Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Men då faller ju hela idén med att det ska ta tid. Då serverar jag ju det på lättast åtkomliga vis.

Jag ska inte ge något hack, så det är inget problem.

Det jag ville veta var om aspbarkpellets är så som återförsäljare och vissa frälsta hästmänniskor säger, en hård pellets som inte är så god och tar lång tid att äta. Funderade på om det kunde vara något att blanda upp proteinfoder med i vinter. Kommer förmodligen bara ge halm i år igen.
Att blanda i hack gör det bara mer eftertraktat, han slänger i sig det då så det är inget alternativ. Blandade det med sönderklippt halm (enklare att blanda) i vintras, men ska vara borta en hel del i höst och vill krångla till det så lite som möjligt för stallkompisen.

Ok, då är jag med.

Gillar han Vitafor proteinmineral? Min häst totalvägrade att äta det, och han äter ändå det mesta. Om du hittar något foder som han tycker riktigt illa om så kan du ju blanda ut det med det äckliga. :devil:

Har inte provat det, men funderar på att testa.
Jag har hittills inte hittat någonting han inte äter. En vinter vägrade han äta Spannex lucernpellets, men numera äter han det som om det vore sockerbitar. Tror matvägran berodde på att den stallägaren gav honom en massa betfor och morötter och annat mumsigt på kvällen när jag gått hem.. Behöver jag säga att jag bytte stall så fort jag fick reda på vad hon gjorde? ;)

I vilken form är proteinmineralerna? Pulver, granulat osv?

Pratade med en kvinna idag om ketosis. Hon hade en teori om att man skulle prova en sån diet på hästarna, men jag blev inte riktigt klok på hur hon menade.. Vi hann tyvärr inte diskutera färdigt, så jag fick aldrig något svar på hur man ska göra det på en häst. Nja, jag håller mig nog till min halm-diet istället. Funderar på att köra en riktigt elak sort och inte ge någonting alls förutom halm, mineraler och motion. Kanske 1 dl kwikbeet att blanda mineralerna i, de är förmodligen i pulverform. Bara de första veckorna efter sommaren när vi stallar in igen, munkorg i hagen och några kilo halm inne till natten. När han tappat av igen lägger jag på protein. Har dock inte helt bestämt mig än.

Och som vanligt en liten fråga:
Ni som ger soja, hur märker man att fodret blir gammalt. Har testat att lukta på det, men det luktade ju inte så gott från börjar, och jag minns inte hur det luktade när det var nytt heller.

Dålig soja luktar härsket.

Vitafors mineraler är i pelletsform.

TYcker halmdieten är dum. Du bryter ner med motion då, istället för att bygga upp.

Ang ditt problem generellt, då hästen 'äter allt', äter lika fort med hönät etc som utan, och halm lika fort som hö/silage, så enda alternativet är ju att basera foderstaten på halm, täcka proteinet med en så MJ-snål källa som möjligt - potatisprotein t ex, det ska tydligen vara äckligt med förresten - och på så vis maxa strå och TS, och sen portionera ut det så jämnt det går över dygnet. Och leva med resten.

Det finns ju tyvärr inga 'trollerifix' - även om även jag hett önskar mig det. (Just nu gnäller jag inte dock, Lillens metabolism har hittat en ny växel, och än - även om jag hela tiden går och väntar på det ska tvärvända - så klarar han att stå på nästan fritt med halm, proteinet täckt delvis av en fjantigt liten giva silage, samt lucern och proteinmineral. Där har du ett alternativ förresten ang vitaminer och mineraler och även öka proteinet. Dock kan man inte ge ohejdade givor, det är oförklarligt högt i selen och det är eg det som stoppar.

Inte helt sockerfritt dessvärre, innehåller 3% melass.

Har räknat lite snabbt på en foderstat.

0,7 kg proteinmineral
4 kg halm
0,2 kg Kwikbeet

Det ger på gränsen till för mycket energi, men inte på långa vägar tillräckligt med mat. Dessutom för lite lysin, så det lär bli proteinbrist i vilket fall.

Det handlar inte om något "trollerifix", det handlar om en häst som trots hårda dieter (tabellbehov för 370 kg häst nedskrivet 25%) inte går ner speciellt mycket. Har provat minska ännu mer, men det hjälper inte. Då får jag istället en häst som äter allt allt allt, är tjurig och fruktansvärd att ha att göra med. Öka motionen är nästa tips, tja då skulle jag få rida dag och natt, varje dag och natt.
Så därför funderar jag på att göra något drastiskt, han måste ju ner!

Jag vet sen tidigare att han är som finast (dock hann han inte bli tillräckligt smal, men tappade 20 cm runt magen) på en kvot på 10, energi max 33 MJ. Hade ett kalas-ensilage det året. Tyvärr lite för blött, så magen blev kass därav avbruten diet. Försöker återskapa det varje år, men det verkar stört omöjligt..

Senast ändrad:

Om ketosis innebär det jag tror dvs att man ger hästen eller vem det nu är för lite energi(inga kolhydrater) så bryter den ner det egna kroppsfettet. Det är farligt för hästar speciellt för ponnyer (och som jag fattat det spec för överv eller IR men det här sista är jag inte helt säker på). I vilket fall som så får de för mkt fetter i blodet vilket kan vara mkt farligt.

Att bara ge den halm verkar ursäkta mig ungefär lika dumt. Den kan behöva en del proteiner för att kunna bryta ner fettet och dessutom behöver den proteiner överhuvudtaget.

0,7 kg proteinmineral
4 kg halm
0,2 kg Kwikbeet

Du får åt helsike för mkt selen med det?

Det handlar inte om något "trollerifix", det handlar om en häst som trots hårda dieter (tabellbehov för 370 kg häst nedskrivet 25%) inte går ner speciellt mycket. Har provat minska ännu mer, men det hjälper inte. Då får jag istället en häst som äter allt allt allt, är tjurig och fruktansvärd att ha att göra med. Öka motionen är nästa tips, tja då skulle jag få rida dag och natt, varje dag och natt.
Så därför funderar jag på att göra något drastiskt, han måste ju ner!

Om du inte minns så vet jag precis, jag har (haft) samma problem. Men det finns ingen annan lösning än dra ner så mkt det går, och sen försöka fördela det över dygnet så det blir åtminstone i närheten av anständigt.

Radikaldraner blev en extrem backfire här. Det funkade att gå ner till strax under minimiTS, snåla som f*n med maten ute, blunda för tuggtid där, och försöka fixa så maten räckte så länge som möjligt inne. Men när jag drog ner under det så slog det tillbaka med besked, inte bara gick han upp, han åkte på en förstoppningskolikkänning med.

Så jag fick helt enkelt lägga mig på nivån som gick, och acceptera. Sen väntade jag ju in våren (för sent för dig nu), och använde gräset till att 'lura både mage och hjärna' och få ner MJ långt under. Men täcka proteinet hela tiden.

Men det jag menar är att om han äter allt, inte hindras av nät etc (ens med typ maskor på 1 * 1 cm) osv - då är du i samma sits jag var i, och då finns det inga lösningar, för då krävs trolleri.

Lura vems mage och hjärna? ;)

Ponny går ju ute dygnet runt i en nedbetad och stor hage ihop med 5 andra hästar, ett får och en get. Han är ändå hungrig som en varg när jag hämtar honom i hagen. Han slänger sig över minsta nässla, blir fullkomligt tokig om vi rider förbi en grästuva han inte får äta upp. Så du kan ju tänka dig hur kul jag har det på vintern...
Ditt senaste inlägg tolkar jag ungefär som "ge upp, det går inte".
Kan bero på att det är så det känns just nu.

Får hyfsade värden om jag ger 0,4 kg potatisprotein och 4 kg halm, och lite kwikbeet att blanda potatisen med så det inte ska damma. Tror jag får försöka med det i vinter. Vet dock inte hur vi ska lösa utomhusfodringarna, andra hästen äter ju inte halm och vi har mycket begränsade möjligheter att dela på dem. Alltid detta bekymmer...

Kanske ska tillägga att ketosis inte är något jag funderat på, om det verkade så. Det var bara en intressant diskussion jag haft.

Hästens mage och hjärna. Jag utnyttjade ju gräset och terapifaktorn att gå där och 'plocka'.

De fick ju gå på hårt nedklippt gräs, med munkorg. Dvs de fick knappt i sig ngt. Och så ströp jag silaget. När det var snö/vinter fick de en patetisk giva (uppäten på 10 min) silage var fjärde h ute.

Sen när det kom gräs, så de fick frukost och lunch. Men resten drog jag in. De var huuungriga i början, men ändå inte så rabiat hysteriska som om jag gjort samma sak vintertid. Utan att få in ett litet strå i kvarten i munkorgen, och just att kunna gå med mulen i backen och födosöka gjorde mentala underverk och 'lurade hjärna och mage'.

Sen smusslade jag bort frukosten för dem. Och ytterligare lite senare lunchen. Det gick gradvis, i början när jag försökte fuska med lunchen skrek Lillen i högan sky om han hörde mig öppna ytterdörren, men tillslut kunde jag ta bort den, utan att de fick spunk.

DÄR fick jag ner MJ, och det rejält, och det var då jag fick 'spinn' på bantningen för L. (Inte E, han funkar lite annorlunda, men han har inga IR-tendenser så han känns inte lika akut, men E bantar man med hög kvot och hyfsat mkt mat, annars går han bara upp)

Och jo, jag menade att det är bara att ge upp i meningen att får man inte ihop kombinationen MJ kontra TS; så måste man 'ge upp' MJ, och lägga sig på lägsta möjliga hästen accepterar. Dvs där de INTE är sådär rabiata. L blir lika om man går för lågt, kastar sig över allt som ens är i närheten av ätbart, gräver upp bädden, äter upp boxen osv.

Sen, ute dygnet om = hade def inte funkar här. Jag hade hårda restriktioner på utetiden när det var gräs. De ha gått ute 10 - 18 större delen av 'grästiden'. Frukost (slut på en pisskvart) kl 06. Ut 10. In 18 (hungriga!) och en fodring (slut på samma pisskvart), och kl 22 mat igen, och där lagt största givan (läs för L 1½ kg silage och lika mkt halm). Totalgiva har varit 2,5 kg silage och 2.5 kg halm den perioden. Plus det lilla gräs de lyckats få i sig genom munkorgen, vilket inte varit mkt då jag jagat det med gräsklipparen för att hålla det under munkorgsnivå.

Suck.. under kvällen har jag varit uppe på höskullen och plockat fram höbalar som är skördade på olika vallar, för att vara säker på att få hö från alla åkrar och därmed även få ett rättvist analyssvar. Det är inget roligt att gräva fram balar som ligger längst in, längst ner. Så blir det när brorsan och pappa lastar av höt när jag inte är hemma och därmed inte hinner med att säga att de ska spara ett par balar framtill så jag slipper gräva ;)

Hoppas analysen är bra!

Dra ner MJ, men öka MJ så TS blir bra?
Många fodringar, visst visst det är jag med på men kan inte lösa det i verkliga livet. Har ingen som kan fodra så många gånger (själv hinner jag inte ut till stallet mellan föreläsningar), ingen annan hemma på gården. Bygga timer-anordningar, men det skulle ju behövas flera stycken och hur finansierar man det med en inkomst på 2800 i månaden?

Och som sagt, jag har en vrålhungrig häst med ständig tillgång på mat. Jag har gett upp bantningen för sommaren, jag orkar inte bry mig. Dålig hästägare? Ja säkert. Sista slantarna gick till veterinärräkning och bromsmedel, så när munkorgen blev kaputt fick det vara så. Kommer ta nya tag när energin finns.
För så fort jag börjar begränsa igen kommer jag ha ett tjurigt monster till häst. Nej, han vänjer sig inte. Han är tjurig dag ut och dag in, tills våren kommer och han kan äta lite gräs igen. Då är det bra någon vecka om man har tur, sen blir han odräglig igen.
Så att hitta en TS-nivå han är nöjd med, tja hur mycket kan en hästmage rymma? Det finns inget "lagom" i den här hästens värld. Sa jag inte precis att han har tillgång på mat hela dygnet och ändå vill ha mer?

Det finns ingen anledning vara otrevlig?

NU ska jag vara brutalt uppriktig, försök att missförstå mig rätt.

Men du säger å ena sidan att 'du inget kan göra'. Vilket är begripligt. Men sen i nästa andetag säger du att du MÅSTE göra något, och funderar på att t ex bara ge halm, eller om du kan ge aspbarkspellets etc. Och att nej inte tillräckligt lysin så då blir det proteinbrist etc.

Om jag vore dig, med dina förutsättningar, så får du helt enkelt acceptera att din häst är grinig även med fri mat. Dvs grinighetsaspekten kan du inte göra något åt. Det enda du kan göra är att hålla den på en vettig nivå. Krävs det fri mat för det, ja då får du ge honom fri mat.

Du har inte tid/möjlighet/råd att fixa fler/tätare fodringar - då får du ge tillräckligt med mat så att tiden mellan fodringarna inte blir för lång.

Och iom att du har besvär med att fodra tätt/ofta, inte råd att köpa timers etc - så vad är då en bättre lösning än att skaffa det mest finmaskiga jäkla hönät du kan finna (såg det det som såldes nyss på tradera, med 2*2 cm maskor btw? Synd det drog iväg så i pris, jag var med rätt länge, men tror det går att få billigare), och så kör du dubbla/trippla sådana. Nej det kommer inte få maten att räcka tillräckigt länge, men längre. Sen ser du till att han har halm att fippla med tillräckligt stor del av dygnet för att du ska anse att det är godtagbar nivå av grinighet. (Ska man vara lite djävulskt taskig som jag är mellan varven, så att äta halm ur hönät MED munkorg sänker garanterat ättakten, annars sänker äta halm med munkorg taken en del redan det. Den behöver ju inte sitta på hela dygnet)

Och så täcker du grundbehovet protein med en proteinkälla som ger så lite MJ/gr SRP som möjligt, samt lägger på ett vitamin- och mineralkomplement som täcker de behoven (inkl lysin).

Och inser helt enkelt att det är där du får nöja dig. 'En kan inte göra mer än så gott en kan' helt enkelt. Och när du först säger du MÅSTE göra ngt, för att i nästa andetag säga att det finns inget att göra - det är då jag anser att man måste ge upp.

Är det någon tröst så kämpade jag i ÅR med att få Lillen att acceptera under 1.3 kg TS/100 kg utan att bli fullkompligt rabiat, magen balla ur och psyket att krascha. Det gick inte, gick inte, gick inte. Plötsligt en dag gick det - jag njuter av varje dag det håller i sig kan jag lova. Men, jag fick ge upp. Sen fick jag honom att äta halm (vilket han vägrade i år). Men ner i vikt var knepigare. Kändes helt jäkla omöjligt.

Sen släppte det - jag gnuggar mig fortfarande i ögonen och kan knappt tro det är sant, men faktum är att i dagsläget står en smalare än ever Lillen pinstill i en box, och äter i princip fri halm (och mer MJ än jag törs räkna på) - och går ner i vikt.

Men jag gav upp, eller accepterade det jag inte kunde förändra/påverka - flera gånger. Och sen vände solvindarna på mars eller något, och så gick en grej som inte gått. OSv. Så, acceptera att det bästa du kan erbjuda just nu är det här och det här, och försök hålla en hyfsat jämn linje. Istället för att slå knut på dig att försöka lösa det du själv säger är omöjligt att lösa?

Jobbar du inget extra? Om inte, varför tar du inte liiiite lån, hade ju räckt med en vecka eller två så du fick in några kronor extra. Jag ska också börja plugga nu, och förstår absolut om du inte vill dra på dig skulder, men man behöver ju inte ta fullt lån. Har du väldigt knappt med pengar så hade ju ett par tusenlappar gjort stor skillnad, och det hade ju knappast blivit svårt att betala tillbaka heller.
Du har säkert dina anledningar, det var bara en liten tanke.

Jag har fullt lån, men det kostar att ha lägenhet, mat och stallplats. Det är inte många kronor som blir kvar varje månad. Så att köpa en massa dyra tekniska prylar bara för att, nej det går inte.

Alexandra:
Vad är det du försöker säga egentligen? Att jag SKA ha en fet häst? Jäkligt knepigt råd måste jag säga.

Jag har aldrig sagt att jag ska ge enbart halm, jag har sagt att jag funderar på det i och med att jag inte får ihop en lämplig foderstat där proteinbehovet tillgodoses utan att energin blir för hög. Därför funderar jag på att prioritera en viktnedgång och en dramatisk sådan. Enda sättet jag ser att göra det är genom att ge enbart halm.

Aspbarken ville jag bara höra åsikter om, men det har jag hört mig för om på andra håll.

Nej, jag menar att du inte ska vända ut och in på dig själv för att lösa något du själv säger/inser är omöjligt. Utan gör det bästa av de möjligheter du har, och låt det vara där.

Varför skulle du inte kunna landa på samma MJ som enbart halm om du täckte proteinet med?

Nu har jag ingen aning hur mkt du ger, vill ge, men bara som ett helt lösryckt räkneexempel.

6 kg halm a 5.5 MJ/kg foder = 33 MJ och 5,4 kg TS vid 90% TS, 5,04 kg TS vid 84% TS
5 kg halm + 300 gr potatisprotein = 31,4 MJ samt 205,5 gr SRP. TS 4,5 - 4,2 kg TS

Du får en viss TS-minskning, men du får också en MJ-minskning OCH täcker hela proteinbehovet (och lite till tom).

Sen kan man genom att göra mer exakta siffror, lägga in lite lucernhack osv hamna närmare målsiffran. Så jag förstår inte varför du måste slopa proteinet? Sen, ge halm en kort period och ta ett proteinunderkott för att få ner vikt, visst. Men träna inte hästen då - och haken är ju fortfarande hur du ska HÅLLA den låga vikten sen? Då är det ju bättre om du ser till att ha proteinet där hela tiden, och sen då som sagt träna så mkt du kan?

Och det finns fortfarande ingen anledning att vara otrevlig. Jag har varit där du är, men lyckades ta mig ur det, och du bad faktiskt om råd, så det är lite irriterande att du dels säger 'måste lösa det' följt av 'helt omöjligt lösa det det vet jag ju' och sen är grinig/ironiserande när man försöker hjälpa, både generellt och utefter dina förutsättningar.

Som du säkert sett i tidigare inlägg har jag sagt att 0,4 kg potatisprotein + 4 kg halm ger hyfsade värden.

Några andra råd än om bra vitaminer och tankar om aspbark har jag inte bett om. Jag ville inte höra att "ge upp, det går inte", då hamnar jag i den här sitsen igen. Trött, grinig, irriterad, uppgiven och orkar inte bry mig om något, alternativt blir som besatt och kan inte tänka på något annat.
Därför frågade jag ingenting om foderstater, jag har tillräckliga kunskaper att lösa det själv. Jag vet hur de optimala foderrutinerna bör vara, men jag vet också att jag inte har någon möjlighet att lösa det i dagsläget.

Försöker banta min häst nu så han får pilla med lite gräs i en hage och får lite fjol års hö över natten i boxen!.. Letar hö/hösilage som inte är så kraftigt och har fått tag på hösilage med analys värden:
(fjolårs hösilage)
Torrsubstans: 77%
Smältbart råprotein: 45 g/kg foder
Energi,foder: 8.1 MJ/kg foder

(Årets hösilage)
Torrsubstans: 79%
Smältbart råprotein: 70 g/ kg foder
Energi,foder: 8.4 MJ/kg foder

Har ingen koll på analyser men är någon av dessa alternativ hyfsat bra för 1 fånghäst och en tjock häst som har lätt att lägga på sig?

Årets hö har en kvot på 8.3, och har högre torrsubstans, medens fjolårets hö har en kvot på 5.5 och lägre torrsubstans.

Jag hade gett årets hösilage, då du inte behöver ge något annat är silaget och eventuellt mineraler.

Vad är det för hästar du har?

Årets hö har en kvot på 8.3, och har högre torrsubstans, medens fjolårets hö har en kvot på 5.5 och lägre torrsubstans.

Jag hade gett årets hösilage, då du inte behöver ge något annat är silaget och eventuellt mineraler.

Vad är det för hästar du har?

Det är en gammal arab som fick fång i juni och ett varmblod på 9år som är tjock som lägger på sig lätt i vikt.. Vad skulle vara rimlig giva att ge ?

Sen har ja en annan och den ser ut så här:
Torrsubstans: 53%
Smältbart råprotein: 46g/kg foder
Energi,foder:5.2 MJ/kg foder

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 717
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka