Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Du har väl din häst på bete.. i år igen. räcker till till 5 hästar är det troligen alldeles för bra för din. Den borde ha betesreducerare eller flyttas på.
Betet räcker inte till alla 5. En av dem ska flytta därifrån tillsammans med sin fölunge, just pga betet är slut. Det finns vass kvar, och brännässlor. Ingen frodig vall direkt, det är på Nissans stränder vi har hage
nåväl. om de sen fortsätter att gå på gräs efter installning lär det vara som förra året-behöver bara nattmål.
Nu står jag ju inte på samma ställe sommartid som vintertid pga arbete på annan ort. Så länge det finns gräs ger jag inget extra. Varför skulle jag det?
Tänker du ha den på halm eller spån?
Spån, självklart. Som alltid.
Enda gången jag haft honom på halm var när vi inte fick tag i spån
Tror jag det att en ponny ratar halm när den får mkt gott foder o bara ser det som sängkläder/ tilltugg.
Jag skulle nog hellre ge 50/50 bra hö o halm o skippa proteinet- billigare för dig. endast 4 MJ extra.
De äter.....om de blir tvingade till det- i synnerhet de lättfödda gluffsona..
Du menar inte mig nu va? Min ponny äter med gläjde halm, ja allt faktiskt, utan att man behöver tvinga honom. Det är hans stallkompis (en normalfödd liten dam) som inte äter halm. Hon behöver inte banta heller.
4 MJ extra i relation till vad? Ett utopi-hö? Dessutom är 4 MJ mycket mycket för mycket extra. Öka motionen kommer du svara nu, tja kanske det. Jättebra och enkelt i teorin, svårare i verkligheten.
Såg din hästs tunna ben... till den hyddan
Ja, han är fet. Men han har inte direkt exteriören på sin sida heller, vad förväntar du dig när man korsar en fjording och en islänning? Sätt det där enorma huvudet i proportion mot benen, det stämmer inte heller så bra. Ingen bortförklaring, han ska ner minst 100 kg till, bara ett konstaterande.
det finns många aspekter för att du måste sätta hårt mot hårt till viktnedgång på allvar. Den borde gå på lösdrift med mkt begränsat tillgång.
Tyvärr finns det ingen möjlighet till lösdrift, annars hade jag med glädje haft det. Finns en ett par kilometer bort, men där matar de hästarna med både det ena och det andra. Dessutom har det hänt att stallägaren sålt "fel" häst
Men självklart måste det till en viktnedgång.
Elina:
Ja, jag har letat medryttare till honom i ett år men ingen som nappat. Han är kanske inte direkt drömhästen för en liten naturbruksgymnasist som vill tävla hoppning
Tänkte försöka igen i höst i och med att jag kommer vara borta en hel del. Får väl hoppasd et går bättre nu. Känns dock inte som någon man kan räkna med kan fodra på dagstid.
Constance:
En liten lista med ungefärliga lysininnehåll i olika fodermedel.
http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-848429.html
En vuxen hästs lysinbehov är ca 8,6% av SmRp-behovet.