Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Här kommer närbild på fettnacke:

lillenhull2010082320.jpg

lillenhull2010082319.jpg

Man ser ju där där det är 'knöligt', men observera också att han är helt 'renrakad' i mankammen, han har alltså ingen stubbman som sticker upp, hans man är 1 mm.

Så, han har nog egentligen väldigt rak, 'tanig' och tråkig hals. Och det är därför det inte syns på 'håll' hur illa det faktiskt är med fettansamlingen i mankammen..

Tack snälla för att Du delade med Dig:).

Superintressant, och att det gick så snabbt med depåerna.

Ja, jag var inte beredd på det, och ingen annan heller. Det var ju liksom 'bara' för att försöka motverka så mkt som möjligt av de mer negativa delarna med kortisonet det sattes in, iom att man inte kunde göra det med ökad motion och så. Men, väldigt fascinerande. Dock som sagt, största skillnaden har ju dieten gjort, men väl just därför jag inte alls kunnat föreställa mig ngn skillnad alls så.

Så, ska bli intressant se om det syns på våg med, och helst då om jag kan få ett nytt insulin och glukosvärde.

Nu hoppar jag bara in lite utan att fråga:o Det är så att jag har en tjock häst som faktiskt rasat en del i omfång den senaste månaden. Men frågan är den... Ni som har mätt hästens vikt med måttband (alltså vanligt måttband) och sedan vägt hästen på riktig våg. Vilken variant på mätning tycker ni har stämt bäst med resultatet på vågen. Det finns ju en formel där man mäter omkretsen vid lansmärket och har med mankhöjden i beräkningen (den som finns på hippocampus) eller den varianten där man mäter bakom manken och sedan längden på hästen från bogspets till bärbensknöl och använder dessa i beräkningen istället. Det finns säkert andra varianter, men vad tycker ni har stämt bäst?

omöjligt säga utan att i princip ha analys på gräset, men generellt så mj finns det än så det räcker och blir över för de lättfödda, men proteinet är uselt. Däremot om man släpper på återväxt, då är det bättre protein. Men riskerar vara på tok för bra mj för en lättfödd. Ge lite lucern/soja, och halm?

Min fetmarkerin; Vad menas med återväxt?

Jag har gett honom lite lite soja nårga gånger i veckan under de senaste veckorna, och nu har jag ökat så han fick 1 dl igår kväll när jag ställde in honom. Jag minns inte exakt men jag har för mig att 2 dl var ca 1 hekto. Har inte vägt iår, eftersom jag inte kommit upp i några mängder, kommer så klart väga ordentligt sen när jag fodrar enligt foderstat och han får mer än bara lite skrammel som det varit nu det sista. Jag har gett det bara för att få en lugn invänjning så att jag kan öka till den mängd som behövs fortare sen när de börjar stå inne, för då kommer han ju redan vara van vid att få lite granna.

Jag har tyckt att det varit så svårt att veta vad som är lagom så de få gånger han har stått inne så har jag vräkt på med lite extra, bara för att han inte ska stå utan mat under natten. (han har stått inne 2 nätter, eftersom han annars hade blivit ensam ute de nätterna)
Han fick 3 kg första gången och då var det MASSOR kvar i boxen, han hade ätit max hälften. Andra gången (inatt) beräknade jag att det låg ca 1.5 kg kvar efter första natten, och då la jag in 1 kg. Har inte sett hur mycket han lämnade denna gången dock.

Men då kanske man ska börja ge lite soja redan nu upptill betet alltså? Det är ju väldigt grönt fortfarande och jag tror att det växer lite fortfarande också, men inte alls i samma takt som tidigare i sommar såklart.

Återväxt - efter vallskörd.

Min islandshäst (valack 6 år) har äntligen börjat minska i omfång. Han höll sig envist på 438 - 445 kg men i dag och förra veckan visade måttbandet 426 kg. Han är fortfarande fet men även mer musklad vilket märks när han rids. Nu orkar han skritta ordentligt i backar och håller traven lite längre sträckor (sådär 50 m ;)).

Den andra islandshästen (valack 3 år) är i normalhull 356 kg. Lite tunn i överlinjen tycker jag så jag funderar på att ge lucern.

De går på magert bete, ett par kg hö och 2-3 dl krafft grund.

Kul att det händer saker :)

Själv tyckte jag i helgen att shettisen hade blivit jätterund :eek: Det tog en stund innan jag insåg att hon satt vinterpäls...som växt en sådär 2 cm. Enligt måttbandet så är hon lika hullmässigt som tidigare.

Lånad knapp

Det verkar vara många här med hästar utan ork, ingen kondis. Har de haft vila en längre period och blivit feta under den? Eller är det något annat?

Jag tänker (som alltid, haha) på min egen. Han har under alla år jag haft honom varit fet. Han har aldrig under hela sitt ridhästliv haft någon längre vila (bortsett från ett fånganfall för 5-6 år sen) eller betesgång.
Det är väl fortfarande ungefär 100 kg för mycket, och då har han ändå tappat en hel del. Konditionen är det inga som helst bekymmer med! Inget elitflås, men han kan trava ett par kilometer utan att bli trött. Galoppen är lite ur form just nu, pga skada hos ryttaren, men han orkar galoppera länge i lina.

Det har fått mig att fundera..
Är det någon allvarligt fel på min käre ponnys ämnesomsättning tro? :crazy:
Det tror jag inte, men man kan inte låta bli att fundera..

Min har varit fet sedan jag köpte henne för sex år sedan, men förra året så blev hon sjukligt fet på grund av vilan och för bra mat.
Har hela tiden haft god kondition och tävlat nationellt och gjort piruettgalopp och diverse skolor som kräver massor.

Det som har hjälpt var en sandhage och endast det fodret jag gav henne.

Min har aldrig varit slö, men när han väl blev smal så märkte jag faktiskt ENORM skillnad. Han blev mycket piggare och hade jag gått från normalviktig till 100 kg övervikt på en dag så hade jag märkt stor skillnad.
Så allt är väl relativt. Även om han är piggare nu än han var när han var fet så var han ändå piggare än många andra hästar när han var fet, på samma sätt som det finns hästar som är piggare än vad han är idag.

Men så klart att det är lättare att röra på sig när man inte är inbäddad i 100 kg extra fett. Vore ju väldigt konstigt om det INTE märks skillnad på rörlighet och ork när man tappat 100 kg.

knapplånar mig själv.

Nu är det STOPP på vikten har jag bestämt. Han har ju lagt på sig liiiite under sommaren, och nu får det räcka. Nu har jag nått gränsen där jag tycker han är precis lagom inför vintern. För jag tycker ändå att han kan behöva liiiite extra inför vintern. Men som sagt absolut inte mer extra än såhär.
Han har inte ökat mer än 1-2 cm i omfång, och har lagt på sig ganska jämnt så han har inga direkta depåer, utan han har lite extra ganska jämnt. Vilket känns ganska bra för innan stack det ut vid höften och lite vid bogen, nu är det mer jämnt.

Ska köpa hö nu också, hoppas att de ska få bättre värden på de andra de skulle analysera, vet inte om de var från annan vall eller annan skörd. Den första hade de redan fått analys på; 8.5 MJ och 34 smb rp. Känns sådär, men det går att få ihop utan problem med lite soja och lusern. Men förhoppningsvis så ser det bättre ut på andra analysen! Jag håller tummarna.

Min är definintivt piggare nu än när han var fet. Men sen hade han ingen kondition och han inte ridits mycket åren innan.

På min kan ledarskapet påverka en del på "energin"/framåtandan också.

Min valack gick på lösdrift med unghingstar september - april p g a att fodervärden som skulle haft honom t o m dec sa upp honom. Tillgång på ensilage lämplig för unghingstar, därför blev han fet.
Att han inte orkar trava mer än ett tiotal meter beror på att trav inte är hans naturliga val av gångart. Grisepass är favoritgångarten men det går bra att rida långsam tölt eller galopp några hundra meter i taget. Det har blivit mycket skritt i sommar, både av- och uppsutten, off road och klättring.
Han är ganska pigg men säger ifrån när han tycker det är jobbigt.

Min älskade vän har en spricka i sitt vänstra framknä. :cry: Förhoppningsvis läker det normalt och då är hon frisk ett par månader.
Men om benbiten släpper så måste hon opereras. :cry:

Nej vad tråkigt, men bra du upptäckte det i tid i alla fall. Och ett par månader är ju en helt okej konvalescens ändå *peppar*

Nej, vad tråkigt! Din stackars lilla häst har verkligen ingen tur med sig, tycker hon verkar råka ut för massa tråkiga skador och krämpor. :(
Hoppas det går bra och läker fort och att hon får vara hel och frisk sen!!!

Usch, vilken otur ni har haft :( Hoppas det går bra!

KL
Var inne och vägde hästen idag. Han hade gått upp 30 kg sen april och väger nu 500 kg (visserligen med full utrustning, w-saldar är rätt tunga, men minst 490 kg är det nog). Märkligt (?) nog har han minskat 4 cm runt midjan under samma period.. Däremot har han fått "gravidmage", ser dräktig ut. Dessutom upplever jag att han tappar muskler och styrka.. Jag blir inte klok på kräket.

Sitter nu med foderstaten igen och funderar.
Jag har det grovfoder som finns på gården, det går inte göra något åt. Ska dock prata med stallägaren om ensilaget, kanske kan lösa det på något sätt senare i häst/vinter när man kan ha öppna balar någon dag i varje fall. Vet inte värdena på det än.
Höet var på 8,8 MJ och 48 g smb rp.
Lämpligt proteintillskott? Räknat med GreenPower Alfaalfa, men ger alldeles för lite lysin. Soja finns det ju som alltid, men oj vad det gör ont i själen... Potatisprotein ville/kunde inte butiken ta in. Hörde talas om MaxEGlo, men det verkar vara någon slags anabola steroider grej..

Inte anabola i max e glo, men ett ämne som är dopingklassat. Dock, max e glo/riskli är på tok för energirikt för att lösa en proteinbrist med det höet till en lättfödd anser jag.

Nej förhoppningsvis så läker det bra. Hon får vara ute i hagen (sin lilla sand som hon älskar) och får ut och gå så många gånger jag orkar, men max 15 minuter i sträck.
8-12 veckor trodde "stockholms petigaste veterinär" att det skulle ta för skadan att läka. Nu har det ju gått snart 2 veckor sedan hon skadade sig, men vi ska tillbaka
om fem veckor för att se hur det läker. :)

Till alla andra, jag håller med om att hon bara gör illa sig hela tiden. Förstår inte hur hon lyckas med allt. :(
Tar nu bort nästna all soja hon får, hon får äta hö, halm och lite soja tills höanalysen kommer, jag förstår inte hur långsamt det ska gå ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V