jo, bogen kikade jag lääänge på, men kunde inte bestämma mig för hur det var. Men svårt med kort, kläm och känn är bäst.

Sen, kort kan luras hemskt, åt båda håll. Men utav korten att döma har han inte gått upp nämnvärt iaf, möjligen då bogen men kan lika gärna vara vinkel/ljus/muskling.

Men det är jättesvårt, jag kan ju stå och titta och känna på L och tycka 'shit, han är fet igen', så tar jag ett kort och tycker 'okej, inte såå mycket', så lägger jag ut det och folk tycker 'eh han har ju gått NER'. Så jag har börjat göra en body condition scoring en gång/mån. Jag använder den bara för att checka med mig själv hur min bedömning ev skiljer sig. Sen har jag faktiskt tagit kort från olika datum där han står ganska lika, skrivit ut och klistrat bredvid varandra på papper, DÅ ser man lite lättare.

Ja det är ju helt hopplöst tycker jag, att försöka se hur det är egentligen. Direkt när jag tagit det här kortet släppte jag ut honom i hagen och tog ett kort till, där såg han smällfet ut :crazy: Enligt måttbandet är det ingen skillnad, men det säger ju bara hur det ser ut runt magen - inget om resten av kroppen. Jag ska kolla upp body condition scoring, verkar vara praktiskt :)

*KL*

Den här lille herrn har ni ju sett bilder från när han kom, groteskt fet.

Han hade då storlek 115 cm på täcken, iom att han var så förbaskat fet över bogen, och 115-täcken satt utmärkt i bogen, samt gick ungefär lika långt ner som det på bilden.

80 kg senare som sagt (fast vi har 50 - 60 kvar), så ser ett täcke i storlek 105 cm ut såhär (det kanske är stort i storleken, men ändå..). Fick ta bort haken för det inte skulle bli idiotstort i bogen tom (!).

sadelprovningl25juli201.jpg

Två slarvigt tagna hullbilder:

Slarvigt tagen hullbild på L (det var eg sadeln som skulle fotas)

Vad fin E är i sitt nya täcke :love: Jag tror T också vill ha ett sånt eftersom hennes färg är ju lila ;)

De börjar bli så fina dina pållar :D

Jo, frågan är om 95 blir alldeles för litet dock, det är ju väl stort i bogen det där?

*KL*

Lillen vägd på våg, och trots en månads konvalescens i box och sjukhage hållerhan vikten. Inte gått ner som han eg borde men huvudsaken är han inte går upp. Men 418 kg stannade vågen på idag, precis som för en månad sen.

Det var också dagens enda glada besked i princip :cry: Nu kan jag se fram emot att försöka hålla vikten på minst 6 mån boxvila (med promenader), from nu. Istället för 4 månaders sjukhagsvila med promenader from för 1 mån sen.. =/

Och lilla E kan se fram emot en snabbkurs i konsten att gå ute själv. Dock, han kanske nyss växt i den kostymen, sa inte flaska när jag lastade L imorse, och går nu sen 15 minuter ute själv, och har varken skrikit, sprungit runt eller ffa - rymt ur hagen *peppar peppar*

Nja, jag vet inte exakt vilken planet han kommer ifrån riktigt, men han är konstig han ang bättre/sämre. Initialt ohalt som sist, bättre i longeringen än sist, böjprovsreaktionerna dock i princip oförändrade.

Men ultraljudet.. var inte roligt.. Som vet sa 'jag förstår inte att den här hästen inte är halt??' Orkar inte skriva så mkt mer nu, kommer 'långa versionen' i bloggen lite senare idag, måste hinna smälta och landa själv. Men konvalescensen blev markant längre, och vad värre är - prognosen blev betydligt mindre positiv :cry:

Fri tillgång på hö har hon aldrig haft, tack och lov för det! :) Flyttade henne från lösdriften andra veckan jag hade henne, då det inte var nyttigt för henen att stå med alla dräktiga ston ;) Lite synd för vill gärna ha henne på lösdrift, men det blir nyttigare.

Hon är trots allt inte riden så mycket, utbildningsmässigt sett, så vill inte döda all vilja nu, men motionerar ändå en hel del. Köpte henne i slutet på december, så hon gick ner en del i vikt, långsamt men bra, ändå till sommarbetet. Hon fick bara en 6 kilo hö, mineralfoder och 3 dl havre under vintern.

Men tycker det känns fel att ha henne ensam, nu går hon inte längre upp, hon håller sin vikt, dock är det för mycket vikt hon håller. Så antar att jag får stå ut tills betet är slut, vilekt är snart :)

Så snart kommer vi kanske ner till en ordentlig vikt, om jag inte nu var tvungen att flytta och lämna hästen hemma om fyra veckor.

Jag hade gärna haft lösdrift, med möjlighet att stalla in. Men jag kommer aldrig ha fri tillgång igen! Man kan ju ha dem på lösdrift och ändå fodra dem separat med kontrollerad fodergiva.
6 kg är inte så bara, tycker jag. Jag är glad om jag kan få det att gå ihop på 5 kg. I vintras fick min 4,5 kg, men han åt sällan mer än 4. Halmen var inte så god alltid. Men eftersom han åt den ibland så vet jag ju att han hade ätit den om han hade varit riktigt hungrig, och han petade oftast i sig ungefär hälften.

Så 6 kg är ju jättebra om du kan ge!

KL på mig själv.

Min häst har fått sin första tappsko, i min ägo. JÄKLA SKIT! Förhoppningsvis kunde hovis komma redan imorgon, men det är såå tråkigt!

Annars börjar han bli rätt slimmad, han ligger ganska stabilt i vikt än, men han börjar se lite mer slimmad ut. Har fått kommentarer från kompisar i stallet också, vilket jag tycker är ett bra kvitto på att någonting verkligen hänt. Man vill ju lätt inbilla sig att man ser saker som inte finns där annars. :angel:

Från och med igår har han även fått 2 hagkompisar!!! :banana::banana::banana: Jätteroligt!! Han blev så glad när han fick springa in till dem, och han var rätt förbannad på mig i morse när jag flyttade över honom till hans lilla hage där han går själv.:p Men jag vill inte ha honom i den andra hagen på dagarna, för där är ingen skugga, så de står inne en stund på dagen när det är som varmast, och resten av dagen går Godi i sin hage med massa skugga. :love:

Jo, dom blev fodrade med silage en tre/ fyra gånger om dagen på lösdriften, men det var rätt så rejäla fodergivor, det klarade inte gråis av. Flyttade in henne och har gett henne torrhö men började med silage igen då det var mindre näring i det eller hur det nu var, fick det dära uträknat :) Så kunde ändå ge henne 6 kilo, och då gick hon ändå ner :) Får väll se hur det ser ut med årets hö :)

Nu får vi nog dock ligga lågt igen, galoppen har blivit extremt markbunden och inte alls lika luftig och fin som den var tidigare. Har nog pressat lite för hårt :crazy:

Problemet med den markbundna, trista galoppen är löst!
Häromdagen var vi ute igen, en lång och härlig svampletarrunda. Mellan mina potentiella svampställen provade jag lite galoppfattningar. Först gick det precis lika dåligt som tidigare, man kände knappt att benen lämnade marken överhuvudtaget..
Men nästa galoppsträcka var galoppen lös, ledig och rejäl igen!
Vad hände?
Jo, när jag slängde mig av efter en kantarell i skogen passade ponny på att springa iväg ett par meter åt andra hållet och stanna och pinka :D

Han är extremt löjlig med det där, han varken kissar eller bajsar när man rider. Bajsar gör han visserligen, men aldrig under rörelse och extremt sällan på vägar. Får han inte gå ut i skogen eller bredvid vägen och stanna och uträtta sina behov så håller han sig. Kissa under ridning har han nog bara gjort två tre gånger under alla våra år.. Irriterande, ja. Men nu vet jag var galopproblemet (kan vara) är. Frågan är bara hur man löser det :crazy:

Ok, med silage väger väl lite mer pga att det är blötare?

Bra att ni hittat något som funkar iaf.

Haha, sån kunde min också vara. En gång så fick han ett tokryck och fick jättebråttom av vägen och rätt upp för en brant backe i vägkanten. Där bland buskar och småtråd som killades gott under magen ställde han sig och kissade. För man kan ju inte kissa på vägen :eek::p

Men sen under det året som vi red ensamma så lärde han sig att det går alldeles utmärkt att undvika/fördröja en ridtur genom att ställa sig som om man ska kissa var tionde meter. För förr eller senare så kissar han ju och då kan inte matte med att tvinga honom att gå framåt. Utan då får han stå där och titta på fåglarna och allt det där. Jättesmart tycker Godi!

Så nu kör han alltid med det när man rider själv. Var tionde meter måste han kissa, så står vi så i en minut eller två, när det inte kommer nåt går vi 5 steg till och upprepar proceduren.... tills matte blir irriterad och säger till att nu ska vi banne min gå vare sig du vill eller inte. Kissa får du göra sen! :devil:

Usch, vad tråkigt! Nu när det ändå blivit så fin.:(

Jo, det var väl iofs det enda positiva, att han hållit vikten. Återstår se hur länge han gör det, men lite hopp iom att den stått still den här månaden. Återstår bara att 'göra om' det i 6 mån till. Har ju dock diskuterats metforminbehandling med expertvet, nu är det ju diskutabelt om det övht funkar, men att möjligheten att prova finns om/när han sticker iväg igen känns ju bra.

Men enda som känns bra just idag. Tar nog en stund innan jag hämtar mig. Jag åkte in för att jag var nojig, och för att kolla upp en ohalt, pigg och glad häst som jag dock tyckte inte var riiiiktigt helt hundra, och här sitter jag nu, och det blir bara värre. Erkännes ska att jag är för dagen lite bitter, folk kan vänta i månader på att kolla en hälta, och det är enkelt och lättbehandlat. Och jag 'nojkollade' (kändes det som), och sitter här, minst 6 mån på box (med prom), och en högst tveksam prognos om det någonsin blir bra. Har Gud tagit semester måntro?

Men, jag repar mig. Finns ju inga andra alternativ liksom. Och det kunde varit värre, han kunde varit en monsterpatient och då hade det varit godnatt nu. Istället finns ju en chans, även om oddsen inte direkt är lysande.. Men så länge han håller modet uppe ska jag banne mig göra det!

minst 6 mån på box (med prom), och en högst tveksam prognos om det någonsin blir bra. Har Gud tagit semester måntro?

Jag känner SÅ med dig, och du har ALL rätt att vara bitter :mad:! För vissa av oss får det aldrig gå riktigt bra, för då kommer alltid bakslagen som ett brev på posten. För min del har det gjort mig så skrockfull att jag nästan inte vågar köpa något nytt till min häst, till exempel. På något vis tror jag att om jag skaffar ett nytt fint träns åt min häst, som nu går att rida igen, så kommer det att straffa sig i form av att hon blir sämre på något vis. Nej, det är inte det minsta logiskt och, ja, det låter nästan som om jag har en mental störning. Men med alla kast mellan hopp och förtvivlan som man fått gå igenom så är det :devil: inte konstigt om man blir småknäpp på kuppen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 718
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka