Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Finns inget som hindrar att göra det på betesgående häst, men den måste tas av betet inför testet. Hur långt innan är lite olika, sett siffror mellan 12 - 24 h. Men ta av den ett dygn innan testet från betet, och svält den 6 - 12 h innan testet så går det utmärkt göra på bete med.

(Ang svält 6 - 12 h så även där är olika bud beroende på vem man frågar. Strömsholm säger 6 h t ex. Jag har provat båda intervallen med i princip noll skillnad på provsvaret)

Du ser...det går visst:bow:

Den är fortfarande i vad som klassas som normalhull.

Om den är lite tunnare på våren innan bete o dessutom tränas kommer den att kunna gå i större hage men med munkorg på. Får vara mera häst.

Betet var ju så viktigt förr:grin:. Var allt för hästen.

Jag tycker det är bättre att de har hälsan.
Boxvila stup i kvarten gör ingen häst glad.

Fast nu vet jag inte riktigt hur du menar? Innan ligamentskadan så han gick på gräs med munkorg, och fick vara häst. Dock bara 8 h per dygn, mycket möjligt det fungerat bra med mer, han gick ju stadigt neråt hela tiden, men jag vågade inte 'chansa' mer i år - dessutom behövde/behöver ju hans lilla sidekick banta. Så, han har fortfarande gått på gräs (men inte 'bete'), och kommer aldrig gå på bete ever i sitt liv igen mer. Det du blandar ihop är när jag tyckte att en TVÅÅRING måste få gå på bete med kompisar, dvs i meningen få gå ute långa dagar/dygn. SÅ jag förstår inte riktigt hur du menar där?

Men även jag hoppas, om Gud är god och han blir bra igen, att jag nästa år kan öka på tiden i hagen med gräs. Det kommer vara lika lite gräs, klippning av det, munkorg osv. Men förhoppningsvis kunna gå längre tid. Dock så i år så vid vissa tillfällen gick han lite upp i depåer (och sen ner igen), så helt klart var det inte i balans metabolismmässigt än i år.

Och visst är han fortfarande i normalhull - hullet i sig oroar mig inte alls (känns mkt trevligt att få skriva det =)). Men han ska gå ner ännu mer, han är inte 'färdigbantad'. Men väldigt trevligt se att det är sån snurr på metabolismen att det funkar även med nästan fri halm - än iaf, och då ev med lite 'fusk' iom metformin. Han får i sig någonstans mellan 45 - 50 MJ (beroende på hur mkt halm han äter, jag väger inte exakt hur mkt jag kastar ut).

Dock, att depåerna minskat på metformin antar jag tyder på att han fortfarande står med sämre insulinkänslighet än normalt. Men vi får se, det är lite tidigt att säga vad som beror på vad än. Att jag ville veta ang ryggen är för tappar han muskler så ska jag öka proteinet. Men iom att han har haft reservfett just uppe vid ryggen och ned första delen över revbenen (dvs man han inte lika lätt kunnat känna revbenen högre upp) så har jag faktiskt svårt att avgöra 'vad som är vad'.

Jag tycker han ser riktigt trevlig ut :), och kan inte tycka att han är väldigt smal/takig över ryggen? I alla fall inte av det man ser på bilderna.

Enligt dina tidigare värderingar är hagen alldeles för liten.

Så du fick medicinen som du for efter.

Alla andra klarar av det ändå.

Men dina hästar har alltid varit så unika- speciella.

Att så unga hästar blir så feta är verkligen inte vanligt- som tur är.

Nej, väldigt är det inte. Men försökte ta 'detaljbilder' med, men färgen är ju helt hopplös :crazy:

Det här är de bästa bilder jag lyckades få till, men det syns ändå inte så bra, är mkt mer i verkligheten (även om det inte oroar mig som det är nu ens IRL, men som sagt, är det muskelförlust bör han nog ha lite mer protein. Men känns konstigt om han bara skulle falla ur muskulärt just över ryggen, och inte baken. Å tredje sidan, även när han var smaal åring i underhull, så baken var rund.. )

Han har ju dock alltid i princip haft 'plan' rygg, så jag är ovan med att ryggraden är högsta punkten och 'sticker upp' litegrann. Men ffa groparna bakom bogbladet har jag synnerligen svårt bedömma.

Men som sagt, gick inte få på bild, det här var närmaste, och det är långt från 'verkligheten'. Så tror inte det går att säga något utefter de bilderna är jag rädd?

lillenhull201008026.jpg

lillenhull2010080213.jpg

Enligt dina tidigare värderingar är hagen alldeles för liten.

Så du fick medicinen som du for efter.

Alla andra klarar av det ändå.

Men dina hästar har alltid varit så unika- speciella.

Att så unga hästar blir så feta är verkligen inte vanligt- som tur är.

Jag tycker fortfarande hagen är för liten mot vad jag skulle vilja ge dem. Men den är absolut inte för liten i meningen 'så liten yta vägrar jag ha dem på'. Däremot skulle jag aldrig i hela världen ställa en tvååring i den hagen 8 h per dag och anse det är tillräcklig yta/tid.

Han sattes på metformin på rekommendation av VR, så 'for efter' får stå för dig? Han står ju på kortison (dexametason), ngt man eg absolut inte vill ge en fångis/IR, då kortisonet i sig minskar insulinkänsligheten. Därför sattes metformin in i samband med att kortisonkuren påbörjades.

Jag vet inte hur många hästar som ställs inför de förutsättningarna han har, så jag vet inte vilka 'alla andra' hästar med starkt misstänkt/alla symptom på IR som ställs på boxvila och behandlas med kortison du menar? Man försöker som sagt undvika kortison så långt det någonsin går på dem.

Och nej, det är inte vanligt några hästar blir så feta (på sånt bete) tack och lov. De allra flesta hästar är ju tack och lov inte IR.

Så som L ser ut på understa bilden är jag nästan säker på att min ser ut också. Hennes ryggrad har också börjat "sticka upp" mycket mer än jag varit van vid innan... Kan försöka ta lite nya bilder när jag går ut om en liten stund!

Är ju alltid skitsvårt bedömma på bild, men på den övre bilden tycker jag det ser hyfsat lika ut, förutom att din inte har de där 'groparna' bakom bogbladet.

Undre bilden ser det inte alls ut som L, utan din är 'jätterunt' i jmf med hur L är IRL.

Men som sagt, det är så himla svårt med bilder, både att ta rättvisande bilder, och att bedömma på bild. Supertack d tog bilder dock =)

Han är jättefin nu L!!
Du kan få långa mina också och banta dom ;-)

*KL*

Moa har gått på gräs idag, två gånger! Shettis****** har RYMT 2 gånger idag!!!! Hon som ALDRIG rymmer annars har krypit under tråden!!! Jag blir f*n tokig! Nu står hon och hennes kompanjon (han som garanterat är den som rymt först) inne:devil:Och hon ska ut och konditionsträna som en tok idag med. Får nog vara elak idag och stoppa el i näsan på henne, jag vågar verkligen inte chansa! Tänk om hon skulle få fång, jag skulle aldrig förlåta mig!

Sen funderar jag på om inte jag inte kanske behöver höja fodret. Hur mycket socker är det i halm? Är det väldigt olika? Funderar på om jag ska ge lite lucern nu med...

Det är olika ja, så ska man vara SÄKER ska man analysera halmen. Men generellt så är det i princip inget socker alls (så låga värden att det knappt går att mäta) i halm OM den är 'ren' (inga gröna strån) och vältröskad så alla korn är borta.

(skicka hit dem bara på koncentrationslä.., jag menar bantningskur :devil:)

Nej, det är jättesvårt men jag lovar att hon faktiskt ser ut som bild nr 1 i verkligheten. Sedan är det otroligt hur bred hon är i sig själv, dvs även utan en massa fett :eek:. Hon drar ju ändå en x-vid Griffin T4 Haflinger Cob, trots allt bantning...

Dom kommer med en gång ;)

Nej men koncentrationsläger kommer dom, eller ja framför allt hon, gå i vinter/hösten. Vinterhagen har säkert en meter gräs snart, helt sanslöst. Och den ska betas ner, men Moa ska få en liten fålla i den hagen som storhästarna (nåja isisarna) får beta ner först. Jag vill gärna ha lösdrift även för Moas del då jag har ångestattacker för att stallet ska brinna ner. Och den hagen ska plankas med minst fyra plan eftersom hon får sällskap av rymmarherren han själv. Så det kommer bli som en mur framför huvuderna på dom:devil:

Nu ska jag strax upp och stängsla mer också! Har man inte bekymmer ja då skaffar man sig dom.

Min har rejäla gropar bakom bogarna. Hon har inte hunnit sätta muskler än, även om hon är fullt igång och har blivit riden i 10 månader.

Hästens massör jublade - äntligen är fettet borta och nu kan hon bygga riktiga muskler och inte se ut som att hon har muskler.

Jag tror att din har tappat fett. :)

Jag tror inte att det är någon fara med groparna, det är nog inte proteinet som är problemet utan han har väl helt enkelt inte byggt så mycket muskler. Han har ju inte tränats så mycket så det är ju inget konstigt.

KL

Jag fick hjärtat i halsgropen igår. Tog fram måttbandet, vilket var ett tag sen nu. Han har ju gått på mer gräs i en vecka ungefär tror jag det är. Och måttbandet visade på 345!!! :eek::eek::cry: Jag tyckte inte att han såg ut att ha gått upp nåt direkt, mer än att magen är lite svullen till och från. Fan, tänkte jag, nu har jag blivit hemmablind och missat totalt att han gått upp nästar 30 kg, och flera cm på måttbandet (typ 5)

Som tur var så tog jag fram måttbandet efter ridturen också, av en slump, för det brukar inte skilja särskilt mycket före och efter ridning, en cm kanske.
Och DÅ var han tillbara på sina 318 som han har legat stadigt på hela sommaren. Åååh, så skönt!

+ till Ironwill

Fast han har ju inte direkt tränats så mkt innan heller. Just därför jag har så svårt avgöra vilket det är. Men, får se var det 'ta vägen' sas - än oroar det mig inte oavsett anledning. Och han ska till kiron i slutet av veckan, då lär jag garanterat få svar vilket =)

Men har han varit så här smal innan då?

Han är väl inte så gammal heller, när de är yngre och inte riktigt fardigväxta så ser de ju inte riktigt lika dana ut i kroppen. De är ju lite mer ihoptryckta när de är mindre, kanske inte synts lika tydligt då.

Han har varit samma hull i över en månad nu. Exakt hur länge är ju svårt att säga då jag inte har vågvikt mer än den perioden. Men ska man tro på måttbandet så har han varit snäppet lägre än det här med (fast vände upp igen lite), men stått här öh.. *går och kollar i boken* sen slutet på juni.

Sen kan det ju hända saker 'lokalt' ändå så att säga, som inte märks på måttband/våg så att säga.

Jag tänkte mer på om han varit så här smal tidigare bakåt i tiden. För detta är väl rekord sen du började banta. Men innan dess... Var han någonsin såhär smal, innan har blev fet?

Jag tyckte ju att Godi tappade lite över ryggen ett bra tag efter att han hade nått målvikt, men jag tycker det jämnade ut sig lite bättre sen. Inte att han la på sig, men att det tunna lagret med fett jämnade ut sig så han blev lite jämnare. Känndes inte lika kantig längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 717
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka