Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

kl
Skulle vilja visa min häst före o efter bantning. Det har tagit ca 2 år. Vet inte vad han väger/har vägt, men det är 2 sadelgjordsstorlekar som skiljer. "Efter" bilden är från sent i våras, nu har han ökat något.
th_KopiaavCIMG1021.jpg
th_CIMG2305.jpg

Kl*

Här är min darling. Hur tycker ni att hon ser ut nu? (Blev tvungen att klippa manen då den hade slitits av så halva var lång och halva kort. :()
Ser ut som att hon står lite knasigt då hon stod i lite nedförsbacke på bilden + att jag höll kameran snett. Bra :p

test_by_Tarjeis.jpg

Senast ändrad:

Vad duktig du har varit! Ser lite muskelfattig ut på efterbilden, men sådant kommer ju med rätt mat och träning. :)

Tack!
Jo, det ser bättre ut nu, lite lättare när man kan rida ordentligt utan en massa extrakilon!

Fin häst du har förresten, särskilt gillar jag färgen!!

*KL*

Jag höll på att få hjärtsnörp och inbillade mig Ls mankam blivit större, me måttbandet visar nedåt fortfarande, 378 kg som 'högsta' och 370 kg som 'lägsta'. Tog ett tag innan jag insåg att det som 'hänt' med nacken är att fettet blivit mjukt och den därför 'rör sig' mer och således syns mer. Ska bli intressant att se var det tar vägen.

I övrigt har herrn varit på utflykt till kiron idag, och fått gaffelbanden lasrade och en djävulsk låsning i bäckenet och ländryggen lossad. Han är för tålig för sitt eget bästa den hästen, lille vännen..

Puttar upp tråden med lite bilder.

Det är mycket roligare att fota hästar i rörelse. De ser inte alls lika runda (feta) ut då :D

I morgon ska jag försöka ta mig tid till att plocka fram höbalar från olika vallar så jag kan skicka in och få analys på höt. Jag hoppas att det är lågt med MJ och socker!

KL

Funderar vidare här borta i de småländska skogarna.

Behöver förmodligen ge ett vitamintillskott i vinter, beroende på vad analysen säger och vilka mineraler jag har.
Tips på prisvärda sorter som inte innehåller för mycket energi?

Har hört mycket gott om aspbarkpellets! Påstås vara bra för tänder, mage, ja allt! Själv är jag tveksam, men vill gärna höra åsikter om det. Funderar på om det kan vara ett sätt att erbjuda en längre ättid inomhus under vinternätterna.. Halmen sätter han i sig snabbt, 3 kg är borta på någon timme. Kan inte heller öka speciellt mycket utan att energiinnehållet i foderstaten sticker iväg. Besvärligt med hästar som tycks omättliga och vill tugga non-stop, samtidigt som de inte får äta för mycket..
Hänga in granris? Salix-sly? Vad är okej och vad bör man undvika?

Jag har börjat skritta ut på henne ett par gånger i veckan. Jag måste köpa ny sadel, så jag rider egentligen mest barbacka ;)
Men jag har planer på att sätta igång henne på "riktigt" så fort jag får en bra sadel.

Aspbark äts snabbare än halm och mer MJ/kg. Ska du ge så kolla noga, inte ovanligt de är melassade.

Vitamintillskott finns utmärkt i pulverform, ger ingen energi alls.

Näta halmen?

ANg sly så har jag ställt den frågan och googlat själv och delvis så 'går inte säga', delvis så är det samma problem med att sly rustar sig för vintern genom att lagra in både det ena och det andra.

Hönät hjälper inte, går fort som tusan ändå. Körde med dubbla hönät, nedkörda i en höpåse (en sån där säck med ett hål i). Kunde lika gärna serverat maten på silverfat ;)

Hittar bara pelleterade vitamintillskott? Några tips på märke? Alternativt sorter som nästan bara innehåller b- och c-vitamin, mao mer eller mindre värdelösa.

Att aspbark äts snabbare än halm beror väl mest på individ? Jag menar, min egen sätter i sig halm på samma tid som hö, men boxgrannen kan peta i samma halmtuss en hel dag..
Visserligen är det som sagt ett matmonster jag har..

Basics, finns på granngården, har prisvärda, bra pulvervitaminer. Både ADE samt multivitamin. Kolla på kohyllan.

Aspbarkspellets är just pellets = tar kortare tid att äta än samma mängd (i kilo) strå. Sen, om han inte gillar aspbark te x, då tar det ju längre tid - vilket märks i ditt ex med boxgrannen. Men jag utgick från hur lång tid det tar för en häst att äta grovt strå jmf med pellets, om de är lika smakliga. (Matmonster tenderar tycka allt är lika smakligt ;))

Men just iom formen (pellets) så äts den ju snabbare, och MJ är lite varierande, sett mellan 5 - 8 MJ/kg foder, så inte under halmi MJ, tyvärr. Men som sagt, tycker han det smakar urk kan det ju funka, annars ser jag ingen 'vinning' i det. (Kollat på aspbarkspellets själv av ungefär samma anledning men insåg just att det fanns ingen vinning i det, hästen tyckte det var gott och då var det ingen vinst utan bättre för alla inblandade ge mer halm istället)

Vad står han på för bädd (permanent eller växel)? Strössla ett kilo lucernhack i ströet och han lär ha att göra ett bra tag med ren dammsugning? Knappast att rekommendera med permanentbädd dock, risken är ju de gräver.

Står på växelbädd, spån. Ger inte något lucernhack, passar inte i foderstaten. Eller tja, kanske gör det det i år. Men känner jag min ponny rätt kommer kan inte dammsuga efter något lucern, han kommer ta stora tuggor spån när han ändå håller på..
Brukar slänga ut några nävar av halmen i boxen, men den har ju mycket mycket längre strån så han behöver inte "leta" efter den. Men trots det sätter han i sig ganska mycket spån -> Hosta.

Shettisen ser fortfarande fin ut o araben lite bättre:bow:

Tur att de rör sig i hagen:devil:

KL

Tjoho:banana::bump::banana::bump:

Idag fick vi svart på vitt om både vikt och hältan som vi drabbades av i maj. Har haft en klump i magen inför återbesöket som jag tidigare lade för att jag inte tyckte det gick något bra.

Men vet. hittade ingen hälta, inte ens en markering:rofl:
Hon har ju knäat och haft sig i skritten och jag tvingade vet. stå och titta på henne då en av tjejerna red henne små krummelurer i inaktiv skritt för det är bara då det händer. Visst såg hon vad jag menade men vill inte härleda det till smärta utan någon nervgrej som beror på att hon inte är i så bra kondis efter vilan. Och när jag tänker efter så gjorde hon precis så här i höstas då hon också tvingats vila pga spricka i griffelbenet. Försvann vartefter hon fick kondis. Så just nu hoppas jag hon har rätt och vi ska börja sätta igång henne ordentligt för halt är hon inte.

Vikten då? Jo i början av maj när hon var toppskick så vägde hon 422kg. Återbesök 1, i juni 413kg (tappat muskler), återbesök 2, 429kg och nu återbesök 3 efter sommarens bete, 420kg:bump:
Visst har hon gräsbuk och visst saknas muskler men jag är riktigt nöjd över den vikten.

Lägg hacket i en hink eller något, så blir det inte så mycket spill och han behöver inte stå och äta spån.

Om du nu ska ge något vill säga.

KL från mig själv.

Nu har Godi gått i hagen med mer gräs i flera veckor, och han har inte gått upp i vikt! Känns jätteskönt!
Väntar på provsvar från höanalysen som boden tog, han trodde att det skulle vara klart om en vecka ungefär (han hade lite andra prover som tog längre tid än höet). Hoppas så att det ska vara ett hö som passar min lilla plutt, för han har så väldigt fint hö! Väldigt fräscht och fint!

Och som vanligt en liten fråga:
Ni som ger soja, hur märker man att fodret blir gammalt. Har testat att lukta på det, men det luktade ju inte så gott från börjar, och jag minns inte hur det luktade när det var nytt heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 717
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka