Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Beror lite på källa och häst. En IR-häst är ju gränsen lägre för än ''bara' en fångis t ex, men under 10 - 12% socker och stärkelse är vad som brukar anges, dock får man ju inte stärkelsen med svensk sockeranalys, men den är SÄLLAN över max ett par % i svenskt grovfoder av normaltyp. Så håller du dig kring max 10% så är du rätt trygg.

Jag har haft 10.X (minns inte riktigt), 10.1 resp 8.8% socker, utan att ha märkt ngn skillnad på hästen sas. Även om jag helst vill ha det LÅGT, ju lägre dessto bättre.

(Och det med drygt 30% socker, där märktes det stor skillnad).

Men jag sitter lugnt i båten om det är max kring 10%. Det är ju även totalgiva som spelar in, samt 'dos på en gång'. Mina når aldrig högt i ngt av det och antagligen därför 8 eller 11% inte gör ngn märkbar skillnad.

*kl*
Tibbe har klarat denna sommaren riktigt bra utan att bli för fet. Lite gräsmage har han men inte så mycket mer :p Eller vad tycker ni ? Han är inte riden något i sommar.

31518910.jpg

ojj.. h*n måste ha världens bästa förbräning :D

haha ja man kan ju börja undra :p Han går endå på en stor gräsvall :D

Constance: Ja något e det över honom, tror det är hans bambi ögon :love: Han är nog den snällaste häst jag träffat,
fast med lite bus och en gnutta tjurig ibland :angel:

KL..

Kan man göra något vettigt med dessa värden?
7,7 Mj och 48 SMRP

Till tjockis Moa då, som är EMS och IR ponny.

Jag tycker det låter rätt bra om du bara vill ge hö. Men om hon är IR är det ju rätt bra att veta sockervärdet med.

KL

Hej,

Är nog tvungen att bli ny medlem i tråden :crazy:

Min nya häst (sedan april) har visat sig var mkt lättfödd:cool: tyvärr..

Han går ute på gräs 5-6 timmar och betar konstant, trycker i sig allt som växer, men det jag fundarar mest över är när det har regnat mkt som nu, så kommer han in och ser ut som han svalt en tunna.
Magen är som en ballong.

Är det så att det kan svälla upp så mycket när det är mkt vatten i gräset?
Eller kan det vara något annan problem som sväller upp magen på det sättet?
Har han varit ute i grushage ser han helt ok ut om magen.
Har inga tidigare erfarenheter av sådana här "ponnyhästar" utan har bara kräsna fullblod/halvblod.

Märker att han börjar lägga på sig allt mer och vill stoppa uppgången innan det skenar. Han får 8 kg hö och 1,5 kg krafft (+ min. betfor)
Har precis fått nytt hö och väntar på analysen, dock är det mkt lägre TShalt än det förra.

Vad är det för en ponny du har?
8 kg hö och 1.5 kg kraft låter mycket i mina öron, även för en normalfödd maxad ponny. Speciellt om den går på gräs också, även om det inte är så många timmar så hinner den ju som du säger få i sig en hel del.

Ang. svullen mage så tycker jag att de kan svälla upp väldigt mycket när de har gått och betat, speciellt om det är blött som du säger.

hej,

Det är ingen ponny, var lite ironisk då han äter som en liten ponny - helt matfixerad, därav "ponnyhäst"..:o ser nu att det var nog svårt att förstå när man inte vet att det är en storhäst.

Det är en hopphäst på 1,70 :angel:

Gräset i hagen är avbetat och där finns inte så mycket egentligen att äta..

Det känns som den uppsvullna magen tar ner hans prestation vid ridning, han känns tung o trött de dagar magen är som en ballong. Finns det något man kan göra för att förhindra att magen sväller upp såpass?
Pratar om en tunna i magen, ingen liten kula..

Senast ändrad:

Jaha, då var det ju en helt annan femma!

Magen brukar ju gå in när man ridit ett tag tycker jag om det bara är så att den är svullen. Annars tycker jag de kan bli runda om magen om de äter sällan och stora mål, istället för lite och ofta om du förstår hur jag menar. Känns lite som att om de tänjer ut magen ofta så töjs magen ut så att de får svårare att hålla upp magen ordentligt.
Hur ser fodergivorna ut när han står inne? Iom att han inte går på gräs så många timmar och du säger att det inte är så mycket gräs där han går så är det väl mest troligt inte på grund av gräset.

KL

Fick analysen på höet idag.. Inget jubel direkt.
8,8 MJ/kg foder
48 g smbrp/kg foder

Så det blir bara halm i år med. Ska inhandla lite potatisprotein i veckan efter löningen. Ska även ta oss in till sjukhuset och väga tjocken.
Kan meddela att han blivit något mindre i sommar! Selen, som jag inte använt sen i våras, fick spännas in en hel del. Både buk- och bröstgjord och lokrem.

Insåg ett bekymmer med att skaffa fodergrindar. Det blåser så kopiöst här, så maten blåser bort :p De får nöja sig med två fodringar per dag i år med.

Hur är det med sockeranalys, måste jag skicka in ett prov till eller kan de på något sätt kolla det via journalnumret? Hade behövt en mineralanalys med.. Blev en felbeställning i år också..

KL

okrem.

Insåg ett bekymmer med att skaffa fodergrindar. Det blåser så kopiöst här, så maten blåser bort :p De får nöja sig med två fodringar per dag i år med.

Det har jag löst med hjälp av de största murarbaljorna, borrat fast en vanlig betongplatta i botten och lite hål så regnet har någonstanns att ta vägen.
Hästarna mår så mycket bättre sedan jag skaffade fodergrind. Den var värd varenda krona!

Nu har jag inte direkt verktyg att borra genom betong med, men tanken var bra! Funderar på om man kanske bara kan lägga en tyngd i botten, utan att fästa den, och göra hål i baljan..
Är dock fortfarande inte helt övertygad om att fodergrind behövs. Visst ska hästar äta ofta, men jag vet inte jag.. Det är mycket pengar och mycket jobb innan jag får ihop det..

jag tror det bara ska vara att ringa företaget, uppge numret på analysen och be om socker- och mineralanalys :) kul att han gått ner :D

Jag provar ringa dem imorgon! Var också för mig att det är så enkelt. Vore rätt surt att vara tvungen att gräva fram balar från alla fält, logen är överfull med hö... :D

Och nu har jag spontan-shoppat en fodergrind! Hittade en begagnad som jag fick till ett bra pris :) Nu ska jag flörta till mig några foderhäckar också tänkte jag, tror stallägaren har några gamla ståendes i nån lada nånstans. Hoppas hoppas! Annars får jag klura ut någon annan lösning. Veckan får vigas åt att bygga om staketen.. Fick en sån avancerad sak som kan öppna flera gånger :D Ska göra om totalt ute i hagen tänkte jag. Slå ner stolp, hurra!

Nu har jag inte direkt verktyg att borra genom betong med, men tanken var bra! Funderar på om man kanske bara kan lägga en tyngd i botten, utan att fästa den, och göra hål i baljan..
Är dock fortfarande inte helt övertygad om att fodergrind behövs. Visst ska hästar äta ofta, men jag vet inte jag.. Det är mycket pengar och mycket jobb innan jag får ihop det..

Vi tog en pallbock som sågades i två delar sen monterade vi murarbaljor på dessa... samt borrade hål i botten... det fungerar bra även om de välter dem i jakten på de få strån som hamnar under...

MMBetsybabe

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka