Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det här med lysin, visst är det ett ämne i protein? Som är den "viktigaste" eller vad man ska säga? Hur vet man att den blir tillgodosedd?
Finns det lysin i grovfoder förutom lusern också? Kan man tillsätta det på något annat vis utan att ge lusern? Jag tänkte på att någon skrev att om man ger soja så får man för lite lysin eller något sånt.

Det här med lysin, visst är det ett ämne i protein? Som är den "viktigaste" eller vad man ska säga? Hur vet man att den blir tillgodosedd?
Finns det lysin i grovfoder förutom lusern också? Kan man tillsätta det på något annat vis utan att ge lusern?

Proteiner består av aminosyror. Det finns ca 20 st olika aminosyror som tillsammans bygger upp proteiner. Ett protein består av massor av aminosyror som sitter ihop i en lång rad ungefär som pärlor i ett pärlhalsband. En del av dessa, ungefär hälften, kan hästens kropp tillverka själva medan resten måste finnas i fodret. Olika fodermedel kan innehålla olika mkt av de olika aminosyrorna.

Lysin är en sådan som måste tillföras med fodret. Det är den aminosyra som det oftast blir brist på och därför är den viktigast. Om den saknas (eller ngn annan av de viktiga) kan inte alla proteiner byggas och hästen får då proteinbrist även om den egentligen har fått tillräckligt många aminosyror men fel sorter. (Det blir ungefär som om man ska bygga ett legohus efter en ritning och en bit fattas som inte kan ersättas av ngn annan. Då kan man inte göra huset färdigt och får riva det igen).

Lysin finns säkert i alla foder men mer eller mindre olika mkt i olika foder. Man får slå i tabeller för att få reda på det eller läsa analysen av fodret.

Hoppas du blev lite klokare av min starkt förenklade förklaring.

Tack så mycket! Jag tror att jag förstår nu :)

Så t.ex. en häst kan få proteinbrist om den får ett proteinfoder som inte innehåller någon lysin men om den t.ex. får lusern som då innehåller lysin så får den inget proteinbrist? Har jag förstått det rätt?

Hur är innehållet av lysin i soja?

Du har väl din häst på bete.. i år igen. räcker till till 5 hästar är det troligen alldeles för bra för din. Den borde ha betesreducerare eller flyttas på.

Betet räcker inte till alla 5. En av dem ska flytta därifrån tillsammans med sin fölunge, just pga betet är slut. Det finns vass kvar, och brännässlor. Ingen frodig vall direkt, det är på Nissans stränder vi har hage ;)

nåväl. om de sen fortsätter att gå på gräs efter installning lär det vara som förra året-behöver bara nattmål.
Nu står jag ju inte på samma ställe sommartid som vintertid pga arbete på annan ort. Så länge det finns gräs ger jag inget extra. Varför skulle jag det?

Tänker du ha den på halm eller spån?
Spån, självklart. Som alltid.
Enda gången jag haft honom på halm var när vi inte fick tag i spån

Tror jag det att en ponny ratar halm när den får mkt gott foder o bara ser det som sängkläder/ tilltugg.
Jag skulle nog hellre ge 50/50 bra hö o halm o skippa proteinet- billigare för dig. endast 4 MJ extra.
De äter.....om de blir tvingade till det- i synnerhet de lättfödda gluffsona..

Du menar inte mig nu va? Min ponny äter med gläjde halm, ja allt faktiskt, utan att man behöver tvinga honom. Det är hans stallkompis (en normalfödd liten dam) som inte äter halm. Hon behöver inte banta heller.
4 MJ extra i relation till vad? Ett utopi-hö? Dessutom är 4 MJ mycket mycket för mycket extra. Öka motionen kommer du svara nu, tja kanske det. Jättebra och enkelt i teorin, svårare i verkligheten.

Såg din hästs tunna ben... till den hyddan:eek:
Ja, han är fet. Men han har inte direkt exteriören på sin sida heller, vad förväntar du dig när man korsar en fjording och en islänning? Sätt det där enorma huvudet i proportion mot benen, det stämmer inte heller så bra. Ingen bortförklaring, han ska ner minst 100 kg till, bara ett konstaterande.

det finns många aspekter för att du måste sätta hårt mot hårt till viktnedgång på allvar. Den borde gå på lösdrift med mkt begränsat tillgång.
Tyvärr finns det ingen möjlighet till lösdrift, annars hade jag med glädje haft det. Finns en ett par kilometer bort, men där matar de hästarna med både det ena och det andra. Dessutom har det hänt att stallägaren sålt "fel" häst :crazy:
Men självklart måste det till en viktnedgång.

Elina:
Ja, jag har letat medryttare till honom i ett år men ingen som nappat. Han är kanske inte direkt drömhästen för en liten naturbruksgymnasist som vill tävla hoppning :p Tänkte försöka igen i höst i och med att jag kommer vara borta en hel del. Får väl hoppasd et går bättre nu. Känns dock inte som någon man kan räkna med kan fodra på dagstid.

Constance:
En liten lista med ungefärliga lysininnehåll i olika fodermedel.
http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-848429.html
En vuxen hästs lysinbehov är ca 8,6% av SmRp-behovet.

Intressant!

Om min häst har ett behov av 450 SmRp (Nu när jag ökar motionen igen) så behöver hon alltså 38.9g lysin?
Läste nyss att granngårdens sojamjöl innehåller 432g SmRp per kg, har räknat på hippocampus 380g SmRp...

Jaja.

Hon får då alltså i dagens läge i sig 362.88 g SmRp från soja och ungefär 90g SmRp från höet, dvs. tillsammans 452.88g SmRp.

Hur räknar jag ut hur mycket lysin hon får då?

Generellt så har du högt protein i höet har du fullt nog med lysin för en vuxen häst där.

Soja har lite varierande lysininnehåll men förhållandevis högt.

Enligt Helena Handberg, gammal tråd: 4-5 % av proteinet utgörs av lysin i de vanliga svenska vallfodersorterna

Min får tre kg hö, och det är snålt med protein 30g SmRp per kg.

Vi får ju nytt hö snart, får se vad analysen säger om det. :)

Fast du ger ju soja för att täcka glappet. Jag tror inte du behöver oroa dig, knasar lysinet så knasar ju hela proteinupptaget, så då borde du se det.

Intressant!

Läste nyss att granngårdens sojamjöl innehåller 432g SmRp per kg, har räknat på hippocampus 380g SmRp...

Jag köpte sojamjöl från granngården till min fölmärr i förrgår. Då fick jag dessa värden (ur en pärm som de hade bakom kassan):
MJ 12.9
smälbart råprotein 385
ca 3
p 7

Det var Granngårdens egna soja.

Tack så mycket! Jag tror att jag förstår nu :)

Så t.ex. en häst kan få proteinbrist om den får ett proteinfoder som inte innehåller någon lysin men om den t.ex. får lusern som då innehåller lysin så får den inget proteinbrist? Har jag förstått det rätt?

Ja jag tror att du har förstått det rätt.

Elina:
Ja, jag har letat medryttare till honom i ett år men ingen som nappat. Han är kanske inte direkt drömhästen för en liten naturbruksgymnasist som vill tävla hoppning :p Tänkte försöka igen i höst i och med att jag kommer vara borta en hel del. Får väl hoppasd et går bättre nu. Känns dock inte som någon man kan räkna med kan fodra på dagstid.

Hoppas du får bättre tur i år! Jag är ju i samma situation att jag kommer åka bort en del. Jag fick inte heller några svar på annons, eller ja, det var en som svarade att hon kan fram till hösten, och jag hade mycket tydligt sagt att jag inte behöver hjälp förrän till hösten.:crazy:
Jag är glad att jag frågade tjejen jag mötte när jag var ute och red, för det har funkat jättebra med henne! Känns väldigt tryggt att lämna min lilla glashäst hon henne. :angel:
Ett annat alternativ om du inte får tag på någon som kan fodra på dagtid (vilket ju kanske inte är så lätt) är ju att du tar lite betalt som du kan bekosta en foderautomat med. Även om du inte vill ta betalt så kan det ju räcka med en symbolsik summa, typ 100 kronor i månaden, så har du snart fått ihop till åtminstone halva foderautomaten.

Ibland önskar man nästan att man hade en sån där stor brun sak med långa ben, mycket lättare att hitta folk till :p
Jag har jobbat en massa extra den här veckan (och nästa med för den delen). Så jag ska kanske möblera om i de planerade inköpen och skaffa en fodergrind. Hade egentligen tänkt köpa en riktig pad för de pengarna, men det får väl vänta igen.. Får väl hoppas jag får en bra lön helt enkelt, så har jag kanske råd med båda delarna :D

Härligt med extrapengar! Hoppas du får en riktigt bra lön.

Förra veckan så fick jag hoppa in och jobba ett 14-timmarspass, de pengarna la jag på parkeringsböter som jag fick samma morgon. :mad: :devil:
Kan ju säg att jag hade gärna lagt de pengarna på något roligare!

Det förstår jag!
Jag jobbar 12-16 timmar om dagen på helgerna, och nu har jag gått in extra på dagskiften, 8-9 timmar per dag. Så det kommer nog bli en rejäl slant :D Det är ingen lågkonjuktur i plastbranschen, även om de gärna påstår det ;)

Men tillbaka till bantandet!
Ska ringa stallägaren imorgon och höra om han har analysvärdena på hö och ensilage, och om inte ska jag tjata på honom att fixa det tills jag kommer hem (lite service vill man ju ha! :D)

Hej!
Jag behöver lite hjälp, en av våra hästar är alldeles för tjock, detta är min plan.
Få två av dom smalare hästarna att beta ner en så kallad hage, inne utan mat natt och en till en och en halv timmes motion om dagen!

Är detta en bra plan?

Hej!
Jag behöver lite hjälp, en av våra hästar är alldeles för tjock, detta är min plan.
Få två av dom smalare hästarna att beta ner en så kallad hage, inne utan mat natt och en till en och en halv timmes motion om dagen!

Är detta en bra plan?

Nej, jag tycker inte denna planen är en bra plan om man vill banta hästen på ett hälsosamt och nyttigt sätt Om du låter hästen stå inne utan mat på natten, låt oss säga att den står inne mellan 22 och 6, så blir det 8 timmar utan mat. Vilket inte är nyttigt för ett djur som är gjord för att äta 16 timmar per dygn. Redan efter 5 timmar utan mat riskerar hästen att få problem med magen, magsår, kolik och andra tråkigheter som man inte vill utsätta sin häst för. Så det tycker jag att du ska undvika.

Jag tycker att du ska ge hästen mat under natten, gärna halm om den äter det. Ju mer du kan motionera hästen desto bättre, men 1-1,5 timma om dagen tycker jag låter helt ok. Om hästen är väldigt fet så är mycket skritt och klättring bra och skonsam motion. Annars anpassa motionen efter vilken kondition hästen är i.

Lycka till.

Senast ändrad:

kl

Hur är innehållet i lusern som växer? Visst finns det blå och gul lusern? Eller med gula och blåa blommor rättare sagt.

Betet räcker inte till alla 5. En av dem ska flytta därifrån tillsammans med sin fölunge, just pga betet är slut. Det finns vass kvar, och brännässlor. Ingen frodig vall direkt, det är på Nissans stränder vi har hage
Om det har räckt till mitten av Aug även för märr med föl är det inget bantarbete precis.
Jag fattar inte varför du fortsätter att ha den på bete varje år o sen gnäller på vikten.
Man måste göra förändringar.. faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka