Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

Efter nästan en månad på bete utan annat foder så åkte min tant in på box igen och går i vanlig nerbetad hage.

På betet fanns där knappt ngt att äta allt var gult och torrt, fanns lite grönt på andra sidan dammen. Hon började se toppig ut och vill inte att hon faller ur för mkt.

Nu står hon på halm, får ett kilo alfalfa mj 10 - smrp 150, ca 3kg hösilage, väntar på värdena.

Har motionerats hela sommaren går i skrittmaskin 2ggr/vecka * 60 min när jag jobbar em/kväll. Så vilar på sin höjd 1 dag som mest.

Bilder kommer i veckan tror jag.

Här kommer lite bilder.

IMG_6636.jpg

Maj/juni

Idag
IMG_7140.jpg

IMG_7141.jpg

IMG_7139.jpg

IMG_7138.jpg

Senast ändrad:

Helt okej tycker jag, men precis som du själv påpekat har han fallit ur i överlinjen. Men hullet är det inget fel på. Nu vet jag inte om din är direkt lättfödd, eller du mer vill passa så det inte sticker iväg? Men om den är lättfödd och har lätt för att bli alldeles för fet, du vill minska risk för fång etc, så är faktiskt själva hullet bättre på bild 2. Dock saknas det muskler så det sjunger där. Men tänker man bort det, så även om hullet är lägre än i våras så är det helt okej tycker jag. Men som sagt, muskling/överlinje saknas.

Så jag skulle om du inte vet vad silaget innehåller öka lucernet/alfalfan, han behöver ju proteinerna. Annars är risken att du när analysen kommer inser att det är för proteinsvagt, och det är även med högt proteinvärde inte sannolikt att 3 kg silage + 1 kg lucern täcker din hästs proteinbehov (halmen ger ju bara MJ).

Så, jag skulle öka lucernet.

jupp ökar på alfa o även ett kraftfoder som har 130 smrp/kg idag, så hon hamnar på 400ca vet inte riktigt vad hösilaget innehåller men räknar med 30smrp kanske

KL

Ingen som tycker något om ponnyns hull? Två månaders bete med betesreducerare har ju gett en gräsbuk men jag tror inte det är något större problem att banta bort nu när vi får rida henne lite mer efter konvalecensen sen maj. Hon har ju inte visat sig så svårbantad tycker jag:) Vad jag kanske tycker är att halsen ser tunn ut, hon har tappat endel muskler under konvalecensen. Kanske behöver hon lite proteintillägg nu på sensommaren? Hagen har ju blivit allt torrare och magrare men nu med regnet kanske det sätter fart och det ger med sig själv? Hur skulle ni göra?

015-4.jpg

Nov och aprilbilder är på sid. 102 tråden, orkade inte lägga ut dom igen.

Senast ändrad:

Nu var det en bild det gick se bättre på, de tidigare var så små =)

Hull okej tycker jag, men lite tunn muskling ja. Dock, faktiskt inte så illa tycker jag med tanke på konvalescensen. Är det gräset på bild som hon äter? Dygnet runt gräs eller får något hö/silage med?

Haha ja nu blev det större bild:D

Hagen är i bakgrunden alltså inte det hon står och blir fotad på. Så grönt som hon står på är det inte, mer åt det gula hållet och det finns fortfarande ställen i hagen som är högt och väldigt grovt.

Hon står dygnet runt i hagen då vi inte har stall här hemma. Hon åker tillbaka till stallet i september lite beroende på vädret och betesförhållandena.

Kanske hon ska gå utan reduceraren några timmar?

Sitter och bläddrar i fotoalbum och tycker den här bilden från nov är grotesk:o:o Speciellt när man gör den större så ser man bogen och buken och ja allt, *skäms*

005-3-1.jpg

Det tror jag du kan prova, utan reducerare lite alltså. Sen är väl frågan hur det är med proteinet. Du skulle ju kunna lägga på lucern om du ser att det fortsätter gå åt fel håll med överlinjen.

Alt så byter du hage iaf del av dygn, behåller reduceraren men låter henne gå på det gröna hon poserar på på bilden?

Jag kan ju tala om hur jag resonerat. Mina gick ju på gräs (grönt men extremt kort så de fick i sig VÄLDIGT lite) 8 h per dygn. Övrigt tid stod de inne. Jag såg då till att fylla huvuddelen av proteinbehovet inne, men med så lite MJ som möjligt. Samma sak med TS, täcka huvuddelen av det inne.

Sen när L blev konvalescent och de hamnade i mindre hagar, så L har from då fått hela proteinet täckt med det jag ger. Medan shettisen fick först reduceraren avtagen och samma mat som innan. När gräset började tryta väldigt fick han tillskott av silage i hagen (ökade både strå och protein), och sen när det var slut på gräs, då fick han hela proteinbehovet tillgodosett av det jag gav.

Nu är han sen några dygn tillbaka på gräs (grönt men KORT, nedklippt med gräsklippare) med munkorg igen. Nu får han större delen av TS och protein via det han äter inne, men nedminskat jmf med innan.

Han är dock ingalunda urfallen någonstans, tvärtom. Men du förstår 'tänket' bakom så att säga?

Det är inte en hage hon poserar på utan skötselytan vi har när vi har henne hemma på bete, så hagen som finns är den på 2 hektar som syns i bakgrunden. Men jag förstår vad du menar och ska ta av henne munkorgen några timmar och se vad som händer. Tror tyvärr inte hon skulle äta lusern, hö eller silage i hagen även om jag gav henne, det finns för mycket gott gräs som hon väljer framför allt annat. Under vintern var lusern inte hennes första val om man säger så:( Åt mer eller mindre i brist på annat under natten.

Tack för svar :bump:

Fast vill hon inte ha, får hon nog i sig iaf det strå hon behöver av gräset. Då är det ju bara avvakta och hålla koll så hon inte faller ur alldeles våldsamt i överlinjen =)

*kl*

har en fundering... när ni börjat er bantning (med allt vad det kan innebära) var har ni sett förändringar på hästen först? och efter hur lång tid?

man blir väldigt hemmablind har jag märkt... nu har häst haft betesbergänsaren på i en vecka ungefär. Har tagit bilder när jag satte på den och mätt både i gjordläge och där han är som tjockast runt magen (då 230). Efter första dygnet 217 och dagen efter det mätte han 223 och där har han legat kvar nu. Han har verkligen lärt sig äta med den där! Men jag vill ju inte att det ska gå för fort neråt... men det ska ju också hända nåt.

Din häst behöver inte bantas mer.

Den får ju bort magen när den inte behöver äta stora mängder gräs- vatten o det är bukmuskler som drar den uppåt.

Gräsmagar är fullt naturligt på betesgående vilande hästar.

Det är fettet man ska gå efter.

Tack:) Nä jag la ju ner bantning i april har jag för mig men är rädd att hon ska gå upp på betet och sen åkte vi på den ofrivilliga vilan dessutom:(. Så jag nojjar och har mig kanske i onödan men jag är rädd att hamna där vi var i höstas med sadel och ryggproblem.

Men tack och lov så verkar hon ha klarat sig bra över betet:laugh:

Det tog några månader med vår ponny som ändå visade sig vara ganska lättbantad. Vi började i nov. och i april såg hon riktigt fin ut:) Då hade vi bantat bort ca 70 kg:eek: Men när jag och andra började se resultat var nog i februari någongång tror jag.

Det vi främst märkte på henne var att hon blev otroligt pigg, lite väl pigg för dottern ibland. Men nu har de hittat varandra så nu fungerar det riktigt bra:)Ska tillägga att vi köpte henne i juni förra året och hon var alltså tjock redan då.

Andra positiva saker som jag kanske kan härleda till den noggrant uträknade foderstaten är bättre hovkvalité samt man och svanstillväxt. Som ni kanske sett så har hon extremt kort svans och har alltid haft men den har faktiskt växt en hel decimeter på ett år. Även manen som förr stod rätt upp ligger nu ner på delar av halsen:D. Hovarna var riktigt dåliga med bitar som föll bort nu är hovis helt förrundrad över att de blivit så bra och håller hela skoperioden:bump:

*kl*

har en fundering... när ni börjat er bantning (med allt vad det kan innebära) var har ni sett förändringar på hästen först? och efter hur lång tid?

man blir väldigt hemmablind har jag märkt... nu har häst haft betesbergänsaren på i en vecka ungefär. Har tagit bilder när jag satte på den och mätt både i gjordläge och där han är som tjockast runt magen (då 230). Efter första dygnet 217 och dagen efter det mätte han 223 och där har han legat kvar nu. Han har verkligen lärt sig äta med den där! Men jag vill ju inte att det ska gå för fort neråt... men det ska ju också hända nåt.

Mitt på magen brukar det vara stor skillnad från dag till dag. Det beror väl mycket på om den precis ätit/druckit, vad den ätit och om den precis motionerats. Jag tycker inte att du ska stirra dig blind på den siffran. På en vecka händer det inte så mycket, så om du ser stora förändringar mitt på magen så beror det nog snarare på innehållet i magen, och hur svullen den är, snarare än att den har förlorat vikt i form av fett.

Jag minns inte riktigt var min tappade först, men jag tror att det var magen som krympte mest i början. Jag vet inte riktigt hur lång tid det tog första gången. Men nu när jag satte igång ordentligt i vintras med bantningen, så hände det lite nästan hela tiden. Vi hade en period då det stod stilla, men annars så gick han ner ganska stabilt.
Ge det några veckor innan du beslutar om du ska ändra några metoder. På en månad borde du hinna se om något händer. Jättebra att du har tagit kort! Försök att klämma och känna igenom hela kroppen också så att du får en "bild" av var han har massa fett. Skriv ner!!!! Så blir det enklare att se om det har hänt något sen. Kanske kan du börja känna något revben, eller så känns det inte lika dallrigt på något område.
Nu vet jag inte hur fet hästen är, men att skriva ner hur hästen känns är jättebra komplement till bilder!

Tack för era svar Elina8 och Qosack, precis vad jag ville veta :)

Fler får gärna dela med sig!

Peppande att höra att din häst blev så fin Qosack, hur räknade ni ut en bra foderstat? Gjorde ni det själva eller tog ni hjälp av någon?

Vilket trist väder det är nu! Den onda delen av mig hoppas att det förbränns lite extra när det regnar och blåser.

Har varit borta i veckan men fick hästen riden en dag iaf, alltid något. Så nu är det åter installning under dagarna eller nätterna, beror på vädret. Har börjat komma till mer dressyrarbete i skogen så hoppas det ger lite resultat. Men nu känns det som vi måste ut och rida mycket mer, samt mycket mer stallvistelse.

Kan hårdköra en månad, sen flyttar jag! Hästen följer efter så snart som möjligt, när jag fått tag på stallplats. :)

Jag har hängt här och sugit åt mig allt om foderstater, finns många här som sitter med stor kunskap:)

Sen med hjälp av en höanalys och hippocampus så fick jag fram en bra foderstat som jag inte trixat alltför mycket med. Mer motion vartefter hon mått bättre är ju självklart.

Lycka till!

Ang bantning så jag drog ner MJ så mkt det gick, vilket innebar (tyvärr) ner till minimiTS. Numera äter hästen halm vilket underlättar, då jag kan 'dryga ut' med halm och få lite mer TS och ättid. MEN, TS är och förbli låg, och ättiden tyvärr tragiskt liten. Men i min herres fall så det är viktigare hålla vikten under kontroll.

Jag har varit noga med att fylla underhållsbehov av protein trots neddragningen, endera genom silage med HÖG kvot, eller genom att lägga på 'säkert' proteintillskott.

Dessutom så så lite socker det nånsin är möjligt, sockeranalyserat silage. Kanske inte nödvändigt för en 'normal tjock häst' dock.

YTTERST begränsat gräs, extremt begränsat.

Det hände en hel del direkt, största skillnaden fick jag när jag fick bort sockret från grovfodret, men då hände det massor och fort. Sen stod det still, och framåt vintern så trots INGET var ändrat i foderstaten så började han lägga på sig och gå upp, antagligen blev hans IR sämre av hormonella säsongsvariationer. Nu i våras satte det fart igen, 'av sig själv', och nu ligger han iofs stilla, men på mer mat än innan. Och han har gått ner mer än 100 kg!

Men jag var nära att ge upp flera gånger, slet mitt hår för inget hände osv. Jag har även fått ändra korta perioder för att 'snurra igång' det igen. Dvs det har 'stannat upp' och/eller börjat gå åt fel håll. Vissa gånger har det då hjälpt dra ner maten ÄNNU mer, andra gånger har det istället hjälpt att ÖKA maten. Sen när det börjat röra på sig har jag gått tillbaka till nivån innan.

Nu är nog min betydligt knepigare iom att han högst troligen är IR. Shettisen drog jag 'bara' ner till tabellvärden, såg till att täcka proteinet, och han tappade i stadig, fin takt hela vintern. Sen gick han upp i våras, och nu i sommar så trots att han motionerats mkt mer och fått mindre MJ så har det stått still, still, still. Han har iofs tappat ca 80 kg, men har iaf 50 kg kvar. Jag har dock upptäckt att för honom så han går ner om han får mer protein än tabellbehovet. (Vissa hästar funkar så, andra går upp och ytterligare andra spelar det ingen roll för)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 718
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka