Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Fast nu vet jag inte riktigt hur du menar? Innan ligamentskadan så han gick på gräs med munkorg, och fick vara häst. Dock bara 8 h per dygn, mycket möjligt det fungerat bra med mer, han gick ju stadigt neråt hela tiden, men jag vågade inte 'chansa' mer i år - dessutom behövde/behöver ju hans lilla sidekick banta. Så, han har fortfarande gått på gräs (men inte 'bete'), och kommer aldrig gå på bete ever i sitt liv igen mer. Det du blandar ihop är när jag tyckte att en TVÅÅRING måste få gå på bete med kompisar, dvs i meningen få gå ute långa dagar/dygn. SÅ jag förstår inte riktigt hur du menar där?
Men även jag hoppas, om Gud är god och han blir bra igen, att jag nästa år kan öka på tiden i hagen med gräs. Det kommer vara lika lite gräs, klippning av det, munkorg osv. Men förhoppningsvis kunna gå längre tid. Dock så i år så vid vissa tillfällen gick han lite upp i depåer (och sen ner igen), så helt klart var det inte i balans metabolismmässigt än i år.
Och visst är han fortfarande i normalhull - hullet i sig oroar mig inte alls (känns mkt trevligt att få skriva det =)). Men han ska gå ner ännu mer, han är inte 'färdigbantad'. Men väldigt trevligt se att det är sån snurr på metabolismen att det funkar även med nästan fri halm - än iaf, och då ev med lite 'fusk' iom metformin. Han får i sig någonstans mellan 45 - 50 MJ (beroende på hur mkt halm han äter, jag väger inte exakt hur mkt jag kastar ut).
Dock, att depåerna minskat på metformin antar jag tyder på att han fortfarande står med sämre insulinkänslighet än normalt. Men vi får se, det är lite tidigt att säga vad som beror på vad än. Att jag ville veta ang ryggen är för tappar han muskler så ska jag öka proteinet. Men iom att han har haft reservfett just uppe vid ryggen och ned första delen över revbenen (dvs man han inte lika lätt kunnat känna revbenen högre upp) så har jag faktiskt svårt att avgöra 'vad som är vad'.